hjelp! den ene scalaren plager bare de andre!

jeg prøve først å skrive på nettakvariet forumet, men fikk ikke noe svar, så her får dere 3 innlegg på rappen for å beskrive situasjonen min:

her kommer historien om mitt 210-liters kar, som jeg prøver å få oppdrett av scalare i. jeg har hele tiden fulgt verdiene, ph, gh, kh og no2 og co2. ph på mellom 6,5 og 7 ca.

karet ble satt opp for ca 1,5 år siden. kjøpte inn 6stk scalare, pluss noen arbeidsfisker for alger osv. fiskene virket til å gå godt overens og spiste og vokste seg store og fine. i tidlig sommer fant de ut at den ene måtte dø og drepte den ene. etter dette har de siste 5 gått fint sammen inntil jeg var så dum at jeg stolte på at en kompis av meg kunne passe fiskene mine i helga.. at jeg kunne vært så dum. enda hvor godt jeg forklarte på forhånd hvor mye mat de skulle ha, så ga han dem en halv liten boks med sånne tabletter som synker til bunns. når jeg kom hjem på søndag, lå to av scalarene og fløt med buken i været.. plukket ut disse og satte igang med en stor vannutskifting. verdiene i vannet var tilbake tilnærmet normalt iløpet av 1-2 dager. under utskiftingen fant jeg også ut at en av scalarene tydeligvis hadde dødd noen dager tidligere og jeg tolker dette som at den har blitt "terminert" av de andre den også, da den tydelig hadde ligget lenger enn de som spiste seg ihjel. utrolig nok, døde ingen av arbeidsfiskene av episoden.

litt hell i uhell, tenkte jeg, når de to som var igjen var de som hele tiden hadde utmerket seg som et par. de gikk alltid sammen og virket til å trives godt med hverandre. nå blir det vel leking tenkte jeg. nå har det gått ca 2 uker og igår var den jeg tror var en hunnfisk helt tydelig jaget ihjel av hannen. prøvde å sette henne i en rugekasse, men hun døde iløpet av kort tid.

nå skal det sies, jeg vet jo ikke hvilket kjønn noen av disse er, jeg bare tror. av de to som var igjen var den ene mye større, den jeg trodde var hannen. den hadde en bulk i pannen, og øyet + finnen på siden + anus står på hva jeg anser som en rett linje. disse to tegnene har jeg fått vite at betyr at det er en hanne. ut i fra dette tolket jeg de to som ble igjen som ho og han. hannen er nå ca 18cm høy, hvis jeg ikke teller de tynne delene nederst på finnene.

spørsmålet mitt er som følger.. nå har jeg kun denne som jeg tolker som en hanne igjen, pluss noen arbeidsfisker da. jeg skal kjøpe inn flere scalarer i tilnærmet samme størrelse, men hvor mange og hvilke kjønn bør jeg ha? vet det er vanskelig å skille kjønn, men det er jo lov å prøve.

jeg tenkte å kjøpe inn 3 stk til, men vil dette bli for mye? hvordan bør jeg gå frem i dette tilfelle? det er jo tydelig at min gjenværende hanne er en fisk som tar mye plass og tydeligvis sjefer de andre rundt.
fant idag ut etter å ha fått vite litt mer om å skille kjønn at jeg sannsynligvis har igjen en hunn-fisk. kjøpte 5 scalarer til også, som desverre er vesentlig mindre enn den jeg har igjen, men det var alt de hadde av de helt svarte. når jeg når ha fått de opp i karet er det ganske tydelig at den store sjefer de små rundt. jager dem inn bak plantene hele tiden. jeg er usikker på om dette er en situasjon som kan fortsette og dermed usikker på hva jeg skal gjøre med den store.

vil det hjelpe å holde henne i en rugekasse en periode, vil hun roe seg ned av dette? jeg mistenker at eneste alternativet mitt for å fortsette med svalarer er å kvitte meg med henne, hvis jeg ikke kjøper like store fisker, som kan skremme henne til å roe seg.

hva bør jeg gjøre?
nå har jeg satt den i en rugekasse, hadde ikke samvittighet til å la den jage de 5 små rundt hele tiden. de hadde vel sannsynligvis dødd iløpet av natten om den hadde fortsatt å jage..

hva skal jeg gjøre? bør jeg kvitte meg med de 5 igjen og kjøpe en stor hanne?
Hadde jeg vært deg ville jeg kvittet meg med bråkmakeren. Enkelte fisk er bare sånn og jeg tror ikke det vil ikke hjelpe uansett hvilke størrelse det er på makkeren..
Det kan høres ut som om akvariet ditt ikke er helt optimalt for scalarer. Scalarer er, som mange andre ciklider, en kranglete rovfisk som ofte kan være vanskelig å holde i grupper dersom ikke akvariet er stort nok og innredet slik at det er klare adskilte revirer som scalarene kan forsvare.
Selv mener jeg at 210 liter er alt for lite for seks scalarer, og jeg tror ikke at du vil få dette til å fungere godt.

Det som også ofte skjer i en scalaregruppe er at det til enhver tid vil være et mobbeoffer. Dersom det går så langt at denne dør så vil gruppen plukke ut den neste svakeste, som vil bli det nye mobbeofferet. Er det i tillegg trangt om plassen og dårlig med plasser å gjemme seg så ender det ofte med mord, dessverre.

Uansett hvor dårlig gruppen fungerer sammen så hører aldri en scalare til i en "rugekasse". Prøv å innrede karet slik at de små har en plass å gjemme seg og den store har et naturlig avgrenset territorium å forsvare.

Hvis det er oppdrett du vil med dette så ville jeg enten satset på å kjøpe et lekspar av en privatperson eller vente til gruppen har et definert par for så å selge de øvrige scalarerne når du ser at du har et par.
Jeg har liten tro på at du vil klare å få riktig kjønn fra en butikk. Du vet jo heller ikke 100% sikkert kjønnet på den største du har, og dersom du skulle få riktig kjønn så er det en helt annen ballgame å få dem til å faktisk ville være et par.

Ikke kjøp flere fisk nå. Ominnred karet og lag flere revirer. Vent og se om det etableres et par og selg så de andre fiskene. Dersom du ser at dette ikke vil fungere så bør du splitte gruppen.
tusen takk, tone, for at du tok deg tid til å gi meg et erfarent syn på dette. det jeg ikke helt forstår er hvorfor den store jeg har igjen valgte å ta knekken på den siste den gikk sammen med. det har nemlig hele tiden virket som disse var et par. hvis jeg skulle kvittet meg med noen scalarer da jeg hadde igjen 5, ville jeg valgt å sitte igjen med de to som ble igjen etter uhellet for noen uker siden. så hvorfor drepte den store den andre? sukk.

jeg kan ta et par bilder av karet mitt senere idag, men kort fortalt har jeg sverdplanter bak til høyre, en jungel de kan gjemme seg i. foran til venstre er det en rot og bak denne har jeg noen liljer som også snart dekker hele overflaten i karet. til høyre foran sverdplantene har jeg en potte som blir en slags hule.

da jeg slapp de små oppi med den store begynte den å jage de små inn i jungelen. greit nok tenkte jeg, men den fulgte også etter dem inn i jungelen og jaget dem ut igjen. og så inn igjen, osv osv.. trengte de små opp i hjørnene og plaget dem rett og slett.

sånn jeg ser det må jeg nesten bare kvitte meg med den store.. men det er vel heller ikke noe vits å prøve å gi den vekk eller selge den, når den er så slem som den er?

så får jeg bare begynne på nytt igjen med de 5 jeg har og prøve å utvikle litt mer gjemmeplasser i karet, så de lettere kan lage revirer og danne par.
I og med at flere andre scalarer døde like før den nest siste så kan det jo være det var noe annet som foregikk og at den gjenlevende kanskje ikke tok livet av den?

Selv om den største scalaren din oppfører seg pøblete hos deg så kan det godt være at den i et annet kar, med en annen scalare kan være en perfekt fiskefar/mor og eksemplarisk partner, så jeg syns ikke du skal ta livet av den fordi om den ikke fungerer med din gruppe.
Det er sikkert noen som vil overta den
Vanskelig å si konkret grunnen til at de to som var igjen ikke gikk overens, men en sannsynlig grunn er at hierarkiet forsvant. De fleste fisker, og ihvertfall ciklider slik som scalarer etablerer et makthierarki i karet.

En scalare er sterkest, så går det nedover i nr 2,3,4 og 5 i ditt tilfelle. La oss si at den som er igjen mest sannsynlig er nr. 1 og "sterkest" så var kanskje den den gikk overens med nr. 2 eller 3 også avhengig av kjønn. Da vil gjerne den sterkest pirke på 2 og 4, mens nr. 3 pirker på 4 og 5 eller slike kombinasjoner, og du kan bli ledet til å tro at 1 og 2 eller 1 og 3 går overens, mens de egentlig bare ikke gidder å krangle fordi de har andre å herse med. Hvor mye de herser vil nok også varierer fra scalare til scalare, men når dette hierarkiet forsvinner (pga. de døde) står du igjen med sterkeste og svakeste, dette kombinert med liten plass eller lite naturlig territorieskille vil fort føre til at den ene blir jaget til døde hvis den sterkeste har en slik personlighet.

Mye røtter og planter, helst også høyt oppe i karet vil gjøre at de kan lage seg territorier, men om 210L er nok vet ikke jeg, jeg ville nok hatt større.
Tone Andreassen
I og med at flere andre scalarer døde like før den nest siste så kan det jo være det var noe annet som foregikk og at den gjenlevende kanskje ikke tok livet av den? Selv om den største scalaren din oppfører seg pøblete hos deg så kan det godt være at den i et annet kar, med en annen scalare kan være en perfekt fiskefar/mor og eksemplarisk partner, så jeg syns ikke du skal ta livet av den fordi om den ikke fungerer med din gruppe. Det er sikkert noen som vil overta den :-)

takk nok en gang for gode svar fra dere begge. jeg vet om flere som har ynglet i mindre kar, inkludert en god venn som ynglet scalare i 85 liter uten problemer.

ang det du sier tone, jeg hadde jo først 6. så ble en tydeligvis jaget ihjel. så hadde jeg 5 i ca 8-9mnd inntil for kort tid siden, da ble en til jaget ihjel. noen uker etter dette skjedde episoden med enorm overforing, da det ble lempet oppi en halv boks mat. to av fiskene lå oppblåst på overflaten dagen etterpå da jeg kom hjem. de to som var igjen var helt fine i noen uker inntil den store da kverket den lille.

det du sier, bixen, virker faktisk logisk i forhold til denne situasjonen.

men for å konkludere her, det er lite sannsynlig at jeg kan få den store til å fungere med de nye små ikke sant?
Du kan kanskje unngå at de dør av det, men vil neppe unngå at den er sterkest i karet og viser frem makta si. Naturlige territorieskiller kan hjelpe veldig, vet ikke hvordan du har det nå oppi der.

85L er for lite. Yngel er ikke trivelsfaktor alene, de yngler stort sett så lenge basisbehovene er der, men i lengden er det for lite, spesielt siden det kan være harde tak med denne fisken med hverandre, samt at de er høyreiste.

Ang. det med liten plass, hvis jeg hadde fått mat, drikke og luft så hadde jeg "yngla" jeg også om det så var et lite kott jeg bodde i med ei sprek dame, men det hadde vært nokså kjedelig utenom det. Da vet du hvordan de scalarene i 85L har det
da må nok den store scalaren vekk... hvor er det best å komme i kontakt med folk ang omplassering eller salg av slikt?
har fortsatt den store gående i rugekasse. har tenkt å prøve å slippe den ut igjen til de andre nå i helga, da har det gått en uke. blir spennende å se om den har mistet noe av territorialinstinket av å observere de andre rundt i karet uten å kunne gjøre noe med det selv.
da tok jeg steget idag og avlivet den kranglete fisken.. orket ikke ha det sånn lenger. prøvde å slippe den ut i akvariet etter å ha ominnredet, men den begynte å jage de små med en eneste gang...
litt seint å si det nå,men om du får en ny kranglefant kan du ihvertfall høre med dyrebutikkene om de vil ha den, evt legge den ut for salg eller Gis bort her inne.
Hadde jeg sett denne tråden tidligere, skulle jeg meldt meg frivillig til å ta over den du kalte "kranglefanten"...
Synes det var utrolig unødvendig at den måtte bøte med livet fordi den oppførte seg helt normalt for en scalare.... Jeg er neimen ikke sikker på om du helt har gjort hjemmeleksa di, og lest deg litt klok på disse fiskenes naturlige adferd og behov før du startet med dem? Det virker ikke sånn.

For guds skyld, kast den greia du kaller "rugekasse". Rugekasse er for fugler, ikke fisk. Antar du mener en slik fødekasse for levendefødende fisk som guppy o.l.? Dette er overhodet ikke noe sted å være for en scalare!! Det er dyreplageri å stenge den inne der.

Du skriver bl.a.
"takk nok en gang for gode svar fra dere begge. jeg vet om flere som har ynglet i mindre kar, inkludert en god venn som ynglet scalare i 85 liter uten problemer."

Det virker ikke som du helt ser hva du selv skriver. De har nok fint ynglet i mindre akvarier, ja, men det du holder på med er jo noe annet. Du har dem i en 210 liter permanent! Det er ikke et midlertidig opphold for å få til lek og egglegging, du har dem jo der året rundt!
En 85 liter kan fint brukes et par uker for å få et par i lek. Men så må de flyttes tilbake til STØRRE akvarie, for det er ikke egnet som permanent bolig. Det er det for lite til.

Når du holder scalarer, bør du ha en plan. Først og fremst; er dette det eneste akvariet du har?
Tør jeg spørre hvor du har tenkt å gjøre av resten av scalarene når to av de har dannet dette leksparet du er ute etter å få? Du ser jo at det blir gnissninger. Og når du har fått et lekspar, og de har lagt egg og fått yngel, hva er planen din da?? Har du noe yngelkar klart til dem? Hvor har du tenkt å fostre opp et par hundre scalare-yngel? Det er litt av en jobb skal jeg si deg, og de krever mye plass!

Du trenger altså minst et akvarium til, et kar der du kan omplassere de fiskene som blir til overs når det er dannet et par. Eller omvendt, et sted dit du kan flytte paret, så de får leke og legge egg i fred.
Så må du ha et kar til oppfostringen av yngel, eller du må sette leksparet tilbake der de var sammen med de andre, og så bruke lekskaret som oppforingskar for yngel.

Som du sikkert ser nå, jeg mener du har en lite gjennomtenkt plan, og vet for lite om fiskene du holder. I tillegg prøver du å oppnå noe du ikke helt har en plan for videre, dersom du plutselig får det til!?

synd du ikke så denne tråden litt før Mona O.

Jeg håper ihvertfall du avliva den på en human måte og ikke bare dumpa den i do eller noe....
Det du skrev der får det til å høres ut som om det var jeg som tok livet av den :-/
Men du mente altså å stile setning en til meg, og setning to til trådstarter, ikke sant?

Frk. Nilsen
synd du ikke så denne tråden litt før Mona O. Jeg håper ihvertfall du avliva den på en human måte og ikke bare dumpa den i do eller noe....
mona o
Det du skrev der får det til å høres ut som om det var [I]jeg[/I] som tok livet av den :-/ Men du mente altså å stile setning en til meg, og setning to til trådstarter, ikke sant? [QUOTE=Frk. Nilsen]synd du ikke så denne tråden litt før Mona O. Jeg håper ihvertfall du avliva den på en human måte og ikke bare dumpa den i do eller noe....

Huff, ja beklager Mona O, trodde sitatet kom med. Selvfølgelig mente jeg ikke å gi deg skylda for avlivingen.

Setningen om avliving var til trådstarter. Og setningen om at det var synd ikke trådstarter leste innlegget ditt for lenge lenge lenge siden var ment til deg

Håper alle ser feilen jeg har gjort.

(skal bruke Forhåndsvis innlegg flittig fra nå av)
Lite tvil om at scalarer krangler ja. Men med nok plass blir det sjelden død og fordervelse av det. Så hvis trådstarter har masse scalare enda råder jeg til kjøp av større kar
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap