Rare Corydoras (Sterbai)

Den siste uken har mine 5 Coryer blitt rare. De mister fargen og har blitt bleke. 3 er helt fine men virker kanskje litt slappe.
Den ene har nesten mistet fargen helt på et parti rundt hodet. Den spiser og virker ok utenom dette.

Skulle lagt til bilde men det viser seg å nesten umulig å fange de.

Jeg har Esha Exit, men har ikke lyst til å dumpe noe oppi før jeg har litt mer peiling på hva det kan være??

Har flere guppy i samme kar (yngel). Det er bare disse 5 i karet (60L) bortsett fra yngelen. Og disse virker helt friske

Har jeg glemt å oppgi noe info så bare si ifra. Tusen takk til alle som eventuelt svarer.

Linnie
Esha exit ødelegger ingenting i akvariet, filterbakterier holder seg osv.. Det kan være svært vanskelig å fastslå hva slags sykdom eller ev. parasitt det er snakk om, så det skader vel ikke å prøve en dose? I verste fall skjer det ingen ting.
Denne medisinen kan også kombineres med Esha 2000, som er for bakterier.

Hvis dette er fløyelssyke, vil esha exit gjøre jobben.

Er coryene innsunkne i øynene og/eller magen? Dette kan isåfall tyde på bakterieinfeksjon og er vanskelig å kurere.

Ps cory skal ikke ha salt i vannet. -bare for sikkerhets skyld

Lykke til!
Ulriks
Esha exit ødelegger ingenting i akvariet, filterbakterier holder seg osv..

Den kan ta livet av snegler. Så hvis du har eplesnegler i akvariet, bør du være forsiktig (plukk dem ut først). Hvis du har massevis av sandsnegler eller lignende, bør du også være forsiktig. Hvis alle sneglene dør, kan du få dårlig vannkvalitet pga. råtnende snegler overalt. Jeg har selv opplevd at sandsneglene tok kvelden pga. en av Esha-medisinene (jeg husker ikke hvilken). Jeg var ikke ulykkelig for det, ettersom jeg hatet sneglene, men det gjorde nok belastningen stor for de fiskene som måtte leve med alle de døde sneglene etterpå.
Godt noen er våkne her!

Det er nok lurt å ta ut sneglene ja, de klarer seg fint i en bolle så lenge.
Ville uansett tatt et vannbytte etter kuren.
hmm ja nå er det noen eplesniler oppi der men ikke verdens undergang om de dør. Har litt for mange av de. Snakk om krabater som kan formere seg.

Satt igang Esha kur nå. Men hadde ikke den andre som ble nevnt over. Får teste denne.

Øynene er ikke sunket inn men det ser ut som om "huden" er det. Vurdere å avlive de om ting ikke forandrer seg utover de neste dagene. Noe som garantert kommer til å få meg til å gråte. Reddet disse stakkars små fra en dyrebutikk der de gikk sammen med alt for mange fisk og var radmagre. Huff... Har hatt de i 6 mnd nå, men ser ut til at det er slutten...

Har nå også fått det for meg at røde myggiser er godt for sykesenga så nå blir det vel bare det de neste dagene

Takk for alle svar. Om noen har noe mer er jeg mer enn takknemlig for det
Hvordan gikk det med fiskene?

Jeg har noen Corydoras gossei og noen Corydoras aeneus som også mister fagren akuratt du som du skriver. Hjalp med med eSHa Exit?
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap