Lillian`s Akvarie Blog (side 6)

Jepp, ny akvariekveld må vi snart ha. Lurer på om ikke svarteper driver å planlegger noe?

Sugemalleyngel er tiltenkt dere begge. En i gul og en i mørk farge til dere hver? Ja dere får gjerne kjøpe fler.
Det er dere to og tre andre som har bestillt malle av meg.
Men en ting må dere alle love. Å legge til rette for dem ved ankomst og ta godt vare på dem.

Jeg skal inn til byen i dag og titte på salget. Vet jeg er seint ute men har ikke hatt tid tidligere - det er jo hagesesong også tross regn, snø og hagel.


Gratulerer med yngel Kate! Javisst er det artig!

mvh
Barna forlater redet. :-)
Da har i alt syv av yngelen (ancistrus) forlatt sitt barndomshjem og flyttet til nye eiere. Det var et slit å klare å fange dem. Men det ble betalt ved glade ansikter til fornøyde nye hybelverter.

Alt ellers bare vel.
Ny akvariekveld avholdt ilag med lokale lidelsesfeller, veldig koselig.

mvh
Tidskrevende og kostbart?
Tanker ved snart 3 års jubileum som akvarist.

Mange spør meg om det ikke er fryktelig mye arbeide med å vedlikeholde et akvarie. Og om det ikke er kostbart.
Noe tidkrevende er det jo selvfølgelig. Og gratis er det heller ikke.
Men det blir jo snakk om hva man ønsker å prioritere, her som med alt annet vi bruker vår tid og våre penger på.

Det jo mange ting som spiller inn. Størrelsen og kravene du, akvariet og innbyggerne setter for å ha et miljø å trives i.
Det er klart det koster både mer tid og penger å kjøpe utstyr til min 720 liter - enn til min 61 liter.
Jeg har valgt å følge mange råd ifra andre akvarister med lang fartstid. Og jeg lar disse delte erfaringer være med på å bestemme valg av type/merke/størrelse/rutiner på utstyr og "daglig vedlikehold" hos meg. Hvorfor? Jo, som kjent så kan billig fort bli dyrt. En billig filterpumpe kan fort bli mer kostbar enn en dyr kvalitetspumpe over litt tid. Den billige holder kanskje ikke like lenge, den har mindre ytelse og resulterer kanskje i problemer som igjen koster meg tid og penger for å rette opp i.
Men nei, jeg følger ikke andres råd blindt, selvfølgelig ikke. Jeg innhenter opplysninger og erfaringer fra flere hold. Medakvarister i lokalmiljøet og vennekrets, litteratur, Internett. Og man merker seg fort hvem som vet hva de snakker om når man ser på hva disse ulike sier/skriver. Og man bygger selv opp endel erfaring med tiden - og man stoler etter hvert mer på egen dømmekraft.

En vesentlig betydning for kostnadene er hvor man bor i landet. Her jeg bor, langt nord, koster det å få ting fraktet til. Både ved levering via post og som butikkeier. Akvarier har høy pris på frakt. Et eksempel på dette; mitt 720 liters akvarie med heltdekkene lysarmatur - kostet i frakt nesten like mye som selve akvariet.
Og fisker sendt med post, se det har jeg ikke engang turt forsøke meg på. Men mye annet går det flott an å få tilgang til for en rimelig penge ved kjøp fra internettbutikker eller via privatpersoner. 
Eksempler på dette her hos meg er at all mat, filtermaterialer, tester, tilsettnings-stoffer, koster meg ofte 30% mindre ved kjøp i nettbutikk enn i lokal butikk. Samle opp til en større bestilling og frakten man må betale overstiger ikke det man må betale for varene lokalt.
Ved kjøp fra privatpersoner vil jeg si man bør ha litt kunnskap og/eller tillitt til selger om at han/henne vet hva det snakkes om. Det kan være vanskelig å kjøpe en brukt filterpumpe av en fremmed når man selv ikke har noe kunnskap om kravene man bør ha til pumpa - vite hva man skal se etter/spørre etter.

Det er mange ulike gjennomføringer av dagelige/ukentlige/månedlige stell av akvarier. Ulike meninger og rutiner. Jeg har valgt mine rutiner. Og. En ting er jeg iallfall sikker på. Jo mer nøye du er med rutinene dine jo mindre sjanse har du og fiskene dine for å få problemer. Og problemer betyr som kjent ofte merarbeid.

Gleden hobbyen gir meg tatt i betraktning så føle jeg verken at den koster meg mye tid eller penger.

mvh
3 år`s jubileum.
Gratulerer til meg selv.
I denne uken som vi har lagt bak oss, kunne jeg "feire" mitt 3 år`s jubileum som akvarist. 27 juni for tre år siden kom jeg hjem etter et impulskjøp, med et akvarie på 43 liter. Og en enkel håndbok om akvariehold.

Tre år senere har mengden vann vokst til 720 liter - og kunnskapen er betraktelig utvidet.

mvh
Gratulerer med jubileum. Håper jeg ikke får prosentvis tilsvarende økning i liter på mine første 3 år. Har kommet opp i 900 liter nå på 5 mnd.
Har du planer om å utvide mere? eller er du fornøyd med karet ditt? Drømmer om et stort innebygd kar jeg også
Ingen planer om å utvide nei PG. Jo, det er ikke det at jeg ikke kunne tenkt meg det - men man må prøve bruke fornuften litt også.

Alt vel her.
Litt små-engstelig for temperatursvingningene jeg har om dagen på grunn av sommervarmen. Det kan ikke være helt bra med disse svingningene.
Men. Det ser nå ut til å gå bare greit.
Ved å løfte hele lysarmaturet opp noen centimeter og ved å ikke ha på lyset på dagtid, klarer jeg holde tempen på 27 - 29 grader de varmeste dagene. (normaltemp hos meg 26).
Jeg tenker at det må være det mest fornuftige måten for meg å gjøre det på, minst mulig svingninger i tempen. Skal jeg drive med påfylling av kaldt vann, isposer og lignende, krever det at jeg er tilstedet hele tiden - noe jeg ikke har anledning til. Og dermed ville det ført til større temp variasjoner.

mvh
Massevis av fisketurer utendørs så langt denne sommeren.
Men ikke i år heller skal jeg ta "den store" ser det ut til.
Denne ørreten er årets største - enn så lenge.

Min bror som var her på ferie, tok 60 ørret på en dag! Personlig rekord det!
Dog ikke var de av noen størrelse å nevne disse 60.

mvh
Fortsatt varm sommer!
Gratulerer med ørretfangsten! Den du holder er jo et prakteksemplar! Det har dreiet seg mye om fisk hos oss også...både ute og inne. Vi gjør som deg for å holde temperaturen i karene mest mulig stabil, og så holder vi dører og vindu oppe mest mulig.....men det er jo nesten et lite luksusproblem...jeg mener, det at det blir FOR varmt her på Helgeland!

Vi har grillet mye makrell, men også hatt en smak av ørret...det er sommer, det! Og mere god-vær er lovet i uka som kommer!

"Sømnes-sistrusene" ser ut til å trives bare godt, men enten så har den gule mistet ett øye, eller så har det bestandig manglet?! Det er bare ei grope der det skulle ha sittet. Dette oppdaget vi noen dager etter de kom hit, så ikke vet jeg, men som sagt, den ser ellers ut til å være i fin form, og ser slett ikke ut til å være hemmet. Nå går'n under navnet "den enøyde banditt".

Sverd-drager hannen har antakelig elsket seg ihjel. Vi fant han stiv og fargeløs en morgen. Det ser ut til at vi skal kunne få minst et par kull etter hans død, så det er bare å håpe på å få drettet frem noen hanner. Ellers vokser de øvrige ynglene raskt, sånn at neste gang vi treffes så har jeg leveringsklart-det er bare å ønske seg!

Men enn så lenge så nyter vi det deilige været, og de gode urtene. Føler meg litt som en drøvtygger, men det er jo klart at selvdyrket bare MÅ spises!

Snakkes! Mvh. Kate.
Jeg har egentlig ikke så mye å berette. Ting går bare greit i husets tropiske innsjø. Og det er jo ikke noe som er bedre enn det.
Jeg har stående et akvarie på 61 liter på jobben min i barnehagen. I sommer har fiskene, Platy og Guppy, vært på sommerferie her hjemme hos meg.
Nå er det snart på tide å flytte disse tilbake. Jeg har tatt litt ekstra vannbytter og stell på barnehageakvariet, målt at vannverdiene er bra - og så likt som mulig akvariet her hjemmet - så nå får jeg snart avslutte fiskenes ferie. Blir litt utsatt liksom - det er ikke bare bare å få tak i dem.

Har hatt oppe rotoren/impelleren på min utvendige eheim 2080 og kontrollert dennes tilstand etter 8 måneders drift. Tenkte meg at der iallfall var noe skitt/belegg å finne her. Men nei. Den var omtrent som ny den.

mvh
Barnehageakvariet.
Endelig er fiskene på plass i akvariet jeg har stående i barnehagen jeg arbeider i. "Barnehageakvariet" er på 61 liter og har stått i gang hele sommeren mens fiskene har vært på ferie.
Det ble en lang sommerferie på dem. Så lang at de har klart å formere seg godt i denne tiden - og ikke klarer jeg fange inn alle Guppyene som svømmer rundt i min 720 liter her hjemme. Men pytt pytt.
Barna syntes det var kjempestas å få fiskene på plass igjen.
Nytt for året er at jeg har hatt med meg to små ancistrus yngel (4 mnd gamle). Barna syntes jo dette var utrolig rare og artige fisker.
Og enda rarere, at de spiser agurk! Barna har stått med nesa klistret til akvarieglasset i håp om at noen skulle komme og spise på agurkskiva vi puttet nedi. Og de fikk lønn for den tolmodige ventingen.


mvh
Fredelige og uproblematiske dager. :-)
Hei Hei.
Jeg har lite oppdateringer her for tiden.
Men hva skal jeg skrive om?
Alt er bare "fryd og gammen" hos fisk og eier.
Ingen problemer av noen slag.
Og ingenting er vel bedre enn det.

Jeg går vel egentlig og venter litt på "det store frafallet" av enkelte arter i karet mitt. Jeg vet lite om hver arts forventede levetid. Og jeg har jo endel fisker som ble kjøpt inn i tiden etter at jeg startet opp som akvarist for tre år siden. Jeg finner det helt naturlig at endel av disse snart vil forlate meg. Foreksempel mine Skjørtetetrar og Vinkeltetrar.
Min tidligere stiore gjeng med Neontetra har allerde blitt meget tynn i rekkene - men jeg kan vel ikke forvente annet når det er tre år siden de ble kjøpt inn.
Disse tingene bekymrer meg uannsett ikke.
Mine Praktbotiar vokser og "fyller" akvariet stadig mer og mer.
Man ser jo ikke veksten daglig.
Men når jeg i dag sammenligner disses størrelse med mine SAEèr så forstår jeg at her strekker botianen seg ut i lengde og høyde stadig.

Har denne uka hatt akvariekveld her hjemme hos meg ilag med noen trivelige damer fra bygda. Elsker disse kveldene. Hyggelige folk med samme interesse.

Noe nytt har skjedd. Tre unge damer har flyttet inn i karet, Sverddragere. Takk Kate.
Jeg har nemelig en herremann av denne arten som har gått lenge alene. Årsak; kjøpt som Platy i tidligere tider da ikke jeg hadde kunnskap nok og butikkpersonalet vist ikke hadde mer kunnskap enn meg de heller.
Vel. De er nokså unge disse damene. Den noe eldre herren kikker på dem, holder litt øye med hvor de befinner seg. Men han går da ikke på barnerov heller så han viser så langt tolmodighet.

mvh
Det er servert. :-)
Halvkokt potet og gulerot til hovedrett. Banan til dessert.
Dette måtte prøves etter at jeg hadde lest diverse innlegg i forumet om dette.

De forventet seg nok agurk, slik det bruker å komme.
Men glupske som de er satte de straks igang med å smake.

Banan og potet falt best i smak. Og forsvant.

Mens gulerota ikke ble helt spist opp.



Hei
Nye fôringsforsøk ser jeg. Artig. Har du sett salgsannonsen på akvarium i
dagens avis? Hva syns du. Fristende...... Grepet av liter syken.

Til svarteper
Hei svarteper.

Jeg har ikke sett avisa ennå - men så annonsen på BAnett.

Lite opplysninger og stiv pris på pumpa synes jeg. Men som sagt, det står jo egentlig ingenting om hva man får i den annonsen. Han skal ha 1500 for pumpa.
Størrelsen på akvariet er flott, og du får et flott møbel ilag med akvariet! Her vi bor så må man si er prisen på dette er bra tross alt. Skal du bestille/hente annet sted i landet blir det fort mange penger.
Men jeg ville spurt om den pumpa. 1500 for en brukt pumpe ....... den bør være god.
Spør om type/størrelse pumpe. (merke?, utvendig? kapasistet? hvor gammel?)
Hvilket merke på akvariet?
Følger ikke noe annet med? Varmekolbe foreksempel.
Noen riper/skader?
Hvor gammelt?
Gamle lysrør?
Det er absolutt verdt å ta kontakt med selger svarteper.


mvh
Var hos ei "akvarievennine" i går. Kate. Her på bildet hennes nydelige damepus og litt av stor-akvarie.

Kate (som også er medlem her på forumet) og mannen disket opp med nydelig middag og dessert. Masse levende lys. Og først og fremst en hyggelig kveld med masse prat både om akvarier og annet. Da kunne det bare være mørkt og kaldt ute, for hos dem er det hjertevarme - og en masse akvarievann.
Kan man ha det bedre når man er på besøk?

mvh
Heisann!
Takk for sist, og takk for varm og trivelig kveld. Delt glede er dobbel glede! Bare synd at Svarteper ble låst i møte, men det er ikke værre enn at vi gjør det igjen! Nå driver vi å forbereder utstilling med Pitteliten til helga. Vi vasker, klipper og børster. Som plaster på såret for Pusi, Milde Marie Trschkolt, tok vi Lillian-metoden, og kjøpte en pose tørrfisk som ho kunne kose seg med mens Pitten ble pusket med. Skal si det raskt ble sjefs-bytte på kjøkkengolvet vårt! Her har Pusi fått vært dronningen av Saba og andre betyderlige steder......helt inntil det kom tørrfisk med i bildet! Pitten formelig hentet fiskebitene fra munnen hennes....og ho satt pent stille og gapte så han fikk godt tak!!!! Skal si det ble favoritt.....bare ikke hos DEN vi hadde tenkt! Morro var det lell. Når vi nå kjører gjennom Trondheim har vi håp om å finne ei prektig dame til den stakkars kampfisken som bygger skumreder og venter med lengsel. Vi har gitt han 40-literen, ynglekaret, som bolig nå. Det er kanskje litt mye strøm i vannet, men da får vi heller slå av pumpa og bytte vann oftere. Ellers håper jeg også på noen vakre planter....noen som jeg ikke har fra før, eller kanskje HADDE før! Dessuten har vi fått yngel i storkaret, men denne gangen skal naturen få gå sin gang, men likevel ser det ut til at det skal bli noen Black Molly for den som ønsker! Ha ei fortsatt fin uke! Hilsen oss på andre siden av vika!
Ancistrus tilvekst igjen.
Nå ligger han far selv og vokter nye avkom. Det er på tide at tidligere kull forlater redet.
Jeg har la ut annonse under gis bort både her i forumet og på finn.no i dag.
Har bekymret meg veldig for hvordan jeg skal finne gode nye hjem til dem alle. Men nå kan det se ut som om vero9a, medlem her i forumet, løser mitt problem. Med litt hell skal jeg få fraktet så mange som mulig av barna til henne om noen få dager.

At den ene albino ancistrusen lå og voktet egg, det har jeg sterkt mistenkt en stund. Men først i dag fant jeg endelig en lommelykt som fungerte (ønsker meg lommlykt til jul!) og fikk tatt en titt inn i keramikkhula hvor han ligger. Nå var det ikke egg jeg så, men en hel arme med bitte små nyklekket ancistruser. Like artig hver gang dette.
Jeg kunne se at mange av dem var gule i fargen som sin pappa (albino altså). I de tidligere kullene har de vært i undertall, men denne gangen kan det se ut til å være motsatt.
Nå er det dessverre slik at de fleste vil bli spist opp når de kommer ut av hula snart. Og jeg kommer ikke til å gjøre noe for å hindre dette heller da det er vanskelig for meg å finne nye hjem til dem. Men. Jeg håper at noen vil overleve, slik det har skjedd i tidligere kull.

mvh
God kveld i stua!No har eg lese og studert bilder,og rett so kosa meg med det du har fortalt Godt skrive og du for ei trivelig stue!Med eit slikt flott akvarium ha tv`en fått kvile-pause.
Her blir det moro og stikke innom for å sjå kor det går


mvh
Hei
Gjett om jeg er misunnelig på den trivelige akvariekvelden deres. Vi må prøve å få til ny kveld før jul. Yngel igjen da Lillian. Flott. Tar gjerne en til
gul. Takk for tips om akvarium til salgs. Venter til opppussing er ferdig
vår/sommer og hadde tenkt meg et møbelakvarium på ca. 300 liter.
Lykke til på utstilling Kate.
Til svarteper
Om noen av albinoene overlever så skal du få en ja.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap