Salt behandling - Tåler disse fiskene det?
Det jeg lurer på om det går greit med saltbehandling av hviteprikker vist jeg har disse fiskene:
Platy
Guppy
Pleco
Eplesnegle
Amanoreke
Gullfisk
Sverddrager
Er det noen av disse som ikke tåler salt? Har hørt at maller er ømfintlig for salt, men også at pleco'en tåler en del salt for å være malle.
Også, hvor mye salt ( I gram, har gram vekt) må jeg ha i et 180L kar for å få rundt 0.2-0.3%?
Platy
Guppy
Pleco
Eplesnegle
Amanoreke
Gullfisk
Sverddrager
Er det noen av disse som ikke tåler salt? Har hørt at maller er ømfintlig for salt, men også at pleco'en tåler en del salt for å være malle.
Også, hvor mye salt ( I gram, har gram vekt) må jeg ha i et 180L kar for å få rundt 0.2-0.3%?
Postet 30.09.07 kl 14:14
Postet 30.09.07 kl 18:26
Endret: 30.09.07 kl 18:27
Postet 30.09.07 kl 18:40
kan ikke saltbehandle hvitprikk, men med litt ekstra salt i vannet gjør at immuneforsvaret til fiskene blir litt bedre og dermed bedre egnet til å bekjempe prikkene, og smitter ikke like lett mener jeg å ha lest.
Med litt salt pluss varmebehandling burde jeg vell ta knekken på prikkene.
Har et annet kar jeg kan ha sneglene i så det blir ikke noe problem.
Men jeg er usikker på om Plecoen og om amanorekene vill tåle saltet.
Pluss vill disse artene jeg har listet opp tåle varmebehandling? (Gullfiskene er vell et "must" å flytte siden de liker kaldere vann, men etter min erfaring er disse så godt som immune mot prikkesyke så det bler ikke et problem)
Med litt salt pluss varmebehandling burde jeg vell ta knekken på prikkene.
Har et annet kar jeg kan ha sneglene i så det blir ikke noe problem.
Men jeg er usikker på om Plecoen og om amanorekene vill tåle saltet.
Pluss vill disse artene jeg har listet opp tåle varmebehandling? (Gullfiskene er vell et "must" å flytte siden de liker kaldere vann, men etter min erfaring er disse så godt som immune mot prikkesyke så det bler ikke et problem)
Postet 30.09.07 kl 19:17
Postet 30.09.07 kl 20:07
Postet 30.09.07 kl 20:33
Nei, med disse fiskene kan du ikke kjøre en ren saltkur for å drepe parasitten. Ikke om du ønsker å beholde artene samtidig...
Jeg må nesten bemerke ett par ting her:
1. Salt i mengder på 0,2-0,3% er tilstrekkelig til å drepe mer enn parasittene. De gode bakteriene går til, ja du vet.
2. Salt forebygger en del problemer. Ikke fordi det styrker immunforsvaret til fisken, men fordi saltet rett å slett lurer fisken til å bruke mindre energi på å sirkulere væske ut fra kroppen. Dette fører igjen til uheldige bivirkninger på lang sikt.
Velg medisinering med kvaltietsmedisiner, så er du berga.
Temperatur når en har gullfisk er ikke ett godt alternativ, selv om enkelte hevder at arten tåler temp opp over 40`C.
Jeg må nesten bemerke ett par ting her:
1. Salt i mengder på 0,2-0,3% er tilstrekkelig til å drepe mer enn parasittene. De gode bakteriene går til, ja du vet.
2. Salt forebygger en del problemer. Ikke fordi det styrker immunforsvaret til fisken, men fordi saltet rett å slett lurer fisken til å bruke mindre energi på å sirkulere væske ut fra kroppen. Dette fører igjen til uheldige bivirkninger på lang sikt.
Velg medisinering med kvaltietsmedisiner, så er du berga.
Temperatur når en har gullfisk er ikke ett godt alternativ, selv om enkelte hevder at arten tåler temp opp over 40`C.
Postet 30.09.07 kl 22:14