Tine`s merkelige verden. (side 4)

Jeg greier ikke å dy meg lenger, men må spørre: bikkja i avataren din, er det münsterlander eller er det springer spaniel? Det er litt vanskelig å se når bildet er så lite.
Hehe
Det er nok ingen av delene, bildet er av Alaska Huskyen Sjasmin(svart) og den brune er min elskede lille Shiba... Hun ble 11 år før vi bestemte oss for at nok var nok.. Hun var ren gatemix, litt setter, litt golden retriever, litt breton, litt.....


Sender i samme slengen med bilder av alle
Shiba , lille pusien som sitter å titter på 310 l og velger seg en fisk eller to å "fange" og til slutt Sjasmin... I kjent stil...



Redigert; Fant ut at jeg måtte legge til her at det sist bildet av Sjasmin i "kjent stil" er ikke at hun flekker tenner/knurrer... Hun lå oppned og soooov, og dermed ble leppa hengende litt rart
Siden sist
Ja, da har vi fylt opp 200 l til Tommy, vi silikonerte litt i kantene først for sikkerhets skyld.
Og ved hjelp av litt dritt fra et annet kar(310l) så har fiskene allerede fått kommen oppi(vi fylte det emd vann for to dager siden).
Igår var det noe nitritt, så Tommy tok et skikkelig vannbytte på ca 50 % og idag tidlig var det faktisk ingen nitritt. PH er også litt for høy, men ikke så høy at den er farlig for guppyene og coryene som er oppi der.

Skal legge ut bilder av karet senere, både her og på "profilen" til karet.


Ellers har vi kjøpt inn 4 stk praktbotia til å ha i 600 l, vi slet ordentlig med noen fæle pestsnegler, men trooor disse er forduftet
Vi har også kjøpt in et par ancistruser(vanlig opd. variant) og en klovnepleco(som vi fikk beskjed om at spiste alger.. )


Ellers så har jo aqua boxen gått i noen uker, skal bestille en aldri så liten fisk etter påske. Men akkurat nå blir den bebodd av noen snegler(et par stk av de som var i 600l), det er jo veldig greit å begynne med litt snegleoppdrett Før kulefisker kommer i hus De er ihvertfall veldig flinke, hele 5 klaser, små og store har jeg sett, med små egg.
'


Bildene jeg sender med er av den grufulle pumpa som er i aqua boxen(den durer no helt...) noen som aner hva slags pumpe det er, og hvor stort kar den er beregna til?
Har ikke skjedd så altfor mye i det siste..
Denne uka skal vi gjøre noen forberedelser, bl.a blir det ikke kjøpt inne nye fisk, vi skal ha et solid vannbytte i 600l, 300l, 200 og 63 liter`n.
Jeg drar til Hammerfest nå fredag som kommer , mens samboern kommer oppover to uker etterpå..
Dere skjønner det at det er flytting på gang, om jeg ikke har sagt det før Foreldra mine har kjøpt hus her jeg bor og nå skal de flytte nedover, så det blir hektisk framover

Ellers, i akvarieverdenen vår, har jeg også nå fått den nye utvendige pumpa jeg kjøpte til 20 literen. Har nettopp satt den igang, etter å ha grubla å grubla over alle disse dubbedingsene og snippelurene som fulgte med
Det er en Boyu EF-5, og har fått høre at denne passer til en 60 liter(altså fra fabrikkens side da

I 200 l til min samboer er det nå kommen sverddragere, guppy, corydoras(bare to stykker pga frafall, men vi skal kjøpe flere) og en Golden Nugget.
Vi skal også kjøpe inn noen ancistrusr, for å ta seg av litt alger og slikt.



Vel, vet ikke om jeg kommer til å skrive noe mer her før jeg kommer hjem igjen fra Hammerfest. Som da blir rundt uke 17 håper jeg
Lenge siden sist nå
Uff, må bare beklage at det er en stund sien jeg skreve her sist... Jeg dro opp til foreldrene mine i Hammerfest og ble der lengre enn forventet, når vi endelig kom ned med flyttelasset var det jo å hjelpe til i nyhuset, og selvfølgelig så sku jeg bli syk oppi det hele!
Etter det har det vært altfor mye styr med NAV(For de av dere har som har vært innom denne H&%#" instansen så vet dere hva jeg snakker om), edt har vært utrlig slitsomt! (Derfor veldig godt at det er litt roligere nå i sommer, siden det er så mye ferieavvikling
Etter det var det med å finne ny bil, siden vi og har fått oss ny hund(som også selvfølgeli har tatt mye tid og krefter).
Fikk Storm da han var 9 uker(f.28 feb), han er mest Akita Inu og litt Alaska Husky, så han blir stor. Sannsynligvis rundt 65 cm høy og over 35 kg(jeg håper han bikker 40 kg, selvfølgelig uten å bli tykk da!
Og siden vi nå har to store/mellomstore hunder, tre barn og den bagasjen det blir med alt dette, fant vi ut at vi trenger ny bil! Subaruen blir for liten, samt at jeg ikke føler med komfortabel med den på vinterføre.
Valget har falt på en Ford Explorer 2000 modell, automat gir med alt utstyr
(Så om det er noen som er interessert i/vet av noen som er det er det bare å ta kontakt for prøving av Subaruen vår! Problemfri bil, 97 mod.)

Så tilbake til akvariet-biten
Siden sist har vi gjort et par endringer i akvariet som står rett ved sofaen(63 liter). Det er byttet til kun biltema-sand(jeg simpelthen elsker den sanda,den er kjempefin!) , ellers er det kommen et par gabonreker oppi der, samt en banjomalle(denne er utrolig mye mer aktiv enn det jeg hadde forestilt meg etter å ha lest om denne på nettet!). Det er også yngel oppi her som kommer fra 200 l til samboern min(guppy og sverddrager).
Krabba vår har også fått biltema-sand, men ingen andre endringer er gjort der (Er altså livredd den krabba! Samboer fikk seg en liten latter da jeg sku ta den opp av karet og den begynte å surre rundt på håven!)

Skal få lagt ut bilder av krabbakaret og 63 litern, men det blir ikke ikveld

Inntil videre slenger jeg med et bilde av Storm. Og et bilde av både Storm og Sjasmin. Storm er nok blitt litt større siden disse bildene ble tatt(men jeg ser det ikke han er fortsatt like søt og liten.
Det siste er bilen vi skal kjøpe, det blir ikke akkurat denne, men en som er lik.
Jaja, så falt vi for fristelesen vi og... Dro til Fauske idag på Europris og kjøpte det karet dem har der til 699,-
Har ikke satt det opp enda, må først finne en plass å ha det, og ikke minst et bord å sette det på

Har også kjøpt inn 5 stk jegersnegler som for tiden går i 200 l til min samboer
Ellers har vi bytta ut et par sverddragere, og fått inn to nye. Hvorav en jeg går å venter på at skal sprekke, hun er så rundt at det er så vidt hun klarer å snu seg rundt uten å ta det over et stort omr.

Også har jeg satt reker inn i den ene 17 l. 4 stk av en ukjent, men helt sikkert veldig vanlig art
Skal se om jeg har klart å få et bra OK bilder av de, men må først finne kabelen til kamera.. hmmm....
En god nye
Ja, så var vi en fisk rikere, og en fisk fattigere.. Dro til Fauske idag, på et lite jobb-oppdrag å måtte jo selvfølgelig stikke innom den altfor dårlige dyrebutikken de har der.. I utgangspunktet kun for å se på fiskelistene, men så hadde de da to skjønne, men ikke helt friske grønne kuler gående... Jeg hadde ikke hjerte til å la de begge to gå der, den en i bedre form enn den andre, men fortsatt...
Den nye kula, min første kule faktisk, er innlosjert i karet vi kjøpte fra Europris(visste det var en grunn til at jeg bare følte jeg "måtte " ha det!
Jeg håper denne kula overlever, må få kjøpt noe greier for avlusning, samt utstyr for å starte brakkvann(Siden denne skal over i sterkt brakkvann/saltvann som voksen) Han ser fin ut nå, har ikke spist, men har tross alt bare vært her i noen få timer.

Ellers oppdaga vi plutselig nå i kveld at Plecoen vår hadde logge uvanlig lenge på samme plass.. Joda, han var nok død Snufs Om han døde av alderdom eller om han satte seg fast mellom glasset og en rot, eller en kombinasjon av de to , vites ikke.. Vannet er OK, ingen NO2 eller annet uvanlig/forstyrrende. Synd er det uansett, og til tross for at det "bare" er en fisk, så blir jeg litt trist, og tenker over om det var vår feil, hva en kunne gjort bedre/annerledes...
Tine Zachariassen
til tross for at det "bare" er en fisk, så blir jeg litt trist, og tenker over om det var vår feil, hva en kunne gjort bedre/annerledes...

Jeg synes ikke man skal snakke om "bare" en fisk. Fisk er dyr, de også. Levende vesener. Jeg blir også lei meg når fisker dør. Og man føler gjerne at det er ens egen feil. "Hva kunne jeg gjort annerledes?" Det er ikke alle ganger man kunne ha gjort ting annerledes. Av og til skjer det bare. Men det er lov å være lei seg for å miste en fisk!
For en trist dag
Vel, som sagt tidligere så oppdaga vi vår pleco som hadde gått bort... Ved nærmere syn oppdaga vi ikke Gibbicepsen heller! Vi har nå TØMT hele karet, hatt en skikkelig oppvask for å si det slik(neida, ikke slik at vi har drept bakteriene da .
En ancistrus holdt på å bli kokt i badekaret når vi skylla av røtterne, men ble heldigvis oppdaga raskt nok. Han ser ut til å skal overleve sjokket, først ca 10 min over vann, så i badekar å bli skylt med varmt vann, så over i et nytt kar.

En Flagg Tetra måtte bøte med livet, den hadde mistet et øye plutselig den... Aner ærlig talt ikke hva som har skjedd her, har testet vannet etter alle kunstens regler, det har ikke vært sykdom i dette karet siden de hadde et lite utbrudd med prikkesyke for... ja, nesten 1 år siden..
Og nå plutselig døde først Plecoen(kan jo være alderdom/klemt) så finner vi ikke gibbien. Ikke en bit av den en gang, ikke ben/skjelett, ikke noe..
Så finner vi denne tetraen med et øye.. Alle andre fisker er fine, tykke og flakser rundt som om ingenting har skjedd.



Takk for støtte, Inger Anne Fiskene blir som hundene eller katten, de er dyra våre og familien vår!
Hvis en hel gibbi har forsvunnet totalt, så vil jeg tro at den har dødd og blitt spist. Og det er velkjent smittekilde: at fisker spiser død fisk. Dessuten vil vel restene av en hel gibbi gjøre ett og annet med vannkvaliteten. Har du testet for nitritt og nitrat i vannet?
Men så raskt??? Jaja, praktbotiaen er jo ikke akkurat sen i matfatet, og mallene som går der vet jeg faktisk ikke helt sikkert hva er ennå!
Jeg så gibbien bare noen få timer før vi oppdaga plecoen, og gibbien ble da oppdaget forsvunnet bare minutter etterpå..

Nei, antar at det er fisker som har vært på ferde der, men det plager meg fortsatt... Alle tester var OK, bl.a ph på rundt 7, null nitritt, og no3 på normalen(Var det rundt 5? Jeg er begynt å bli syk skjønner, så hue er ike helt med resten av kroppen, og hele kroppen er ikke helt med... Resten av kroppen, senebetennelse, influensa og mulig halsbetennelse gjør sitt...)

grrr, kulefisken overlevde ikke.
Den var svekket allerede før jeg fikk den, og håpet jo at jeg skulle klare å redde den.. Men all "turbulensen" har vel gjort sitt med den, i tillegg til veldig feilforing tiden i butikken og det jeg tror var innvollsorm.

Vel, karet blir nå gående, har to pumper oppi den, for å forsikre meg om null nitrit selv med "grisefisker". Så, blir vel å bestille en kulefisk gjennom dyrebutikken her..

Vurderer da om det er smart å hente den med det samme den er kommen til butikken, eller om det er tryggest å vente et par dager til den har stabilisert seg i deres kar,før jeg må ta en ny akklimatisering over til mitt kar.. På den første måten trenger den jo ikke venne seg til først dyrebutikkens kar, og deretter en ny flytting med nytt kar og nye verdier(selv om de er veldig like)

Hmmm, undre...
Vel, da er 200 l til Tommy solgt.
Fiskene i 200 l er flytta over i 300l. Fiskene som var i 300 l er solgt, til dyrebutikken her og personen som kjøpte 200l

Scalarene er ennå igjen, vi er usikker på hva vi skal gjøre med den, valgene er: Selge den og få flere mindre scalarer så kanskje vi får et par.
Eller rett å slett selge den, å ikke ha scalare i det hele tatt..

uff, nei, trur nok han skal få gå i karet sitt inntil videre, han er så fin at jeg har ikke hjerte til å selge han!
Vel, da har jeg fått beskjed om at det ikke er så veldig lenge til Palembang kula mi er på vei.
Idag har vi fylt grus i karet den skal gå i, med isopor i bunnen. I og med at det er en sniker har jeg lagt en del sand på toppen.

Inger Anne, er jeg på rett vei? Hehe det er godt å få litt "support" på veien, for å høre at en er på rett sti liksom

Pumper har vi, men blir etterhvert å bestilt en utvendig større pumpe. Altså de vi har er stor nok, men jeg blir å ha to stykker for å være på den sikre sida. For så å senere kunne bestille en utvendig som tar for begge... Øøøh, innvikla

Noen ide om hvilke pumper som kan være aktuelle? Har bl.a tenkt på Fluval, Tetra Tec(hmm, det var vel enten 700 eller 1200), event. en Eheim(men disse er jo gjerne en god del dyrer så får nå sjå.)

I karet blir jeg å ha en del røtter på den ene sida, slik at han har gjemmeplass. Mens i andre enden tenkte jeg på å prøve med noen flyteplanter, enten av vasspesten som vi har masse av eller valenisenera(øæøøg, blei det der rett`a?)
Vel, snakk om at ting går fort.. Tida spesielt.
Det er snart jul, julegaver er påbegynt, og jeg har begynt å stresse.. Tyyypisk..

Ellers fant vi ut Idag at vi skulle pusse opp stua før jul, så imorn skal vi ut på butikker å se på maling/malestrie og vi skal selvsagt se på priser..

Noen som har peiling på dette med maling og en del akvarier? Er det noe vi må tenke på?

Vi blir nok å bruke vannbasert maling på vegger, seksjon bli kanskje malt i oljebasert(dette lukter jo mer, har det noe å si for fiskene?). Ellers lukter vel limet en del, har den noe å si for fiskene?


Vi får ellers litt av en jobb med å flytte fisker, 300l og 600 l må flyttes og de er jo veeeeeldig lette.....
Regner med at vi tar ned 160 l og setter i reolen som vi har satt opp på stua for så å flytte fiskene fra storkarene over dit, for så å flytte de tilbake når vi begynner på den delen av stua.

Det verste og det jeg gruer meg mest til er å se foreldrene mine når de ser at vi har satt opp reolen i stua! De mener jo at karene vi har er mye mer enn nok, og at vi bare skulle heve alt på hue og ræv ut! (Spesielt storkarene!)
Grrrr, irriterer meg litt.. Har jo prøvd å forklare til de at det blant annet er best å ha så store kar som mulig, og at det er VÅRT valg, at VI vil ha de, og VI trives så utrolig med å planlegge fisker, planter, innredning, alt! Meeeeen...

Tine Zachariassen
Det verste og det jeg gruer meg mest til er å se foreldrene mine når de ser at vi har satt opp reolen i stua! De mener jo at karene vi har er mye mer enn nok, og at vi bare skulle heve alt på hue og ræv ut! (Spesielt storkarene!) Grrrr, irriterer meg litt.. Har jo prøvd å forklare til de at det blant annet er best å ha så store kar som mulig, og at det er VÅRT valg, at VI vil ha de, og VI trives så utrolig med å planlegge fisker, planter, innredning, alt! Meeeeen...

Jeg tror det er en foreldregreie, det der. I hvert fall hvis foreldrene er ikke-akvarister. Jeg kjenner meg igjen så altfor godt i det du sier. Jeg har også forsøkt å fortelle foreldrene mine (eller egentlig faren min) at dette er MITT valg, men det ser bare ikke ut til å gå inn. En periode sa faren min at "du burde kvitte deg med fuglene dine" hver eneste gang vi snakket sammen, helt fram til jeg sprakk, og sa min hjertens mening (noe jeg gjør sjelden). Han dempet seg etter det, men kommer fortsatt med noen stikk om fuglene og fiskene sånn innimellom. Og nå har det endt med at jeg har begynt med små hvite (eller grå) løgner for å unngå de kjipe kommentarene. Og jeg hater å lyve! Argh!

Jeg tror det er en foreldregreie, det der. I hvert fall hvis foreldrene er ikke-akvarister. Jeg kjenner meg igjen så altfor godt i det du sier. Jeg har også forsøkt å fortelle foreldrene mine (eller egentlig faren min) at dette er MITT valg, men det ser bare ikke ut til å gå inn. En periode sa faren min at "du burde kvitte deg med fuglene dine" hver eneste gang vi snakket sammen, helt fram til jeg sprakk, og sa min hjertens mening (noe jeg gjør sjelden). Han dempet seg etter det, men kommer fortsatt med noen stikk om fuglene og fiskene sånn innimellom. Og nå har det endt med at jeg har begynt med små hvite (eller grå) løgner for å unngå de kjipe kommentarene. Og jeg hater å lyve! Argh!

Åh, takk Godt å høre at jeg ikke er alene om å ergre meg!
Her hjelper det ikke med små hvite løgner, ihvertfall ikke så veldig "store" hvite løgner. Foreldrene mine har nettopp flytta nedover hit, og bor jo bare 2.5 km unna.. Det blir jo naturligvis en del prating og besøk, og ikke så veldig stor mulighet for å "skjule" noe...
Ikke bare er foreldrene mine "litt sånn der" med akvariene våre, de skjønner heller ikke dette med depresjon, og hvordan dette "arter" seg, selv om jeg har prøvd å forklare dette til dem, og hvorfor jeg ikke jobber. Samme med hvordan ADHD utarter seg på jenter ifh til gutter, og hele den brudulja der!

Jaja, foreldre er foreldre, jeg prøver å se feil og rett som de gjør, som jeg vil prøve å "overføre" videre til en gang-mine barn Det kan jo være positivt!

Slenger med et bilde av en liten cory, et som jeg nå plutselig fant og faktisk ikke kan huske å ha sett på

ÅÅÅh, som jeg ønsker meg en ordentlig bilde-redigerings program! Og selvsagt et kurs i hvordan en bruker det!

Forresten, noen som vet hva "paste" betyr?
paste = sett inn copy paste - kopier lim inn
guttn
paste = sett inn copy paste - kopier lim inn



uævæææ! Åsse gjør jeg det da?

Bruker iFanView, og skjønner ikke helt det der Paste greian... Sku jo vært en sånn enkel "brukerhåndbok" på nett et sted! Slik at vi som er litt treeege i nøtta kunne lest oss til hvordan vi gjør forskjellige ting og tang..
Jeg sliter faktisk med det samme med foreldrene mine. Jeg må bare si at jeg har verdens snilleste foreldre, men de har sine sider. Det er grunnen til at de ikke vet at jeg skal inn på sykehus nå (og ikke vet at jeg har vært der tidligere heller). Heldigvis bor de 60 mil unna, og da er sånt lettere å skjule. Faktisk er det 6 sykehusopphold de ikke vet at jeg har hatt... Og, ja, det er helt sikkert at jeg har gjort riktig valg når det gjelder å skjule dette. Jeg kjenner foreldrene mine litt for godt på dette punktet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap