Bakgrunn oppset med Juwel Rock - Vill dette funke?

Det jeg lurer på er om at jeg kan sette opp en juwel bakgrunn slik som jeg har illustrert?

Også, er juwel bakgrunnene lette å skjære og bore i?
Dette funker fint som f... Trenger bare to innsugsrister så borer du et hull der du vil ha utblåsningen på motsatt side så slipper du dødvannssoner uten gjennomstrømning. Har det i to av mine kar, eneste forskjellen er at jeg bruker en powerhead som pumpe og blåsvamp som bak bakgrunnen som "filterbøtte"
Nei, det vil neppe fungere spesielt bra.
Årsaken er at juwels bakgrunner er laget av en temmelig myk skumtype, som vil bøye seg på grunn av vanntrykket på utsiden. Den er i tillegg beregnet for å limes fast med til bakveggen, ikke bare langs kantene.
Må bakgrunnen skjøtes, er dette ennå mer umulig med tanke på oppsettet.

Eneste måten jeg ser for meg at dette kan funke på, er med å lime ned en ekstra glassvegg, med borring for vanngjennomgang, ala slik som det vises på dette bildet, hentet i artikkelsamlinga vår.
[External Image]

Men ja, disse bakgrunnene er lette både å skjære i og borre i.
Jeg er enig med min navnebror, Lars

Tenker du ikke på den gamle typen til Juwel, Frank?
Donald
Tenker du ikke på den gamle typen til Juwel, Frank?
Juwel har vel ikke mer enn en type Rock?
Den jeg tenker på er 1,5-4cm tykk, og har vært i salg en god stund.
Og nei, jeg tenker ikke på den dærre sorte strukturbakgrunnen
Her ha nok Frank både rett og galt. Har selv opplevd at bakveggen i denne tynne utførelse har kolapset da vannstanden bak ofte er endel lavere en ute i karet. Men, etter å ha limt den enda mere solid på plass med rikelig silikon så holdt det godt. Utrolig hva de tåler over tid, eneste jeg opplevde var at det ble en liten svai innover på midten. Ellers er karet satt opp på nytt i sommer med blåsvamp bak som gjør det nesten til en umulighet at det kan gå galt. Bakgrunnen er også blitt skjøtet på venstre side sett bakfra som det fremgår på bildet (vertikal silikonstripe) uten støtte fra svamp og det holder den dag i dag.
Må si meg veldig enig med Frank her.
Lars O: Det er vel ikke Juvel Rock bakgrunn du har?

Har selv en del kar med denne bakgrunnen(Juvel Rock) og klarer ikke å se for meg hvordan denna skal kunne sitte godt nok fast uten å lime den til bakveggen.
Denne bakgrunnen har jo en helt flat bakside beregnet til å festes helt inntil bakveggen.
Er redd det er såpass med oppdrift i denne at den ikke vil holde seg helt på plass med feste bare på sidene og under, og som sagt med en skjøt vil det selvfølgelig bli enda værre.

Mvh Asle
Det har nå holdt i fire mnd!
Jeg tviler ikke på det, men det jeg lurte på var om du hadde "Juvel Rock" bakgrunn? Det ser ihvertfall ikke ut til at det er det utifra bildene..

Mvh Asle
Asle
Jeg tviler ikke på det, men det jeg lurte på var om du hadde "Juvel Rock" bakgrunn? Det ser ihvertfall ikke ut til at det er det utifra bildene.. Mvh Asle


Nei, det er ikke en Juwel Rock bakgrunn. Mener å huske det er en Aquael.
Lars Odland
Det har nå holdt i fire mnd!
Fordi det er en helt annen bakrunn enn Juwel, som er beregnet for nettopp å plasseres slik
Bakgrunnen jeg har brukt er ikke tykkere enn 1,5-2cm tykk, noe som er betraktlig tynnere enn Juwel sine. Vurdere selv i disse dager å sette opp en 528L med Juwe Rock bakgrunn, og da har jeg tenkt å gjøre det samme igjen.
ville ikke hjelpe om jeg la Blåfiltermatte bak heller for ekstra støtte, eventuellt silikonere fast til blåfiltermatten?
Lars Odland
Bakgrunnen jeg har brukt er ikke tykkere enn 1,5-2cm tykk, noe som er betraktlig tynnere enn Juwel sine. Vurdere selv i disse dager å sette opp en 528L med Juwe Rock bakgrunn, og da har jeg tenkt å gjøre det samme igjen.
Det er ikke tykkelsen det kommer ann på, det er armering og materialvalg.
F.eks en BNT-bakgrunn er laget av ett svært hardt materiale i forhold til skum...

Malakian
ville ikke hjelpe om jeg la Blåfiltermatte bak heller for ekstra støtte, eventuellt silikonere fast til blåfiltermatten?
Det vil helt klart hjelpe med å stive av bakgrunnen med noe.
Men prisen på blåfilter er såpass høy, at du da like godt kan velge en bakgrunn som er mer egnet fra start av.
I tillegg vil mengden blåfilter bremse vannet en del, og jeg frykter at pumpa kan tømme kammeret for vann etterhvert som svampen blir møkkete.
Fordelen er jo forbedret filtrering
Det er ikke tykkelsen det kommer ann på, det er armering og materialvalg.
F.eks en BNT-bakgrunn er laget av ett svært hardt materiale i forhold til skum...

Jeg har selv i dag støtt i butikken og kjennt på en Juwel Rock bakgrunn og den er hard og mye stivere enn Aquael bakgrunnen jeg allerede har, så jeg ser ingen grunn til at dette ikke skulle virke.


Det vil helt klart hjelpe med å stive av bakgrunnen med noe.
Men prisen på blåfilter er såpass høy, at du da like godt kan velge en bakgrunn som er mer egnet fra start av.

Prisen på blåfilter er ikke så skremmende høy. En filter matte på Webzoo ligger på rett over 300,- og til et såpass lite kar kom jeg fra det med en og en halv matte. Så en 500,- i blåsvamp og en powerhead til 200,- blir etter mitt hode den nette sum av 700,- for et godt filter. Syns dette er overkomlig etter mitt skjønn.


I tillegg vil mengden blåfilter bremse vannet en del, og jeg frykter at pumpa kan tømme kammeret for vann etterhvert som svampen blir møkkete.
Fordelen er jo forbedret filtrering

Pumpa tømmer ikke karet om det skulle tette seg til, da renner bare vannet over bakgrunnen fra frammsiden. Denne filtermetoden er brukt lenge av mange og virker for alle så dette bør du prøve. Jeg har selv hatt dette filtersystemet i en/bak en bakgrunn i en 720l i snart 2 år uten noen form for problemer med tetting eller overrenning og er meget fornøyd.


Hva med BTN Slimline? Kan disse brukes som bakgrunn med filterløsning bak?
Kansje "engelen" vår vil tilføye noe?
Hvis det skal være vann på baksiden av bakgrunnen (noe jeg regner med) vil det ikke være noe problem. Da vil jo trykket være likt på begge sidene av bakgrunnen. ...og bakgrunnen vil ikke gi etter av den grunn.
...at det finnes mer solide bakgrunner er det heller ingen tvil om.
Tilfeldig bekjentskap
© Karen Hansen
Reklame for plussmedlemskap