Alternativ artemia sil

Noen som vet hva jeg kan bruke som artemia sil i stede for sånn du kjøper.
Kaffefilter til trakter, ett finmasket tøystykke, en finmasket håv beregnet for saltvann etc.
sånn kaffe filter av papir
ja, du har vel ikke noe annet til kaffetraktere ?
Bare vær obs på at kaffetrakterfilteret ikke er særlig sterkt og holdbart.
Det revner lett i sømmen i bunnen, og før du vet ordet av det ligger hele artemia-porsjonen i vasken...
Det er jo bare papir, og ikke beregnet til å skylle vann igjennom på denne måten. Har ikke tall på alle artemia-porsjonene som forsvant ut og ned i vasken fordi papirsømmen revnet mens jeg skyllte artemiaen...

Så mitt tips er;
Det er egentlig like greit å investere i en slik artemiasil først som sist
De er ikke dyre, og det er vel verdt de tierne det koster og de varer "evig" - til forskjell fra kaffefilterne som du hver gang må ta ett nytt og bruke av. På sikt så vil jo kaffefilter-metoden bli dyrere enn artemiasilen om man skal bruke dette fòret jevnlig.

Det forenkler det hele å ha en artemiasil til førti kroner
Bare det at butikken som er nærmt meg har ikke artemia sil.

Men skal spørre om de kan skaffe
Har du undersøkt om det er noen nettbutikker som har slike?
Webzoo har, men tror dyre butikken kan skaffe.
Hvis levrandørene har det på listen sin :P
Er det på vestkanten du har spurt?
Jeg trenger også artemiasil, og har lagt inn spørsmål i en annen tråd om hvor man får tak i disse kaffefilterne som kan brukes flere ganger. Går ut fra at de er laget av lignende materiale som artemiasil. Fikk ikke svar på spørsmålet, men jeg tenkte å spørre på europris, siden jeg har det i nærheten.
Ja det er på vestkanten jeg har spurt.

No har de fått artemia egg inn igjen aggi, sånn at du vet det :P

Send meg mail hvis de har noe jeg kan bruke på Europris då :P
Men kan for høy tempratur drepe eller skade artemiaen????

Kokte nesten atremian i går Hadde lampen 1 cm i fra flasken
Jepp, skal si fra hvis de har noe brukbart på europris.
Må de ha så sterkt lys? Jeg trodde lufta var det viktigste... :s
Første gang jeg prøver, så jeg vet ikke. Jeg har mine på kjøkkenet, uten lys om natta... Kanskje klekkinga blir dårlig, da?
Jeg har mine på kjøkkene å men jeg har en stålampe som lyser 24/7

(eller har bare lyst i 15 timer no då) :P

Ps. første gang jeg gjør dette så.........

Men tror de trenger sterkt lys eller er ganske sikker.

MEN hvor mye luft skal man ha?
Eggene mine er "svever" rundt i flasken hele tiden.
Skal de det, eller skal de ligge på bunnen?
mona o
Det er jo bare papir, og ikke beregnet til å skylle vann igjennom på denne måten. Har ikke tall på alle artemia-porsjonene som forsvant ut og ned i vasken fordi papirsømmen revnet mens jeg skyllte artemiaen...

Hehe... er det noe papir som er laget nettopp for å skylle vann gjennom det, så er det jo kaffefilter
Det er mulig at kvaliteten varierer, men jeg har aldri noen gang opplevd at filteret revner. Man bruker det selvsagt bare én gang, da.
For at artemia skal klekke, er det flere forhold som spiller inn.
Ph, salinitet, lysmengde og O2 er de mest vanlige faktorene, ut over kvaliteten på selve eggene da (som kan være ekstremt varierende)

Ph bør ligge på 8-8,5, temp 22-28`C, SG på 1,025-1,030, lyset bør være på ca 2000lux ved overflaten (dette stemmer neppe, 2000 lux tilsvarer 300W Life-gloII....Er det lumens, er det en annen sak). O2-mengden er relativt høy for god klekking, men det er ikke dermed sagt en trenger en kompressor til å blåse luft
Det er de som klekker artemia uten tilførsel av O2, uten problemer.

Når det gjelder disse kaffefiltrene som er gjennbrukbare, fant jeg selv noen slike på Ica etter at de hadde hatt ett ryddesalg. Det er slett ikke usannsynlig at disse ble funnet etter gjennomgang av varene fra den tiden butikken ble drevet i Rimi-konsernet.
Merket på disse er "Henry`s", om dette hjelper det minste
Men dør artemian av for høy varme
STEFFEN_93
MEN DØR artemian av for høy varme
Ja, som alle levende organismer har artemia en trivselstemperatur, og maks øvre og nedre temp.
Utrolig masse artemia er klekt etter bare ca. 15 timer
Frank:
høy pH også?
Sliter litt med å fordøye infoen her, siden jeg fikk vite på mail at det faktisk var mulig å klekke disse på steikeformer i glass (stor ovrflate) med tallerken over.

Men kanskje det er slike krav for å få høy klekkeprosent?

Dette med lyset sliter jeg også med å forstå. Hvorfor må det stå på hele døgnet? Er den naturlige biotopen til disse dyrene på steder med midnattssol? Det stemmer i så fall ikke med temperaturen ;P
Noe av det beste å klekke artemia i er sjøvann, denne har ganske like verdier som det vannet artemiaen ellers ville blitt klekket i.
Stekebrett\ former, kasseroller, bokser og spann, det meste funker.
Grunnen til at mange foretrekker klekkere med lufttilførsel, er for å kunne klekke ett større antall artemia på lite volum.

For å kunne klekke like mye artemia som en kan i en liter vann med brusing på full guffe, skal en vistnok trenge noe med overflate på ca 3m2.... Hvorvidt det stemmer, det har jeg ikke testet, og ser ikke helt for meg at jeg kommer til å teste heller
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap