Vidar`s akvarieprosjekt! (side 8)

Vidar Alfei
Så det kan se ut som det blir et meget bra miljø med Tropheus i Bergensområdet neste år ikke sant Erik og Vibeke?? ;) Kommer mer info etterhvert...

Hehe ja vi har nå vårt lille miljø her vi i austmarka. Saffen og de på frekhaug og du i bergen,det blir bra!! Så jo konge ut med det akvarierommet. Vi har funnet ut at 2x720 litere og 1x530 liter holder for vår del
Slik ble det nye karet vårt
Det ble jo dritt kult det nye akvariet!!

Noen nye planer ang Tropheus eller?
Er Canary Cheek deres tilsalgs?

Har dere fått bygget den lettveggen som dere skulle ha på det ene akvariet eller?

Vart mye spørsmål dette, men det er ikke greit å være nyskjerrig Vestlending! *kremt*
Vidar Alfei
[QUOTE=Vibsi][QUOTE=Vidar Alfei] Så det kan se ut som det blir et meget bra miljø med Tropheus i Bergensområdet neste år ikke sant Erik og Vibeke?? ;) Kommer mer info etterhvert...

Hehe ja vi har nå vårt lille miljø her vi i austmarka. Saffen og de på frekhaug og du i bergen,det blir bra!! Så jo konge ut med det akvarierommet. Vi har funnet ut at 2x720 litere og 1x530 liter holder for vår del
Slik ble det nye karet vårt

Det vart jo dritt kult det nye akvariet!!

Noen nye planer ang Tropheus eller?
Er Canary Cheek deres tilsalgs?Vart mye spørsmål dette, men det er ikke greit å være nyskjerrig Vestlending! *kremt*

Har dere fått bygget den lettveggen som dere skulle ha på det ene akvariet eller?
Bare spør i vei ))) De nye planene er å hente livua i danmark den 28 juli. 25 stk VF De skal være sammen med de andre livuaene i det nye 720 liters karet. Det er der vi har satt opp lettvegg. Eller det ble ramme, og med stoff som er stiftet fast. Det er siden vi har hqi lys som blir himla varmt. Greit med litt lufting da.
Canaryene er tilsalgs ja. Eller lufubuene. En av de må nok desverre gå. Vi har to grupper og 1 kar ledig. Vil ikke sitte sammen 2 grupper i samme kar. Erfarer at de leker mye mindre ja. Og har lest det..
Det er det som er ekstra kjedelig med denne hobby og det er plassen og pengene da selvsagt... hehe

Sånn det ser ut for min del, så blir det kirizagruppen som jeg kjøpte hos dere, og den kiriza gruppen på Gol. Så blir det nok en liten periode med sparing... Rekner med du har fått med deg girkasse havariet jeg har hatt på bilen min.

Kommer til å ha Kiriza gruppen deres i 325 literen, og den fra Gol i en 300 liter inntil videre, til jeg får råd til å kjøpe et større og da sette begge gruppene sammen.

Så er neste plan å få tak i meg en gruppe med Moliro (Har kontakt med en som skal selge.... *hemlighetsfull* )

Så blir det nok ikke mer utvidelse av Tropheus før jeg kommer til Bergen neste år.

Men håper å kunne få noe yngel på Kirizaene...!
Den er grei Men har en liten mistanke om hvem den hemmelige er hehe
Kjipt med bilen. Min stjeler en del tusen den også nå etter eu kontrollen.
Har forresten fått et spm fra han vi skal kjøpe livua av. Han lurer på hva L-046 ligger på i norge. Peiling?
hehe... du kjenner nok personen ja...

Biler er noen "gribber" når de streiker...

L046 yngel på ca. 3-4 cm ligger på 800,- pr stk... Voksne koster for en plass mellom 2-3000,- pr stk.

Så de er ganske dyre, men en fantastisk malle, men minuset med den syns jeg er at den er veldig sky.

Vidar Alfei
[QUOTE=Vibsi]Den er grei :) Men har en liten mistanke om hvem den hemmelige er hehe :) Kjipt med bilen. Min stjeler en del tusen den også nå etter eu kontrollen. Har forresten fått et spm fra han vi skal kjøpe livua av. Han lurer på hva L-046 ligger på i norge. Peiling?


hehe... du kjenner nok personen ja...

Biler er noen "gribber" når de streiker...

L046 yngel på ca. 3-4 cm ligger på 800,- pr stk... Voksne koster for en plass mellom 2-3000,- pr stk.

Så de er ganske dyre, men en fantastisk malle, men minuset med den syns jeg er at den er veldig sky.


Hehe det inntrykket har vi av alle maller så vi syns de er ganske kjedelig . Tropheus er fisken for oss når det gjelder oppførsel og aggressivitet.
Ps Moliroene til han hemmelige er veldig fine!!
Killi oppdretts prosjektet!
Status i dag 150708:

Det ser ut som det kan være halvparten av yngelen på ca. 50 som har klart seg hittil, de har faktisk vokst slik at en ser det.

Det fores med JBL Nobid Fluid, samt en god klatt med javamose som det er sikkert mye snacks i for de små.

De er i en boks som henger på siden av ene akvariet, har 2 eplesnegler oppi her som tar seg av foret som ikke yngelen spiser.
De får litt Tetra Baby for også, men lite lite.


I dag kastet jeg torvblandingen som eggene klekket i fordi det var begynt å bli mugge oppi der, dessuten så jeg ikke flere yngel der heller.

Blir spennende å se om en får frem noen av ynglene til å bli store.

Noen som vet noe om vekstraten på disse?
Tropheus
Har kjøpt en gruppe på Gol med Kiriza som skal hentes den 25 juli som tidligere nevnt, men pga dårlig økonomi så var det ikke sikkert jeg kunne kjøpe denne gruppen.
Men det ordnet seg pga snille foreldre!!

Så den 25 juli reiser jeg innom Gol å henter kiriza gruppen.

Så et spørsmål: Jeg mener best at det er best å singelpakke Tropheus, men snakket med en som mente en kunne ta med noen store bøtter og fylle de halvfulle og putte fiskene oppi der, så sparte en seg en del arbeid med å ta de oppi poser.

Hva mener dere "Tropheus guruer"? :P
det kommer ann på hvor lenge bilturen er.. Jeg personlig ville singelpakket voksene tropheus hvis kjøretiden er lengere enn en times tid.. La oss si at du har 10stk i hver bøtte, de stresser og oksygen inntaket vokser, vannet blir skittent og det kan bli krangling.. Er det verdt risikoen? To personer pakker en gruppe på en halvtime maks, og da får du sjekket kjønn for de er slitene skriver fra mobilen på sørlandet, sa se bort ifra skrivefeil!
Jeg er helt enig med deg Kristian, min erfaring er at singelpakking er det beste uansett, en får mindre avfallsstoff pr liter vann, en reduserer stress og dødeligheten.

Satser på å singelpakke i poser, er jo jeg som skal kjøpe de og dermed er det vel jeg som bestemmer hvordan jeg ønsker at de skal pakkes siden jeg overtar ansvaret når de hentes ikke sant! ?

Hvordan er tilgangen på Canary Cheek Kristian?
Har vurdert å kjøpe en gruppe Moliro etterhvert, samt en gruppe med Canary Cheek hos Erik og Vibeke?

*Håper jeg vinner i lotto snart!*
Kampfisk
No er det en slektning av meg som har ordnet med noen kampfisk par til meg som kommer fra Utlandet av noen han har kontakt med!

Det er 3 par som jeg får:
1. Steel Blue
2. Black Orchid
3. Red

Kommer til å prøve oppdrett på kampfisk også for å få tiden til å gå i sommer!

Litt spennende med nye utfordringer!

Skal holde tråden oppdatert med bilder når fiskene ankommer.
Nå har du mange baller i lufta Vidar! Pass på så ikke du mister balanse.
hehe... ja du har nok delvis rett i det Badat! :P

Men kunne nesten ikke takke nei, når jeg fikk kampfiskene... Det hadde nesten vært galt det da...

Dessuten krever ikke kampfisk så mye ekstra arbeid da...

Når økonomien kommer opp igjen til et normalt nivå, så må det bli en Tropheus gruppe til ikke sant badat? :P
Vidar Alfei
Dessuten krever ikke kampfisk så mye ekstra arbeid da... Når økonomien kommer opp igjen til et normalt nivå, så må det bli en Tropheus gruppe til ikke sant badat? :P


Ja. Vi alle har vel en dag i morro! Vi får satse på at den er mye bedre!
singelpakk fisken har ikke mere å si en det, ja det tar litt ekstra tid men det er tid og prate litt Når vi henter fisk til kristian tar det bestandig tid men det er bare koselig med litt snakk og diskusjon, så får du sjekka fiskene 1 og 1 og sett kjønn, mindre stress og alle lever.... vi har gjort dette noen ganger nå
Vidar Alfei
Satser på å singelpakke i poser, er jo jeg som skal kjøpe de og dermed er det vel jeg som bestemmer hvordan jeg ønsker at de skal pakkes siden jeg overtar ansvaret når de hentes ikke sant! ? Hvordan er tilgangen på Canary Cheek Kristian?


Altså, hvis han vil ta risken med å transportere de i en bøtte, må han da gjerne det, men jeg, når jeg selger fisk, vil jeg at de som kjøper av meg får best mulig vare, og det oppnår man ved å singelpakke fisken.. Hvor mange var det? Erik, Vibeke og meg pakket 40 fisk på en liten time sist. Hvor dårlig tid har man da?

Canary Cheek er en av variantene Brichard har dammoppdrett på, så de er alltid tilgjengelige, men det kan ta litt tid mellom hver gang.. Moliroer er ALLTID tilgjenngelige!
Jeg kommer til å singelpakke fiskene uansett hva selger sier og mener, er jo jeg som overtar ansvaret over fiskene når de hentes.

Jeg har alltid pakket fisk i poser og kommer nok aldri til å bruke bøtter for å transportere fisk, men sånn er hvertfall jeg.
Hva andre gjør er opp til de!

Hvilken pris klasse ligger Canary cheek i da Kristian?
Ja, da er jeg kommet hjem igjen fra Gol, der jeg hentet en gruppe med Kiriza som jeg har planlagt i lang tid. Disse går sammen med den andre gruppen som kom fra Vibsi og Evolution.

Fiskene jeg hentet på Gol var 22 voksne og resten yngel av diverse størrelse.

*Bilder kommer!*

Fy flate hvor varmt det har vært i dag... huff... Nå ligger tempen på 325 literen på 27,1 grader, ute temperatur er 19 grader, mens innetempen ligger på 26 grader...

325 literen har vært mørklagt i 2 dager nå pga varmeutvikling av lysrørene.

Når 530 literen kommer så flyttes alle Kirizaene over ditt og i 325 literen skal Canary Cheekene som skal kjøpes av "Tropheus Nerdene" i Bergen... hihi

Hvordan går det hos dere andre i sommer da med tanke på nye planer, temperaturer og andre Tropheus "ting"??
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap