Lillian`s Akvarie Blog (side 13)

Det var sa voldsomt til aktivitet i akvariene her da.
Min fortvilelse over tapt kamera druknet litt da jeg etter siste innlegg her, løftet blikket og kikket på 180 literen. Pansermallene "virvlet" rundt.
Jeg måtte bort å titte hva som var galt.
Ikke var noe galt ikke. Neida, der var lek på gang. Og det virket nesten som om alle seks var med.
Egg på planter, på varmekolben, på glasset.

Jeg flyttet blikket til nabokaret, 240 literen
Oi oi, der var en mor og en far regnbueciklide ute og svømte med sine små. Og jeg som trodde jeg hadde fått, med vilje, med meg eggene ved siste vannbytte.
Og jammen, det andre paret med regnbueciklider var i lek igjen.

I går hadde et par thomasiciklider lagt egg.
Og nå har det begynt komme egg fra regnbueciklideparet nummer to også.

Og jeg som ikke har noe egnet kamera....
Har lånt et, men jeg tviler på at det kan brukes til dette formålet.

Men. Nytt kamera er på vei.
Har bestilt en Panasonic DMC-FZ28 .
Akkurat det samme kameraet som druknet for to dager siden.
Men nyere modell. FZ18 var 2007 modell. FZ28 er 2008 modellen.

mvh
Nytt kamera.
Det nye kamera har kommet. Og er omtrent akkurat likt som forgjengeren.
[External Image]
Jeg plages :-(
Jeg har to utvendige Fluval pumper i drift (305 og 405) - og en til på "lager".
Har vært fornøyd med disse. Forholdsvis rimelige i innkjøp. Lette å håndtere. Tar liten plass i karet. Funksjonelle.
305 - står i et kar på 180 liter. 405 - står i 240 literen.

Men. De siste ukene har jeg vært plaget med disse.
Pumpene går rett og slett tette. Og jeg har i de tre siste ukene måttet gjøre rent både beholder/filter og slanger ukentlig. Spesiellt er det i slangene hvor møkka gror. Dette er hovedsakelig min 305 - men har også merket en antydning på min 405.
Slik skal det jo ikke være! Noe er galt.
(med rengjøring mener jeg selvfølgelig ikke full rundvask)

Etter snart fire år som akvarist og nesten like lang tid med erfaring på utvendige pumper mener jeg å ha noe kunnskap om dette med filterkapasitet osv. Nå klør jeg meg virkelig i hodet her.
Etter min mening;
Karene er ikke overbefolket. Jeg overforer ikke. Planter er friske og der er sjelden løse plantedeler.
Vannet i karene er krystallklart og har minimalt med partikler.
(når pumpa begynner går tett = er ikke vannet krystallklart lengre selvfølgelig)

Jeg har studert brukerhåndboka som fulgte med for å sjekke om noe er galt satt sammen.

Jeg har denne uka byttet ut 305 med en eheim pumpe jeg hadde stående - jeg ble så lei. Og selvfølgelig veldig bekymret for innbyggerenes ve og vel.

I min 405 har jeg denne uka begynt endre oppsettet av filktermaterialene. (tilnærming til oppsettene i eheim pumpene mine)

En fundering vi gjør her, er dette med de rillete slangene på fluval pumpene.
Gror møkka fast inne i rillene??? (eheims slanger er jo da glatte) Kan dette bety noe? Men da er det så rart at jeg ikke har kommet over andres negative erfaringer/eventuelle tanker rundt dette.....

Å hvor jeg angrer akkurat nå på at jeg valgte fluval fremfor eheim bare for å spare noen kroner.
Barnehagekaret.
Jeg tok i går hjem 61 literen, kalt barnehagekaret, ifra arbeidsplassen min.
Jeg har lånt ut akvarier til barnehagen i tre år nå. Barna har vist stor glede over dette. Og dette var ingen enkel avgjørelse.
Men karet er jo mitt og det eneste arbeidsgiver har betalt denne tiden er strømmen.
Jeg "har bruk for karet" her hjemme. Så i går ble det altså tømt og fraktet hjem. (fiskene også selvfølgelig)

Foreløbig står det på vaskerommet - tomt. Jeg har bestillt sand og bakgrunn for dette skal byttes. Jeg vil ta i bruk en utvendig pumpe.
Men hva som skal gå her og hvor karet skal plasseres, se nei det vet jeg ikke ennå.

mvh
Hvilket filtermateriale bruker du i Fluvalen? Jeg fikk økt gjennomstrømming og mindre vedlikehold da jeg byttet til ehfisubstrat pro i min 204 og 304. Jeg har også droppet filtervatten selv om det fører til mer svevepartikler i vannet. Regner med du renser impeller og impellerbrønn og slikt jevnlig.

Tidligere måtte jeg rense både slanger og filtermasse altfor ofte, men etter skiftet av filtermateriale for snart et år siden så har jeg nesten ikke rørt pumpene. Har forresten dyttet en bit blåsvamp på innsuget også for at ikke fisk skal havne i pumpen. Det er vanligvis nok å skvise denne litt når sirkulasjonen går ned siden den fungerer som grovfilter.
Tante astrid/fluval utvendig.
Takk Tante Astrid! Godt å høre at en erfaren akvarist også har opplevd at de utvendige Fluval pumpene ikke fungerer optimalt. Nå blir jeg litt mer optimistisk i forhold til mine Fluval utvendige pumpers fremtid her i huset.
Jeg forstår det slik at du ikke har byttet ut de riflete slangene med glatte - at det holdt å bytte ut filtermaterialene.

Jeg har brukt frem til for kort tid siden, fluval pumpenes orginale filtermaterilaer. Men. Jeg har nå begynt bytte dette ut i min 405 - må ta det over noe tid da jeg ikke tørr bytte så mye av gangen grunnet bakteriekulturen. Planene er å ha et oppsett tilnærmet likt eheim pumpene mine. (for de fungerer perfekt)
Fungerer dette over tid på min 405 vil jeg kunne ta i bruk min 305 igjen også.

Ja, impeller og impellerbrønn og alt - har jeg gjort rent i disse ukene. Jeg har studert hver eneste del det var mulig å studere. Disse var forøvrig lite skittene. Det har vært filtermattene - og først og fremst slangene hvor møkka har grodd.

Slangene til 305 gikk forøvrig i søppla i går. Min mann var lei av å se min frustrasjon. Han kastet dem og vil forsøke montere eheims glatte slanger på denne pumpa. Men altså. Før den blir tatt i bruk igjen vil jeg se hvordan det går med min 405 etter endring av filtermaterialene.

Jeg har en ny utvendig Fluval 105 stående også. Denne skulle etter planen erstatte den innvendige pumpa i 61 literen. Men etter all frustrasjonen i det siste - får oppstarten av denne vente.

mvh
Nei, jeg har ikke skiftet slangene, bare byttet ut filtermaterialet. Tok litt etter litt i filteret jeg har i 180 literen, Fluval 304. Det andre, Fluval 204 i 125 literen, startet jeg opp på nytt med ehfimech i nederste kurv og ehfisubstrat pro i de to andre.

Nå vet jeg ikke hundre prosent om det er bare filterbyttet som har endret ting, eller om også blåsvampen på innsuget har gjort sitt. Fjerning av filtervatten hadde jeg gjort lenge før uten synlig forskjell annet enn masse svevepartikler. Blir ekstra mye av slikt med coryer og kuhliiål som tøver rundt nede på bunnen.

Slangene til 204 har vært i kontinuerlig bruk siden oppstart sommeren 2005. Det hender jeg tar en liten runde med slangebørsten på innsugslangen, men det er mer fordi jeg synes jeg må og ikke fordi det er helt nødvendig. Tidligere synes jeg ikke jeg gjorde annet enn å rense slanger og filtersvamper og det var mye slam i bøtten. Måtte ihvertfall ta litt rens en gang i måneden.

Nå har begge filtrene stått med nytt filtermateriale siden i sommer og alt jeg har gjort er å rense blåsvampen på innsuget når det går tett og tatt slangene og svampene et par ganger. Selve filtermaterialet har det ikke vært behov for å rense. Utrolig forskjell!
Infusorier?
Pumpa som ble satt inn som erstatter for min utvendige fluval 305 i 180 literen, gjør jobben sin.

Men jeg har en sterk mistanke om at jeg har fått infusorier da vannet har et litt hvit aktig utseende. Nå er det ikke så rart etter alle problemene med pumpa. Men har verken hatt eller sett slikt før så jeg er ikke hundre prosent sikker.
Liker ikke tanken på total mørkeleggning - det er påske, ferie og gode dager heime hvor akvariene skal nytes.
Jeg vil kutte ut matingen noen dager. Bytte 30 % av vannet i noen dager. Hjelper ikke dette får jeg bare mørklegge. Må man så må man.

Har for første gang klart å ta et brukbart bildet av en Guppy.
De står jo aldri i ro og ødelegger for fotografen.

Jeg tok for noen dager siden for aller første gang vare på noen egg fra metallpansermallene mine.
Plukket dem ut. La dem i fødenettet delevis forann utblåseren på pumpa.
Det gikk to døgn og der var en haug med unger. Du verden, tenk at de er så små når de kommer til! Jeg måtte på med både lesebrillene og frem med forstørrelsesglasset for å kunne se og studere dem.

Jeg tenkte de kunne gå her til dagen derpå - så skulle de få eget kar. De kunne vel spise av plommesekken så lenge.
Artemia ble satt til klekking. Karet fikset.
Men dagen derpå var all yngel "borte".
Hva skjedde? Nei ikke vet jeg. Sultet de i hjel kanskje. Plommsekken varer kanskje ikke så lenge som jeg trodde.

180 literen har krystallklart vann igjen. Jeg skifter noe vann hver dag. Ingen mating. Men om problemet er over ser jeg vel først noen timer etter første foring.

Jeg har egentlig vært så utrolig heldig, mest flaks, i mine snart fire år som akvarist. Meget få problemer på veien.
Så. Jeg blir litt småfrustrert og irritert når ikke ting fungerer helt her.

mvh
Det var et flott guppybilde ja Har du tatt mot svart bakgrunn?
Kjetilv
Det var et flott guppybilde ja :) Har du tatt mot svart bakgrunn?


Takk Kjetilv.
Nei, bakgrunnen i dette karet er faktisk "rød gneis".
Jeg tar de fleste brukbare bildene mine i stummende mørke. Både i karet og i rommet.
Jeg var så heldig at det var en mangroverot bak guppyen akkurat her.
Jeg knipser "vilt" og håper på et brukbart bildet eller to.
Bare se hvor dårlig orginalbildet av guppyen egentlig er.

mvh
Ah, samme taktikk som meg da Bare at jeg bruker blitz ovenfra
Alt vel.
Alt vel i alle kar. Ikke noe er bedre enn det.
Også i 180 literen etter pumpeproblemene tidligere. Jeg driver fortsatt med ekstra vannbytter her - på grunn av mistanken om infusorer. Men. Dette er nå bare et "sikringstiltak".

Har fått gitt bort fire av ancistrus barna i det siste. Da er det vel ca 25 stk igjen som trenger nye hjem....
Vel. Skal til Sandnessjøen neste måned og får levere dem i dyrebutikken der. Å avlive dem er ikke aktuellt.

Har flyttet alle tetraene i 240 literen over i 720 literen. Litt fredligere for ciklidene - som stadig legger egg.

mvh
problemer med å bli kvitt ancistrus? her i området må det vel være det absolutt enkleste å bli kvitt.

Litt nysgjerrig på hvordan det går med den akvarieklubben?
Pål laumann
Ancistrus yngel; har gitt bort ganske mange det siste året. Og markede blir jo mettet fort på en liten plass. Jeg ønsker også at mine små skal komme til "gode hjem" og hiver dem ikke etter folk for å si det slik.
Etter samtaler med den tidligere nevnte dyrebutikk har jeg tillitt til at de kan hjelpe meg å skaffe mine små gode hjem.

Akvarieklubb; vi er noen som treffes jevnlig helt privat her i bygda. Dette har vi gjort i ett år nå. Og vi har da vår "akvarieklubb". Fungerer utmerket og er meget hyggelig.
For å satse større må jeg ha med meg en eller to personer til som ønsker og har tid til å engasjere seg sterkt i dette.
Det er ikke lagt på is. Men min egen hverdag og andre akvaristvenners hverdag er allerede så fylt opp - at prioriteringen har til i dag ikke falt ut slik at dette blir gjennomført med det aller første.

mvh
Regnbueciklide herotilapia multispinosa
Mine Regnbueciklider er "hekta på ominnredning av sitt hjem". Og jeg må bare forsøke ta det med et smil.
Dette er det eneste karet (240) uten thermounderlag under sanden. "Veldig smart" av meg. Egentlig burde jeg tatt jobben med å tømme karet og få på plass dette.

[External Image]

For. Der er ikke mange plantene i dette karet - men de graver opp de som er. Røttene til plantene er nemelig et yndet sted å plassere eggene når de skal klekkes. (den "brune massen" på den løse roten her - egentlig grå i farge men med blitzen ser den brun ut )

De graver i sanda slik at steiner skråstilles. Det er artig og imponerende å se på dem der de tar en munnfull med sand og ominnreder karet. Men. Jeg ser jo en potensiel fare for glass og vannskade i denne aktiviteten.
Det må være frusterende for dem at "noen" stadig er å ødelegger byggverket deres. Jeg forsøker unngå for mange forstyrrelser - men deres hyppige hærverk (i mine øyne) krever at jeg passer litt ekstra på her.

mvh
Syns det er kjekt at fiskene ominnreder jeg da. De vet jo bedre enn oss åssen de skal ha det :P
Kjetilv
Syns det er kjekt at fiskene ominnreder jeg da. De vet jo bedre enn oss åssen de skal ha det :P


ler** Ja.
Vi har ikke helt samme smak mine regnbueciklider og jeg.
De synes det er greit med skeive steiner og løse planter.
Selv synes jeg det ligner på en suppe laget på "det jeg fant".
Men men.
Jeg lar det være til yngelen er "borte" slik at jeg ikke stresser foreldrene.
(ungene blir spist av medborgere)

mvh
Vår.
De som kjører forbi mitt hus og ikke kjenner meg - må nok undre seg.
Det må da foregå lysskye aktiviteter i dette hus - der er alltid en gardin og markise som er trukket for/nede i dette hus!

Med 1140 liter vann fordelt over tre kar i stua - og blå himmel og sol ute; da må det skjerming til.
Det er ikke praktisk mulig for meg å plassere akvariene i stua - uten at sollys fra vinduene vil treffe akvariene på et eller annet tidspunkt i løpet av dagen.
Derfor. Stadig gardiner trukket for. En diger markise veldig ofte i bruk.
Gjør jeg ikke dette betyr det en masse grønne prikker på akvarieglasset - og det vil jeg jo ikke ha.

Jeg tok i påsken hjem fra arbeid 61 literen som jeg hadde lånt ut dit.
Dette har siden stått tomt.
Nå har pakken fra Tropefisk kommet - med ny sand og bakgrunn.
Så innen noen dager vil jeg starte opp dette akvariet på nytt.
Hva som skal oppi? Aner ikke. Noen Corydoras kanskje.
Jeg skal en tur til Sandnessjøen om en drøy uke - kanskje finner jeg noen nye innbyggere å kjøpe der.
Dette er nærmeste sted hvor der finnes en dyrebutikk - 3 timers kjøring fra meg.

Ellers. Det er vår og det er hagesesong. Akvariene får sitt stell som normalt. Men døgnet har for tiden alt for få timer slik at prioriteringer må gjøres. Og akkurat nå er det hagen som får mest oppmerksomhet.

mvh
Stabilt i 180 literen igjen. :-)
Jeg har jo nevnt tidligere at jeg har hatt problemer i min 180 liter.
Min nye utvendige Fluval 305 ville ikke gjøre jobben sin rett og slett. Den gikk tett "hele tiden".
Jeg fikk infusorer.
Vannverdiene ble ustabile etter en tid. Ikke de store problemene - men dog noe.
Men kryss i taket, jeg mistet ikke en eneste fisk i ukene problemene stod på.
Men det gikk hardt ut over vannforbruket på grunn av hyppige delevannsbytter.

Jeg byttet pumpa til slutt til en eheim utvendig 2026 jeg hadde stående i drift som ekstra pumpe i 720 literen.
(satte inn i 720 literen en innvendig Fluval 4 som ny ekstra pumpe - og dette fungerer bra)

Nå har det gått en måned siden omrokkeringene. En løsning som straks gav resultater.
Og heldigvis er det igjen stabilt i 180 literen.
Det er godt å kunne ta en sjekk av karet uten å forvente dårlig gjennomstrømmning av pumpe, tåkete vann og utslag på tester.

Så. Hva skjedde egentlig med min Fluval 305?
Det vet jeg ikke. Den kan ha hatt en feil rett og slett.
Når jeg har kommet over all irritasjonen den gav meg kan jeg ta den frem fra lageret igjen og teste den. Men foreløbig står den bortgjemt.
Men ved nyinnkjøp, det blir bare eheim på meg heretter når det gjelder utvendige pumper.

Jeg har en spiltter ny utvendig fluval 105 stående som er tiltenkt 61 literen.
Siden den alt er i hus får den vel en sjangse.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap