Vidar`s akvarieprosjekt! (side 12)

Gratulerer med fine fisker Vidar! Bare lekker!
Takker!

Skulle ønsket jeg hadde hatt plass til Moliroene dine Badat... Da hadde jeg garantert kjøpt de!

Hvordan er planene dine fremover da Badat? Noe nytt på gang?
Ja da. Her hos meg så blir det stadig noe nytt, Nyheten er VF: Ikola, Duboisi Kigoma og Real Yellow Ilangi. Ellers så har Moliro avlagt ca. 30 yngel. og en Ikola hun tygger nå. Pembaene mine holder på å bli voksen ellers så har jeg mine gamle red rainbow på besøk men eieren er på ferie.
Høres ut som det blir mye spennende å følge med på nå utover høsten...

Gleder meg til å se bilder når fiskene er kommet i hus hos deg Badat!
Vi har prøvd tre planter i tropheus karene våre. De som har tålt den høye ph'en best er anubias og javabregne. Har hatt vallesinera
i og men den ble tynnere og tynnere helt til det bare hang tråder igjen, så den ble ikke fin hehe
Sikkert noen andre som også tåler det greit men har bare prøvd disse tre
som vibeke siere anubias plantene tåler det fint..

og Crinum calamistratum ,

Crinum natans og

Crinum thaianum disse 3 tåler også høy på ph og gh. her selv crinum thaianum og crinum calamistatum og disse er evel de enste som vi har hatt best erfaring med sammen med anubiasen.
Ja stemmer...vi har hatt crinum. Vokser som bare det!! Og veldig dekorativ
jepp vet at dere har hatt/har den.. dekroativ men ikke alle butikker som selger den da..
Crinum thaianum kan jeg anbefale.. Vokser veldig fort, og troffene klarer ikke å tygge på bladene. Vokser også litt alger på dem, og det er jo som kjent veldig populært hos troffene våre..
Da er det beswtilt 10stk Crinum Thaianum og 8stk Anubias Barteri fra Utlandet...

Det hele kom på 385,- inkl frakt.


Kan jeg begynne så smått å fore yngelen med Kasakalawe? Vet noen hva slags for disse har fått hos "svensken"?
Vidar Alfei
Da er det beswtilt 10stk Crinum Thaianum og 8stk Anubias Barteri fra Utlandet... Det hele kom på 385,- inkl frakt. Kan jeg begynne så smått å fore yngelen med Kasakalawe? Vet noen hva slags for disse har fått hos "svensken"?


Artemia fram til 3-4 cm tipper jeg, så rekemiks med 50 % reker..
Kristian Hennig
Artemia fram til 3-4 cm tipper jeg, så rekemiks med 50 % reker..


Så da bør jeg begynne med rekemix til å begynne med?

Får snart noe Sera Baktotabs, som jeg skal bruke de første dagene, så går jeg over på rekemix, og supplerer etterhvert med NLS og OSI Spirulina...

Høres dette greit ut Kristian?

Er faktisk litt leks tendenser i akvariet nå... Men vet ikke om kjønnsfordelingen er bra eller dårlig.
Vidar Alfei
Da er det beswtilt 10stk Crinum Thaianum og 8stk Anubias Barteri fra Utlandet... Det hele kom på 385,- inkl frakt.


Hvor kjøpte du dette?
Evolution
Hvor kjøpte du dette?


Bestilte det her.
Kampfisk
Fikk i dag 3 par med kampfisker direkte fra Thailand.

Disse er F1 fra kampfisker som er brukt på utstilling i følge selgeren...

Er disse jeg har fått:
- Betta Bettas Halfmoon Black Orchid HM Pair
- Betta Bettas Halfmoon SteelBlue HM Pair
- Betta Bettas Halfmoon Red HM Pair

Bilder kommer!
Kampfisker er flotte!!
Har du fått plantene dine?
Plantene er kommet!

De så veldig bra ut...
Crinum kom som en løk, som jeg plantet for ca. 3 dager siden tror jeg og det har vokst ut ca. 5 cm planteblader allerede...

Mens Anubias kom som små porsjoner som jeg festet inni steinene, Bilder kommer!

Ellers så drev jeg å laget rekemix i går... Fy for en jobb!!
Det vart over 10 kg rekemix, så jeg har nok en stund vil jeg tro. :P

Nå er det ikke lenge til jeg reiser i retning Bergen for å hente canaryene!
Vi snakkes om noen timer...

Du får si til Erik at jeg har med Agar Agar bindemiddelet og Astaxantin.
Ny kommet fisk!
Først må jeg få takke både Evolution og Vibsi, samt Saffen og Lene84 for en hyggelig dag og mye lekre fisker å se både på Radøy og Frekhaug...

Og ikke minst for de gode pannekakene du laget Vibsi!

Ja, nå er da Tropheus Canary Cheek gruppen endelig i hus... disse går nå i en helt ny 530 liter.

Kasakalawene skal også over til 530 literen, men er enda usikker hvor lenge jeg bør vente før jeg slår sammen gruppene med Canary og Kasakalawe... Noen forslag?

530 literen går nå med en ferdig innkjørt Eheim 2028 og en helt ny Eheim 2080, så filtreringen er veldig god her...
Som sirkulasjonspumpe vil jeg bruke en helt enkel og grei Sunsun 6000 l/t.
Som varmekilde bruker jeg Weipro sin 2x300w Digital styrt varmeenhet.

Som bunnsubstrat bruker jeg CaribSea Argonitt sand "Grand Bahamas Biome", men har fjernet ca. 50% av skjellene i dette akvariet. I bunnen bruker jeg Vega grus blandet med sort rådasand for å skape en mer biotop aktig utseende etterhvert som Tropheusene "herjer" i sanden.

Nå er dette akvariet uten lyskilde, men skal hente meg en helt vanlig lysarmatur som en bruker i tak som jeg skal bruke midlertidig til jeg får råd til en heldekkende lystopp...


Allerede nå i dag når jeg tok en titt hos Canaryene ser det ut som de leker en del av de... Det er første gang dette har skjedd så raskt her hos meg!

Tror noe av grunnen til at vannverdiene mine og trivselen til fiskene var dårlig en periode er at her er det kommunalt vann og dermed en del stoffer, samt Klor som ikke bør være i akvariet!
Så jeg fikk skaffet meg en "Dechlorinator" som har fått fiskene mine til å være på en helt annen måte som er svært gledelig fordi det er jo det alle vi som driver med fisk vil, at fiskene våre har det perfekt!!
Så denne Dechlorinator anbefales på det sterkeste, nettbutikken som jeg bestilte dette hos har jeg handlet hos en del ganger og det er topp service der, samt meget rask levering!
Ja det var kjempe hyggelig med besøk Det er bra det går fint med canaryene. Om de leker allerede så er jeg faktisk ikke overrasket. De fiskene der er helt sinnsyk på lekingen. Spes to hanner. I vårt kar så hadde de hver sitt hjørne og der var det lek konstant. Så håper du får masse glede av de og masse yngel. Da vil jeg ha noen Brichardi typene er definitivt for folk som liker fart og masse lek.
Imorgen skal vi prøve å lage rekemix. Blir spennende å se hvor mye griseri det blir av det! Sender du meg oppskriften? Eller skriver den her? Sikkert flere som vil lage rekemix.
Gleder meg til bilder!
Som sagt så kan du få kjøpe min lystopp for vi skal ha hqi i gangen også.
Bare å komme med et bud så skal jeg alltids vurdere det

Får ta en liten samling neste gang du kommer nedover. Da er det kake og kaffi på frekhaug ikke sant stein arve og lene?
Ang canaryene og kasakalawene så hadde jeg satt de sammen med en gang,så ikke canaryene får laget seg revir. Om de ikke allerede har gjort det. Men har du muligheten så ville jeg holdt de adskilt. Du ser jo allerede adferden til canaryene. Jeg tror de kommer til å presse de andre ned. Og da vil kasakalawen miste all sin farge og lek.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap