Vidar`s akvarieprosjekt! (side 4)

Vidar Alfei
[QUOTE=badat] Jeg har ikke brukt Argonite sanden så jeg kan ikke uttale om den. Prisen er garantert mye billigere. Du får kjøp den av meg når du er i Oslo.


Send meg gjerne en epost med pris for 6-8 sekker med denne sanden!

Hvilken type KH+ bruker du? Er det Seachem sin Tanganyika buffer du bruker?

Jeg bruker Kh+ av Norad merket og ingen flere tilsetningstoff. Men jeg har Utah Ice steiner i karet for å holde hardheten (Gh) i vann rundt 15. Utah Ice er billig og effektiv. 2 steiner i karet på 375 liter holder Gh rundt 15 i ca. 6 måneder til et år. Koster ca. 50 kroner. Da har du det du trenger.
badat
Jeg bruker Kh+ av Norad merket og ingen flere tilsetningstoff. Men jeg har Utah Ice steiner i karet for å holde hardheten (Gh) i vann rundt 15. Utah Ice er billig og effektiv. 2 steiner i karet på 375 liter holder Gh rundt 15 i ca. 6 måneder til et år. Koster ca. 50 kroner. Da har du det du trenger.


Skaffer du slike steiner også? eller er det butikker som forhandler disse?

Skal nok en tur til Oslo i løpet av sommeren.
Vidar Alfei
Skaffer du slike steiner også? eller er det butikker som forhandler disse? Skal nok en tur til Oslo i løpet av sommeren,


Du er velkommen til Oslo. Akvarie butikk selger Utah Ice. Tam Alna i Oslo har dem. Ellers så kan jeg få tak i dem til deg hvis du har problem. Du får også se på troffene mine i tillegg til Kristians. Jeg byr på overnatting hvis behov.
Kan du ikke kontakte meg når det nærmer seg juli? Jeg kan godt holde det av til deg, men lystoppen trenger jeg selv egentlig..

Det er den bufferen ja! knallbra.. Stopper og buffere på litt over 9 og er veldig drøy.. Bestillte vel 2 kilo sist, og de har holdt i hvertfall ett år.. Med argonittsand er det ikke mye man trenger..

Marmorjet har jeg aldri hørt om, men det må vel være en marmorblanding.Hørtes spennende ut- Det er jo ikke å kommer bortifra at argonittsanden er relativt dyr i innkjøp. Det positive med argonittsand er de veldig mange blandingene de kommer i. Med skjell, sort og hvit, rosaskjær osv..

Jan holt er den beste fiskeforhandleren etter mitt syn, meget høyt kunnskapsnivå på mange av de ansatte, meget bra utvalg til å være norsk og noen troffegrupper pleier de ofte å ha inne. Sammenlignet med andre forhandlere er de også ganske billige. Sist jeg var innom hadde de sjøodlede kasakalawe til 235,- mot sikkert 700,- på akvariemagasinet. Vært turen innom hvis du skal til osloområdet. Sist gang hadde de faktisk et par Gnathochromis permaxillaris, som er en skjeldenet her i norden.
Skal du ha sand gjennom Jan holt, så ser du på www.caribsea.com og velger den du vil ha, så bestiller de den til deg.

Mvh,
Kristian
badat
Du er velkommen til Oslo. Akvarie butikk selger Utah Ice. Tam Alna i Oslo har dem. Ellers så kan jeg få tak i dem til deg hvis du har problem. Du får også se på troffene mine i tillegg til Kristians. Jeg byr på overnatting hvis behov.


Takk for det!

Send meg mail du Badat om prisen på den sanden og om du kan skaffe 6-8 sekker evt?
Jeg har nok ikke en hel gruppe med bulu pt's til da, men hvem vet.. Det kommer noen meget hissige petrochromis moshi om et par uker, som sikkert kommer til å forstyrre romantikken en stund framover.. Men fisk skal vi kunne skaffe til deg hvis ønskelig!
Kristian Hennig
Kan du ikke kontakte meg når det nærmer seg juli? Jeg kan godt holde det av til deg, men lystoppen trenger jeg selv egentlig..


Da kan du holde av akvariet til meg, skulle hatt lystopp også, men hvis du ikke vil selge den... Du får gi meg en melding hvis du skal selge den også.
Er liksom på jakt etter et komplett akvarie med lystopp, men uten filter.

Kristian Hennig
Det er den bufferen ja! knallbra.. Stopper og buffere på litt over 9 og er veldig drøy.. Bestillte vel 2 kilo sist, og de har holdt i hvertfall ett år.. Med argonittsand er det ikke mye man trenger..


Hvor bestilte du så mye da? De hadde ikke i tyskland der jeg pleier å bestille!

Kristian Hennig
Marmorjet har jeg aldri hørt om, men det må vel være en marmorblanding.Hørtes spennende ut- Det er jo ikke å kommer bortifra at argonittsanden er relativt dyr i innkjøp. Det positive med argonittsand er de veldig mange blandingene de kommer i. Med skjell, sort og hvit, rosaskjær osv.. Jan holt er den beste fiskeforhandleren etter mitt syn, meget høyt kunnskapsnivå på mange av de ansatte, meget bra utvalg til å være norsk og noen troffegrupper pleier de ofte å ha inne. Sammenlignet med andre forhandlere er de også ganske billige. Sist jeg var innom hadde de sjøodlede kasakalawe til 235,- mot sikkert 700,- på akvariemagasinet. Vært turen innom hvis du skal til osloområdet. Sist gang hadde de faktisk et par Gnathochromis permaxillaris, som er en skjeldenet her i norden. Skal du ha sand gjennom Jan holt, så ser du på www.caribsea.com og velger den du vil ha, så bestiller de den til deg.


Ligger sanden på samme pris uansett hvilken type en bestiller og er det lang leveringstid ut fra erfaring du har?

Er det en spesiell type av den argonitt sanden du syns er bedre enn de andre i forhold til utseende osv?
Kristian Hennig
Jeg har nok ikke en hel gruppe med bulu pt's til da, men hvem vet.. Det kommer noen meget hissige petrochromis moshi om et par uker, som sikkert kommer til å forstyrre romantikken en stund framover.. Men fisk skal vi kunne skaffe til deg hvis ønskelig!


Det høres bra ut! Syns Bulu Point er meget flotte, faktisk en av de peneste Tropheusene jeg har sett (og ja, jeg har googlet en god del i det siste)

Hvor lang tid tar det før Bulu Point er klar for egglegging?

Er faktisk på jakt etter Hestenese også!
Jeg har vel (har hatt) en seks-syv forskjellige, og Grand Bahamas Biome er den jeg synes er penest.. Hvit-lysebrunrosa med skjell..

Det går fort en 3-4 mnd hvertfall, men umulig å si! Har en som egentlig står før deg i køen, men skal kontakte han å høre jeg..

psst.. Får en liten gruppe med 1+9 kasakalawe rett rundt hjørnet.. Har også fri tilgang til 5-6 cms f1 yngel som man kan supplere med..
Vi kjøpte noen hesteneser av Kristian som han hadde tatt med seg fra sverige. Nydelige fisker. To av de har dannet par og det er like før hestenese babyene slipper ut av munnen til far!
Våre kirizayngler lekte og fikk egg første gang nå for en liten stund siden, og da er de litt over året gammel.
Det er det som er ca aldre på tropheus når de er leksklar tror jeg!
Hesteneser er ekstremt hissig! Hadde tre stk i 530 literen og den ene ble jaget over bakgrunnen hele tiden. (på det innebygde karet,så vi fikk fisket den opp på baksiden av karet)
Flyttet derfor alle 3 over i 720 literen.
To av de har som sagt dannet par, og den tredje, som er en hann eier en hule på andre siden av karet. De to hannene svømmer aldri i mer en sin egen halvdel av karet. Ellers sloss de som fy! Så jeg anbefaler å ha en gruppe i et kar, og la de danne par før du har de i det karet du vil ha de i.
Så sant du har ledige kar da hehe..
Det pleier jo å være mangelvare!
Kristian Hennig
Jeg har vel (har hatt) en seks-syv forskjellige, og Grand Bahamas Biome er den jeg synes er penest.. Hvit-lysebrunrosa med skjell.. Det går fort en 3-4 mnd hvertfall, men umulig å si! Har en som egentlig står før deg i køen, men skal kontakte han å høre jeg.. psst.. Får en liten gruppe med 1+9 kasakalawe rett rundt hjørnet.. Har også fri tilgang til 5-6 cms f1 yngel som man kan supplere med..


Skal tenke litt på dette Kristian, må begynne å bygge akvarier i høyden nå som det ikke er mer gulvplass!
tror du må begynne å kjøpe deg rack du og!
Tror nesten jeg må gjøre det! Spørs om jeg må se om det er penger til overs og bestille meg en reol!
hvordan skal du få alt dette med deg til bergen da?
Lastebil!

Jeg har tidligere jobbet hos Tollpost Globe, så jeg leier meg bare en lastebil og kjører et flyttelass, smart! hihi
Vidar Alfei
[QUOTE=Vibsi]hvordan skal du få alt dette med deg til bergen da?


Lastebil!

Jeg har tidligere jobbet hos Tollpost Globe, så jeg leier meg bare en lastebil og kjører et flyttelass, smart! hihi

Luring


Det er like lurt å bygge i høyden med en gang! Hørt om en svenske som bor på en enroms med akvarier på 3 av fire vegger.. Hadde det vært meg, hadde jeg nok aldri blitt gift for å si det sånn!
Kristian Hennig
Luring;) Det er like lurt å bygge i høyden med en gang! Hørt om en svenske som bor på en enroms med akvarier på 3 av fire vegger.. Hadde det vært meg, hadde jeg nok aldri blitt gift for å si det sånn!


Sant nok Kristian, men trodde ikke jeg kom til å bli så hektet som jeg er!

Har ikke oversikt over hvor mye X-antall kroner som går til denne hobbyen i året, men det er jo en lidenskap som er utrulig morsom og spennende!
Vidar Alfei
[QUOTE=Kristian Hennig][QUOTE=Vidar Alfei][QUOTE=Vibsi]hvordan skal du få alt dette med deg til bergen da?


Lastebil!

Jeg har tidligere jobbet hos Tollpost Globe, så jeg leier meg bare en lastebil og kjører et flyttelass, smart! hihi

Luring


Det er like lurt å bygge i høyden med en gang! Hørt om en svenske som bor på en enroms med akvarier på 3 av fire vegger.. Hadde det vært meg, hadde jeg nok aldri blitt gift for å si det sånn!

Sant nok Kristian, men trodde ikke jeg kom til å bli så hektet som jeg er!

Har ikke oversikt over hvor mye X-antall kroner som går til denne hobbyen i året, men det er jo en lidenskap som er utrulig morsom og spennende!
Du kan ikke begynne å telle penger,da hadde jeg blitt sprø
Vil ikke telle over hvor mye penger jeg har brukt. Men i mine øyne er det definitivt verdt det.Heldigvis har jeg en samboer som deler mine interesser. Men da går det ofte dobbelt så mye penger på det også haha
Skal du kjøpe,så vil eg og kjøpe...
Vanntest
Nettopp kontrollert vannet fra kranen her hjemme med følgende resultat:

Med JBL test:
* PH = 6.6
* GH = 1
* KH = 4


Med Tetra test:
* PH = 6,5
* GH = 1
* KH = 3

Har stående noe vann som jeg skal sjekke i morgen kveld etter 24 timer for å se om det blir store forandringer!

Hva ville dere som har Tropheus gjort for å endre disse verdiene og til hvilke verdier syns dere er tilfredstillende i forhold til Tropheus?
Vidar Alfei
Nettopp kontrollert vannet fra kranen her hjemme med følgende resultat: [I]Med [B]JBL[/B] test:[/I] * PH = 6.6 * GH = 1 * KH = 4 [I]Med [B]Tetra[/B] test:[/I] * PH = 6,5 * GH = 1 * KH = 3 Har stående noe vann som jeg skal sjekke i morgen kveld etter 24 timer for å se om det blir store forandringer! Hva ville dere som har Tropheus gjort for å endre disse verdiene og til hvilke verdier syns dere er tilfredstillende i forhold til Tropheus?


Argonittsand og utah ice.. Muligens litt gips for ghen hvis ikke den stiger nok..
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap