Er jenta mi syk?

Jeg har hatt denne rubin guramien i en tid nå, og nå har hun begynt å legge seg slik på bunn. Jeg er ganske fersk med syke fisker, så jeg håper noen kan hjelpe meg med hva dette kan være. hun har sittet slik mye, men kommer opp hvis jeg oppmuntrer henne litt. Jeg har henne i et 120l med, uff dette blir mange: 2 perleguramier, 1 til han rubin gurami, 3 slørhaler, 3 suge fisker som jeg ikke vet hva er (gule og relavtivt små), 2 panser maller som jeg lurte på å kvitte meg med, og tre mollyer.
Hun hadde den hvite hale finnen når jeg kjøpte henne, og hun/de virket ikke syke i det akvariet jeg kjøpte hun fra.
Håper noen ken hjelpe.
Det siste bilde er akvariet som hun er i, tatt når det ikke var så mange fisker der.

Beklager at jeg ikke så tråden for sykom når jeg la inn dette. Jeg var litt for rask, beklager. allikevel hadde jeg håpet om noen kunne hjelpe meg, for som sagt er jeg helt fersk når det gjelder syke fisker.
Du kan lese litt i denne artikkelen og se om du kjenner igjen symptomene.

Tar jeg feil eller er hun litt oppsvulmet i buken? I så fall kan det dreie seg om bukvannsott, som vanskelig kan kureres i det stadiet, eller forstoppelse som kan komme av for mye eller feil foring. Les mer om dette i artikkelen jeg linket til.
Jeg ser ingen absolutt entydige symptomer ut over en noe passiv adferd. Denne kan bero på mer enn bare sykdom

Hvordan er rutinene dine for vannbytter og rens av filter?
Hva fôrer du med?
Kjenner du til noen av vannverdiene? Om så, hva er de?

Men jeg kan nesten ikke unngå å nenve ett par-tre ting.
Fisk trives best om de har mulighet til å gjemme seg når de føler behov for det. I karet ditt er det svært liten mulighet for dette.
Plant en del planter i karet.
Plantene vil også være til hjelp for å opprettholde bedre vannverdier, da planter bruker opp forfater og nitrogenforbindelser som er avfall fra fôringen i karet.

Filteret ditt kunne med fordel ha vært større. En Eheim 2210 er snau til karet ditt - og litt til. Med stusslige 0,3L filtermasse har du med beste svamp en overflate til bakterier på 3m2, som er vesentlig mindre enn hva jeg har i på halve volumet av ditt, med langt mer beskjeden belastning.
jeg vet ikke noe om vann verdier, og jeg har sett nå at tempraturen er laangt under det de vil ha, og buken er utspilt. jeg skal ordne tempraturen, jeg må flytte noen fisker først som ikke vil ha denne tempraturen og bytte litt vann. flyteplanter har jeg bestilt, de kommer neste uke. ellers så har de mulighet for å svømme inn i de pynte tingene på bunnen, og jeg har plassert steinen slik at de gjemmer seg bak den. men nå har begynt å legge seg litt til siden også. hm.. stakkar jenta mi
Tilfeldig bekjentskap
© Johan Blixhavn Mæland
Reklame for plussmedlemskap