Brakkvann med norske arter fra sjøen. Opptakten til kaldt saltvann. (side 4)

Da har atlanterhavsparken vært innom og hentet første ladning med fisk, ble 3 knurr, 1 rødnebb,2 gapeflyndrer samt diverse andre flyndrer og fiskearter.

Fikk også en kjekk beskjed om at neste gang jeg er innom så skal jeg nok klare å tigge meg til et par rødhai egg fra de som jeg kan klekke ut selv
Så her og nå sitter jeg og makker med en egnet netting som skal brukes når jeg lager klekkebur til egga. En skikkelig gledesdag med andre ord :P

Men ikke alt går helt på skinner enda, etter å ha fått nytt lysarmatur så tok det ikke lange tiden før det ene røret svidde seg på den ene siden. Det har vel igjen kanskje 10% av styrken sin, derfor er actinic blue lyset veldig dominerede og jeg har inntil videre permanent "moonlight". Det er heldigvis ingen krise da det er blått lys algene mine trenger for å vokse så rødalgene viser en formidabel vekst i forhold til deres ellers treige vekst. Bilde av lysrøret legger jeg med her.
Legger med en film av noen vanlig knurr som jeg hadde i karet en stund. Disse ble med til Atlanterhavsparken i dag.

Man kan se på filmen hvordan knurren bruker "beina" sine til å vandre langs bunnen, disse brukes også til å skremme opp dyr fra sandbunnen.

Knurr
En liten oppdatering.

Neste uke er det skoletur til runde og forrige gang ble det samlet inn en god del flotte alger og stilige dyr, denne gangen har jeg et fungerende kar som kan holde liv i alt vi finner så dette kan bli bra :p

Skal også ta dykkerkurs gjennom skolen så da blir det lettere å få plukket en masse flotte dyr
Tråden er ikke glemt selv om jeg ikke har skrevet noe nytt på en stund, men det har vært lite tid til oppdatering grunnet mye skolearbeid og annet som har tatt litt mye tid

Men en liten oppdatering er på sin plass:

Driver å skal pakke ned og selge unna en del små akvarier til fordel for et tropisk saltvannskar som jeg håper å få opp i løpet av nyåret.

Har igjen sjødykk 5 og 6 så er jeg ferdig med dykkerlappen

Hadde sjødykk i går og fanga en breiflabb på ca 50cm som ligger i akvariet mitt i skrivende stund da jeg ikke rakk å levere den til atlanterhavsparken før stengetid i går. Den skal ut i løpet av dagen :P

Har planer om en slags omstart av kaldt saltvannskaret mitt over nyåret. Blir da å fjerne så og si alt av beboere oppi der og skaffe nytt mens jeg dykker. Planen er å la det bygge seg opp solide bestander av mikroliv,små krepsdyr som reker,trollhummer og andre små skalldyr. Så etterhvert å tilsette fisk litt etter litt gjennom sommeren.

Har også en plan om å plassere ut levende stein i sjøen ganske snart som skal få ligge og dyrkes frem til sommeren for å se om jeg får noen artige resultater
En gleden dag! :d
Da var dykk 5 og 6 gjennomført og det ble en helt ufattelig bonus på det hele.

Forrige gang jeg dykket, fant vi en rognkall (rognkjeks hann) som passet på eggene sine. Jeg bestemte meg i siste liten i dag at jeg skulle fange både den og eggene for å prøve å klekke de ut siden det er omtrent i denne tiden de klekkes ut.

Både rognkallen og eggene overlevde turen hjem og stod i en egen beholder mens de ble tilvendt det vanntemperaturen i akvariet som er ca 2-3 grader mer enn i sjøen. Flytter over rognkallen og titter på eggene oppi beholderen.

Merkelig nok er den solide klumpen med egg nå blitt en slags smørje utover bunnen og jeg begynner å lure på om de ikke klarte seg. Så ser jeg et rart lite dyr som sikkert hadde fulgt med algene jeg tok med...men nei der var det enda ett og enda ett og der var det enda flere.

Jeg bøyer meg nærmere og ser etter, hele klumpen med egg har klekket og jeg har et uvisst antall rognkjeks yngel som muligens ligger i nærheten av 500 tallet om ikke i nærheten av det dobbelte :P

Så jeg har nå en voldsom populasjon av yngel som jeg må forsøke å fø opp :P

Bilder skal komme i løpet av kvelden når jeg får besøk av noen med et bra nok kamera
Da var filming og alt det der i boks, men så viser det seg at vi ikke har kabel til å få det overført til pc`en :p

Men i løpet av de nærmeste dagene skal vi ha fått tak i kabel og lagt det ut
Det må da være første gangen at slikt har sjedd i et akvarium vil jeg tro. Er det mulig å få disse ynglene til å vokse opp? Vil tro at de krever diverse plankton som mat den første tiden og det er det vel begrenset tilgang på i akvariet. Veldig morsomt å høre om uansett
Hehe blir vel litt juks å si at de er klekket frem i akvarium når de klekket så kort tid etter at de ble tatt opp fra sjøen. Jeg var vel heller utrolig heldig med timingen :p

Å klare å få de til å vokse opp går ann, men det vil nok kreve en del arbeid. De er på størrelse med knappenålshoder om man ikke regner med halen.

Beste håpet mitt i starten vil være å ta med masse tang og tare fra sjøen regelmessig og ha oppi akvariet og håpe at det er nok mikroskopisk fauna på den som de kan spise.
Hehe det viser seg at kameraet ikke var så bra som jeg håpte, men så ble videon mye mørkere når den ligger på youtube også.

Her er hvertfall første filmen av ynglene:
Yngel
Yngel i kopp


Yngel slippes i kar og faren ligger på bunnen

Jepp,sirkulasjonspumpen bråker som fy enda. Må endre litt på oppsettet til slangene men det skjer ikke før til juleferien :p

Lysrøra er ikke på på filmene her, lyskilden var en 11watts arcadia
Har du klart å telle hvor mange det ble? Det blir veldig spennende å følge med. Om du klarer å få dem til å vokse opp. Pøs på med flere videoer underveis!

Men jeg synst det ligner litt på rumpetroll. Er du sikker på det ikke var havfroskegg du fikk med deg?
Hehe å komme i nærheten av riktig antall kan jeg nok bare drømme om :p

Rompetroll formen har de ja, men de har faktisk allerede den lille turkisfargede stripen som de på ca 3-4cm har

Om ca. 6 timer nå så er jeg på plass i sjøen med vadebukser og henter inn fersk tang til de for både ekstra beskyttelse og forhåpentligvis mat :p
Dette blir spennende å følge med på. Ikke glem å oppdatere oss
Snublet over denn tråden nettop og jeg må si den fanget min interesse med en gang jeg mene WOW

Fikk en skikkelig sånn "jeg òg vil ha" følelse.
Må jo være fantastisk spennende å fange både dyr å planter selv for så å ha dem i akvarie hjemme

Hvordan var det å fange rognkjeksen? den er jo ikke den mest sky'e fisken men alikevel, tar du dem med bare nevene eller har du mekket deg en hov eller noe?

Og, gratulerer med dykkerlappen tipper du ikke angrer på den

Kan du ikke ta flere bilder? Masse mer bilder??

Mye kostet den kjøleren?
Rognkjeksen er ikke noe sky nei :p

Ved tidligere dykk på samme plassen så nektet den å flytte på seg selv om ansiktet mitt var bare noen cm unna. Men når jeg endelig skulle fange den så begynte den faktisk å flykte så jeg og instruktøren jaget den mot en plass der den måtte forbi en av oss for å slippe unna. Den gikk rett mot instruktøren som klarte å holde den fast lenge nok til at jeg fikk plassert et fangstnett og så dyttet den inni det.

Så langt har jeg kun brukt fangstnett og hendene for å fange dyr, har en del trening i dette siden jeg har en del erfaring fra fridykking. Men har også planer om å forsøke å modifisere en håv og prøve å få til en lukke mekanisme på den.

Det er veldig spennende med kaldt saltvannskar ja, det er veldig artig når man får det til men samtidig er det litt av en utfordring å få det til siden det ikke er så altfor mye litteratur innen det området.

Flere bilder og videoer kommer etterhvert, men akkurat nå så sliter jeg enda med å få levert nye juwel lysrør. Den eneste leverandøren som sender de klarer ikke å pakke lysrør skikkelig så de har blitt levert knust til butikken 4 ganger på rad nå.

Kjøleren kostet meg ca. 4000kr. Kjøpte den fra england og den er av merket D&D. Korallen.no har tatt den med i sitt utvalg og prisen der går vel opp i opp med tanke på frakt og toll fra utlandet.
Det er flere selskap som lager kjølere i forskjellige prisklasser så man må vel bare finne ut hva man mener passer lommeboken og formålet.

Karet mitt er isolert på ene siden og bakveggen så kuldetapet mitt er ikke helt grusomt, men kan også si at jeg er veldig fornøyd med kjøleren. Til tross for den billige prisen så er kjøleren veldig enkel å betjene,rask og effektiv på kjølingen og den bråker ikke mer enn en litt stor vifte eller kanskje en varmepumpe.

Har ikke glemt av at jeg skulle lage en artikkel om det å sette opp kaldt saltvannsakvarium, men har hendene fulle med skolearbeid og diverse annet arbeid. Men den kommer til slutt, mest sannsynlig i juleferien :p
ok, spennende å lese om dette/disse prosjektene.

Lag så absolutt en artikkel om det.
gleder meg til å lese mer om det.
Jaja, da har jeg funnet ut at jeg har fått tak i et avvik :p

Rognkjeks skal gyte i februar-mai tiden og eggene har en klekketid på 60 døgn.

Det betyr at eggene jeg hentet opp har vært gytt i starten av september.

I tillegg skal det ta 4 døgn før yngel har ferdigutviklet sugeskive mens de som klekket hos meg hadde denne ferdigutviklet da de klekket.

Ser også at yngelen utvikler seg veldig fort og fremdeles tar til seg næring og det er jo bare flott det

Hvorfor dette det er oppstått slik avvik skal jeg prøve å få svar på, skal få videresendt spørsmål om dette til Jan Einarsen som er meget kompetent på dette områder og det var han som startet atlanterhavsparken. Forhåpentligvis kan han gi meg gode svar :p
Lenge siden det ble oppdatert sist nå. :p

Det har tatt fryktelig lang tid å få tak i nye lysrør da leverandøren til butikken tydeligvis har latt det gå sport i å sende knuste lysrør, greit nok et knust lysrør her og der er ikke å unngå men når man venter i et halvt år og de kommer knust inn til butikken hver gang begynner man å lure litt på hva leverandør tuller med.

Jeg har i det minste fått tak i et blått 20,000kelvin lysrør som har fått stå en stund nå og får 2 hvite 10,000kelvin lysrør om en uke, de ligger hos en kompis i Molde nå og er uskadde

Hadde gitt opp rognkjeks yngelen da jeg ikke klarte å finne igjen noen av dem, men mens jeg plukket ut gammel halvråtten tare så dukket det opp en liten
krabat.

Jeg sa jeg skulle være fornøyd om 1 overlevde, så det er jeg nå :P

Har også dykket en del og samlet inn ganske mye rødalger, nå på siste dykket fikk jeg også tak i noen dødmannshånd. Alt ligger bare på bunnen i karet foreløpig, men når jeg får tak i korall epoxy så skal det bli litt aquascaping på meg :P

450 liter 20.03.09

Ikke så veldig mye å skryte av, men som man ser av filmen så har jeg en del å feste opp her og der

Oppblomstringen i sjøen er allerede begynt så smått også, så snart begynner det å dukke opp mer spennende fisk i sjøen også. Ser liv i sjøen nå også men en del dyr holder seg dypere når det er kaldt i sjøen.

Når jeg har fått satt i de nye lysa og fått festet opp ting så blir det filming igjen.
wow! imponerendes arbeid du har gjordt hær me kjæmpe resultat. grønn av misunnelse hær no ja :P sikkert utroli arti kan æ tænk mæ. no har æ lyst å flytt ut me kystn eller lignende. kjæmpe arti å læs! keep going!
mvh mona

ps. veit du at d går ann å træn opp eognkjeks fisken?
http://www.youtube.com/watch?v=7j9S0vBHpUw&feature=channel
Hehe takker for gode ord.

Vet man kan lære fisk opp til en del ting når mat er involvert men den filmen var allikevel råstilig. Blir nesten litt fristet til å prøve selv når den er stor nok :p
Har tidligere lært opp nålefisker til å spise rett fra pipetter da det gjorde det lettere for både meg og dem. Det krever litt tid og vilje men det er veldig givende når man får det til.


Dro på en liten dykkefeire i påsken, det ene stedet vi dro på var et dykkeparadis. Endte opp med å ta med meg en del sand derifra for å ha i akvariet. Sandkornene er omtrent like stor som de i biltema sanden men har en mye farge, nesten helt hvit. Har lånt et digital kamera som står og lader nå så det blir en liten filmsnutt av karet i løpet av natten. Er ganske fornøyd nå da jeg brukte i overkant av 5 timer på å sortere ut diverse tang, la ny sandbunn over den gamle og bygde opp litt igjen.
Imellomtiden så har jeg lagt ut en kort film fra stranden jeg var på,grotlesanden.

Edit: Ser du holder til i Trondheim, da er det jo det ikke så veldig langt til Trondheimsfjorden. :p
Har selv veldig lyst til å dykke der i fremtiden samt forsøke å ta med meg en del dyr derifra, men det blir nok ikke før dykkersertifikat er oppgradert et par hakk og at frakt mulighetene mine er litt bedre enn den dag i dag
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap