Vidar`s akvarieprosjekt! (side 6)

Tven henger over akvariet ja, skal ha dimbart lys, slik at en kan dimme lyset når en skal se på tv... hehe

I kveld skal jeg fylle vann i 325 liter, og flytte det innkjørte filteret fra et annet akvarie over til 325.
Bilder kommer i kveld eller i morgen.
Nå er 325 literen oppe å går med innkjørte pumper, men orker ikke ta noen bilder siden vannet er litt grumsete... skal få ta noen bilder i morgen.

Argonite sanden vart fantisk kul, med masse skjell i (Grand Bahamas Biome).
I dag så målte jeg verdiene i 325 liter med følgende resultat:

PH: 8.0
KH: 2
GH: 3


Målingene uten tilsetningsstoff.
Jeg har nå tilsatt Cichlidsalt, PH/KH+, Gips og skal måle etterpå når jeg kommer hjem (Nå er jeg på besøk)...

Det var utrulig spesielt med den sanden med skjell i, var veldig likt en sjøbunn. Blir artig å se når fiskene kommer i.

Vannet var fortsatt litt grumsete i dag, så jeg avventer bilder til tidligst i kveld, muligens ikke før i morgen.
prisen var jo ikke så aller verst heller så vi skal ha argonittsand i 720'en når den skal pusses opp
har lyst på den med skjell i eg og!
Den er helt fantastisk den sanden med skjell.

Jeg kjøpte alle sekkene de hadde av denne typen på Jan Holt i Oslo.

Men de får nok inn igjen av den senere.

Har faktisk vurdert "Fiji Pink", dersom det blir flere akvarier senere.
I 720 literen som jeg skal kjøpe blir det 2,5 sekker med denne sanden med skjell i. Brukte 1,5 sekk i 325 literen.

Ellers hvordan går det hos dere da Vibsi? Er det mye lek/yngel for tiden?
Nå har jeg nettopp målt vannverdiene etter at jeg hadde i tilsetningsstoff før i dag.

Med JBL test:

PH: 8,3
KH: 7
GH: 10

Tok PH test med Tetra også og den viste 8,5.

Vannet er fremdeles litt uklart, men tror nok i løpet av natten vil det klarne opp. Forsøker med bilder i morgen.

Nå er dette akvariet klart for sine nye innflyttere...
Vidar Alfei
[QUOTE=Vibsi]prisen var jo ikke så aller verst heller så vi skal ha argonittsand i 720'en når den skal pusses opp:) har lyst på den med skjell i eg og!


Den er helt fantastisk den sanden med skjell.

Jeg kjøpte alle sekkene de hadde av denne typen på Jan Holt i Oslo.

Men de får nok inn igjen av den senere.

Har faktisk vurdert "Fiji Pink", dersom det blir flere akvarier senere.
I 720 literen som jeg skal kjøpe blir det 2,5 sekker med denne sanden med skjell i. Brukte 1,5 sekk i 325 literen.

Ellers hvordan går det hos dere da Vibsi? Er det mye lek/yngel for tiden?
Det går fint her Lunangwaene er på lekingen for tiden! Kirizaene har vert litt rolig etter vi solgte all yngelen. Hadde jo ut all steinen og innredet på nytt siden vi flyttet karet samtidig. Så tror de måtte finne sine plasser på nytt.
Men det går nok ikke lang tid før de er på lekingen igjen
Du har ikke fått noe tropheus i hus har du? Er det 2 kirizagrupper som står for tur eller har du flere grupper i sikte? Syns moliroene til Badat var knallfine!! Hadde vi hatt flere kar så hadde vi kjøpt de

Det er 2 grupper Kiriza som skal i hus, samt en gruppe til med en eller annen Tropheus, men usikker hvilken... Vil satse på noe spesielt som ikke alt for mange andre har.

Likte veldig godt moliroene til Badat jeg også, men akkurat nå er det lommeboken som stopper noe mer kjøping enn gruppen med Kiriza som dere har, samt den som kommer fra Atle på Santron.

Men får ta sparegrisen i bruk slik at en får kjøpt seg en gruppe til... hehe
Vannverdiene hos oss er litt høyere en dine, og det er greit at de ligger på ca det samme når du skal overta fiskene,så får du heller senke de litt over tid visst du vil ha de ned igjen.
Ph 8,5
Kh 12
Gh 16
Den er grei, skal bruke de verdiene dere har når jeg setter opp 720 literen, det er der jeg skal ha gruppen fra dere.
Hei, vi skal til oslo neste helg, hente noen fisker. så tenkte vi at vi kunne levere kirizaene i lærdal vist du hadde tid og annledning. Kirizaen blir flyttet midliertidig ned til broren min i et 450 liters kar, de får det fint der men tenkte i å med vi skulle veien kunne vi levert de! blir det ikke så langt for deg og reise osv.
Her kommer noen bilder av akvariet: Er litt tåkete enda, men skal ta et vannbytte i morgen.

"Labben" er med på jobben han!
[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Nærbilde av sanden!
[External Image]

Nærbilde av sanden!
[External Image]

Nærbilde av sanden!
[External Image]
Vibsi
Hei, vi skal til oslo neste helg, hente noen fisker. så tenkte vi at vi kunne levere kirizaene i lærdal vist du hadde tid og annledning. Kirizaen blir flyttet midliertidig ned til broren min i et 450 liters kar, de får det fint der men tenkte i å med vi skulle veien kunne vi levert de! blir det ikke så langt for deg og reise osv.


Sendt deg mail!
Etter å ha tenkt en del så skal jeg sette sammen de 2 gruppene med Kiriza som jeg skal kjøpe. Disse settes sammen på likt i 720 liter.

Gruppen som kommer fra Vibsi og Evolution, består av:
22 Voksne og 2 yngel som er 1 år gammel.

Gruppen som kommer opprinnelig fra Santron består av:
23/24 voksne, og så er det nok en 10-15 yngel i alle størrelser.


Blir en fin gruppe totalt på:
45/46 Voksne og 10/17 yngel. (Kommer til å overføre yngelen etter hvert til et annet akvarie tror jeg).
Akvariet så veldig bra ut det! Likte sanden! Det blir nok argonittsand på oss og men vi skal ikke ha så mye. Skal ha en del stein på bunnen også. Vanskelig å forklare men kan ligge ut bilder når den tid kommer.
Takk for det! Er fornøyd selv også... Blir noenlunde sånn jeg kommer til å innrede 720 literen også.

Ser ganske biotop aktig ut med den sanden syns jeg...

Ja det gjør det! Hvilke farge er sanden egentlig?
Den er mer hvit enn den er grå... Mye lik fargen som er på sanden i tanganyika.
Jeg lurer på en ting når det gjelder sanden med skjell i. Tropheus graver mye. Jeg har sett hanner mine bruker munnen som en skuff mens de svømmer bortover å måke sanden. Det ser akkurat ut som en snømåkebil. Vil da skjell skade munnen deres? Kanskje de er ikke skarpe i kanten!?
badat
Jeg lurer på en ting når det gjelder sanden med skjell i. Tropheus graver mye. Jeg har sett hanner mine bruker munnen som en skuff mens de svømmer bortover å måke sanden. Det ser akkurat ut som en snømåkebil. Vil da skjell skade munnen deres? Kanskje de er ikke skarpe i kanten!?


Var også redd for det, men så må man jo huske at sanden i sjøen heller ikke er helt ren akkurat.. Etter min erfaring så sifter de sand rundt skjellene.. Når skjellene blir algebelagt tar de renser det for alger og spytter det ut igjen Veldig praktisk!

Forresten så syns jeg det så veldig bra ut Vidar! Et lite tips kan være å ta ut litt av skjellene og legge de i en brun damestrømpe i filteret.. På den måten blir vannverdiene enda mer stabile..
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap