Tine`s merkelige verden. (side 3)

Jeg hadde faktisk nesten samme vei inn til kuleeierlivet. Jeg satt en helg i november 2006 og leste på AF, og da kom jeg over denne tråden.
Særlig falt jeg totalt for denne setningen:
Arne Kristian
Lærdommen å trekke ut av det for andre er at du kan stole på en kulefisk, før eller siden går den bananas og utsletter alt annet liv i akvariet.

Jeg leste litt mer om kulefisker (artikkelen "Så du tror du vil ha en kulefisk" her på AF). Jeg tenkte at dette var en fisk jeg virkelig hadde syntes var kul, men tenkte at 1. jeg har ikke plass (jeg hadde bare to akvarier da, og begge var bebodde), 2. at jeg ikke orket jobben som fulgte med. Tirsdagen etter var jeg nede på en av de lokale dyrebutikkene (den jeg ikke handler på lenger), og der hadde de en grønn kulefisk! Jeg hadde faktisk aldri sett en eneste før i noen dyrebutikk, og nå var det ved første besøk i dyrebutikken etter at jeg hadde lest såpass mye om dem! Det var tydelig at butikken ikke hadde peiling på kulefisker. Den var i en tank med en eller annen tetra, en SAE og en kampfisk (hvis jeg husker rett). SAE-en var temmelig døende, og jeg var ikke i tvil om hvem som var den skyldige. Jeg kunne bare ikke la den stakkars fisken være igjen i den butikken, og la den bli solgt til noen som var totalt uvitende om hvordan den skulle behandles. Så etter å ha lagt en kabal i hodet mitt på hvor i huleste jeg skulle gjøre av kula, så kjøpte jeg den. Jeg som nettopp hadde bestemt meg for at jeg ikke skulle ta kulefisker inn i huset mitt! Jeg har ikke angret, på annen måte enn at det har vært hardt for lommeboka. Nå, litt over ett år etter, har jeg 12 kuler, og den første kulefisken min lever ennå! Det er merkelig, det der: Vanlige fisker får jeg ikke til, mens de mer krevende... Jeg har hatt sykdom på kulene en eneste gang! Det er ikke så altfor mange som lykkes allerede med den første kula de tar i huset!

Men jeg har en advarsel å komme med: kulefisk er høyst avhengighetsskapende!

Trenger du informasjon, så ta gjerne kontakt. Jeg svarer meget gjerne på spørsmål! Jeg elsker disse fiskene så høyt, så jeg står alltid til tjeneste hvis jeg kan hjelpe andre med disse fiskene. Jeg jobber forøvrig på en artikkel (som begynner å se ut til å bli en bok - den blir fryktelig lang) om kulefisk (ikke til AF) for tiden, så det kan bli en liten bok å lese om nødvendig
oj, tror artikkelen(boken??) din kan bli veldig spennende lesestoff! Gleder meg til du får gjort den ferdig, du legger den forhåpentligvis ut på tråden din el. link?

Jeg har også lest "så du tror du vil ha en kulefisk" her på AF, den fikk meg bare mer interessert, men den avskrekka samboer`n-

Og du skal ikke se bort ifra at jeg blir å spørre mer, også er det kjempehyggelig å kunne prate med noen med samme interesse (har merka meg at du også har en noe hyper sjalu hund til tider
Mitt lille "gull" ligger nå på sida av meg å bare ser på meg. Tenker sannsynligvis noe slikt som "herregu`a Mor, klokka e 1 på natta å du sitt som et lys foran PC`en å les å skriv!!" Mens katta som isted lå fint å sov borte ved sofaen, plutselig oppdaga at æ va gått bort derfra å måtte selvfølgeli komme tusslanes etter å legge seg litt bak meg(Hun har vært hos dyrlegen idag å blitt sterilisert så hun er mer avhengig av meg i dag enn det hun er til vanlig.. "Kosekosekose, Mooooor! Kose!"
Tine Zachariassen
oj, tror artikkelen(boken??) din kan bli veldig spennende lesestoff! Gleder meg til du får gjort den ferdig, du legger den forhåpentligvis ut på tråden din el. link?

Den er egentlig til medlemsbladet til akvarieklubben min. Jeg får se hva jeg gjør med den etter det. Eller, det blir nok over flere nummer av medlemsbladet. Den blir lang. Men det betyr også at den faktisk tar tid å fullføre. Når jeg begynner på noe, har det en tendens til å ta litt av. Jeg føler jeg bare såvidt har kommet igang, og har skrevet...eh...nesten 8 sider. Det er riktignok inkludert punktvise notater på hva jeg må huske å ta med, samt et bilde. Men jeg har knapt startet...

Bikkja mi nøyer seg ikke med å ligge i ro når hun føler seg oversett. Hun begynner å finne på bøll, bare for å få oppmerksomheten. Men ellers er hun ei helt fantastisk bikkje. Jeg kunne ikke vært heldigere med henne! Hun har et helt fantastisk gemytt, bortsett fra at hun er litt hormonell for tiden. Det begynner å nærme seg tid for å få noen fantasifostre...
Skjønner ikke hvordan du får tid til alt sammen, masse akvarier, hund og fugler...I tillegg har jeg skjønt at du har vært litt inn og ut av sykehuset.... Hadde jeg hatt halvparten av den energien din!

Vel, idag har vært en helt jævlig dag!
Kjørte min samboer på møte , siden jeg måtte ha bilen(vil ha to biler igjen! Maaaas!) Og tror dere ikke at på vei ut der fra, kjørt knappe 100 meter så er det en tulling som kommer i ei H:.. fart og ikke har sjans å stoppe for meg(som han faktisk hadde vikeplikt for!). Knaaæææsj! "%&¤#")?&%%, innstinni han ty¤#%"%&"!

Hva annet kunne jeg gjøre etter at skademelding var undertegnet og samboer hentet, enn å dra bort på dyrebutikken, for å sikle litt og få opp humøret???
Joda, for der har de fått inn DE nydelige små, utrolig skjønne og søøøøøte kulefiskene!! Er ikke helt sikker på hva slag kulefisk disse var, butikken trodde det først var brakkvannskulefisk, men de har visst tatt feil... De ligna litt på 8 talla, men hadde liksom ikke 8 tall på seg... Bare flekker... Butikkeier sa også at det var "amazonas-kuler"(han hadde to stykker) ,men jeg klarer ikke å finne disse.... undre? Utrolig skjønne var de da! å som jeg fikk lyst på!


Beklager at innlegget muligens er litt rotete, klokken er snart to på natta og jeg har hatt en noe slitsom og tung dag...
Men klarte samtidig ikke å la være å skrive inn her da AF er så absolutt ikke avhengighetsskapende! Neeeeida, sveisan....
Amazonas-kule? Da må det være denne.

Hvem snakket om energi? Det er vel det jeg har minst av... Faktisk temmelig lik null! Men det humper og går sånn passelig. Har vært sykemeldt i et år nå, så det er ikke så mye annet å ta seg til, enn å kose seg med fisk.
å, en stund siden jeg har hatt ork til å svare noe her

JA! det er "amazonas" kula som er i butikken, Dyrehagen..
Hmm, kanskje den kunne være aktuell for meg da, i et av 160 litrene.. Den blir jo høvelig stor, uten at den vil vokse ut av 160 l Eller blir den faktisk så liten at den vil bli kjedelig å holde i 160l vann mon tro....
Skulle gjerne sett noen av disse kulene som fullt utvokste, for å se hvordan de blir, oppfører seg, osv.. Selv om kulene også kan ha vidt forskjellig personlighet, er det jo en ledetråd

Men ellers! Vet dere hva, etter maaaange dager og uker med laaang ventetid, så kom da endelig begge de nye lysarmaturene! (Okey, greit .. Muligens litt overdrevent på ventetida. 2 uker siden vi bestilte de, men for meg blir det lang ventetid! )

600 l er nå nesten klar for fisk. Vi skal hente toppglass imorgen(bestilte det idag), så er det bare å koble til lyset, og hive fiskene oppi. Regner med at vi blir å stikke innom dyrebutikken på hjemveien og tar med oss ihvertfall 5 Mosaikguramier.

Og 300 l vil dere ikke tro.. AH! For en opplevelse, det ser helt annerledes ut med et skikkelig lysarmatur og ikke minst så tror jeg at plantene nå kanskje vil trives! Vi får bare håpe på at det gror


Skal se om jeg ikke får tatt bilde imorgen av 600 l når vi har fått i fiskene og lyset på.
Vel, i mellom tiden, til jeg får tatt bilde av nyoppstarta 600l.. Så får dere kose dere med et par smådårlige bilder av katten min.

Hun er ca 3 år gammel nå, vi "redda" henne fra å bli avliva for litt over to år siden.
Hun er skikkelig "mamma-pus" og er som oftest å finne i nærheten av meg, enten det er på badet, på toalettet, i sofaen, ute eller i senga. Av og til kan hun og være nær far, da helst når han står på kjøkkenet og holder på å ordne til noe mat.. Det kan jo være at det faller ned noe på fatet hennes, må vite!
Hun har, fra stor-karet kom i hus, hatt en forkjærlighet til å drikke vann av akkurat dette! Hun har aldri brydd seg med de andre karene i huset! Og hun har aldri drikki vann av noe annet enn krana på kjøkkenet og på badet..


På bilde 1 og 2 står hun oppå kanten av storkaret, tar seg liksom en runde rundt for å sjekke at alt er i orden.
På bilde 3 sjekker hun vannverdien i krana på kjøkkenet. Hun har ingenting imot å bli helt våt i hele ansiktet!


Tror hun ber meg hilse til dere alle, hun sitter på gulvet på siden av meg og småmjauer så fint
Se vårt nye kar!
Vel, nytt og nytt, Fru Blom...
Det er av 300 l i ny drakt da, synes selv det var blitt 200% bedre enn tidliger.. Kanskje får vi plantene til å trives nå å?

Vi kjøpte jo nytt lysrør her for en liten stund siden, av typen som er nesten heldekkende med 4 x 40w rør i.(Muligens hakket bedre enn 4 x 18w???? hehe

Vi var nå senere å kjøpte to store finer røtter.
Og før vi skal sette dem inn kommer jeg over en artikkel, som jeg tror, Mona skrev.. Om det å feste javabregner til rot... "OJ! har ikke vi javabregner`A??".

Hmm, joda, og muligens har vi ikke fått de til å vekse og trives fordi de står langt nedi grusen med røtter å alt?? Visste jo at disse trivdes best i røtter, men har helt glemt det av. Men nå er de festa med fisketråd i de nye røtterne Håper de vil trives der


Bilde 1; Omtrent slik har det sett ut. Ingen planter har trivdes, det har vært veldig "flatt". Beklager dårlig bilde
Bilde 2; Prøvde da å ta bilde av ene planten som var festa i rota, men fiskene trodde det var kvelds så de for i veien hele tida. Tror dette er det beste jeg klarte å ta.
Bilde 3; Hele karet slik det er nå
Lenge siden jeg ahr skrevet noe her, har rett og slett ikke hatt tid og orket.
Har starta opp hjemmeside da, den er ikke ferdig, langt fra ferdig, men det kommer...

Hjemmesida



Ellers har det skjedd litt på fiskefronten..

600 l er oppe og går, har ikke hatt vansker der i det hele tatt, ikke en liten tanke nitrit, el no! (Kjempeoverraska!)
Kanskje har jeg lært til neste gang jeg skal starte opp nytt akvarie. Lot dette først stå i ca tre uker med bare vann, grus, røtter og stener, og pumpen på..

Så kjøpte vi inn noen planter, dette sto vel 2 uker tror jeg.. så kjøpte vi fisk, to små sewellia`er og 5 mosaikguramier. Rundt en mnd er gått nå, og alt er bare fryd og gammen

Var idag å kjøpte inn en Gabonreke(ja, vet disse er amerikansk.. Men den skal kun være i 600 l inntil jeg får 75 l opp å gå) og 5 kileflekkraboraer. (vi har jo 5 stk fra før, og siden 63l var overfylt tok vi de over i 600l... de blomstra skikkelig opp, er skikkelig rød i fargen, og jeg synes Nesten at jeg ser de vokser for hver dag som går!

Har ikke helt bestemt oss for om disse skal få fortsette å bo i 600l , eller om de skal over i 63l når reolen er kommen opp... *undreundre*



Det er verre med 300 l... Begge furciferne(hos oss kalt Lucifer) er død, først hoa(sier det var hu som døde først, men aner jo ikke) og nå igår døde hanna... Alle verdier er bra, ingen som har plaga den, har ikke sett noe på den (At den har svømt galt, ikke spist, "utslett")... Veldig synd, for jeg håpet å kunne har disse to i et artskar senere(kanskje i reolen), men tror ikke jeg gidder å kjøpe inn nye, ihvertfall ikke ennå.


Skal komme tilbake med flere bilder senere. Nå slenger jeg med et av 600l. Er ikke det beste bildet, men var det jeg hadde på maskin.


(grrr, har så sykt lyst på nytt kamera! Er det noen som har et å anbefale? til rundt 1000-2000 kr)
Thihi, idag har æ fått "bursdagsgaven" fra min kjære samboer, bare et par daga før "tia"..(Æ har bursdag 27 april...)

Fikk et Samsung S850 med lagringskort og veske. Driver nå å tar litt prøvebilder, lære å kjenne kamera å allle de muligheten som er på det.. Også jeg som ikke akkurat er flink på sånt`a!
Har litt av en jobb foran mæ før æ tør å legge ut nån bilda her ja...

Ellers så har vi kjøpt et 200 l kar til, med lys og bord, som vi ska hente til helga når vi dra til Trondheim Da får Tommy, min samboer, begynt å satt opp til den sør-amerikanske biotopen sin

Forresten, er det noen her som kan om S850, kanskje har noen bilder å vise, tips, osv så blir jeg veldig glad!
Det har skjedd en del nytt her i det siste, men har rett og slett vært for sliten til å orke å sette meg ned å skrive på denne tråden min!

Bl.a har vi vært i Trondheim en tur(Turen var vel egentlig en historie for seg selv, med ikke-planlagt-overnatting og så-vidt-komme-oss-over-et-fjell-som-ble-stengt-etterhvert).

Ellers kjøpte vi et nytt akvarium, akvastabil med bord, lysarmatur og en del røtter. Dette skal bli Tommy`s bopiptsakvarium(med sør-amerikanske fisker)
Det skal resilikoneres/forsterkes litt, bare for sikkerhetsskyld, før det settes i drift.


Vi var og på Tropehagen Zoo(eller er det noe annet det heter, det var ihvertfall en butikk på City Syd på Tiller)..
Vet ikke helt hva jeg syntes om butikken, og betjeninga, men vi gikk ihvertfall ut derfra med to moseballer, tre små-svære røtter(og selvfølgelig griseører til hunden som satt så pent å venta i bilen!

Hiver med et par bilder som jeg har tatt med det nye kamera.
Bilde nr 1; Den single Neon Tetraen vår, og den minste eplesnegla
Bilde nr 2; I 600 l har vi to slike søte små Sewelliaer
Bilde nr. 3; Fra 600l. Bilde er av en av pilnebbene, slynget rundt en plante.


Koselig tråd du har hær tine
Tine Zachariassen
samt at vi måtte sette opp en skillevegg for å skille to kjempekrabber fra en liten en, uten klo:(


Hei! Fått litt dilla på å lese akvarietråder. Så gøy å se hvordan andre gjør det hjemme hos seg.. plukke opp noen ideer, se noen fine bilder og slikt.

Så kom jeg over den setningen ovenfor... kan jeg spørre hvordan du gjorde dette? Er ute etter en måte å dele et akvarie på som ikke er så permanent som å silikonere fast en glassvegg.. og dette hørtes litt mer midlertidig ut.

Må si at du virkelig har ekspandert med akvarier! ER bare bittelitt misunnelig jeg har ikke plass til så mange.... enda!



kan jeg spørre hvordan du gjorde dette? Er ute etter en måte å dele et akvarie på som ikke er så permanent som å silikonere fast en glassvegg.. og dette hørtes litt mer midlertidig ut.

QUOTE]


Hmm, så absolutt ikke sikker på om denne "siter" greia ble helt rett, men vi får prøve


Slik som vi gjorde i krabbekaret vårt gikk ikke helt 100%, men går nok an.

Vi delte opp to glassbiter(det beste er selvfølgelig et helt et) og prøvde å stikke nedi grusen. Pga av at det ble to glassbiter og at vi ikke fikk satt den 100% så kom selvfølgelig kampkrabba seg over til den minste krabba
(så dette tidligere på dagen, men tenkte den fikk klare seg til vi hadde vært å handla... det gjorde den selvsagt ikke, å selv med iherdige forsøk på å få den "ødelagte" krabba opp å gå igjen-bokstavelig talt-så døde den.. Til min stooore fortvilelse, er fortsatt kjempelei pga dette! Føler det hele var min feil


Men uansett, om du tar ut(lar vær å ha grus nedi først) også ordner til glasset(riktig størrelse, osv) så tror jeg nok at du får det til..
I tillegg til å helle grusen slik at den støtter opp veggen så kan du bruke steiner.

Hehe litt avsporing her, men håper du fikk svar på spørsmålet ditt

Slenger med et bilde av gammel oppsett av krabbekaret
Krabber er tøffe de.Men kjipt å miste en da.Du får be han Ole Tommy om å bestille inn en ny en
Ronnymann
Krabber er tøffe de.Men kjipt å miste en da.Du får be han Ole Tommy om å bestille inn en ny en :)



Hehe NEI! I første omgang skal jeg ha den siste krabba vår til å bli litt mer folkevennlig(hun/han er sky som bare fy, og springer bare vi går forbi karet)


Etterhvert kunne jeg tenkt meg ei blå malawikrabbe, men 17 litern blir for liten... så må vel tenke hvordan jeg skal få plass til den lille blå... hmmm, undre.....
Tusen takk for svar!!

Dobbeltsjekker at jeg skjønte det... dere brukte glass, men istedet for å silikonere det fast, brukte dere grusen samt stein for å støtte plata?

Ikke dum ide, det, nei! Eneste problemet jeg ser er filtreringen.. må i så fall ha et filter per "kammer"
[QUOTE=Nille]Dobbeltsjekker at jeg skjønte det... dere brukte glass, men istedet for å silikonere det fast, brukte dere grusen samt stein for å støtte plata?QUOTE]


Jepp, du har helt rett der.. Hos oss så holdt det med den pumpa vi hadde, den ble satt slik at det kom trykk på begge sidene(det var altså vann over glassveggen..øh, glassveggen gikk ikke så høyt som vannflata altså...)

Skulle vi brukt silikon så måtte vi tømt hele karet, og tørket det, og akkurat da hadde vi for det første ikke lyst til det(ville ikke ha permanent deling) og ikke hadde vi et ekstra kar for den single krabba vår..


Ronny, ja visst ska æ få d t! Må bare få summa mæ, å få opp andre kar først..
Har ikke hatt overskudd til å verken ta bilder av det nye karet eller skive noe her på et par dager.

Vi, min samboer og jeg, har begynt på dykkerkurs og tok det første dykket igår.. Det gikk ikke akkurat helt som forventet, og jeg lurer nok på at dette er noe min samboer får holde på med alene framover. Utrolig synd, men jeg kan jo ikke gjøre noe med det jeg føler, selv om jeg har fryktelig lyst til å kunne dra på skipsvrak, osv..

Ellers har vi kjøpt et lite-kar, må vel kalles nano-kar. Det er en Aqua-Box på 17 l som vi kjøpte igår og fylte i vann/satte pumpa igang også..
Ikke sikker på hva jeg vil ha her..Har bl.a tenkt på en liten dvergkule, da ville det isåfall blitt bytte av vann hver dag. (Dyrebutikken hadde forresten 5-6 dvergkuler i et ennå mindre aqua box- kar, rundt 5.5 l bare! ÅH! Fikk litt neller når jeg så dette, men fant ut at det var best å bare kjøpe det andre karet og gå ut derfra så fort som mulig!)
Ellers kunne jeg egentlig tenkt meg reker og, slike som er hvite og røde(rød krystallreke er det mulig de heter?)

Vi får se, det er uansett ikke noe som haster, event. fisk/reke må bestilles, og karet SKAL gå i minst 3 uker før noe som helst levende kommer nedi der(ja, forutenom en plante da!)


Må altså hive meg rundt nå å ta noen flere bilder å få lagt de inn på dataen, men jeg savner virkelig å kunne redigere bildene litt.. Alt smuss og alger som måtte være på akvarieglasset ser ut som svære ufoer på bildene!

Men slenger nå med et par bilder da, et av plecoen og gibbicepsen på fronruta i 310 l, de så urkomiske ut der de hang og slang
Og et av ene "ufoen" i 600l. Altså populært kalt ufo i vårt hus, ellers blir de vel gjerne kalt Sewellia Linolletia(el no sånt...)
Tilfeldig bekjentskap
© Akvafil
Reklame for plussmedlemskap