Lillian`s Akvarie Blog (side 14)

Hos meg er det lyssky aktiviteter 24/7/365. På stua har jeg ikke mindre enn 8 persienner, og alle bortsett fra én er nede absolutt hele tiden (stueplantene mine roper ikke akkurat hurra over det). Den ene som er unntaket, veksler mellom å være helt nedtrukket og halvt nedtrukket - så den er ikke akkurat veldig åpen den heller. Men hovedårsaken her er at det blir så hinsides varmt hvis jeg slipper sola inn. Da skyter temperaturen temmelig raskt opp til 30 grader, også på vinterstid.

Jeg har bare gode erfaringer med utvendige Fluval-filtre. Men Eheim er faktisk enda et hakk bedre (mulig jeg synes det pga. brukervennligheten - der er Eheim i særklasse), så jeg også kjøper nå bare utvendige Eheim-filtre.
Lillian Ulriksen
De som kjører forbi mitt hus og ikke kjenner meg - må nok undre seg. Det må da foregå lysskye aktiviteter i dette hus - der er alltid en gardin og markise som er trukket for/nede i dette hus! Med 1140 liter vann fordelt over tre kar i stua - og blå himmel og sol ute; da må det skjerming til. Det er ikke praktisk mulig for meg å plassere akvariene i stua - uten at sollys fra vinduene vil treffe akvariene på et eller annet tidspunkt i løpet av dagen. Derfor. Stadig gardiner trukket for. En diger markise veldig ofte i bruk. Gjør jeg ikke dette betyr det en masse grønne prikker på akvarieglasset - og det vil jeg jo ikke ha. Jeg tok i påsken hjem fra arbeid 61 literen som jeg hadde lånt ut dit. Dette har siden stått tomt. Nå har pakken fra Tropefisk kommet - med ny sand og bakgrunn. Så innen noen dager vil jeg starte opp dette akvariet på nytt. Hva som skal oppi? Aner ikke. Noen Corydoras kanskje. Jeg skal en tur til Sandnessjøen om en drøy uke - kanskje finner jeg noen nye innbyggere å kjøpe der. Dette er nærmeste sted hvor der finnes en dyrebutikk - 3 timers kjøring fra meg. Ellers. Det er vår og det er hagesesong. Akvariene får sitt stell som normalt. Men døgnet har for tiden alt for få timer slik at prioriteringer må gjøres. Og akkurat nå er det hagen som får mest oppmerksomhet. mvh


I bunn og grunn synd du skal til sandnessjøen å kikke, da jeg mer enn gjerne hadde bytta ei gruppe eller to med corydoras mot småancistrus
Pål l.
Pål L.

Jeg har et nødvendig ærend i Sandnessjøen. Og det er enklere for meg å ta kystriksveien enn å kjøre om Mosjøen. (elendige veier og lengre reiserute)

Hvor mange ancistruser kunne du tenke deg å adoptere da?
Det er jo ikke helt umulig å få til på et senere tidspunkt.
Jeg ville gjerne få gitt bort noen av barna til et godt hjem.
Jeg kan ikke love noe. Men jeg kunne se på en eventuell dagstur til Mosjøen om en måneds tid. Har en slektning der, så et besøk dit kan eventuellt planlegges.

mvh
jada, en drar stort sett dit en har ting å gjøre. kunne godt tenkt meg noen, da jeg bare har i en liten del av akvariene mine
skal forøvrig selv den veien i morgen med junior til øre-nese-hals i morgen. Gleder meg til en tur innom zoo-1.
Leveranse til dyrebutikk. :-)
Jeg skal i morgen ut på en kjøretur til en by tre timers kjøretur fra oss. Der er dyrebutikk, en Zoo-1 butikk.
Jeg har en avtale med dem om å få levere ancistrus yngel/barn til dem. Ringte buikken i dag og fikk bekreftelse på at avtalen fortsatt er gyldig.
Så. Da var det bare et problem igjen. Å klare fange så mange ancistruser som mulig i morgen tidlig. Under tidspress - da jeg må nå en bilferge.
Jeg har sikkert iallfall 30 leveringsklare ancistruser. Klarer jeg få fatt i 15 skal jeg si meg fornøyd.
Krysser fingrene for at jeg skal få levert så mange som mulig.

Jeg vet ikke hvor normalt det er at de tar inn fisk til en dyrebutikk fra privatpersoner - de egentlig ikke kjenner så godt. Jeg ville kanskje selv vært noe skeptisk til dette på grunn av mulighet for medbrakte sykdommer.
Jeg kjenner meg litt "beæret" over tilliten de viser meg.
Hehehe! Jeg synes jeg ser innfangingen av ancistrusene. Jeg har vært i samme situasjon selv. Eller rettere sagt: jeg skulle ha vært i samme situasjon. Jeg har egentlig solgt det første kullet med L-144, men de har aldri blitt avhentet. Meningen var at vi skulle møtes en mandag i Sarpsborg (jeg er der hver mandag morgen). Jeg er såvisst ikke noe A-menneske, og tanken på å skulle fange inn en hurv med småmaller før jeg skal avgårde på morgenen, har vært mindre hyggelig. Jeg har ikke peiling på hvor lang tid det tar, og fiskene bor i en tank med ei rot med massevis av småhull i (hundrevis, tror jeg) - perfekt som gjemmesteder for småmaller. Det er forøvrig ikke grunnen til at fiskene ikke er solgt/avhentet ennå.
vet flere som har vært å levert eget oppdrett til dem der, og det fungerer fint. så får en gjerne bytte mot annen fisk/utstyr
Da er 14 stk ancistrus overlevert dyrebutikken. Det var en stooor oppgave å få fanget disse i morges - med press fra klokka i forhold til ferga. Jeg brukte en time på fangsten.
Halvparten ute av redet da. Men jeg klarte såpass mange at jeg er fornøyd i denne omgang.
Prøve først - lese bruksanvisningen etterpå. :-)
Det var i går et halvt år siden jeg hadde hatt oppe min utvendige eheim 2080. Jeg fant ut i går at jeg skulle ta en sjekk av pumpa. Den var ganske full av "skit" og en rask skylling av noe av filtermediene ble foretatt. Og da fant jeg ut at jeg skulle ta løs slangene med det samme og bruke slangebørsten på dem.
Slangene var det ikke mye møkk i. Men hadde man først tatt jobben med å ta alt løst og ut - så fikk man gjøre det rent likegreit.

Og. Da klarte jeg det kunststykket å sette fast slangebørsten i slangefestet!!! (adepteret heter det vel) Den satt dønn fast. Jeg ble fortvilt. Klokka gikk. To timer siden pumpa ble slått av.... Sendte bud på gubben, han måtte komme hjem og hjelpe meg - her var oppstått en aldri så liten krise....!
Hadde nærmest gitt opp .... da jeg gikk og fant frem bruksanvisningen til pumpa. Da var saken løst på noen sekunder. Adepteret kunne plukkes fra hverandre og børsten taes ut......
Følte meg rimelig dum der jeg satt.
Men slik kan det gå når man først prøver løse saken - og så tar frem bruksanvisningen etterpå....

mvh
Menneskelig, tror jeg vi kan kalle det. Det ligger i menneskers natur (i hvert fall hos svært mange) å ikke lese bruksanvisning.
Mere snegler. :-)
[External Image]

Pakke fra H. Ingedal (her i forumet) ankom for noen dager siden. Mer (ønskede) snegler til akvariene. Posthornsnegler og sandsnegler.

Har lest om litt ulike meninger om sandsnegler.
Vel, uerfaren og nytt for meg som det er med disse er jeg bare positiv på dette stadiet iallfall.
Flotte er de, se det perfekte og kunstneriske mønsteret deres!
Bra jeg tok bildet før jeg la dem ned i akvariene - de er jo ikke så veldig ofte å se.
Det var fasinerende og artig se dem borre seg ned i sanda etter innflyttingen.

Akvariene "fungerer" godt og greit på alle måter. Ikke så mye nytt å skrive om egentlig. Jeg må jo innrømme det at årstiden vi nå er inne i gjør min fritid travel - det er hage, det er turer i skog og mark og ikke minst bare det å være ute og nyte sommeren. Dermed mindre tid til akvariene mine. De får sitt stell og fiskene får sin mat. Men mindre titting og tanker rundt dem blir det.
Men nå tar jeg det vel egentlig som et godt tegn dette at alt fungerer så bra at jeg kan kun konsentrere meg om daglige/ukentlige rutiner/stell.

Vi har hatt en voldsom varme de siste dagene - og jeg følger nøye med på temperaturen i de ulike karene. En liten økning har det vært. Men ennå ikke verre enn at det har holdt med å åpne litt på topplokkene for å regulere litt.
Har fra forgje sommer stående plankebiter klare. For det som funket forgje sommer var å legge disse under dekkglassene - løfte dekkglass og lysarmatur noe opp altså - og gi åpninger/lufting til karene.
Varmekolbene er slått av selv om de har termostat.

Glemte fornye plussmedlemskapet mitt gitt. Heldigvis kom det en påminnelse i innboksen - og jeg fikk ordnet dette slik at jeg var uten plussmedlemskap i kun noen timer.

mvh
Alt bare vel.
Bestemte meg for å ta en sjekk av pumpa i 180 literen i dag da jeg likevel tok vannbytte der. Akkurat passe skittent egentlig. Jeg er så glad dette karet fungerer normalt og bra etter alle problemene som var for noen måneder siden med den forgje pumpa som gikk tett ned korte mellomrom. (fikk infusorer)
I pumpa fant jeg ganske mange yngel, platy og ancistrus. Bestemte meg for å redde disse små når de hadde klart overleve der i skitten. Ingen enkel jobb å få fatt i ancistrusyngelen, redd for å skade dem. Det tok sin tid der jeg stod med en teskje og jaktet en og en. Men. Alle kom velberget tilbake til karet.

mvh
Da er hverdagen tilbake i sin faste rytme etter sommeren, Sommeren har vært nydelig med masse sol og varme = uteliv. Og jeg må bare innrømme at alt av aktiviteter som skulle foregå innendørs har vært noe forsømt. Det være både husvasken - og delevannsbytter på akvariene. Normalt bytter jeg vann en gang i uka. Det har ofte gått noe lengre tid enn dette nå de to siste månedene. Uten at det har vært noen synlige negative resultater av den grunn. Men et bitte lite snev av dårlig samvittighet ovenfor mine svømmende venner har jeg hatt.
Men nå har jeg tatt en skikkelig grundig slamsuging og godt vannbytte på karene og har kommet inn i den faste rytmen igjen.

Egne dyrkede agurker fra drivhuset blir servert fiskene. De er nok ekstra gode disse - for de har mer av "godsnacksen" som finnes midt i agurken - enn de jeg kjøper har.

Endel kjøttmåltider i form av husfluer blir også servert innimellom. Skjørtetetraene, vinkeltetraene, norsk flaggtetra og rødøyetetraene elsker dette! Jeg bor på landet og husfluer er noe som finnes i overflod av her. Men tenk at disse også kan komme til nytte da.

mvh
Akvarieplanter - og strømbrudd.
Jeg er hage-elsker og får til mye med planter utendørs.
Akvarieplanter derimot er ikke min sterke side.
Jeg velger derfor nå alltid enkle eller middels lette planter til mine kar.

Og. Det går adskillig bedre nå enn tidligere. Jeg får stadig fler og fler planter til å trives.
Jeg har ikke noen "store CO2 systemer". Men har brukt Søchting Carbonator CO2 System.
Jeg tilsetter plantegjødsel og jern. (Tropica Aquacare Flytende og Ferrogan)

Skal nå prøve en ny type plantegjødsel, PlantPro - flytende gjødning - kjøpt privat fra en dyktig akvarist. Vil velge meg ut et av karene for å teste denne - og sammenligne plantenes ve og vel i dette karet kontra de andre som fortsatt vil få Tropica Aquacare.

I 720 literen strever jeg i forhold til dette med planter.
Se egen tråd.
Jeg har ikke tall på hvor mange forsøk jeg har gjort på å kjøpe og sette inn nye planter her. Jeg rekker ikke selv ta livet av plantene. Nei. Det ordner mine SAE og mine Praktbotiaer. De oppfører seg som om det er lørdagsgodt de har fått - og på to dager er plantene rett og slett spist opp. Kostbar snacks vil jeg påstå.

Har veldig lyst til å "få orden" på plantene i 720 literen og håper der kommer noen gode råd/forslag i tråden jeg har lenket til.

Litt neglebiting; strømmen var borte i 4 - 5 timer i går - mens jeg var på jobb. (ikke varslet strømbrudd)
Naboen gav meg beskjed når jeg kom hjem. Han hadde forsøkt få tak i meg og min mann for å gi beskjed med tanke på akvariene - men lykkes ikke med det. Han vet jo vi har stående strømaggregat i garasjen spesielt tiltenkt slike situasjoner.
Vel. Det blir bare å følge ekstra med fremover.
Nå har jeg opplevd dette før - uten at jeg fikk noen problemer i ettertid. Så jeg krysser fingrene og håper det ikke gikk utover bakteriekulturen denne gangen heller.

mvh
Med tanke på mitt forgje innlegg;
Under vannbytte i går satte jeg inn et par Ecihnodurus parvifolius, og etter et par minutter etter at vannbytte var ferdig;

[External Image]
Jam! Er det lørdag i dag? Her var det noe godt. *hakk tygg*

[External Image]
Obs... der løsnet den gitt. Best å stikke av.....

[External Image]
Hæ? Det var ikke meg, ikke meg og ikke meg....


[External Image]
Menneskene fjernet maten som løsnet. Men her er en til.
Obs. Nå stikker vist den maten av også.

[External Image]
Jeg plukket ut plantene for at de ikke skulle bli spist opp. Men bare noen minutters angrep hadde satt sine spor.

[External Image]
I erstaning for den tapte plantesnacksen fikk de agurk.

Jeg må fortelle om den røde sverddragerdama som sees på bildet her.
Før gikk alle fiskene mine i 720 literen.
Men så ble noen arter flyttet over i eget kar; Levendefødere, pansermaller og ancistrusyngel fikk nytt hjem i 180 literen. Det er snart ett år siden. Men denne røde fine damen er bare smartere enn meg.
Jeg har ikke klart å fange henne inn rett og slett.
He he må le av de bildene og kommentarene..praktbotia er så nydelige....men synd de spiser snegler da....Jeg har jo to pakistanbotia, men de er jo verdens snilleste for de rører ikke sneglene....)
Heidi Ingdal
He he må le av de bildene og kommentarene..praktbotia er så nydelige....men synd de spiser snegler da....Jeg har jo to pakistanbotia, men de er jo verdens snilleste for de rører ikke sneglene....:-))


Ja, jeg bare elsker Praktbotiane mine - tross plante-dreper-tendensen de har.
Og jeg har ikke sneglene gående i 720 literen hos dem nei.

mvh
Lager dine klikkelyder? Har du sett de når de gjesper.? Jeg kaller det gjesper for de vrenger overleppa opp så det ser ut som de gjesper. Mine gjør det og jeg ler hver gang jeg ser det. Har holdt på i flere år nå å skulle fått tatt bilde av akkurat det men har enda ikke lyktes..men har ikke gitt opp. )
Heidi Ingdal
Lager dine klikkelyder? Har du sett de når de gjesper.? Jeg kaller det gjesper for de vrenger overleppa opp så det ser ut som de gjesper. Mine gjør det og jeg ler hver gang jeg ser det. Har holdt på i flere år nå å skulle fått tatt bilde av akkurat det men har enda ikke lyktes..men har ikke gitt opp. :-))


Ja de lager klikkelyder ja. Hovedsakelig når de spiser.
Så hender det de krangler seg imellom - da klikker de og.
Gjesper gjør de, og munnpartiet er jo bare så søtt da - og generellt.

De tar en hvil i alle mulige stillinger - og kan ennå etter tre år med denne arten - skremme meg. Å NEI, fisken er død!

De tar algetabelettene og stikker av med dem.
De vimser overalt i karet. De er fryktelig vanskelig å ta bilder av så aktive som de er!
De har bokollektiv under en "haug" med mangroverøtter. (at de får plass der inne!)
De forsøker komme seg inn i bambushuler og skiferhuler - sidelengs - til tross for at det slett ikke er plass til de største der.

De kan klokka.... For når det nærmer seg foringstid, som alltid er på kveldstid her en stund før lyset slukkes - da iler de frem og tilbake, opp og ned langs frontglasset - og venter på maten.

De er 8 stk her, og utgjør 720 literens "hovedatraksjon".

Mitt bekjentskap med Praktbotiane begynte da jeg skulle bli kvitt pestsnegler. Ja ja, jeg vet - en gal begrunnelse for å skaffe seg en art - men jeg viste ikke bedre den gang.
Men uvitenheten min ble en lykke! Jeg elsker dem!

mvh

Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap