Billig Armatur Løsning? (side 2)

nubbe
lys er dyrt
Bare til du har svidd av en del lapper på dette, så øker terskelen såpass at det plutselig ikke hefter å bruke ett par høvdinger på ett enkelt kar :p
jaja, jeg må vel begynne snart,


Biltema ( 49-292 ) vs Bresslein t-5 armatur 2 x 54w

Går for biltema istedet for clas ohlson, biltema sine bygger mindre.

Noen formening om hva som gi mest lys av disse to?

Det blir 4 x 36w i biltema armatur m. lokk

vs

2 x 54W t-5 med åpent lysrør



Blir som vanlig glad for svar :p
Jeg hadde selv uten å tvile ett sekund valgt T5-settet.

Årsaker:
-Dette er beregnet for vårt formål, og tåler forholdene vi utsetter dette for uten masse plundrete dekk-glass.
-Lysutbyttet fra T5 er såpass mye større enn fra T8, at du med 2*54W får litt mer lys enn med 4*36W, selv om det ikke er den enorme forskjellen.
-Jeg regner sterkt med at det er bedre elektronikk i bresselein sitt armatur, kontra biltema. Forkoblinger har stor betydning for både levetid og lysutbytte fra rørene, og med ett såpass billig sett som fra biltema, er det helt klart en del som er billig-komponenter.
Det var ikke link til produktet. Man havnet bare på forsiden hos Biltema, Espen.

Men takk likevel, for jeg snublet da borti noe jeg har vært på utkikk etter. En bitteliten digital vekt, som kan veie helt ned i et halvt gram!
Perfekt når bruksanvisningen til f.eks. pulver-medisin til fisk sier "1 gram" Eller for eksempel de ulike pulvertypene plante-akvarister blander for å lage sin egen PMDD miks.
Blir veldig OT dette Mona, men jeg vil bare tipse om at det selges en del tilsvarende og bedre vekter på QXL

Har denne selv, den funker som bare juling . Nøyaktighet på 0,01g er mer enn tilstrekkelig for det meste vi sysler med.
Hadde denne tidligere, som går ned i 0,001g nøyaktighet, men klarte å miste denne i ett av karene :p
Den største fordelen med denne siste er at den bruker vanlige AAA-batterier, og er derfor billigere i drift enn vekter med slike "kronestykke" batterier.

Sorry Espen at jeg er så OT her
Bare jeg får svar på det jeg lurer på så er ikke litt OT så ille

Linken mona. Det går ikke å linke rett til produkt. Så jeg skrev inn varenummeret i linken.

Da blir det vel t-5 Det er jo lysutbytte jeg er interisert i. Har lenge siklet etter 2 x 80w Men karet mitt er 148,5 cm. Og svaret fra webzoo:

"Har ikke noen inne nå, men har sjekket på sidene til Bresslein og de opererer med: 1530x68x146"

Og kansje jeg sparer noen cm på å fjerne dem vinklene som Bjarne har gjort i DIY lystopp. Men det har jeg aldrig fått svar på. Mener å ha spurt noen ganger. Og lest den der artikkelen flere ganger uten å fått noe nøyaktig mål.

Med en total lengde på 148,5cm, vil det bli ekstremt trangt om saligheta med 80W.
Rørene er 144,9cm lange, + festene som bygger ca 3cm totalt. Dette skulle tilsi en margin på 3mm på hver side, som er en smule snaut

Det er allltids mulig å lage ett armatur som er litt breiere enn karet, slik at en stjeler seg en cm eller tre

Ulempen med 80W slik jeg ser det, er ett noe snauere utvalg av rør kontra 24/39/54W. Kan en leve med det, er det jo en annen sak
Så da går det da? går å frese ut noen cm om man bruker tykt material.
Slik at jeg klarer å gi armaturet 150,5 cm med plass. Hmmm

144,9cm + festene som bygger ca 3cm totalt = 147,9 tot uten vinklene?


Jeg har ikke peiling på rør, ska vel ikke bytte ofte :P
Har du å annbefale til mitt kar?
Jeg har laget en co2 dunk som har vert gøy å prøve etterhvert. Har lite lys nå. har bare 3x 36w t-8.
Frank Angell
Blir veldig OT dette Mona, men jeg vil bare tipse om at det selges en del tilsvarende og bedre vekter på QXL ;)


Siste avsporing fra meg også her (unnskyld til Espen), men jeg kjøpte nettopp en digital lommevekt på eBay istedet
Den bruker også AAA batterier. Og til tross for at den må shippes helt fra andre kanten av verden, ble det bare halve prisen av hva QXL skulle ha Med porto koster det hele 127 kroner.

Den duger garantert til mitt bruk. Jeg skal ikke veie gull heller

Sånn ser den ut:

[External Image]
Av rør er det vel kun de Webzoo har på lager, som duger skikkelig. Tenker da på D&D-rørene.

Siden jeg ikke har dette armaturet rett foran meg, er det vanskelig å se hvor mye dette bygger utenfor rørholderne, uten vinklene. En del mm er det nok, men ikke mer enn hva en kan lage plass til om en lager armaturet i f.eks 24mm plater, som en freser ut spor til armaturet for.
Er gjort på 2 min med en overfres, for de som er i besittelse av slikt.
Ut i fra bildet fra produsenten, kan det se ut som "kanalen" elektronikken er skjermet i, stikker ut ca 5mm på hver side.
[External Image]

Kom forøvrig over at de nå også fører systemer med 3*80W (og dærme vart æ våt i kjæftn igjæn...)
[External Image]
Disse bygger 25cm i bredden, så 2 slike over en 375L er absolutt en (dyr) mulighet
480W T5 over 375L vann, det er hardcore!
Jeg har 500 liter vann, så det bli ikke mye hardcore :P

Hvor du fant informasjonen?

Ser ikke helt likt ut fra det bildet på webzoo.

[External Image]
Espen
Hvor du fant informasjonen?

Jeg går alltid rett på produsent, orker skjelden å sitte å glo på utdattert info i nett-sjappene

Infoen er på tysk, men det er vel neppe grunnlag for å lese så alt for mye her
Link til produsentside
Haha, jeg møtte en tysker engang. Sjønte ikke mye av det der heller :P

Nei. må vel få et mål fra noen som har det da.

0,32 wpl er det lite? Det er t-5 isåfall.

Det er iallefall mere en 0,28 som jeg får med 4 x 36w t-8
Glem først som sist å regne ut antall W direkte
Dette er en formel fra gamle dager, da lysrør var lysrør. Nå er det mer enn som så

Ett 80W rør, har ett lysutbytte som ca tilsvarer 115W av gammeldags T8.
Dette vil da gi ett lysutbytte med 2*80W som tilsvarer 230W, eller 0,46W\L.
Dette er jo en smule bedre enn 0,32W\L, vil jeg hevde
Sitat webzoo om t-5 lys:

"Det anbefales max 8 timers lystid når man starter opp ett akvarie med T-5 lys.


Når man bruker dette T5 belysning så bør man også tilsette Co2 og halv dose Aqua Medic ferral / spural kombinert Aqua Medic Floral / jod og Ferrogan granulat. for å slippe alger og att plantene skal trives."


Er det virkelig nødvendig? Eller kansje det finnes et produkt å tilsette?
Nei, det er slett ikke nødvendig å støffe karet fullt med Co2 og plantenæring.
Det er derimot en fordel, spesielt om en kjører med høyere lys-intensitet enn dette.

Bruker selv T5 uten Co2-tilførsel, uten ett snev av problemer
Jeg ser du har etterlyst opplysninger fra meg ang. mitt innbyggingsarmatur fra Bresslein. Mitt armatur er, etter å ha snudd festebrakettene som vist i artikkel, nå ganske nøyaktig 149,5cm langt.

*Jubel*
Med kar på 148,5 cm. Skal jeg klare å lage plass til en cm eksta til lysarmaturet.

Tengte kansje å lage rammen rundt i 18mm hobbyplate. Og frese ut litt det armaturet skal være. Men det holder kansje å lage llystoppen en halv cm for stor i begge ender? Vet jeg kan få tak i 20 x 20mm alu vinkel i 6m lengder. Litt breiere en Bjarne brukte. Hmmm.

Takk for den Bjarne. Og selvfølgelig alle andre også

Da blir det vel nytt prosjekt på meg. :O
Beklager å åpne denne tråden igjen siden den er gammel men det er jo bedre en å starte en ny.

Men kan jeg ta et av disse armaturene å demontere det hele å så gjøre det mer sikkert mot vanndamp? eller må jeg uansett ha dekkglass da. Og jeg lurer på om jeg bruker dekselet tror dere det gir bedre lys en et dekkglass som er skitten av kalk o.l? Ville hatt meg et på 2x36w er det vel. Å kanskje lagd en lyskasse til det.
EivindG
Men kan jeg ta et av disse armaturene å demontere det hele å så gjøre det mer sikkert mot vanndamp? eller må jeg uansett ha dekkglass da. Og jeg lurer på om jeg bruker dekselet tror dere det gir bedre lys en et dekkglass som er skitten av kalk o.l? Ville hatt meg et på 2x36w er det vel. Å kanskje lagd en lyskasse til det.
Siden elektronikken i seg selv, er noe spredt i armaturet, er det ekstremt vanskelig å forsegle denne inne. Rørholderne må i alle fall byttes ut om en ikke skal bruke "glasset" som er med, og slike koster gjerne en del kroner.

En sparer fint lite på å kjøpe noe som krever total ombyggint
Priser: 2*36W armatur fra biltema: 229.-
Rørholdere mener jeg at kostet noe sånt som 69.- for stykket.
Totalen, kommer da fort på 500 spenn, i tillegg til at det kan være jæ.... plundrete å skulle sette på nye rørholdere etc.
Ett komplett innbyggingssett for 2*36W får en for under 500.- spenn... Her står også elektronikken på utsiden av karet, og bidrar således til både lengre levetid, og mindre temp i karet.

Ang dekkglass, så vil dette aldri bli like tett som det glasset armaturet er levert med.

De to siste argumentene for å ikke velge biltema-lampa, er at kvaliteten er så som så. Arcadia lager ting som er beregnet for vårt formål, det gjør vel få av biltemas produsenter.
Husk også at rørene står relativt tett i armaturet fra biltema, og dette gir ett ganske sentrert lys midt i karet. Plassen til reflektore? Tja, tviler på at den er tilstede
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap