Lillian`s Akvarie Blog (side 2)

En plan, en drøm jeg har båret på lenge - begynner endelig ta form
Jeg innhenter priser og muligheter, via nettet. Det er ikke så fort og enkelt gjort når man bor på bondelandet og alt man kunne ønske seg finnes milevis unna.....
Drømmen er et STORT akvarie. Mellom 600 - 1000 liter.
Min mann var ikke særlig begeistret da kjerringa startet dra alle disse liter vann inn i huset.
Men noe har endret seg etterhvert.
Og han er i fremste rekke når planen om et stort akvarie skal settes ut i livet.
Han ønsker faktisk gjøre om stua for å få dette til!
Det er på tide å realisere drømmen nå!
16 Oktober 2007!
Etter nesten en måneds undersøkelser og planleggning........
Nesten julekveld her!
Avgjørelsen er tatt.
16 oktober 2007 er drømmen satt ut i livet.
En Akvastabil på 720 liter er bestilt og forhåndsbetalt!!!!
Via nettbutikken Aquamanias - som har vært til stor og god hjelp under denne prosessen. En masse ros og takk til B. Amundsen!
Nå må jeg "bare" smøre meg med tolmodighet da...... leveringstiden er på ca en måned. Sukk.
Men jiiipppiii!

Akvariet har målene 200cmx60cmx60cm.
Og jeg har samtidig bestilt heldekket lysarmatur, samt de fire lysrørene som skal til.

Innkjøpt er thermounderlag og varmekolber.
Tror jeg har bestemt meg for utvendig filterpumpe - en eheim 2080. Men har tid til å tenke litt over dette ennå.

Har avtalt med den lille akvariebutikken i nabokommunen at de skal ta inn Akvariegrus for meg! Kjempeflott. Ble veldig glad. Så slipper jeg den forferdelige fraktprisen! Jeg har bedt dem forsøke få tak i engelsk sjøstein 2 - 3 mm stor.

Glad.
Gratulerer! Så gøy)
vente tiden kan være kjedlig,men er jo morsomt å gå å glede sæ til noe man vet snart kommer..planlegge og sjekke ting og tang før man endellig bestemmer segLitt av moroa det.

Lykke til,og gratulere en gang til.
19.oktober
I posten i dag kom filtermediene til pumpa jeg skal ha i 720 literen. (eheim 2080)
Og de to Jäger Eheim Varmekolbene til samme kar.
Og selv om jeg hadde forberedt meg på at dette var det størrelse og tyngde på - i forhold til det tekniske utstyret jeg har til mine andre akvarier - så ble jeg ganske imponert og flirfull når jeg åpnet og tittet.
Hva har jeg begitt meg ut på egentlig! Et 720 liters akvarie til en amatør.....
5 desember 2007 - Venter utolmodig på 720 literen.
Ja jeg sitter ennå og venter på akvariet. Det har ikke gått så raskt og smertefritt med leveringen dessverre. Akvariet ble bestillt 16 oktober. Det nærmer seg to måneder det.
Og jeg er både frustrert og utolmodig nå. Men. Akvariet må vel komme en gang.
Men. Selv om det snart er jul og vi skal ha familien samlet her hos oss i jula som tradisjonellt er, så har vi hevet oss rundt og begynt arbeide med å ordne plassen der akvariet skal stå. Dette betyr endel saging og snekring - og dermed en stue og et kjøkken pyntet til jul med et fint støvlag overalt.
Alt av "utstyr", bortsett fra planter er innkjøpt for lengst og står stablet på et gjesterom.
Men pumpa har ennå ikke annkommet den heller.
Jeg holder på å sprekke av utolmodighet.


mvh
8.desember 2007
Det går sakte fremover med ombyggingen. Ting må gjøres grundig - gulv og benk skal tross alt bære nær 1000 kg i vekt!

Seint onsdags kveld kom det glade budskapet; akvariet er på vei til meg!!! Transportbyrået var og hentet akvariet hos selger i går formiddag. Og det skal da være her hos meg i dag fredag eller på mandagen.
Jiiiipppppiiiii! Jeg sov lite i natta etter. Det bare surret akvarie i hodet mitt.

Og om en ukes tid får jeg lysarmaturet, dekkglassene og lysrørene også.
Nå blir det snart!

mvh
Jeg kan absolutt forestille meg kriblingen og gleden! Ser frem til å få se masse bilder og "blogging" om tingene fremover Spennende!

Kjekt å være gift med en snekker når slikt skal bygges, forresten *hehe*?

Hva slags akvarium bestilte du? Helglass, ramme, merke?
Takk Mona.
Akvariet er et rammeakvarie, en Akvastabil.

mvh
7.desember
Mannen ringte meg på jobb ved ni tiden. Joda, tollpost hadde vært der og akvariet stod trygt plassert i garasjen. Han hadde åpnet kassa med det samme for å sjekke etter ytre skader slik at han kunne ringe sjåføren og be ham eventuellt komme tilbake med det samme om der var skader og se.

Han skulle få en kamerat til å hjelpe ham med å bære det inn før jeg kom hjem.
Jeg kunne ikke bli fort nok ferdig med arbeidsdagen. Og endelig var det tid for å dra hjem.
Og der, plassert på et pledd midt på stuegulvet, stod drømmen! Akvariet var iallfall ikke mindre i virklighetene enn jeg hadde sett for meg!
Gjett om smilet var stort.

mvh
8.desember
Vi jobbet på spreng for å gjøre benken klar slik at akvariet kunne plasseres.
Og lørdag formiddag kom en kamerat og hjalp oss med bæringen. Det var akkurat plass både i døråpning, rom og benk. Godt beregnet.


mvh
9 desember
Vi har arbeidet på spreng hele helgen. Men ble nesten ferdige også da.
Nå mangler kun noen lister rundt akvarie.

Webzoo ringte denne kvelden og sa at pumpa jeg har bestilt endelig var kommet. Den skulle sendes straks.
Så neste helg kan jeg sette akvariet på innkjøring.

mvh
10. desember
Aquamanis sender det heldekkende lysarmaturet, lysrør og dekkglass i dag!
Nå blir det jul i stua.

mvh
16.desember
Akvariet er fyllt med vann - og satt på innkjøring.
Lysarmatur, lysrør og den utvendige eheim pumpa ankom 13 desember - og det ble jobbet på spreng med å starte opp karet med det samme. Mangler ennå dekkglassene, men det blir.

Har rett og slett ikke råd til å kjøpe den innvendige bakgrunnen jeg kunne tenkt meg...... med alt utstyr og ombyggningen av veggen har allerede dette blitt meget kostbart. Så jeg har limt på fotobakgrunn. Ble ikke fornøyd med denne - har fått endel luftbobler. Så denne vil nok bli revet av igjen og baksiden malt isteden. Eller kanskje klarer plantene etterhvert skjule dette.

Akvariet er ganske tomt ennå - og ikke innredet - kun noen røtter, et par planter og slikt lagt nedi. For jeg skal flytte det meste av slikt som står i 222 literen over hit. Men det blir ikke gjort før det er tid for å flytte over fiskene.

Men. Vi er veldig fornøyde så langt. Dette skal med tiden bli bra!
(flere bilder finner du i min profil)

mvh
Nøøj! Sikke et fedt akvarie du får dig der ;o) Bare det var mig!
Innkjøringsperioden av 720 literen over.
Det har gått helt smertefritt med innkjøringen av 720 literen. Flyttingen av fiskene over til det nye karet gikk også veldig greit. Og jeg fikk solgt mine akvarier på 116 og 222 liter ganske lett.
Alt fungerer altså bare bra.
Jeg har to store røtter som bare vil flyte - og som derfor ikke har kommet i.
Planter av rimelig bra kvalitet har vært umulig å få tak i, slik at jeg har mangel på dette ennå. Flyttet jo over noe fra de to akvariene som er tømt - men det er ikke nok. Får ikke skjult teknisk utstyr engang med disse.
men man får bare være tolmodig, utpå vårparten kan man kjøpe planter via nettet.

Bakgrunnen plukket jeg av etter kort tid - og malte isteden baksiden. det ble bedre.

mvh
Ancistrus yngel!
I min avatar ser dere en ancistrus albino.
Jeg har to av disse. Liker de så godt blant annet fordi de synes så godt i akvariet på grunn av sin farge.
De har nå begge passert to år. De har begge ganske så kraftig "bartevekst" - og jeg har hele tiden vært ergelig på at de begge da er gutter.
Stort sett har de levd i ro og harmoni med hverandre. Men noen få ganger har jeg registrert det jeg anntok var litt slossing og maktkamp dem imellom.
En stund etter flyttingen over til 720 literen merket jeg meg at den ene av dem var blitt meget passiv. Den oppholdt seg i "sin" skiferhule nesten hele tiden, ja jeg så den omtrent aldri forlate hula. Jeg begynte bekymre meg for han, tenkte han var plassert kraftig på plass nederst på rangsstigen av albino nr 2. Tankene rundt om jeg måtte selge/gi ham bort på grunn av dette hadde begynt jobbe i mitt hode.
Min mann og jeg satt og snakket om akkurat dette i går kveld, før jeg startet på vannbyttejobben.
I det vannet har begynt å tappe ut får jeg øye på "et lite rusk" som sitter på bakveggen i akvariet. Og det rører på seg. Hva i all verden er dette for slags utøy? Gul farge. Jeg finner frem hoven og skvetter litt da rusket beveger seg unna hoven. Men jeg får tak i rusket. Jeg blir bare stående og kikke og forstår ikke det jeg ser. For det kan ikke være det som det ser ut til å være, det er jo ikke praktisk mulig.... Jeg tar rusket over i en liten glassbolle. Øynene mine kan da ikke lure meg slik. Dette er da en bitte liten ancistrus.....
Selv om det er praktisk umulig begynner jeg lete etter flere rusk i akvariet. Og finner ennå tre til..... Det begynner å gå opp for meg at begge mine barterike ancistrus albinoer faktisk ikke kan være gutter begge to. Og med lommelykta klarer jeg å få litt innsyn inn i skiferhula hvor den ene ancistrusen ligger. Han sperrer utsikten, men med litt tolmodighet klarer jeg faktisk å se at der inne er han ikke alene. Det er fler rusk i bevegelse der inne! Jeg har fått ancistrus yngel!

mvh
Det var et vakkert, lite rusk. ;.D
Gratulerer med nytt stort akvarium
Heldiggris som har fått yngel av ancistrus,hvis de lever opp og du får for mange kjøper vi gjerne ett par av deg. Ellers vil vi gjerne ha invitasjon til
beskuelse.
svarteper
Heldiggris som har fått yngel av ancistrus,hvis de lever opp og du får for mange kjøper vi gjerne ett par av deg. Ellers vil vi gjerne ha invitasjon til beskuelse.


Du er alltid velkommen til Sømnes svarteper.
Jeg tenkte straks på deg da jeg så yngelen.
Hvordan går det med fiskene du fikk av meg da?

mvh
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap