Hvilken T5 planterør skal jeg velge?

Ved juletider har det godt snart 3 år siden jeg skaffet meg 2x54watt T5 armatur, det er snart på tide med uskifting av rørene. Vil høre om anbefalinger der ute, siden markedet har blitt 5x bedre utvalg av T5 rør enn for den tiden jeg kjøpte armaturen. Den ene røret blir nokk vanlig dagslysrør på 6.000k. Det er den andre jeg spekulerer, har lyst til og prøve et rør med mer utbytte av kelvin, det vil si høyere tall enn 6.000k pga de rødlige plantene får mer synelig rød farge.

Her er noen av utvalget.
[URL="Arcadia T5 Plant PRO"]Arcadia T5 Plant PRO[/URL]

[URL="D&D Dagslys/Biolight"]D&D Dagslys/Biolight[/URL]
(er vel det røret jeg er vandt med 2stk som jeg bruker)

[URL="D&D Natur"]D&D Natur[/URL]
Den er helt utelukket siden min erfaring er den alt for rød i fargen, hadde 2x24watt armatur en gang i tiden.

[URL="Life-Glo"]Life-Glo[/URL]
Beskrivelse fra T8
6700k Stimulerer fiskenes vekst. Til salt og ciklide akvarier.
Også til terrarier og fugler.


Hvilken leverandør?
[URL="Marine Glo"]Marine Glo[/URL]

Hvilken leverandør 2?
[URL="Power Glo"]Power Glo[/URL]

Hvilken leverandør 3?
[URL="Ocean White"]Ocean White[/URL]

Nr4
[URL="Planta T5"]Planta T5[/URL]

JBL røra blir alt for dyre, jeg tar dem med.
[URL="JBL Solar Ultra Tropic"]JBL Solar Ultra Tropic[/URL]

[URL="JBL Solar Ultra Nature"]JBL Solar Ultra Nature[/URL]

Mange av linkene innholder alt for dårlig beskrivelse av rørene, egentlig alt for dårlig når det er en som er helt nybegynner og er uvisst hva man skal velge?.
Sjekk ut denne siden, den hjalp meg i min søken etter mer kunskap om lys. Lærerik side

Roy-tore
Har selv drevet å testet ut en del rør den siste tiden.
Dette er rørene jeg har testet:
Biolight fra Narva (det som selges som D&D Dagslys)
Fremmer glansfarger på fisken på en ekstrem måte. Neontetra ser selvlysende ut, glødebåndstetra ser ut til å trenge slukking etc.
Grei plantevekst, moderat algevekst.
Webzoo er forhandler
JBL Solar ultra
Greit rør, noe høyere K enn dagslys (9000K). Greie farger på både fisk og planter. Har ikke fått testet det lenge nok til å se nevneverdig forskjell i plantevekst. Kan se ut som det gir ørlitt mer alger enn andre rør jeg har testa.
Life-gloII
Mitt absolutte favorittrør, uansett T-standard. Perfekt utfarging av fisk, god vekst på planter, minimal algetrigende egenskaper.
Forhandlere er Aquamanias og Tropefisk (begge skaffer T5)
Power-glo
Også dette er ett kanon rør, selv om det har 18.000K.
Etter min smak passer det best i kar med lys bunn, på grunn av fargespekteret.
Er det mye rødt i bunnlaget, fremmes disse fargene en del.
Ekstrem plantevekst, og minimal til ikke-eksisterende algevekst.
Forhandlere som LG.

Marine glo er forresten ett helblått rør, og er vel slik jeg forstår det ikke det du er ute etter

PS: Alle linkene dine er steindøde...
Hmm det var rart, prøver og linke dem på nytt. Har uansett god tid på og bestemme meg, siden det ikke er hastesak D&D Dagslys/Biolight er nokk det som sitter i armaturen fra før. Har lite erfaring med lysrør fra hagen, er skeptisk med power glo med 18.000k, det høres litt voldsomt ut med T5 utgave. Arcaida T5 røret finer jeg lite innformasjon om, hva det egentlig dreier seg om det er varmhvit, kaldhvit, dagslys eller fullspektrum rør så tror jeg sletter den i fra lista. Er litt nysgjerrig JBL røret og life-glo, life-glo har jeg faktisk vanlig som 18watt utgave. Hvordan er egentlig fargen på JBL røret utkantspunket?, kan den sammenligne med Phillips aquarelle og Sylvania aquastar?

Arcadia T5 Plant PRO


D&D Dagslys/Biolight
http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=154&produktid=1200&Navn=09.%20T5-reflektor&HKatID=21
(er vel det røret jeg er vandt med 2stk som jeg bruker)

D&D Natur

Den er helt utelukket siden min erfaring er den alt for rød i fargen, hadde 2x24watt armatur en gang i tiden.

Life-glo
http://aquamanias.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=105&produktid=1497&Navn=Marine-Glo&HKatID=21
Beskrivelse fra T8
6700k Stimulerer fiskenes vekst. Til salt og ciklide akvarier.
Også til terrarier og fugler.


Hvilken leverandør?
Marine-glo


Hvilken leverandør 2?
Power-glo


Hvilken leverandør 3?
Ocean-white
]

Nr4?
Planta


JBL røra blir alt for dyre, jeg tar dem med.
JBL Solar Ultra Tropic
]

Jbl Solar ultra nature
]

[QUOTE=Frank Angell]Har selv drevet å testet ut en del rør den siste tiden.
Dette er rørene jeg har testet:
Biolight fra Narva (det som selges som D&D Dagslys)
Fremmer glansfarger på fisken på en ekstrem måte. Neontetra ser selvlysende ut, glødebåndstetra ser ut til å trenge slukking etc.
Grei plantevekst, moderat algevekst.
Webzoo er forhandler
JBL Solar ultra
Greit rør, noe høyere K enn dagslys (9000K). Greie farger på både fisk og planter. Har ikke fått testet det lenge nok til å se nevneverdig forskjell i plantevekst. Kan se ut som det gir ørlitt mer alger enn andre rør jeg har testa.
Life-gloII
Mitt absolutte favorittrør, uansett T-standard. Perfekt utfarging av fisk, god vekst på planter, minimal algetrigende egenskaper.
Forhandlere er Aquamanias og Tropefisk (begge skaffer T5)
Power-glo
Også dette er ett kanon rør, selv om det har 18.000K.
Etter min smak passer det best i kar med lys bunn, på grunn av fargespekteret.
Er det mye rødt i bunnlaget, fremmes disse fargene en del.
Ekstrem plantevekst, og minimal til ikke-eksisterende algevekst.
Forhandlere som LG.

Marine glo er forresten ett helblått rør, og er vel slik jeg forstår det ikke det du er ute etter

PS: Alle linkene dine er steindøde...
Fargespekter JBL Solar Ultra Natur, 9000K, CRI er 1A(tilsvarer ca 95 RA):
[External Image]
Fargespekter JBL Solar Ultra Tropic, 4000K CRI er på 1A (Tilsvarer ca 95RA):
[External Image]

Fargespekter Phillips aquarelle
[External Image]
Fargespekter Sylvania Aquastar, 10000K, CRI=3, tilsvarer ca 55 på RA-skalaen...
[External Image]

Arcadia Plant pro fargespekter. Ukjent K og RA
[External Image]

Ocean white er ett aquamedic-rør, det samme er det T5røret som Tor har listet som planta.
Finner ikke igjen ocean white hos aquamedic med andre kelvingrader enn 10000 og 15000.
Her er mer info om disse rørene, samt fargespekter

Det er hagen som produserer rørene marine-glo, Power-glo, Flora-glo, Sun-glo, Life-gloII og Aqua-glo (antar det er det du mener med leverandør?)

Jeg har ikke selv prøvd aquarelle ennå, men JBL Solar Ultra Nature har ett vesentlig bedre lys enn S. Aquastar - som er ett rør jeg aldri mer kjøper
Ang Power-glo, er dette ett rør som skremmer mange. Jeg har derimot kun positive erfaringer. Selvsagt er det ikke alt røret passer til, f.eks sortvannsbiotoper.

Fikk jeg med meg alt der, tro ?
Kan jo for ordens skyld legge inn fargespektrene til Hagen rør også

Aqua-glo, 18.000K
[External Image]
Sun-glo, 4.200K
[External Image]
Power-glo, 18.000K
[External Image]
Marine-glo:
[External Image]
Flora-glo, 2.800K:
[External Image]
Life-gloII, 6.700K
[External Image]
Har ikke tid til å svare på deg nå Frank, blir alt for sen på natten nå, siden jeg skal opp tidelig på jobb. Takker for den jobben som har gjort, skal se på dette nærmere i kveld (klokken er over 23.59 nå). Skal ta litt tid med og svaret etter jeg har lest de linkene etter jobb-

"PS", slett bort innlegget nr.5 du Frank, du som er moderator på forumet her

LN
JBL 9000k, ihverfall T-8 varianten som jeg hadde ett av helt foran i 240 literen et års tid, er et hvitt/blått rør. Ser litt blått ut når en ser på det. Ikke det rosa skjæret som er i Aquarelle. Virket ok, lagde ingen problemer, men det var jo bare ett rør av fire jeg hadde av det.
Kjetil L
JBL 9000k, ihverfall T-8 varianten som jeg hadde ett av helt foran i 240 literen et års tid, er et hvitt/blått rør. Ser litt blått ut når en ser på det. Ikke det rosa skjæret som er i Aquarelle. Virket ok, lagde ingen problemer, men det var jo bare ett rør av fire jeg hadde av det.


Hei Kjetil

Her kan dere se hva jeg bruker pr. i dag på linken
Plantekaret. Det kommer til uansett bruke den nye T5 røret med den høyeste kelvin styrken på den bakerste T5 røret, det etter T8 røret pga jeg har plasert de fargende plantene der over røret nærmest midten på armaturen.
Liten oppdatering
Var innom Jan Holt på Torsdagen i forrige uke, ble da kjøpt inn D&D daylight rør (6.000k)

Ble oversaket da jeg satte den inn av 1 av de 2 som jeg erstattet den ene for min gamle D&D rørene "hm ble litt vanskelig og forklare det jeg hadde i hodet mitt", hadde fra før to 6.000k fra samme merke). Vannvittig stor forskjell, nå bobler det som bare det hele dagen og kvelden. Tror faktisk det har blitt mindre alger også. Mye sterkere lys har det blitt, den ene gamle røret som er der fortsatt lyser liksom som ei vanlig T8 36watt rør. T5 røret har tapet seg ganske ut på to år nå.

Forklaringen som jeg fik fra Lars Knutsen som jobber på Jan Holt er uansett T8 eller T5 rør skal de helst byttes ut en gang i året, selv om forklaringen på nettet skrives varigheten på T5 er dobbelt så lenge som T8.
Jeg tok engang et bilde av lysrørene i armaturen med to nye og to ett år gamle rør . Med blotte øye så jeg ingen forskjell, men gjett om kameraet så det. De gamle rørene ble mye gulere på bildet. Finner desverre ikke igjen bildet.
Alle rør slites, det er det ingen tvil om. Siden jeg ikke har hatt T5 så lenge at jeg ennå merker slitasje, stoler jeg helt og holdent på det dere her opplever - i motsetting til hva produsentene sier at røret skal evne

Har sett en del rør som er oppgitt til å vare i 20.000timer, eller 5 1/2 år med vårt timeforbruk. Sannsynlig? Neppe
Frank Angell
Alle rør slites, det er det ingen tvil om. Siden jeg ikke har hatt T5 så lenge at jeg ennå merker slitasje, stoler jeg helt og holdent på det dere her opplever - i motsetting til hva produsentene sier at røret skal evne :) Har sett en del rør som er oppgitt til å vare i 20.000timer, eller 5 1/2 år med vårt timeforbruk. Sannsynlig? Neppe ;)


Hei Angell

Ta for eksempel på T8 rør, de kan jo lyse utallige år som noen fks lysarmatur på kjøkkenet, taket på et rom, lysarmatur inne i garasjen og andre ting og tang i huset.

En annen ting med armaturen i karet er at luft temperaturen er ganske høy siden vi har alt fra 24-30 grader i vannet i karet som gjennomsnitt av plantekar, oppdrettskar, selvskapskar og Discuskar som noen eksempler på.

Rørene taper seg i sikkert i ganske kort ned etter et vell årstid meg høy temperatur fra vannflaten og selve armaturen med 5 rør som jeg har 371 literen. Bare å ta en titt med beskrivelsen om karet på profilen min

T5 skal varigheten være dobbelt så lenge som "med normal bruk som lysgjenstand som på taket i et rom” enn T8, det er vell det som er det riktige beskrivelsen om T5 rør på nettet?.
At ett "benkearmatur" taper seg 80% er skjelden kritisk. Det er mer kritisk når noe er avhengi av en sterk lyskilde for å overleve

Vi bytter jo gjerne ut rørene mens de ennå har omlag 85-90% av lysmenden igjen over karene, så ja, de har en mye lengre levetid enn det som vi kan utnytte. Det gjelder både T5 og T8.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap