- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- PH
PH
Jeg har fire kar, alle får samme vannet, alle har en liten rot og en kokosnøtt. Vannet i krana har en PH på mellom 7,5 og 8. I tre av karene ligger ph stabilt mellom 7 og 7,5. Men i det fjerde så var det plutselig nede i 4,5! Skiftet nesten alt vannet for et par dager siden pga at jeg rotet oppi noe som ikke skulle dit :P Tilsatte også rikelig med knust eggeskall for å få opp GH, da skal vel også ph gå opp eller? Er en kløne på dette her, det har liksom altid vært greie verdier... Målte i dag og ph er igjen under 6,5 :S
Så da lurer jeg på hva som forårsaker dette?
Så da lurer jeg på hva som forårsaker dette?
Postet 03.10.07 kl 23:31
Endret: 04.10.07 kl 00:12
Postet 04.10.07 kl 13:00
Postet 04.10.07 kl 13:04
Postet 04.10.07 kl 14:02
Postet 04.10.07 kl 14:04
Postet 04.10.07 kl 16:49
biXenSjekket profilen din, men dette er noe du bør skrive, når man spør om hjelp skal man ikke kreve detektivarbeid i tillegg ;) Hvis det er det minste karet så vil det med så lite vann gjøre større forskjell på pH med en sur rot oppi :)
Skal huske det til neste gang :P
Men dette gjelder 70 literen, rota er ganske stor, sånn i farten gjetter jeg på 10*10*15 stor. Ellers er det en kokosnøtt og en hule som er støpt, kjøpt på Zoo. I karet har jeg nå sneglebarn, tre små kinesiske algespisere (skal flyttes), to paletter, fem sebrafisk, fem khuliål, en gabonreke og en viftereke. Hadde alle de store eplesneglenee mine der, men oppdaget brått at alle var blitt frynsete i skallet. Har nå flyttet dem. Testet PH med Tropical PH-test, som da var veldig lav, er tom for GH og KH test, må få kjøpt meg nytt.. men dette henger vel sammen?
Bør jeg anta at det er rota som er synderen da?
Postet 04.10.07 kl 17:01
Postet 04.10.07 kl 17:32
Det er en rekke ting som kan få Ph til å droppe slik. Trolig er Kh relativt lav i alle kar, og da skal det ikke store mengden syreproduksjon til for at denne blir farlig lav.
Blandt annet ulike mengder utskillelse va humussyrer fra røttene, kanskje ulikt bunnlag i de forskjellige karene, og belastningen på karene er ting som kan slå ut i ulike vannverdier selv om en bruker samme springvannet.
Siden Ph her ønskes stabilisert, må karbonatmengden i vannet økes. Det gjøres rett å slett med å tilsette f.eks natron.
Blandt annet ulike mengder utskillelse va humussyrer fra røttene, kanskje ulikt bunnlag i de forskjellige karene, og belastningen på karene er ting som kan slå ut i ulike vannverdier selv om en bruker samme springvannet.
Siden Ph her ønskes stabilisert, må karbonatmengden i vannet økes. Det gjøres rett å slett med å tilsette f.eks natron.
Postet 04.10.07 kl 18:07
Frank AngellDet er en rekke ting som kan få Ph til å droppe slik. Trolig er Kh relativt lav i alle kar, og da skal det ikke store mengden syreproduksjon til for at denne blir farlig lav. Blandt annet ulike mengder utskillelse va humussyrer fra røttene, kanskje ulikt bunnlag i de forskjellige karene, og belastningen på karene er ting som kan slå ut i ulike vannverdier selv om en bruker samme springvannet. Siden Ph her ønskes stabilisert, må karbonatmengden i vannet økes. Det gjøres rett å slett med å tilsette f.eks natron.
Det følger med ph+ og ph- i testsettet, men jeg har ikke våget å bruke det pga sneglene og rekene. Noen som vet om det går bra? Når jeg nå først har det, så kan jeg jo bruke det hvis det ikke er farlig...? Og uansett hva jeg bruker, så må jeg vel da stadig regulere pga den roten (som har vært i siden karet ble satt opp tidlig i sommer)?
Jeg skal får invistert i nye tester for GH og KH så snart så mulig. Karene mine har nok vært litt neglisjert på det området pga at jeg er syk
Postet 04.10.07 kl 20:44
Lene EJeg har vært borti dette selv, hos meg var det rota som var synderen. Har du prøvd å ta ut rota å sett om ph`n går ned da?
Sorry, jeg mente jo så klart opp :o)
Går litt fort i svingene her....
Jeg bruker gh/th+ (får gh opp) og ph/kh+ (får ph og kh opp) i alle mine kar å det tåler snegler veldig godt.
En ting snegler ikke liker er salt, derfor har jeg holdt meg unna gh salt.
Jeg kjøpte en tetra test for kh og gh (dråpetest) i stor pakke (begge testene i en pakke) fra webzoo, det er mye billigere å handle på nettbutikkene kontra zoobutikker.
Postet 05.10.07 kl 11:00