Lillian`s Akvarie Blog (side 4)

I helgen var vi på tur ut i marka.
Ryggsekken var full på tur ut av varm drikke og grillpølser.
Og på hjemveien skulle man da tro at sekken var lett å bære etter at all mat og drikke var fortært.
Men nei. Den var TUNG. Fyllt opp med mulige emner av stein til akvariet.

mvh
Røttene igjen.
Utrolig. Jeg undersøkte flyteevnen til de tidligere omtalte store røttene i kveld. Og utrolig nok, de virker allerede mer stabile og mindre flytedyktige. Det må være borringen som gjorde susen her. For første gang har jeg begynt å få tro på at røttene skal havne i akvariet.

mvh
Malle yngel
Hei. Hvordan går det med de søte små? Er det noen som overlever? Antar de er vanskelig å få øye på i det store karet. Har satt ned skiverhule og hatt
litt opprydding i karet vårt. Ble mye flyteplanter etterhvert. Bra for yngelen
men samla mye matrester. Har nettopp fått 8 platy yngel spent på om noen
overlever. Har 3 halvstore som ser ut til å greie seg. God påske.
Svarteper
Ja da, det er noen av yngelen som har klart seg.
Jeg ser dem ikke ofte, det er lett for dem å gjemme seg i det store karet.
Men det hender det er en til tre fremme, da fortrinnsvis på en av røttene.
Og en av dem er gul i fargen, men kanskje med antydnig til mørkere felter på "halen". Men nå er det vanskelig å si ennå hva slags farger de får.
Jeg tror nok det er håp for at er skal klare seg nå etter tre uker.
Og vet du. Den samme albino ancistrus gutten har "lagt seg til" igjen i samme skiferhule. Ny "eggruging"?

Det skal nok bli en malle på deg. Men de må få vokse litt ennå. Og det skal altså bli litt av en utfordring å finne, og å fange dem! Men når de blir større er de vel mer fremme tenker jeg.

mvh
20 mars
Jeg har endelig fått ned i akvariet en av mine større gjennstridige røtter. Men bare en. Den andre var også nå villig til å bli stående på plass og ikke flyte opp. Men jeg strevde med plassen og ble aldri fornøyd. Til slutt gav jeg opp og venter på en dag med lyse lure kreative ideer.
Har også bygget opp med stein og akvariesilikon "steinhuler" til bruk som gjemmeplasser. Mer praktisk enn pen.
Og litt nye planter er på plass.
Ja ja, det komemr seg.
Bilder kommer. Men de jeg tok ble så dårlige så jeg får prøve på nytt.

Legger med et elendig bildet av en av yngelen. En bitte liten tre uker gammel sugemalle. Blanding av en albino ancistrus og panaque.
Pappas farge. Mammas halefinne.

mvh

Så kjempespennende ut selv om bildet var uklart. Gul med stripete hale?
Svarteper
Ja, gul med mørke striper på halefinnen.
Har nå sett en gul yngel til, helt gul denne.

mvh
Hærverk :-(
Mine siamesiske algespisere har drevet dirkete hærverk på de nyinnkjøpte plantene. Jeg vet ikke navnet på planten. Men iallfall, mine sae tok disse som mat. Og alt av blader er spist opp. Tilbake står noen skadde stilker.
Et vellykket kjøp - for fiskene.

De gomler litt på diverse planter til vanlig. Men da bare småbiting. Dette var direkte hærverk.

mvh
Yngel, igjen.
Ved foring i går kveld ble tydligvis fristelsen for min ene "rugende" albino ancistrus stor. Han kom et øyeblikk ut fra skiferhula han vokter så intens. Dog vant pliktfølelsen og han dro ikke lengre enn til "inngangsdøra" på hula hvor han lå noen sekunder før han inntok sin dørvakt stilling igjen. Men det var nok til at jeg ved hjelp av en lommelykt fikk kikket inn i ancistrusens hule. Og. Der var det liv! Masse små sugemaller.

mvh
Så artig. Her ser jeg hver morgen om kullet med Platy har overlevd natta.

Etter opprydding i flyteplantene ble det mindre gjemmesteder. Bare 1 fra
første platy kull har greid seg, den er nå 2 cm. Så er det 2 fra neste kull, ca
l cm nå. Sise kull født forrige uke teller ennu 8. Krysser fingrene og håper en
del overlever.
En brutal dyreverden.
Jeg har jo alltid vært klar over at yngel gjerne blir levendefor for de andre fiskene i akvariet. Slik er nå engang naturens brutale verden.
I dag fikk jeg se det med egne øyne.
Yngelen til sugemallen har såvidt begynt forlate hula.
Og da en mine skjørtetetra fikk øye på en nyfødt liten en som for første gang var ute på egen hånd i denne verden skjøt den fart.
Tetran vant kampen selvfølgelig. Den lille havnet brutalt i munnen på denne. Med den bitte lille halefinnen inn. En stund svømte tetran triumferende rundt med den lille. Før den forsvant i fiskens gap.
Ja ja. Slik er det nå bare engang.

mvh
Livets gang.
Forstår at yngelpleie er et hett tema både på Brekkeidet og på Sømnes.....og bare vent, vi kommer nok etter også på Trælnes, for nå har også vi fått sammensetninger i bestanden slik at det skal kunne ligge an til lek og yngel også hos oss! Kan tro vi er spente! Vi stirrer inn i karet til øyet blir både stort og vått! Hadde "utenforstående" sett meg, hadde de sikkert trodd at apatien hadde tatt meg-men det er bare interessante studier som foregår!
Fra Sandnessjøen fikk vi i dag bla. to ancistrus....men de hadde ikke fått tentakler på snuten ennå. De er ca 3cm, og kastet seg i rengjøringa med det samme! Black Molly-mannen fra Alstahaug ser ut til å være svært så fornøyd med de to jomfruene vi hadde fra før, men du kan skjønne "gammeljentån" later ikke til å være særlig enkle å kurtisere, så det tar nok litt tid dette!
Du nevner naturens gang......ja, du kan tro jeg har tenkt på dette....nesten hver gang jeg titter bort på Skalarene. De er så høyreist og vakker der de står........og bare venter på noe smått og levende som de kan sluke i seg! Dette med artemia...kunne DET være noe?!

Mvh. Kate og fiskerens venn.
27.mars
Noen bilder av yngelen.

Jeg har tatt noen av yngelen både fra forgje og siste kull i fødenett.

mvh
Kostbare vanndråper!
Under tråden; 1001 måter å søle vann på, Diverse, kan du lese om hvordan noen få dråpers vannsøl ved vannskifte i går nesten kostet meg mitt digitale kamera!
Jeg ble sååååå fortvilt over at jeg antagelig hadde ødelagt kameraet mitt!
Nå ser det ut dagen derpå som om det kanskje likevel har gått bra. Jeg krysser fingrene.

mvh
Oiiii....!!!
Krysser fingrene for deg og kameraet ditt jeg også! Vi har ennå ikke skiftet vann i det stoooore karet vårt! Vi venter på forsendelse fra Webzoo. Skal nemlig montere luftpumpe samtidig og sette inn noen flere mallehuler. Men vi ble engige i kveld om å ta ei måling i morgen og så skifte. Det ser forøvrig helt fint ut og fisken later til å trives. Kan vi ikke treffes snart? Jeg har så lyst til å skryte av at jeg faktisk har fått blomster på en av plantene mine! "Svarteper" ser sikkert også frem til samlinga?! Finn en dag det passer dere som er i jobb. Jeg er fleksibel. Så håper vi det beste for kameraet ditt!

Mvh. Kate (natteravn i dag.....eller egentlig tidlig oppe)
Akvariekveld på sømnes.
Invitasjon er sendt.
Vi treffes, prates og vi diskuterer om vi kan starte opp lokal akvarieklubb tilknyttet NA.

mvh
Jeg har fått kjøpt noen flotte lekshuler til mallene i keramikk. De har jeg kjøpt fra selger i Danmark, som igjen får dem spesiallaget i Tyskland. I utgangspunktet er disse meget rimelige. Men selv om selger hjalp meg med å få ned fraktprisen ved å la en kamerat ta dem med til Norge og poste dem herfra, så skulle jammen banken ha sitt for pengeoverføring til utlandet.
Men. Hulene er iallfall meget flotte, og jeg angrer ikke på kjøpet.

mvh
Yngelen fasinerer meg veldig. :-)
Med sugemalle yngelen går det bare bra. I tillegg til de jeg har forvart trygt i fødenettet, ser jeg stadig at det er noen individer som har klart seg i akvariet også utrolig nok. De vokser hurtigere enn de i fødenettet.
På bildet ser du to maller fra første kullet - og oppe i hjørnet en fra andre kullet.

mvh
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap