Lillian`s Akvarie Blog (side 5)

Heldigvis tørket vannet som havnet i linsa på mitt digitale kamera opp! Jeg kan igjen ta bilder med det.
Dog vurderes likevel kjøp av nytt kamera.
Jeg synes, innbilling kanskje, bildene har blitt noe uskarpe. Og i tillegg plages jeg med dårlige batterier. Batteriene er meget kostbare. Så det er en økonomisk vurdering dette.

mvh
26 april 2008
De nye lekshulene ble ganske raskt tatt i bruk.

På kvelden den 22 april hadde jeg besøk av to hyggelige damer fra bygda her, som jeg har truffet igjennom akvaforum.no. Vår felles interesse for akvarier brakte oss sammen. Veldig veldig koselig! Heia Kate og svarteper! Vi treffes snart igjen.

I akvariet er alt fint. Jeg har sluppet yngelen (sugemallene) ut av fødenettet nå. De som var fritt i akvariet vokste så mye raskere enn de som var i fangenskap. Har telt i alt 23 stk. De største har snart oppnådd salgbar alder/størrelse. (3 cm)

Jeg fortviler litt over hvordan enkelte av fiskene mine behandler plantene. Dette gjelder først og fremst mine SAE og mine praktbotiar. Det har blitt såpass mildt i været nå at jeg kan kjøpe planter og få dem sendt via posten. Jeg kjøper av privat personer via annonser her på akvaforum.no. Men hva gjør fiskene nå som jeg endelig begynner få noen fler planter i akvariet? Jo, de herper dem fullstendig. Se den flotte papegøyeplanten på bildet over. (rød) De er praktfulle - det vil si, var det. Praktbotianee synes tydeligvis den er meget god i smak - og småspiser på den hele tiden.
Mine SAE har også sine favorittmomseplanter....

mvh
Jeg brukte også mye penger på batteri til kameraet mitt, helt til jeg fikk den lyse ideen at jeg skulle kjøpe en batterilader Du får kjøpt dem i pakker med lader og 4 batterier på Elkjøp bl.a. Da kan du ha to i kameraet mens 2 står på lading (Med mindre kameraet ditt bruker 4 batterier,, da må man pent vente til de er ferdig ladet, eller kjøpte flere oppladbare batterier)

Mvjnz
Jeg brukte også mye penger på batteri til kameraet mitt, helt til jeg fikk den lyse ideen at jeg skulle kjøpe en batterilader:) Du får kjøpt dem i pakker med lader og 4 batterier på Elkjøp bl.a. Da kan du ha to i kameraet mens 2 står på lading:) (Med mindre kameraet ditt bruker 4 batterier,, da må man pent vente til de er ferdig ladet, eller kjøpte flere oppladbare batterier) :)


Det er spesialbatterier som brukes i min nikon coolpix 3700. Jeg har lader til dem. Men altså, de lader seg opp - og er så tom igjen etter 20 - 25 bilder. Det er ikke holdbart. Men så er batteriene nå begge fem år gamle også - og meget godt brukt. To nye slike batterier (annet kan ikke brukes) koster nær tusen kroner.

Valget ble å kjøpe nytt kamera.
En Panasonic Lumix DMC - FZ18 er nå i hus.

mvh
Temperaturproblemer.
Vi har hatt meget flott vær og høye temperaturer i det siste, utrolig flott til april å være. 17 - 18 grader i skyggen!
Normalt har jeg en temperatur i akvariet på 26 grader. Dette er "idealtempen" jeg har kommet frem til etter å ha studert hver enkelt art`s trivselstemperatur i fiskebasen. Har ikke hatt problemer med å holde den temperaturen jevnt igjennom vinteren/våren.
Jeg har to temperaturmålere i akvariet, en på hver ende. En digital og en "stripes". De viser begge nøyaktig samme temperatur, derfor stoler jeg på at dette er rett.
Men.
De to siste dagene har jeg hatt store problemer med å holde temperaturen nede. I går ettermiddag kom den opp i 29,3 grader. I morges lå den på 28,1 grad. Og da har jo lysarmaturet vært avslått i noen timer.

Jeg har koblet ut varmekolben selvfølgelig. Jeg har åpnet "frontluka" på lysarmaturet.
Men strever altså med å få ned temperaturen på grunn av varmen i rommet/lufta. Og vi er ennå bare tidlig på denne årstiden!

I mine tidligere akvarier, av adskillig mindre størrelse, hjalp alltid de tidligere omskrevene tiltakene på å få ned og stabilisert tempen. Nå strever jeg.

mvh
Må først gratulere deg med en utrolig flott og underholdende blogg. Har lest hver bokstav helt fra starten av og har hatt underholdning og misunnelse på høyt nivå. Har tidligere år hatt akvarier på rundt 60L og det siste var på 128Liter. Etter å ha vært akvarie fri noen år gikk jeg til innkjøp av et 100Liters akvarie for et par mnd siden. I dag har jeg 3, supplert først med et på 200Liter og nå til slutt et på 160Liter. Oppdrett og yngel er alltid gøy og av og til utfordrende. Har fått et kull med Guppy og kommer straks 2-3 til om ikke mange dagene. Skjønner du er veldig opptatt av mallene dine og det skjønner jeg. Til å begynne med synes jeg de "skapningene" var det styggeste som jeg kunne se her oppe i zoo forretningen. I dag har jeg en helt annen mening. Sammen med mine corydoras er de noe av det mest fasinerende som finnes i mine akvarier, og jeg kan sitte nærmest i timesvis og beskue dem. Fåreløbig er jeg nybegynner og i startgropa når det gjelder kar på den str jeg har pt og får holde meg til yngling av Guppy, Platy og Sverddragere. Men håper etter å ha lest meg til litt mer om diverse maller at jeg også en dag skal forsøke meg på yngling av maller. Ønsker deg videre lykke og hell på veien både med malle yngel og ditt kjempe fine akvarium

Sender med noen bilder av mine kar, selv om det er blitt gjort en del forandringer etter disse bildene, senest i går
Er det termostat på varmekolben så har det egentlig ikke noe for seg å koble den ut. De fleste er det vel mulig å se på om de slår seg inn når de ikke skal.

Hvis det hverken hjelper å slå av lysrørene eller åpne lokket så kan du prøve med isposer. Frys inn litt vann i en pose og legg den så i akvariet til den har smeltet og erstatt den så med en ny til temperaturen er der du vil ha den. Dette krever bra sirkulasjon i karet så det ikke oppstår lommer med veldig kaldt vann. Dessverre så må dette gjentas ofte gjennom dagen for å holde stabil temp. God sirkulasjon er forresten nødvendig når temperaturen blir høyere enn normalt.

Selv så fjerner jeg hele toppen og legger en ramme med netting over på de varmeste dagene. Har øksefisk så jeg kan ikke la det stå helt utildekket. Persienner på vinduene er også smart å bruke.
Hei loffa.
Takk for de vennelige ordene loffa.
Jeg skal gå inn på profilen din og titte.

mvh
Hei tante astrid.
Du har jo egentlig rett i dette med utkoblingen av varmekolben - ja for det er termostat på denne - og denne har holdt jevn temperatur hele veien i karet frem til nå nylig.

Takk for nyttige tips!
Jeg har god sirkulasjon i karet. Så ispose-nødhjelpen er et tips jeg skal ta med meg. Også netting-tildekkingen.
Jeg har ikke persienner på vinduene men tykke gardiner, og på utsiden markiser. Dette er ting som brukes flittig for å verne akvariet mot sol-lys og deravd alger.
Men persinner vil kanskje stenge varmen bedre ute og bør vurderes?

Jeg klarte i løpet av gårsdagen få ned temperaturen i akvariet sakte men sikkert. Og det selv med nok en dag med veldig varme i luft/rom.
Akvariet står jo inne i vegg imellom stue og kjøkken. Jeg satt opp vinduer i begge rom og lot det være sterk gjennomtrekk - det hjalp. I tillegg til at jeg åpnet luker, løftet hele lysarmaturet opp slik at det hang ca 40 - 50 cm over akvariet. Slik fikk jeg tempen ned en drøy grad. Og dette holdt seg i flere timer. (27 grader) Nå i morges var den nede på de ønskede 26 grader. Så får jeg se om det kan stabilisere seg der i dag.

mvh
Javamose :-)
Jeg har vel skrevet det "hunder ganger" før, å få tak i planter til akvariet her jeg bor er en stor utfordring.
Så herlig at det er vår og så mildt i været at jeg endelig kan kjøpe planter og få dem via posten. Akvaforums kjøp og salg mulighet, er perfekt slik.

Den siste tiden har jeg begynt å få planter på plass i akvariet, endelig. Jeg har sansen for mye planter.
Nå har jeg skrevet dette før også, det er fler enn meg som setter stor pris på plantene, noen av mine fisker riktig gomler, spiser og koser seg om dagen.....
Og jeg får bare fortsette min plantejakt til jeg finner typer planter som ikke er fullt så velsmakene for dem.

Siste tilskudd er Javamose.
Straks den var plassert i karet var spesiellt mine Praktbotiaer og mine SAE å smakte og undersøkte. Nå er jeg spent da, vil dette falle i smak som matfat eller som vegetasjon...
Jeg har lest her i forumet at SAE finner nyskuddene på Javamosen fortreffelig for ganen. Vel. Jeg krysser fingrene.
Jeg har ingen erfaring med Javamose. Men den som intet våger intet vinner, så jeg forsøker. Festet denne med fiskesnøre til noen steiner, røtter og en lekshule. Så får vi se hvordan dette utvikler seg.

Mine nyinnkjøpte Papagøyeblad og Nesaea som jeg var så spent på om jeg ville klare få til, er fullstendig ramponert av Praktbotiaene etter en uke.

mvh
Som en kommentar til "varmeutviklingen": Jeg er dessverre innehaver av et hus som blir desperat varmt på sommeren, uansett lufting. Og det går selvsagt utover akvariene. Det hjelper faktisk å ta ut kontakten til varmekolbene. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det fungerer, siden det er termostat på dem, men fungerer gjør det altså. Jeg har nettopp begynt å nappe dem ut for sommeren i corykarene. Pestkaret er totalt uten varmekolbe, da lysrørene holder varmen godt nok gjennom hele året. Her må jeg sette lokket på gløtt hele sommeren, for å få ned temperaturen. Å sette lokket på gløtt hjelper faktisk mye!
Inger anne.
Godt, tross alt, å se at andre har samme problemet men at det likevel går bra Inger Anne.
Jeg har fått ned temperaturen, men den ligger og svinger. Fra 25,6 til 27,1. Lysarmaturet er nå senket ned på plass igjen - men jeg har en luke stående oppe hele tiden. Temperaturen ute har sunket igjen. Men jeg har iallfall fått en test av hva jeg kan forvente meg i sommer.
Det er kanskje ikke idiellt med temp. svingninger på 1,5 grad. Men det er det beste jeg har fått til så langt.

mvh
Nærmeste "zoo" legges ned.
Den nærmeste butikken, som såvidt kan gå inn under tittelen zoobutikk, skal legge ned denne biten av driften - og gå tilbake til det den egentlig var/er, blomsterbutikk. Så annonsen i avisa i dag om dette.
Nå får jeg 19 mil til nærmeste forretning med akvarieutstyr/fisk.
Om jeg gråter? Egentlig ikke. Den lokale butikken var skal vi si, delevis nedlagt for lenge siden.... iallfall i mine øyne.

Det er vanskelig å drive "tema" butikk i utkant Norge. Markede blir for lite. Men skal man likevel det, ja da må man ha kunnskap om sitt felt, glødene og smittene og innteresse for sitt område, ekstra god service og god kundebehandling, ha et smittene godt humør og være et godt eksempel/utstillingsvindu.
Ikke små krav.
Men jeg som kunde legger iallfall igjen meget få penger i en butikk med motsatt betegnelse enn det skrevet over.

Kanskje vil jeg likevel savne dem bitte litt.
Det var tross alt der innteressen startet.

Takk for at nettbutikker finnes!

mvh
Satt inn ekstra pumpe.
Jeg har satt in en ekstra filterpumpe i akvariet. Hadde jo min utvendige Eheim 2026 stående arbeidsledig her.
Nå funker min fra før utvendige eheim 2028 helt flott.
Men med masse bunnfisk som fyker som små racere langs bunnsubstratet vivles mye skit opp i vannet. Håper ekstrapumpa kan ta noe av dette.

Har fundert lenge på hvordan jeg skulle gjøre dette med ekstra pumpa praktisk. Det er trangt på baksiden av akvariet (kjøkkenet) Plassen man har trenger man til annet enn akvarierelaterte saker. Jeg har brukt to meter lange slanger fra pumpa og frem og ned til karet - lang vei. Var veldig spent på tapet av effekt på grunn av dette. Men. det ser greit ut faktisk.


mvh
Vannverdier
Tester sjelden vannverdier.
Gjorde det i starten. Ja du verden hvor jeg testet natt og dag. Tenkte hele tiden at jeg helt sikkert får problemer her. Men. Det gikk helt fint hele veien. Og etter 2 - 3 måneder måtte jeg nærmst gjemme bort testene for meg selv - for det ble en mani og en plage og alltid gå og vente på problemer.
Siden har jeg tatt en test i ny og ne. Og stort sett har vannverdiene vært stabilt bra.

Jeg har bestemt meg for å ta en testperiode fremover nå, sjekke stabiliteten på vannverdien hos meg.
Testet diverse før vannbytte i går. Og det var jo bra. For selv om ting ser bra ut, er vannet mitt litt for bløtt. Jeg må forsøke heve GH noe. Men det skal gå greit det.

mvh
Handler via nettbutikker.
Når man bor landlig til kan det være et problem å få tak i ting og tang til min akvariehobby. Ikke finnes det man skal ha og det som finnes koster flesk.
Takk og lov for nettbutikker!
Onsdag ettermiddag ble en større bestilling sendt webzoo. Og lørdag var pakken her. Ikke noe å klage på det.
Har også inne en bestilling hos tropefisk.
I overkant av tre tusen til sammen! Uff hvor det svir med storbestillinger. Men slik er det jo. Jeg samler opp og bestiller mye ad gangen. Og det er artig å få akvariepakker i posten.

mvh
Yngelen vokser og gror.
Sugemalleyngelen vokser seg til. Jeg er jo da veldig fasinert av disse og det blir mye observasjoner og hyggelige stunder forann akvariet.
Det som er rart å se, er hvor ujevnt de vokser. Maller fra samme kull har store størrelseforskjeller.
Vel. Jeg burde vel snart varsle de som har sagt de vil ha yngel av meg om at nå kan de hentes. Men jeg drøyer, det er så artig å ha dem der.

mvh
Jubileum :-)
Mitt innlegg nr 500 her i forumet. Jeg bare måtte.

mvh
Hei

Innlegg nr. 500, stor aktivitet hos deg. Ser yngelen vokser. Kanskje vi skulle ta en akvariekveld hos meg, så kan du ta med et par og selge til meg.
Titt-tei!
Hjæælp...ikke glem meg i bestillingslista di, Lillian! Og ja, Svarteper, kanskje vi skulle ha funnet en "vann-kveld" igjen?! Vi treffes sikkert alle tre den 17.-så kan vi snakkes. Jeg har akkurat revet meg løs fra mine studier, og kikker innom her på forumet. Har ventet så tålmodig og spent på fiskefødsler....og ikveld fikk jeg oppleve å følge vår Black Molly ved selvsyn. Stort øyeblikk! Rune brukte hevert-slange og berget en del yngel, som vi nå har i eget kar. Jeg er totalt utslitt....nesten som om det var jeg som var hovedpersonen!?

Nå om dagen slipper vi iallfall tenke på overoppheting i karene. Naboen klipper plenen mens jeg koster snø på trappa!

Vi snakkes!
Kate.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap