Hvorfor blir det ikke yngel?

Jeg har for 1 uke siden puttet 3 venusfisk i 18. literen. Der hadde de lek, og jeg tok dem ut etter 3 dager. Ennå har det ikke blitt yngel? Hva har jeg gjort feil? Akvariet er beplantet og klinkekuler i bunnen.

Jeg kjøpte 3 platy til 48 literen. Den ene hannen sturer kun på bunnen? Bør jeg klage til butikken, eller er dette noe som vil ta seg opp igjen?

Vannet i begge karene er perfekte!

Nå er jeg frustrert...
eh,nei. eggene skal være blanke, og grusen er hvit. Den er ikke så lett å se. Skal jeg avvente litt til??? eller putte nye venuser dit. Eller skal jeg putte den platyen som ligger på bunnen over dit???

Det er ikke lett å være fersk i dette her....
Hvis kulene ikke har lagt tett nok, så kan de ha spist opp eggene.
Eller pumpa har sugd dem til seg... Mye kan ha skjedd, men prøv om igjen, du så går det sikkert bra til slutt
Skal jeg bare putte dem over i dag, og la dem gå der i noen dager? Eller burde jeg ha dem der til jeg ser barn???
Slik som jeg har tolket det jeg har lest om venusfisk, så kan du velge... De spiser visstnok ikke yngelen sin, men de kan spise eggene. Derfor klinkekulene.
Jeg kom plutselig på noe... Hvilken temp har du i karet, og hvor ofte bytter du vann? Disse fiskene liker litt kjølig vann, så noen kaldvannsbytter kan få dem i gang
Det står i stua uten varmekolbe. Ca 22 grader tenker jeg. Jeg har puttet alle 5 venusene over i karet i går. Flyttet litt på klinkekulene slik at de ligger mer som en klump i midten og enden av karet.

Vi er borte i neste uke. Tenkte å la dem være i karet til vi kommer tilbake. Bør vel kjøpe ukesfor også??

Jeg har ikke algespiser i karet.
Nå etter at jeg prøvde å få mine i lek, så har jeg kun hatt suksess der jeg har hatt pumpe med strømpe på. Jeg har flyttet mine litt rundt, bare for å se om det ble fulltreffer et sted. Så hvis du har filtrering som kan suge til seg yngel, så er det kanskje derfor.
Jeg har vært borte i noen dager nå, så det var en positiv overraskelse å se frittsvømmende venusyngel i ett av karene da jeg kom hjem
Har vært borte i 8 dager, og fremdeles ingen yngel. Når du sier strømpe, hva slags strømpe mener du? nylonstrømpe???

Det begynner å bli mye alger både på planter glass og grus. Hva gjør jeg nå???

Uff, beklager at jeg ikke har sett denne før. Ja, jeg mener en nylonstrømpe, eller man kan rett og slett bruke et filter i form av powerhead og filterpatron, slik man gjerne bruker i rekekar. Alternativt har man luftdrevne filter, men de bråker jo litt, da...

Jeg har venus-yngel nå.
Gratulerer, det er jo kjempegøy!!!

Jeg skal bytte litt vann, så da kan jeg ta en nylonstrømpe over. Men jeg har fått så voldsomt med alger. Hva gjør jeg nå?

Det andre karet 48 literen, har jeg fått guppi og platy yngel! 5 guppi og 1 platy. Det var kjempemorsomt. Jeg ble så stolt!!!!!
Gratulerer tilbake, da
Hvis karet er for lite til å ha algespiser, så bør du fjerne den manuellt. Enten med algeskrape, eller filterwatt.
Du kan regulere veksten på algene ved oftere vannbytte, mindre fóring, og ferre anntall lystimer.

Lykke til
Yngelkaret er på 18 liter, men det er jo alger på planter og bunn. Tenkte på en algespiser, men hva slags mtp at den ikke bare skal leve av eggene..
Da er reker tingen. I karet der venus-eggene klekket, har jeg både ancistrus og reker. Ville sikkert fått flere yngel dersom karet var tomt, men det er faktisk greiere å slippe å måtte plassere og fø opp 100 yngel. Du har ikke plass til de mengdene i en 18 liter uansett.
OK, reker skal bli, men hvor får jeg tak i de? I dyrebutikken?

Spiser rekene på glasset også?
Synes selv at karet er fint med granittstener, hvit bunn og røde og grønne planter.

Hvor lang tid tok det før du så yngelen til du puttet dem i karet??

)
Jeg var borte ei langhelg. Så jeg kan ikke si eksakt. Da jeg kom tilbake var det ei uke siden fiskene hadde vært i karet.
Rekene spiser der det passer dem, men de vil ikke spise like effektivt som ancistrus, for eksempel. Så man må nok reinholde glasset selv. De er veldig flinke til å plukke på plantene, da.. Har du fått mye alger så må du sikkert hjelpe til litt. Reker kan skaffes i butikker til ca 50 kr stykket. Men disse er lette å sende, så de kan kjøpes billig på forumet. Her er en link til annonsene.
Snegler tar også alger, men de kan også finne på å ta plantene istedet... Mulig de spiser egg også...

hva kan man starte å mate venusfisk med.

(haster)
Du har allerede fått svar på dette i denne tråden. Forøvrig samme metode som oppfóring av danio eller neontetra...
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap