stygt å skille foreldrene? gjelder palettciklide
Mine palettciklider la egg igjen i dag. Så først hunnen svømme inn og legge seg på rygg (egg i taket) og hannen etter for å gjøre det samme (vel, la seg på rygg) men befrukta dem. De har holdt på i hele dag, men jeg har fremdeles en haug med unger som ikke er mer enn to ¨måneder kanskje.
Legger med bilde, så ser dere hvor unge de er.
Uansett, jeg kommer ikke til å bryte inn denne gangen. Men etter dette kullet, er det stygt av meg å skille foreldrene da? Vil de mistrives helt alene?
Er litt usikker på hva jeg skal gjøre, men har rett og slett ikke kapasitet til å fortsette å ha yngel hver andre måned resten av deres liv.
Om jeg ikke skiller dem, kan jeg da fjerne hulen de legger egg i? Eller blir det også en slags pining for dem? Hunnen vil jo allikevel bli full av egg.
Kan jo kanskje sette inn fisk som tar yngelen, men karet er ikke mer enn 120 liter og jeg er rett og slett redd for de andre fiskene sitt liv. Hannen er fryktelig beskyttende mot egg og yngel. Jeg har tetra (12 stk) og de klarer seg, men de tar heller ikke yngel, ikke mye ihvertfall, for jeg har fremdeles over 20 stk selv om foreldrene mer eller mindre har slutta å gjete rundt på ungene sine.
Hva gjør dere andre som har palettciklider?
Legger med bilde, så ser dere hvor unge de er.
Uansett, jeg kommer ikke til å bryte inn denne gangen. Men etter dette kullet, er det stygt av meg å skille foreldrene da? Vil de mistrives helt alene?
Er litt usikker på hva jeg skal gjøre, men har rett og slett ikke kapasitet til å fortsette å ha yngel hver andre måned resten av deres liv.
Om jeg ikke skiller dem, kan jeg da fjerne hulen de legger egg i? Eller blir det også en slags pining for dem? Hunnen vil jo allikevel bli full av egg.
Kan jo kanskje sette inn fisk som tar yngelen, men karet er ikke mer enn 120 liter og jeg er rett og slett redd for de andre fiskene sitt liv. Hannen er fryktelig beskyttende mot egg og yngel. Jeg har tetra (12 stk) og de klarer seg, men de tar heller ikke yngel, ikke mye ihvertfall, for jeg har fremdeles over 20 stk selv om foreldrene mer eller mindre har slutta å gjete rundt på ungene sine.
Hva gjør dere andre som har palettciklider?
Postet 24.09.07 kl 22:01
Uff, ja, jeg ville nok ha kvidd meg til å skille dem...
Men er det plassen, eller jobben med yngelen som setter grenser?
Hva skjer hvis du lar være å ta ut den yngelen som ikke blir solgt? Begynner foreldrene å spise dem da?
Jeg har mine små paletter i karantene ennå, og det kommer nok til å vare noen uker til... Men nå ser jeg til min store skrekk at de driver og flørter...
Siden dette er karantene, så har jeg gjort innredningen så enkel som mulig, og lagt inn et krus som er svart inni, som de bruker som hule... Litt tragikomisk om det havner en masse egg i kruset.. :P
Men er det plassen, eller jobben med yngelen som setter grenser?
Hva skjer hvis du lar være å ta ut den yngelen som ikke blir solgt? Begynner foreldrene å spise dem da?
Jeg har mine små paletter i karantene ennå, og det kommer nok til å vare noen uker til... Men nå ser jeg til min store skrekk at de driver og flørter...
Siden dette er karantene, så har jeg gjort innredningen så enkel som mulig, og lagt inn et krus som er svart inni, som de bruker som hule... Litt tragikomisk om det havner en masse egg i kruset.. :P
Postet 24.09.07 kl 22:23
AggiUff, ja, jeg ville nok ha kvidd meg til å skille dem... Men er det plassen, eller jobben med yngelen som setter grenser? Hva skjer hvis du lar være å ta ut den yngelen som ikke blir solgt? Begynner foreldrene å spise dem da? Jeg har mine små paletter i karantene ennå, og det kommer nok til å vare noen uker til... Men nå ser jeg til min store skrekk at de driver og flørter... Siden dette er karantene, så har jeg gjort innredningen så enkel som mulig, og lagt inn et krus som er svart inni, som de bruker som hule... Litt tragikomisk om det havner en masse egg i kruset.. :P
Er jo liten jobb for meg å ha yngel, så det er mest fiskene jeg tenker på. Har lurt på å kjøpe et sånn plast-kar og hive i en pumpe og varmekolbe til yngelen. Dette er deres først yngel, så jeg er usikker på hva foreldrene gjør med dem når de nye klekker..... Som du ser på bildet så er de fremdeles små, men lever i beste velgående. Trives i planter jeg har kjøpt av Hegga her inne og svømmer i fred. De andre fiskene ignorerer dem
Men siden de er en 20-25 stk, og det ser ut som om de vokser opp, er jeg redd jeg blir sittende med et overfylt kar fullt med yngel og to foreldre som jager dem til døde.
JEg tror nok også det vil bli et problem å selge hele gjengen. Kan jo ikke selge dem enda, da de er for små til å skille på kjønnene, og hvem vil vel kjøpe en haug med yngel
Har hørt fra andre at andre fisk tar dem når foreldrene blir lei av å gjete rundt på dem, men de har dem jo ofte i større kar sammen med større ciklider som klarer å forsyne seg.
Hvem kan måle seg med palett-pappa uten å måtte bøte med døden?
Du får oppdatere meg på hvordan det går med dine da Aggi. Om de bestemmer seg for å legge egg i et krus mens de er i karantene
Nå hørte jeg forresten rykter om at de har dvergciklider på ene akvarie-forretningen her borte, og det frister veldig å kjøpe et par. (jeg har jo såååå lyst på dem) Men nå ser det ut som jeg må bruke 85-literen min til palett-yngel i stedet. Akkurat nå svømmer det platy-yngel rundt der, så jeg har på en måte gravd meg en egen grav her.....
Postet 24.09.07 kl 22:57
Hehe, det baller på seg, akkurat som her... Men det er så gøy med oppdrett
Jeg har forresten hørt at en del ciklider spiser sine egne barn når de er ferdige å passe dem, men vet ikke om dette gjelder paletter.
Kanskje noen som vet når man kan skille kjønnene på dem, sånn at du har en prognose å gå etter?
Jeg har forresten hørt at en del ciklider spiser sine egne barn når de er ferdige å passe dem, men vet ikke om dette gjelder paletter.
Kanskje noen som vet når man kan skille kjønnene på dem, sånn at du har en prognose å gå etter?
Postet 24.09.07 kl 23:06
AggiHehe, det baller på seg, akkurat som her... Men det er så gøy med oppdrett :D Jeg har forresten hørt at en del ciklider spiser sine egne barn når de er ferdige å passe dem, men vet ikke om dette gjelder paletter. Kanskje noen som vet når man kan skille kjønnene på dem, sånn at du har en prognose å gå etter?
Hmm...huff, da bør jeg vel skille foreldrene og barna da, hadde jo vært kjekt med ett kull i ny og ne, men hele tiden...blir litt mye...liksom
Og jeg som trodde hunde-avl var vanskelig Dette er jo mye verre, og jeg føler jo minst like mye ansvarsfølelse for disse som for våre firbente venner, hehe....
Ser at hunnen nå er rimelig på vakt ovenfor hulen sin, så den forrige yngelen hennes blir jaget bort. Mulig at de blir spist..... får vente og se noen dager, skal oppdatere her om det skjer forandringer Faren derimot, passer fremdeles på deres eldre yngel, så jeg tror ikke de er helt enige om hva som skal prioriteres
Vet du forresten hvor gammel yngelen på bildet er Aggi?
Den var muligens ikke den som var mest "utviklet". Noen av ungene er større og har begynt å få svart strek på tverrs, den på bildet ser jeg fremdeles har tendenser til prikkene den hadde som liten.
Det tok litt tid før jeg oppdaga dem, så jeg er veldig usikker på når de egentlig "klekket".
Postet 25.09.07 kl 00:23
Frk. NilsenVet du forresten hvor gammel yngelen på bildet er Aggi? Den var muligens ikke den som var mest "utviklet". Noen av ungene er større og har begynt å få svart strek på tverrs, den på bildet ser jeg fremdeles har tendenser til prikkene den hadde som liten. Det tok litt tid før jeg oppdaga dem, så jeg er veldig usikker på når de egentlig "klekket".
Hehe, det aner jeg ikke. Jeg er jo helt fersk paletteier. Det er derfor jeg har dem i karantene, vettu Derfor kan jeg heller ikke sverge på at disse ynglene dine blir spist... Var bare noe jeg leste i en bok, at "Mange ferske siclideeiere blir svært ovverasket av at foreldrene som den første tiden vokter sine yngel iherdig, seinere kan komme til å spise opp hele kullet... Dette er fordi de i en naturlig biotop har mye større plass enn de har i et akvarium, og det er naturlig for dem å jage ungfiskene fra seg slik at de kan starte et nytt kull"
Dette er sitert etter hukommelsen, så jeg kan ikke garantere at det er 100% korrekt
Postet 25.09.07 kl 00:53
Tror ikke det er lett å se utifra ett bilde hvor gamle ynglene dine er. Har selv paletter som vokser veldig sakte fordi de er så mange, de er vel ca 50 stykker igjen av ett kull på ca 300 hundre (!). Det er helt vilt, mulig kullet ble så stort fordi faren var viltfanget(?), jeg vet ikke jeg, men det var yngel over alt.....
Foreldrene til mine paletter døde i sommerferien, aner ikke hva de døde av, de var døde når jeg kom hjem fra ferien. Det er jo litt rart at så mange yngel har overlevd her, men de er vel en type fisk som er seiglivet da :o)
Som sagt så er ikke mine paletter så veldig store, mulig de er litt større enn de du har på bilde.
De vokser ikke så fort når det er mange som når de er færre. Kullet før dette vokste mye fortere, sikkert dobbelt så fort, men de var bare 11 stykker som levde opp.
Ynglene mine er født 4. juli, de er vel ca 2,5 - 3 cm lange. Legger ved ett bilde, på bildet er det også en platy som er nesten voksen.
Foreldrene til mine paletter døde i sommerferien, aner ikke hva de døde av, de var døde når jeg kom hjem fra ferien. Det er jo litt rart at så mange yngel har overlevd her, men de er vel en type fisk som er seiglivet da :o)
Som sagt så er ikke mine paletter så veldig store, mulig de er litt større enn de du har på bilde.
De vokser ikke så fort når det er mange som når de er færre. Kullet før dette vokste mye fortere, sikkert dobbelt så fort, men de var bare 11 stykker som levde opp.
Ynglene mine er født 4. juli, de er vel ca 2,5 - 3 cm lange. Legger ved ett bilde, på bildet er det også en platy som er nesten voksen.
Postet 25.09.07 kl 18:13
Postet 25.09.07 kl 20:13