Pumpa streika nå, hva gjør jeg ?

Jeg har et Jewel 70 liters kar med en tilhørende innvendig "innebygd" pumpe. Idag da jeg skulle skifte vann, tok jeg ut kontakten slik jeg pleier. Når jeg skulle sette i kontakten igjen virket den ikke. Selve den lille motoren durer, men det kommer ikke vann ut slik det skal. Jeg er litt panisk her nå.
Har kun hatt karet i 3 måneder, pumpa burde vel vare litt lenger enn det???
Hvor lenge er det forsvarlig at fiskene er uten pumpe? Ett døgn?
Hva kan ha skjedd? Kan det hjelpe å prøve å plukke fra hverandre hele greia og sette den sammen igjen?
Jeg setter pris på alle innspill her !
Hei. prøv å ta ut rotoren/propellen(som er inni pompehode), vask den og sett den tilbake. Har hatt det samme probleme. Jeg snurret litt på rotoren, satte på strøm --> Og Pompen god som NY.
Kan det være filteret som har tettet seg allerede?
Ta litt vann fra karet og ha det i ei rein bøtte, eller lignende. Åpne pumpa, og legg filteret nedi vannet. Hvis det ser veldig skittendt ut, så klem forsiktig på svampen. -Ikke vri!
Deretter prøver du pumpa på nytt. Går den fremdeles ikke, da må du åpne pumpehuset, og se om det er snegler eller lignende der. Kan også være at noe annet har hengt seg, men pumpemekanikk, er ikke mitt store talent
Hvis du driver lenge og fikler med pumpa, så kan det være en fordel å ha svampen oppi bøtta med vann, og klemme litt på den med noen minutters mellomrom, slik at du er sikker på at bakteriene overlever.
Lykke til !
Havfrua
Hva kan ha skjedd? Kan det hjelpe å prøve å plukke fra hverandre hele greia og sette den sammen igjen?

Ja, med et lite tillegg: ta den fra hverandre og rengjøre den! Det høres ut som om noe er gått tett et sted. Hvis motoren durer, så er det nok liv i rotoren (impelleren). Juwelpumpa mi er helt stille når rotoren ikke går rundt, og da er det alltid at det er møkk mellom den og brønnen den er i. Men hvis det er lyd, høres det ut som om det er noe dritt som sperrer for hos deg. Forresten: det er mulig at rista inn til den delen som driver hele greia (powerheadet - Juwel-pumper består av den digre kladden svampene er i, og et powerhead som lager vannstrømmen) er tett. Hos meg går den tett hele tida, og det gjør meg totalt sprø! Da må jeg ut med powerheadet og skylle godt. Skylle, riste, skylle riste, osv. Du ser om rista er tett når du tar ut powerheadet. Er det ikke den, må du plukke enda litt mer fra hverandre. Ut med rotoren osv.
Inaktiv bruker
Hjeeelp !! Pumpa streika nå, hva gjør jeg ???

:kjøper ny i morgen =)
kh92no
Hjeeelp !! Pumpa streika nå, hva gjør jeg ??? :kjøper ny i morgen =)

Hvis man skal kjøpe ny pumpe hver gang den trenger vedlikehold, så blir det ganske mye unødvendige kostnader.
Inaktiv bruker
Aggi
[QUOTE=kh92no]Hjeeelp !! Pumpa streika nå, hva gjør jeg ??? :kjøper ny i morgen =)

Hvis man skal kjøpe ny pumpe hver gang den trenger vedlikehold, så blir det ganske mye unødvendige kostnader.

Sant det XD
Aggi
Hvis man skal kjøpe ny pumpe hver gang den trenger vedlikehold, så blir det ganske mye unødvendige kostnader.

Nemlig! 95% av gangene pumper har stoppet hos meg, har det kun vært litt renhold som skulle til for å få dem i gang igjen. 90% av gangene har det vært møkk på rotoren.
Tusen takk for hjelpen, folkens. Dere er jammen gode å ha !! Nå har jeg åpnet og renset og dissikert og pumpa funker igjen !!
Bare hyggelig Jeg var igjennom den panikken mange ganger før jeg lærte meg at det var litt renhold som måtte til
Det var neppe dritt som førte til midlertidig stans.

Det som etter alt å bedømme har skjedd, er at det har satt seg en luftlomme inne i selve pumpehuset, og denne greide ikke pumpa å få ut.
Når du tok den ut, slapp du også overtrykket ut, og det hele ordnet seg

Neste gang dette skjer: rist litt på pumpa, evt løsne den fra pumpehuset fra brakketten, så starter den ganske så sikkert å pumpe som bare juling
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap