Vidar`s akvarieprosjekt! (side 11)

Må nesten være 18 års grense på den siden Kristian... hehe

Veldig artig å se, fordi det ser ut som fargen på Kirizaene som kom fra Bergen, har kommet mer Farge på etter at den nye gruppen vart samlet.
Noen av dere som har prøvd NLS eller Hikari fiskefor til Tropheus?

Så at det var mange som anbefalte det på et utenlandsk forum.
Ville få en meget bra vekst med NLS Grow foret, men jeg er usikker på det.

Det snakkes mye om Metro og Nifur der ang. sykdom. Mye rare behandlingsmetoder.
Metro = Metronidazole
Prazi = Praziquantel
Nifur = Nifurpirinol
Metro brukes ved ankomst av fisker (medisiner etter 7-14 dager)
Nifurpirinol + Metro kan brukes dersom fiskene virkelig er syke... ved feks bukvannsot.

I Usa brukes noe som heter Clouds mener jeg det var som inneholder Metro + Malakittgreen, samt en del andre sterke stoffer, men skal i følge en del "Trofe nerder" ha en enorm virkning på sykdomer.


Dere som har satt dere inn i dette med medisiner får heller korrigere meg dersom det er noe som er feil/uklart. :P
Ang NLS foret til Tropheus:

"First of all, there is some differences in many different formulas even though they are listed in the same order. For instance, krill is always listed as the most abundant amount, while herring is always listed as second and so forth and so on. To explain this one more time so that I can put this matter to rest. If I put 500 pounds of krill and 400 pounds herring vs. 400 pounds of Krill and 300 pounds of herring, the label will still list in the same order without contradiction. Having said that, can you feed community formula to cichlids? The answer is yes! The end result will still be approximately the same .... it will still work! This is the beauty of NLS. I think people should be more concerned about whether the product works or not rather than the exact percentages of each ingredient.

No matter how intelligent a person (even a genius) is, he/she will "NEVER" know exactly what's in my formulas. Neil (RD) knows a lot about NLS, but even he will not know every detail of my formulas. Do you know how many companies would like to know why NLS can prevent hole in the head, lateral line disease, fin erosion, and produce such longevity in marine fish such as Achilles Tang, Regal Angel, Moorish Idol, etc-etc? As of today, I am not aware of any other fish food that can do this.
The fact is all NLS works.
"

Dette er en uttalelse fra de som produserer dette.

NLS står for New Life Spectrum Fish Food
Tropheus - topp 15 liste
Her er min midlertidige topp 15 liste:

1. Tropheus Karago
2. Tropheus Moliro
3. Tropheus Polli
4. Tropheus Lupota
5. Tropheus Isonga
6. Tropheus Malagarashi
7. Tropheus Mpulungu
8. Tropheus Caramba
9. Tropheus Kiriza
10. Tropheus Kapampa Lime Spot
11. Tropheus Chilanga
12. Tropheus Ujiji
13. Tropheus Ulwile
14. Tropheus brichardi "Ulwile Island"
15. Tropheus Moorii "Nkonde"


Noen som har synspunkt om de forskjellige?
Er det noen som har tips om noen billige, greie Moonlight?
Har det vært noe nytt som har skjedd hos dere i sommer da folkens?
Kristian Hennig
Hvis jeg ikke husker feil, så har vel santron en vild kirizagruppe, så da er det nok f1ere etter kirizaer med orange hanner;) Roger kan sikkert uttale seg om de er vilde eller ikke.. Har noen av dere OSI-brukere mulighet til og sende meg en neve med for? Petroene er ikke så veldig ivrig etter tetraen, så tenkte jeg skulle prøve noe annet.. Setter selvfølgelig over penger for for og porto! Fiskene ser forresten knallfine ut.. Tipper du ser at vibeke og eriks er eldre enn de nye fra gol.. Litt "slappere" i fargen kansje?

Har et spann for mye med oss fra danmark så visst du fortsatt skal mate petroene dine med OSI så kan vi ta spannet med nedover når vi skal hente hesteneser hos Roger
når skal dere der da vibsi... kommet hjem igjen no da?
Vet ikke ennå. Kom hjem fra danmark for en time siden. Drit lei meg og skuffet. Fiskene var pakket og klare, og vi hadde ringt sterling og sagt fra at vi hadde med oss levende fisk hjem og alt var ok. Skal sjekke inn og får beskjed om levende fisk er strengt forbudt! Og det ender med at vi har null fisk med oss hjem...! Må kjøre til malmø å hente selv. Så vi reiser nok nedover om ca 12-14 dager. Men vet ikke. Alt ble snudd på hode no.
Faen så skuffet eg e! Men har med OSI fôr til deg saffen.
Uff.... det var kjipt å høre Vibeke, skjønner ikke helt dette med frakt av fisker med fly, noen personer går det helt knirkefritt med, mens andre får et #%&¤%// for å få det med seg!

Det virker som Sterling har veldig strenge regler på dette med transport av dyr.

Her er et utdrag av det de skriver på sin hjemmside:
"Er det utenkelig å la katten/hunden din være igjen hjemme når du reiser? Ingen grunn til bekymring! Hos Sterling kan du ta med kjæledyret ditt (unntatt til og fra Storbritannia). Men kun katter og hunder – ingen griser, slanger, lamaer eller andre mer "originale" kjæledyr er tillatt!"
ja akvarie fikser går nok under kategorien andre orginale kjæledyr!
uffda.. var da drit det da vibsi.. har sett det har vært en diskusjon ang det og få med seg fisk på fly.. på gardemoen går det vist nok greit om du treffer på riktig person/er kriteriene er vist nok at de skal kunne se fiskene åltså gjennomsiktig pose. og at fiskene svømmer.. men så er det vist opptil kapteiene til 7 og sist da. men det er nok mange regler som ikke er spesiellt lett og fårstå seg på da for og si det på den måten.

i fjor så kom vi fra tyrkia. og mellom landet på sola. hvor folk fra stavanger sku naturlig nok av. og nye skulle på. så alle måtte ut av flyet. og vi fra bergen måtte igjennom en ny sikkerts sjekk. av hvilken årsak? vi kom fra flyet og inn i ett eget rom og kom ingen andre plasser. enden på visen var at alt flytende ble fra tatt oss.. så alle som hadde handlet på tax freen og på flyet av flytende ting gikk rett i bosset. spillte ingen rolle om det var åpnet eller ikke. slik var bare reglene var beskjeden. var noen sinna mennesker der da ja. heldigvis så hadde no ikke vi handlet i tyrkia da ventet heller til vi kom til flesland.
Det som var så jæsli irriterende er at vi hadde rint de og snakket med kundeservice, og de sa det var helt greit så lenge de var forsvarlig pakket....!
Var det mye fisk dere hadde med dere eller? :P
Det skulle vær 21 vilde livua noe som er megt vankelig og skaffe, men de var fortsatt hos eieren i sverige når vi fikk nei på flyet så vi hadde de heldig vis ikke i med på flyplassen, bra er det, men nå holder vi på og snakkke med sascargo og få de opp hit, er vist ikke så dyrt. snakk om 1000kr for 25 kg!
Du får uansett ikke fisk med på flyet som håndbagsje nå når de nye reglene har kommet, regeln der er 100ml, men vi skulle sende disse som bagasje i bagasjerommet. vi skulle ikke ha de med inn på flyet en gang. alt var i orden så lenge esken ikke kunne lekke og de var pakket i poser og isoporkasse som sto i en pappeske, merket de godt med levende fisk og forsiktig! ser ikke helt grunnen til hvorfor de ikke kunne være med! du kan ha katter hunder og slikt der men ikke fisk! men uansett neste gang slik skal bli gjort så skal det stå skriftelig på mail som jeg skal med bringe under hele turen. samt referanse nr og navn til personen som skal står ansvarlig for at ting kommer i orden!
En liten oppdatering!

Nå er det kommet i hus en gruppe med 25 Tropheus Kasakalawe som egentlig skulle til en venn av meg, men siden hans akvariet på 720 liter sprakk bunnen på, så har jeg overtatt fiskene mot at han fikk en helt ny utvendig Eheim 2028 pumpe.

Så planene nå er følgende:

325 literen:
Her er det totalt 7 Kiriza som har dødd totalt pga stress og/eller sykdom, 6 av de 7 er de som kom fra Gol, mens den 1 Kirizaen er den fra Bergen.

Men nå ser det ut som de trives veldig godt... Forer med OSI Spirulina, NLS, samt at jeg skal fore med Rekemix etter hvert som jeg får laget det. (Mangler noen av ingrediensene).

Filtreringen som er i dette akvariet er 2x Eheim 2026 og 1stk Sirkulasjonspumpe på 5000 l/t.


530 literen:
Her kommer jeg til å flytte Kasakalawene over etter hvert som det er innkjørt, samt at jeg kommer til å sette gruppen med Canary Cheek som jeg skal hente hos Erik og Vibeke også.
Blir 2 meget fine grupper.

Noen som har forslag til planter en kan ha sammen med Tropheus?

Filterene som står i dette akvariet er 1stk Eheim 2080 og 1stk Eheim 2028.
Sirkulasjonspumpe i dette akvariet har jeg ikke kjøpt enda, men det blir 2x 3000 l/t pumper.


128 literen:
Denne kommer til å bli brukt som karantene/behandlingskar.


Legger ved et bilde av noen av Kasakalawene:

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Demian Rørvik
Reklame for plussmedlemskap