- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Vidar`s akvarieprosjekt! (side 7)
Vidar`s akvarieprosjekt! (side 7)
Kristian HennigVar også redd for det, men så må man jo huske at sanden i sjøen heller ikke er helt ren akkurat.. Etter min erfaring så sifter de sand rundt skjellene.. Når skjellene blir algebelagt tar de renser det for alger og spytter det ut igjen;) Veldig praktisk! Forresten så syns jeg det så veldig bra ut Vidar! Et lite tips kan være å ta ut litt av skjellene og legge de i en brun damestrømpe i filteret.. På den måten blir vannverdiene enda mer stabile..
Takk for det Kristian, skal ta ut noe av skjellene.
Hva gjør dere når en har mottatt fisk som dere har kjøpt hos andre?
Tenker på hva jeg må gjøre når gruppen med Kiriza kommer fra Vibsi og Evolution, må jeg medisinere eller foreta meg noe annet enn å ha de samme verdiene som fiskene har gått i tidligere?
Postet 02.06.08 kl 21:58
Endret: 03.07.09 kl 19:56
Postet 02.06.08 kl 22:45
Vidar AlfeiHva gjør dere når en har mottatt fisk som dere har kjøpt hos andre? Tenker på hva jeg må gjøre når gruppen med Kiriza kommer fra Vibsi og Evolution, må jeg medisinere eller foreta meg noe annet enn å ha de samme verdiene som fiskene har gått i tidligere?
Jeg tenker på 4 ting:
* Jeg må vite hva slags mat de har fått hos tidligere eier for i tilfelle de nekter å spise annen mat.
* Vannverdiene de har gått i for å unngå for stor forandring. Miks da en gjennomsnitt verdien.
* Virus: det er lite sannsynlig at det eksisterer siden begge gruppene er opprett fisk og kommer fra gode hjem. Faren er størst når det er VF. Men man vet aldri. De lever tross alt i 2 forskjellige hjem. Selv prøver vi å unngå blanding av utstyr mellom forskjellige kar i eget hus for å unngå smittende sykdom. Så en dosering med havsalt er avsolutt på sin plass for å være safe.
* Fjern alle huler for å unngå slåsskamper om revir i begynnelsen. Bare la steinene ligger rundt omkring i karet. Alfa hanen fra begge gruppene vil fortsatt være sjef. Ny rangordning vil finnes sted men vil ikke være så voldsomt uten huler.
Kristian har kanskje flere tips.
Postet 02.06.08 kl 22:54
Vi har satt opp karet slik vi skla ha det, så tilsetter vi fisken når verdien er rett og vi har midisinert livua gruppen, men ikke lufubu og lunangwaen, salt har vi brukt nå ,når vi skla hente de andre fiskene, men disse skal få gå i ett karantene kar inntill videre med midisn og salt. Men vi har hatt lite lys på de 4 første dagen de 2 første uten lys de neste litt mere og mere lys, ingen mating på 3-8 dager begyner veldig forsiktig med maten, holder fisken med oppsyn se etter forandringer osv.
selvsagt det badat nevener i sine punkter mat osv.
Kirizaen er godt innkjørt men skader ikke med litt salt, nå har du jo tilnærmet lik verdi samt vi bruker samme tilsettningstoffer!
selvsagt det badat nevener i sine punkter mat osv.
Kirizaen er godt innkjørt men skader ikke med litt salt, nå har du jo tilnærmet lik verdi samt vi bruker samme tilsettningstoffer!
Postet 03.06.08 kl 00:15
Forresten så syns jeg det så veldig bra ut Vidar! Et lite tips kan være å ta ut litt av skjellene og legge de i en brun damestrømpe i filteret.. På den måten blir vannverdiene enda mer stabile..
Jeg har hørt at bruker man sorte damestrømper så blir verdiene ennå mer stabil en med brun strømpe :P:P:P:P:P
Jeg har hørt at bruker man sorte damestrømper så blir verdiene ennå mer stabil en med brun strømpe :P:P:P:P:P
Postet 03.06.08 kl 01:19
VibsiVi har satt opp karet slik vi skla ha det, så tilsetter vi fisken når verdien er rett og vi har midisinert livua gruppen, men ikke lufubu og lunangwaen, salt har vi brukt nå ,når vi skla hente de andre fiskene, men disse skal få gå i ett karantene kar inntill videre med midisn og salt. Men vi har hatt lite lys på de 4 første dagen de 2 første uten lys de neste litt mere og mere lys, ingen mating på 3-8 dager begyner veldig forsiktig med maten, holder fisken med oppsyn se etter forandringer osv. selvsagt det badat nevener i sine punkter mat osv. Kirizaen er godt innkjørt men skader ikke med litt salt, nå har du jo tilnærmet lik verdi samt vi bruker samme tilsettningstoffer!
Jeg har tilsatt 3* 36 gram med Instant Ciclide Salt, Justert KH med KH+ og justert GH med gips.
Hvor mye Salt trenger jeg å ha i 325 literen og hvilken type?
Må jeg ha i salt flere ganger når Kirizaene er kommet på plass?
Postet 03.06.08 kl 11:09
Postet 14.06.08 kl 09:10
Her går det bare fint, de leker, spesielt etter at hovedlyset er slått av og det blå kommer på.
Jeg kombinerer OSI og Tetra Pro Vegetable foret, de elsker tetra proen. Er en utrolig matlyst på de!
Jeg skal få tatt noen flere bilder, men akkurat nå ligger jeg med influensa. (Heldigvis ikke så flott vær, så det går ann å være inne nå.)
Hvordan går det hos dere da Vibsi?
Jeg kombinerer OSI og Tetra Pro Vegetable foret, de elsker tetra proen. Er en utrolig matlyst på de!
Jeg skal få tatt noen flere bilder, men akkurat nå ligger jeg med influensa. (Heldigvis ikke så flott vær, så det går ann å være inne nå.)
Hvordan går det hos dere da Vibsi?
Postet 14.06.08 kl 13:08
Endret: 03.07.09 kl 19:57
Postet 14.06.08 kl 13:25
Postet 17.06.08 kl 01:24
Får ta en oppdatering her...
Kirizaene som jeg kjøpte hos Erik og Vibeke er helt i 100 og foruten det ene dødsfallet der 1 kiriza døde av ukjente årsaker, så har det ikke blitt flere dødsfall!
Driver å prøver meg på et sommer prøve prosjekt, har skaffet meg killiegg som jeg har klekket frem, har drevet å plukket yngel over i yngelboksen i dag, men er fremdeles flere igjen, men de er meget meget små, så det er vanskelig å fange de. Har plukket 25-30 stk i dag, men det er sikker 15-20 igjen som lever i torven.
Killien er av typen: Nothobranchius Foerschi
Ellers så går sommeren for fullt, men har vært uheldig i sommer, der jeg fikk girkasse havari på bilen min som koster meg over 10000,- Noe som er meget kjipt, men sånn er det å ha bil!
Så det blir ikke flere grupper enn kiriza gruppen fra Vibeke og Erik, samt den fra Gol. Pengene strekker ikke til mer før tidligst til Høsten.
Kirizaene som jeg kjøpte hos Erik og Vibeke er helt i 100 og foruten det ene dødsfallet der 1 kiriza døde av ukjente årsaker, så har det ikke blitt flere dødsfall!
Driver å prøver meg på et sommer prøve prosjekt, har skaffet meg killiegg som jeg har klekket frem, har drevet å plukket yngel over i yngelboksen i dag, men er fremdeles flere igjen, men de er meget meget små, så det er vanskelig å fange de. Har plukket 25-30 stk i dag, men det er sikker 15-20 igjen som lever i torven.
Killien er av typen: Nothobranchius Foerschi
Ellers så går sommeren for fullt, men har vært uheldig i sommer, der jeg fikk girkasse havari på bilen min som koster meg over 10000,- Noe som er meget kjipt, men sånn er det å ha bil!
Så det blir ikke flere grupper enn kiriza gruppen fra Vibeke og Erik, samt den fra Gol. Pengene strekker ikke til mer før tidligst til Høsten.
Postet 12.07.08 kl 19:43
Det var synd med ødelagte girkassa som forsinker Tropheus prosjektet ditt.
Jeg har en 92 modell som nylig kostet meg 5000 kroner for EU-kontroll og reparasjon. Men nå er den i orden. I hvert fall til neste kontroll om 2 år.
Kipili er også en spesiell fisk. På lik linje med Tropheus så finnes det ikke så mange som holder fisken i Norge. Ellers så er Kipili en fargerik fisk.
Jeg har en 92 modell som nylig kostet meg 5000 kroner for EU-kontroll og reparasjon. Men nå er den i orden. I hvert fall til neste kontroll om 2 år.
Kipili er også en spesiell fisk. På lik linje med Tropheus så finnes det ikke så mange som holder fisken i Norge. Ellers så er Kipili en fargerik fisk.
Postet 12.07.08 kl 20:03
Det er så sant så sant Badat! Men det er jo et driftsmiddel en bil, men når det blir så store reperasjonen så blir en utrolig frustrert.
Har forresten sendt deg en mail Badat.
Har vurdert en reol med 3x 128 litere (Akkurat plass på en ledig del av veggen), der jeg skal ha noen kippi og noen spesielle kampfisker med papir fra leverandør i Thailand.
Rekner med den ene 128 literen blir stående ledig dersom Tropheus yngel skulle dukke opp plutselig.
Men som sagt tidligere så er dette bare en tanke inntil videre siden det ikke akkurat er "penger som kommer ut av ræva" for tida... *kremt*
Har forresten sendt deg en mail Badat.
Har vurdert en reol med 3x 128 litere (Akkurat plass på en ledig del av veggen), der jeg skal ha noen kippi og noen spesielle kampfisker med papir fra leverandør i Thailand.
Rekner med den ene 128 literen blir stående ledig dersom Tropheus yngel skulle dukke opp plutselig.
Men som sagt tidligere så er dette bare en tanke inntil videre siden det ikke akkurat er "penger som kommer ut av ræva" for tida... *kremt*
Postet 12.07.08 kl 20:09
Endret: 03.07.09 kl 19:57
Vidar AlfeiHar vurdert en reol med 3x 128 litere (Akkurat plass på en ledig del av veggen), der jeg skal ha noen kippi og noen spesielle kampfisker med papir fra leverandør i Thailand. Rekner med den ene 128 literen blir stående ledig dersom Tropheus yngel skulle dukke opp plutselig....
Planlegging er en bra start..og den er gratis. Så det er ikke dumt å tenke litt før en hopper ut i. Lurt med et 128 til tropheusyngel. Hos meg så går alle yngel av forskjellige grupper sammen i et 325 litern. Rene tropheussuppe.
Forsiktig med import fisk fra Thailand, Vidar. Gjør det bare hvis du kjenner leverandøren godt. Jeg kjenner en som fikk ødelagt fisk derfra. Fisk som koster flere tusen pr. stk. Men det fins sikkert gode og seriøse oppdretter derfra og.
Postet 12.07.08 kl 20:30
Når det gjelder oppdretteren som jeg har kjøpt egg hos til killi, så har jeg ikke hørt noe negativ om den.
Jeg bestilte rundt 50 egg og det ser faktisk ut som alle har klekket, noe som ikke er helt normalt da en rekner noe frafall.
Nå er de så små, men skal prøve å få lagt ut bilder etter hvert som det blir størrelse på de.
De fores med Artemia, og Tetra sitt yngelfor.
Dette med Killi er bare noe for å prøve noe nytt, samtidig som det får tiden til å gå... Spennende med denne fiskearten, da det er veldig krevende å få de til å leve fra de er winglers til de er store nok til å klare seg selv.
Jeg bestilte rundt 50 egg og det ser faktisk ut som alle har klekket, noe som ikke er helt normalt da en rekner noe frafall.
Nå er de så små, men skal prøve å få lagt ut bilder etter hvert som det blir størrelse på de.
De fores med Artemia, og Tetra sitt yngelfor.
Dette med Killi er bare noe for å prøve noe nytt, samtidig som det får tiden til å gå... Spennende med denne fiskearten, da det er veldig krevende å få de til å leve fra de er winglers til de er store nok til å klare seg selv.
Postet 12.07.08 kl 23:36
Endret: 03.07.09 kl 19:58
Sitter med tanker om et Akvarierom når jeg flytter (mest sannsynlig blir det Bergen til neste år).
Har sett på en del leiligheter og har kommet fram til følgende løsning på et akvarierom:
Her er det mye tanker som ligger bak.
Som filtrering vil jeg enten bruke utvendige Eheim pumper eller hjørnefilter løsning, men er usikker enda.
Når det gjelder varme vil jeg kjøre Weipro sine system for overvåking av temperatur og PH.
Dette gjelder for 530 literene, mens 128 literene vil få Aquarium System sine varmekolber.
Som belysning vil jeg bruke mest mulig T5 dimbare i alle 530 literene fordi det skal være Tropheus i alle sammen.
Mens det i stuen skal være en 720 liter som skal inneholde Discus.
128 liters reolen vil inneholde lett mix, men et par akvarier skal være tilnærmet tomme slik at de kan inneholde Tropheus yngel dersom det dukker opp.
Har lagt en kostnadsramme på dette prosjektet på mellom 100.000 - 120.000.
Kommer til å flise gulvet og halve veggene på rommet, samt sluk i gulvet dersom det er mulig. Automatisk vannbytte har jeg også tenkt på, men da vil kostnaden bli noe større. (Dette er ikke sikkert enda).
Så det kan se ut som det blir et meget bra miljø med Tropheus i Bergensområdet neste år ikke sant Erik og Vibeke??
Kommer mer info etterhvert...
Har sett på en del leiligheter og har kommet fram til følgende løsning på et akvarierom:
Her er det mye tanker som ligger bak.
Som filtrering vil jeg enten bruke utvendige Eheim pumper eller hjørnefilter løsning, men er usikker enda.
Når det gjelder varme vil jeg kjøre Weipro sine system for overvåking av temperatur og PH.
Dette gjelder for 530 literene, mens 128 literene vil få Aquarium System sine varmekolber.
Som belysning vil jeg bruke mest mulig T5 dimbare i alle 530 literene fordi det skal være Tropheus i alle sammen.
Mens det i stuen skal være en 720 liter som skal inneholde Discus.
128 liters reolen vil inneholde lett mix, men et par akvarier skal være tilnærmet tomme slik at de kan inneholde Tropheus yngel dersom det dukker opp.
Har lagt en kostnadsramme på dette prosjektet på mellom 100.000 - 120.000.
Kommer til å flise gulvet og halve veggene på rommet, samt sluk i gulvet dersom det er mulig. Automatisk vannbytte har jeg også tenkt på, men da vil kostnaden bli noe større. (Dette er ikke sikkert enda).
Så det kan se ut som det blir et meget bra miljø med Tropheus i Bergensområdet neste år ikke sant Erik og Vibeke??
Kommer mer info etterhvert...
Postet 12.07.08 kl 23:58
Endret: 12.07.08 kl 23:58
Jeg får da legge inn noen kommentarer siden de andre er på ferie.
* Jeg personlig like hjørnefilter bedre. Spareplass og vannsøl. Jeg har hjørnefilter i alle mine kar. Ellers vil bakgrunnfilter være den beste løsning. Du får et kjempe volum med filter. Men bakgrunn koster.
* Akvarierom bråker ganske godt. Renende vann og during fra pumper. Så du bør plassere akvarierommet lang fra der du skal sove. Med mindre du er den typen som trives med å sove ved et fossefall.
* Sørg for god lufting. Med mange kar blir det mange tusen liter vann. Det fordampes minst 10 liter vann hos meg hver dag. Det kan fort bli fuktskade.
* Automatisk vannskifte høres veldig bra ut. Hvis du i tillegg kopler til et osmose anlegg. Da blir det perfekt. Avbalansert og frisk vann til fiskene.
Fortsett å drømme Vidar! For virkelighet starter med en drøm.
* Jeg personlig like hjørnefilter bedre. Spareplass og vannsøl. Jeg har hjørnefilter i alle mine kar. Ellers vil bakgrunnfilter være den beste løsning. Du får et kjempe volum med filter. Men bakgrunn koster.
* Akvarierom bråker ganske godt. Renende vann og during fra pumper. Så du bør plassere akvarierommet lang fra der du skal sove. Med mindre du er den typen som trives med å sove ved et fossefall.
* Sørg for god lufting. Med mange kar blir det mange tusen liter vann. Det fordampes minst 10 liter vann hos meg hver dag. Det kan fort bli fuktskade.
* Automatisk vannskifte høres veldig bra ut. Hvis du i tillegg kopler til et osmose anlegg. Da blir det perfekt. Avbalansert og frisk vann til fiskene.
Fortsett å drømme Vidar! For virkelighet starter med en drøm.
Postet 13.07.08 kl 14:14
Postet 13.07.08 kl 15:10
Enig i det siste der, Vidar! Det ergrer vettet av meg at jeg ikke visste at slike fantes før jeg kjøpte min luftavfukter! Hadde jeg visst da at det fantes en air-condition som kombinerer luftavfukting og nedkjøling i samme maskin, hadde jeg selvsagt kjøpt det! :p Nå er ikke min så gammel, så jeg har liksom ikke samvittighet til å rase ut og spandere noen nye tusenlapper på noe slikt igjen...
Men gå for en slik kombinert luftavfukter/luftnedkjøler! Det vil du sikkert ikke angre på, for da har du mye bedre kontroll på temperaturen i akvariene. Hos meg er virkelig temperaturen et problem i blant.
*grubler*
Kanskje jeg skulle selge min luftavfukter og bruke penga som en delbetaling til en air conditioner med avkjøling...?
Men gå for en slik kombinert luftavfukter/luftnedkjøler! Det vil du sikkert ikke angre på, for da har du mye bedre kontroll på temperaturen i akvariene. Hos meg er virkelig temperaturen et problem i blant.
*grubler*
Kanskje jeg skulle selge min luftavfukter og bruke penga som en delbetaling til en air conditioner med avkjøling...?
Postet 13.07.08 kl 15:19
Endret: 13.07.08 kl 15:20
Du så har så mange akvarier i et så lite rom så burde vel egentlig en kombi luftavfukter/Aircondition være et "must".
Jeg har sett en del på nettet etter forskjellige modeller, og tenker at dersom jeg skal bruke noen tusen på aircondition, så betaler jeg heller noen kroner ekstra og kjøper en overdimensjonert!
Den jeg har tenkt på med tiden er: Wilfa aircondition 12000BTU
Tror det kan være smart i lengden å overdimensjonere dette.
Dersom det er noen som har synspunkt eller erfaringer med denne Aircondition, så legg gjerne en tilbakemelding.
Jeg har sett en del på nettet etter forskjellige modeller, og tenker at dersom jeg skal bruke noen tusen på aircondition, så betaler jeg heller noen kroner ekstra og kjøper en overdimensjonert!
Den jeg har tenkt på med tiden er: Wilfa aircondition 12000BTU
Tror det kan være smart i lengden å overdimensjonere dette.
Dersom det er noen som har synspunkt eller erfaringer med denne Aircondition, så legg gjerne en tilbakemelding.
Postet 13.07.08 kl 21:44
Endret: 03.07.09 kl 19:58