Hvilke KH verdier er riktige?

Har i settet mitt en KH-test som aldri er blitt brukt. Grunnen er at jeg ikke vet hvilke verdier som er OK og ikke. Har alltid hatt stabil PH og i grunnen ikke tenkt noe mer på det. Ser i nye profilen min at dette kan legges inn. Går ut ifra at den brukes på samme måte som GH testen. Altså ved dråpetelling (Tetra). Men hva er riktig og gal KH? I basen står det ingenting om dette, kun at den må være høy men hvor høy. Finnes det noen fasit?
Tror kh-en skal ligge fra 2-4, men det kommer jo ann på ph´en din. Eller når jeg tenker meg om så er vel egentlig kH´en som styrer ph´en.
Hvis det er dråpetesten til tetra du har så står det litt i bruksanvisningen om hvor høy kh bør være.

Linka
Kh bør ligge mellom 3-10

Tenger du å øke Kh, så husk at du da automatisk øker pH, så da må du evt tilsette eikebarkekstrakt eller annet som senker pH.

Disse verdiene må ikke justeres for fort på en gang, da dette påvirker fisken. Spesielt pH svingninger
Hvilken kh du bør ha i karet ditt kommer helt an på hva du har i karet ditt.

Malawi vil ha kh på rundt 8-20, mens hos scalarer bør kh helst være under 4.

Høy kh gir også høy ph. Om fisken din liker surt vann, bør kh være lav.
Ph er avhengig av kh og gh.
I vanlige selskapskar (som mitt) skal kh ligge på rundt 2-4.
Grunnen til at det ikke er noen oppgitt Kh som anbefales til de ulike arter, er rett å slett at fiskene ikke bryr seg nevneverdig om denne verdien - så lenge den ikke fører til store svingninger i Ph-en.

Mål Ph, er denne stabil og riktig, bør både du og fiskene være happy
På tetra sin KH test, så skal fargen gå fra blå til gul. Min er ikke innom noe blåfarge,men går rett på gul. Er det æ som tar helt feil her?
Ulriks
Hvilken kh du bør ha i karet ditt kommer helt an på hva du har i karet ditt. Malawi vil ha kh på rundt 8-20, mens hos scalarer bør kh helst være under 4. Høy kh gir også høy ph. Om fisken din liker surt vann, bør kh være lav. Ph er avhengig av kh og gh.

PH er avhenig av KH-eller det vil si høyere KH gir høyere PH. Men GHen har ingen innvirkning på PH eller KH.
Cecca
På tetra sin KH test, så skal fargen gå fra blå til gul. Min er ikke innom noe blåfarge,men går rett på gul. Er det æ som tar helt feil her?

Det kan skyldes at du har KH=0-1.
Du kan prøve med dobbel mengde vann i målebegeret. Da må du også ha dobbelt så mange dråper selvsagt, men kanskje du får blått på første dråpe da?

Ulriks
Hvilken kh du bør ha i karet ditt kommer helt an på hva du har i karet ditt. Malawi vil ha kh på rundt 8-20, mens hos scalarer bør kh helst være under 4.

Her blander du vel gh og kh?
SoVe
Har alltid hatt stabil PH og i grunnen ikke tenkt noe mer på det.

Da trenger du egentlig ikke tenke mere på det heller. Følger du med på pH, får du vite det du trenger. Hvis pH plutselig synker altfor mye, vet du automatisk at da har du altfor lav kH. Da tilsetter man noe som hever kH litt, og dermed blir pH høyere igjen.

Siden disse to verdiene følger hverandre som hånd i hanske, kan du egentlig følge med på pH.

De fleste norske vannkraner leverer vann med svært lav kH, den pleier å ligge mellom 1 og 2, ser det ut til (her også).
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap