Vidar`s akvarieprosjekt! (side 19)

For å unngå at det blir fort dritt på lys maling, så valgte jeg halvblank sort oljemaling.

Ble brukt både pensel og rull, 3 strøk totalt der 1. strøket ble påført og ventet 12 timer til neste strøk.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]


For å feste dørene brukte jeg magnetfester som er beregnet på lukking av dører.
Dersom noen lurer på hva de runde hullene er, så skal det inn ventiler her slik at det blir luft gjennomstrøming. Det rektangulere hullet i front skal det settes inn et digitalt temperatur målingsenhet.
Pumpehus
For å få skjult pumpene, så laget jeg et pumpehus som skulle vere i samme "stil" som akvariebordet.

Rammen som jeg bygget er av 2" x 4".

Kledde denne med panel på siden og huntonittplater i front og bakkant.
Pumpehuset ble bygget med tanke på å huse 2 pumper.

720 literen skal ha Eheim 2080, mens det også er plass til Eheim 2028. Så en får se hva en bestemmer seg for.

Oppå dette pumpehuset er det plass til et akvarie med følgende mål: 70 x 40cm.
Så da har en muligheter senere evt.

Følger en del bilder her, men har ikke fått tatt bilder av det ferdige produktet... men kommer...


[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Total kostnaden på alt sammen er ca. 2000 kroner. eks. arbeid.
Nydelig arbeid, flott skap!

Kronen på verket blir når vi får se akvariet i drift oppå?
Takk for det Mona!

Er dårlig med penger akkurat nå, så må nok vente til senere i sommer / høst før jeg får råd til å kjøpe akvariet. Gleder meg...

Har ikke bestemt meg om det blir Discus eller Petrochromis i 720 literen. :p
Ser iallefall veldig gjennomført ut!
Hadde jeg hatt plass til en 720 Liter her nå skulle du fått bygd et bord til meg også hehehe Lekkert var det!
Takk for tilbakemeldingene! Mye arbeid, men veldig kjekt å se at andre enn meg selv syns det ser bra ut...
Vidar Alfei
Har ikke bestemt meg om det blir Discus eller Petrochromis i 720 literen. :p


Er Petrochromis "fetter'n" til Tropheus, eller...? Ser familielikheten på bilder, kroppsfasong og munnparti.
Petrochromis er en forvokst Tropheus, bare mye mer hardfør mot feks. bukkvannsot og de klassiske sykdommene som Tropheus kan få.

Eneste minuset med Petroer er prisen... Har sett på noen Yellow Moshi og de koster rundt 600,- stk.

Slik lommeboken min ser ut for tiden så ser det ut som det kanskje blir 10-15 Discus, Corydoras Sterbai og noen ancistrus for å ta unna alger...
Det som er problemet er å skaffe Corydoras Sterbai her i området.

Du vet ikke om noen plasser jeg kan få tak i voksne individ?
Nei, jeg vet ikke om noen til salgs for øyeblikket. Dessverre
Jeg har fått discus dilla... Enda ikke hatt det men etter timer og flere timer og mere timer med lesing og titting i butikker er jeg solgt Så jeg skal fylle opp 500 L med 6 discus og noen søte alge spisere
For guds skyld, drit i discus
hehe... Skjønner hva du mener Kristian! Grunnen til at jeg vurderer discus er pga dårlig økonomi mens en går på skole...

Hvor mye tror du en "komplett" gruppe med Petrochromiser kommer på?
kommer jo helt ann på hvilken type du velger det.. finnes en gruppe med petro red bulu point 8 stk ca 5cm + til 12000 skr. men finnes laaaaaangt billigere grupper. eller rundt 200-300 kr pr stk alt etter som. så og si hva en komplett gruppe kan komme på er jo litt vanskelig og si da. og ja om du sikter på moshier så koster de rundt 600 kr stk ja hehe .
Yngel på neolamprologus pulcher igjen...
I går kveld oppdaget jeg at i groppen der det forrige kullet med Neolamprologus Pulcher "Daffodil" er, dukket det opp en hel gruppe med nyklekket yngel som svømmer blant sine søsken. De passer godt på de...

Denne yngelen går sammen med voksne Frontosa, men akkurat denne yngelen har de ikke rørt... foreldrene jager faktisk frontosaene bort.

Kule fisker...

Prøve å få tatt noen bilder i kveld.
Såg veldig flott ut det skapet du har laga!
Eg har plan om å lage noko lignande sjølv til ein 300 liter eg har som mangler "understell".
Utfordringen min er at gulvet i rommet haller ein del, så eg kan ikkje sette alt direkte der uten å justere høyden spesielt i front.

Har du noko løysing på dette, eller har du heilt plant gulv?
Takk for det Rune!

Hos meg er det helt plant gulv. Dersom det ikke er mye så kan du bruke Isopor evt styropor for å vatre det opp.

Ellers hvordan går det hos deg da? Hvilke du har fått yngel på nå da?
Hvor mye er det snakk om da rune? om det er snakk om flere cm kan du jo "bygge dem inn i understellet da. om du skjønner hva jeg mener.

legg vateren på gulvet og mål hvor mye avvik det er snakk om.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap