JBL nitrat og fosfat test måleskje, feil i manual?

Hei,

Jeg har nettopp kjøpt meg JBL testlab. I manualen her hersker det forvirringer om hvilken side av måleskjeen man skal bruke for å tilsette pulveret. Det er forskjellig på tysk, engelsk, dansk og svensk. Sendte en mail til produsenten for oppklaring og fikk beskjed om at man skulle bruke den store siden av skjeen både på fosfat og nitrat tilsetting.

Når jeg gjør dette på nitrat test, dvs 2 store skjeer med pulver og 6 dråper av væske 2 så får jeg alltid nitrat på null (selv ikke her stemmer fargen helt, men ingenting er mindre enn null..)

Har forsøkt å måle med tetra sin test også og her får jeg nitrat på ca. 12.5.

Noen som bruker JBL testene og kan forklare meg hvilken side av skjeen man skal bruke på nitrat og fosfat målingene?
Takk for svar!

/Lars Erik
Fosfat bruker jeg stor, nitrat har jeg ikke fått meg ennå

Du har ikke liggende kaliumnitrat, eller salpeter som det er mer kjent som, slik at du kan prøve med en liten mengde for å se om du får utslag?

Slik "kalibrerer" en en No3-test:
For å "kalibrere" NO3 testen kan man ta 20,38 g KNO3(salpeter) i 500 ml vann. Bruk så 8 ml av denne blandingen i 10 liter vann. Deretter tester man dette vannet, da skal man få 20 mg/l NO3.
Det skal jeg jammen meg prøve Takk for tipset, kommer tilbake med resultatet.

/Lars Erik
Da har jeg utført testen, med litt klø i hodet resultat.

JBL gav nå utslag på ca. 30 ml/l nitrat
Tetra gav utslag på et sted mellom 25-50 ml/l (er ikke noe i mellom å måle etter)

Jeg tror vekta mi var litt lite følsom så jeg tok nok oppi litt mer enn 20,38 gram KNO3.

Dette betyr jo at JBL testen gir utslag men forklarer ikke hvorfor den viser 0 når tetra sin viser rundt 12. Har lest litt rundt her rundt dette med å dele på 4.4 i tetra sine tester for å få den virkelige nitrat mengden, men det må være feil.

Hvis derimot JBL sine nitrat tester er mer nøyaktig enn tetra sine betyr dette at jeg har en nitrat verdi på 0 i mine 2 kar og det forklarer kanskje hvorfor planene ikke overlever, men såvidt jeg kan forstå skal jeg da ikke ha alger? Noe jeg har...

/Lars Erik
Det er slett ikke umulig at plantene dauer av mangel på nitrigenforbindelser.
Algene greier seg med så mye, mye mindre enn plantene, og kan derfor overleve under mer stusslige levevilkår.

Forsøk å tilsett litt KNo3 sammen med plantenæringa.
Tilsetter du f.eks 5mg\L, og kan måle denne, bør denne være oppbrukt i løpet av rimelig kort tid.
Jeg har testet litt med både Tetra og JBL testene i springvann med kno3, Tropica Aquacare+ mm. Jeg får akkurat samme resultat som deg hver gang. Tetra slår ut med lesbart utslag på lavere verdier enn JBL. Det jevner seg ut når verdiene blir høyere. Hvem som har rett på de lave verdiene tør jeg ikke si. Null er klart for lite, 12.5 kanskje litt mye?. Dobling av mengden flyttet tetratesten fra svakt orange til sterkere orange. Og de fargene i den nedre enden av skalaen hos den mer fintrinnede JBL testen er for like hverandre for meg. Å måle nitrat, fosfat mm presist med hobbytester blir av mange som driver med planter regnet som problematisk.

Hvis du virkelig har null i akvariet så vil også Tetratesten bli sitrongul. Jeg ville ikke bekymret meg hvis den viste 12.5. Hos meg viser den gjerne ikke målbart selv om jeg tilsetter noe. Hvis du tror problemer kan skyldes nitratmangel så kan en prøve å tilsette en fast forsiktig mengde og skifte 50% vann hver uke. Det er da grenser for hvor mye som eventuelt kan hope seg opp selv om plantene ikke skulle bruke noe av det du tilsetter. Det er gjerne de litt eldre bladene som får problemer ved nitratmangel.
Takker for svar her også Kjetil.

SKal forsøke det dere begge sier og se om det hjelper noe.

Men du bruker JBL sin nitrattest, bruker du den store eller lille enden av skjeen når du tar oppi pulver?

/Lars Erik
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap