Mufcys våte hobby (side 6)

Ja, var litt fornøyd med det jeg og Men trenger flere planter så hvis det er noen som har litt til overs kan jeg godt ta imot litt, spørs hva det er da:p
RunarH fikk innlegg nr. 100, joho:p
Dvergguramiene har lagt skumrede!
Dvergguramiene har lagt skumrede, hva skal jeg gjøre? Mesteparten av redet er under et sverdplanteblad, jeg tenkte å flytte det over til 52l, men jeg er redd for å ødelegge det...
Noen tips?
Mufcy
Dvergguramiene har lagt skumrede, hva skal jeg gjøre? Mesteparten av redet er under et sverdplanteblad, jeg tenkte å flytte det over til 52l, men jeg er redd for å ødelegge det... Noen tips?


Det er dessverre ikke mulig å flytte et skumrede. Det er, som navnet tilsier, laget av skum og de vil jo gå i oppløsning om du forsøker å håndtere det.
Det beste er om du kan la det være der. Er det noen mulighet for at hannen kan få være alene i karet og passe redet sitt? Er det et relativt lite kar, eller stuas største, mener jeg

Nå som paret med guramier er i gang, kan du jo flytte dem til et eget kar og la dem leke der (52 literen du nevner, for eksempel). Så må du fjerne hunnen når leken er over (hannen liker ikke å ha henne der), og la hannen være igjen alene og passe eggene til de klekker.

Litt om oppdrett av dverggurami (engelskspråklig)

Har du planer om å fostre opp yngelen, bør du kanskje sette deg inn i hvordan man lager infusorier med det samme. De er knøttsmå, og må ha infusorier å spise den første tiden. Prøv deg frem litt, og se om du får det til. Selv måtte jeg ha noen forsøk før jeg greide å få infusoriebrygget mitt til å få den riktige grå fargen, fremfor pissegult...
Det er vel som med kampfisk. Flytt de til 52 literen og bruk en halv isoporkopp el. så ikke redet blir ødelagt. La de være der til det er egg i skumredet og flytt så hunnen tilbake i 180 literen. Når eggene er lagt bør du begynne å lage infusorer. Du vet vel hvordan du lager det? Når yngelen er frittsvømmende og har spist opp plommesekken flytter du hannen også Så fôrer du de med det i ca 1 uke. Når de har spist opp plommesekken bør du begynne å lage microorm eller artemia el. Mikroorm tar lutt under 1 uke før det er klart. Så når de blir større kan du fôre med vanlig fôr.

Wohoo! innlegg nr. 100!:P
mona o
[QUOTE=Mufcy]Dvergguramiene har lagt skumrede, hva skal jeg gjøre? Mesteparten av redet er under et sverdplanteblad, jeg tenkte å flytte det over til 52l, men jeg er redd for å ødelegge det... Noen tips?


Det er dessverre ikke mulig å flytte et skumrede. Det er, som navnet tilsier, laget av skum og de vil jo gå i oppløsning om du forsøker å håndtere det.
Det beste er om du kan la det være der. Er det noen mulighet for at hannen kan få være alene i karet og passe redet sitt? Er det et relativt lite kar, eller stuas største, mener jeg

Nå som paret med guramier er i gang, kan du jo flytte dem til et eget kar og la dem leke der (52 literen du nevner, for eksempel). Så må du fjerne hunnen når leken er over (hannen liker ikke å ha henne der), og la hannen være igjen alene og passe eggene til de klekker.

Litt om oppdrett av dverggurami (engelskspråklig)

Har du planer om å fostre opp yngelen, bør du kanskje sette deg inn i hvordan man lager infusorier med det samme. De er knøttsmå, og må ha infusorier å spise den første tiden. Prøv deg frem litt, og se om du får det til. Selv måtte jeg ha noen forsøk før jeg greide å få infusoriebrygget mitt til å få den riktige grå fargen, fremfor pissegult...

De er nok i mitt største kar dessverre:/ Vet hvordan vi lager infusorier med banan Skal jeg ta de over i 52l når de har klekket? Er nok en del i det karet de er i nå som kunne tenkt seg litt snacks...
Bare flytt over hannen og hunnen.
Men hannen vokter jo redet=?
Den vil lage nytt hvis det blir ødelagt... Så bare flytt over den ene hannen og hunnen med noe som beskytter skumredet så går det fortere.
Er ikke helt med? Flytte hannen og hunnen over, men hva med skumredet?
Drit i det. De lager nytt i 52 literen.
Er ikke sikkert... Uansett så vet jeg ikke hvilken av hannane det er som er faren, og det kan godt hende at moren er den guramien som er død...
Det er ikke noen mor ennå. Hannen lager skumrede. Og etter litt vil en hunn legge egg under som hannen plasserer oppi skummet.
Hvis du ser at en av de er mye oppe ved redet er det nok den.

Bare flytt den hannen og hunnen over hvis 52literen er klar.
Vel, 52l har stått en dag med vann i etter nyoppstartingen, så den er nok ikke helt klar ennå.
ja jeg vet det handler om kampfisk denne linken men det handler også om skumreder
Mufcy
Jeg tenker på å kjøpe et yngelkar, og akkurat nå er det et 6kantet 31l som er aktuellt. Her er en kjapp tegning av hvordan jeg har tenkt å la det se ut.


Nei nei, det ble visst ikke noe av dette her
Av en eller annen grunn nektet annonsøren meg å kjøpe den, skulle gjerne fått et godt svar om hvorfor ikke.
Vel, life goes on.
Nå har jeg lagt ut en annonse om noen andre har et oppdrettskar å selge, så jeg får håpe de forstår seg på meg om jeg har spørsmål...
Oppdrettskar
Da har jeg gått til anskaffelse av et lite 13liters kar fra RunarH som kommer til å bli et yngelkar. Det tok ikke lang tid da
Karet er fra netthandelen og det følger med en liten pumpe. Ville ikke ha den opprinnelige pumpen siden den bråker alt for mye

Legger ved en rask tegnet plan (steinen er større en tegningen viser)

Har forresten plantet en del vallisneria avleggere i 52l, bilde kommer i morgen.
Hehe du å fått netthandel-kar :P
har 2 stk ene til reker og andre til å ha guppy yngel i (har de bare der siden eg har flyttet masse drit i 250 literen :P

edite: skal ha de tilbake i 250 literen no
Holder med en her hos meg Synes du ikke de medfølgende pumpene bråker (ser på bildene dine at du bruker de)?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap