Lillian`s Akvarie Blog (side 7)

Etter å ha hatt gi bort annonse her på forumet, er nå alle ancistrus barna flyttet ut eller venter på å flytte til avtalte nye eiere. Det føles godt å vite at de alle har gått til nye eiere som vil gjøre sitt beste for at de skal få det bra i sine nye hjem.

Ikke lett å fange de små i et innredet og beplantet 720 liters akvarie! Det tok sin tid å få dem i hoven ja.
Gruer meg til jakten på de siste skal taes.
Zoo-1 i sandnessjøen.
Det er jo ingen akvarie eller dyrebutikker i mils omkrets av hvor jeg bor.
Nå har jeg vært og sett på den forholdsvis nye foretningen Zoo-1 i Sandnessjøen. Tre timers tur fra her jeg bor.
Jeg gledet meg som et lite barn på julaften til jeg skulle inn og se.
Og jeg ble ikke skuffet!
Men tanke på kundegrunnlaget butikken har er jeg imponert over størrelse og vareutvalg. Og noe som er like viktig, meget vennelig og dyktig betening.
Det var et meget positivt og koselig bekjentskap!

mvh
Ancistrus yngel.
Jeg har nevnt før at han far ancistrus albino ligger og vokter nye egg.
Nå er hans oppgave fullført og rundt i akvarie ser jeg mange små.

mvh
Gratulerer med yngel. Googlet frem Sømna på kartet, og det må jo være en av de mest øde plassene i landet? Tipper det er fredfult og bo der. Dyrebuttiker er oppskrytt, de er bare overpriset. Bedre å handle på nett. Litt værre med å få kjøpt og solgt fiks og planter tenker jeg, men det ordner seg vel.
Nytt 180 liters møbelakvarie.
Da jeg kjøpte 720 literen for snart ett år siden, solgte jeg alle de andre akvariene mine.
Har ikke angret - og syntes at et stort var nok.

Nå har det seg likevel slik, at et nytt 180 liters møbelakvarie står plassert på stua.

Bilder og fakta kommer senere.

mvh
Hva? Et til akvarium? No blir jeg enda mer grønn a misunnelse? Holder på med siste oppgave i videreutdannelse, mye arbeid. Pausene brukes til noen snarturer innen akvaforum. Innleveringsfrist i morra så da håper jeg å få bedre tid til heimeaktiviteter, akvarium m.m. Spennende med yngel igjen. Mange gule? Vi snakkes.
Jippi!Eit nytt akvarium under oppseiling Eg lyt le,det er so artig og lese kor folk" får "det,når ein lykkast med denne hobbyen !Det er so skøy,og no ventar eg med spenning....

mvh
Mitt nye akvarie.
Akvariet på 180 liter, nevnt 16 nov, er for lengst oppe og går.
Men så langt i fra ferdig. Derfor lar oppdateringer vente på seg her.
Men her er iallfall et førsteinntrykk i bilder.

mvh
Akvariefolk er koselige folk. :-)
I mine 3 1/2 år som akvarist har jeg kommet i kontakt med mange andre akvarister. Både nybegynnere og mer erfarene. Både via kun nettkontakt men også via samtaler på telefon og også fått truffet noen ansikt til ansikt.
Som tidligere i kveld. Ei trivelig dame fra nabokommunen kom for å hente noen ancistrus barn her hos meg. Det var meget koselig. Praten gikk lett. Vår felles glede over akvariehobbyen gjorde jo t vi hadde masse å samtale om - selv om vi var totalt ukjente for hverandre.
Akvariefolk er meget trivelige folk er min erfaring så langt.

mvh
Hei! hvis du noen gang skal forbi nesna...
...så har vi en stakkars Pleco som er vokst ut fra akvariet vårt (140 liter) og som du gjerne kan få! Så det flotte store akvariet ditt og tenkte at det må være paradis for den!
Har satt oppslag på Nesna, men ingen har store akvarier her! Plecoen er så fin, og vi har hatt den siden den var liten, men vi fikk ikke opplyst om at den kunne bli så stor...Den er ca 25 cm. Har ikke hjerte til å avlive den, men han trenger absolutt større plass!! Minimum 375 liter


Mvh

Krystelle Bredrup
Nesna
Til xtelle.
Hei nabo i nord.
Takk for innlegget i min akvarieblog her på forumet.
Det er et flott tilbud du gir meg. Skulle gjerne adoptert din pleco. Men har nok ingen planer om å reise til dine trakter med det første.
Du kan jo prøve å legge ut en annonse her på forumet, under rubrikk oppe på menyen. Det er gratis.

mvh
Siste tilveksten av ancistruser. :-)
Jeg vet jo ikke tallet på det siste kullet med ancistrus yngel.
De har for lengst fått lov av han pappa og slippe ut av hula nå - og er overlatt til seg selv.
Mine Skjørteteta jakter ancistrusyngel som normalt. Men jeg ha rlikevel klart å telle 12 stk som jeg har sett med det blotte øyet. Og da er det nok fler - det er ikke lett å se disse småruskene i det store 720 liters karet!
Jeg har tross tidligere tanker om dette, satt 8 stk lyse (albino) i et fødenett i håp om at disse skal få vokse opp. Har jo akvarievenner som ønsker seg en av disse så jeg skal se om jeg ikke kan redde noen av dem.

mvh
180 literens første dødsfall. :-(
Da har jeg lagt inn fakta om det nye 180 liters akvariet under min side.

Lysarmaturet stod oppå et par planker fra i går til jeg kom hjem fra arbeide i dag - til bengalakken jeg har malt bakgrunnen med var tørket.
Og hva fant jeg da jeg kom hjem?
Joda, en tørrfisk på gulvet ved siden av akvariet.... En regnbueciklide.
Jovist har jeg dekkglass på. Men. Gutten har klart likevel hoppe ut der hullet til pumpas slanger går ned i karet....
Ja vel ja. Jeg må altså også dekke hullene i dekkglassene helt igjen?

mvh

Den uhelige hjelperen.
I helgen har vi jobbet videre med ny-akvariet. Bakgrunnen er nå malt. (bengalakk svart og hvit på glassets utside)
Steiner er satt ned. Den falske rota som fulgte med karet er fjernet.
Det går fremover.

Men du verden for et styr vi hadde her.....
Det var ikke enkelt å få flyttet karet ut fra veggen slik at jeg kom til med pensel selv om jeg tømte ut 1/3 av vannet. Men "min hjelper" er jo sterk heldigvis.
Hjelperen ville hjelpe meg å male - og klarte søle en dråpe maling oppe i karet!!!!!
Den løste seg ikke opp og han kunne faktisk plukke den opp hel fra vannet.
Men du verden jeg har bitt negler.......!!!!
Men nå har det gått nesten to døgn og fiskene oppfører seg normalt de - så det har nok helst gått bra.
Vi sølte ille da vi malte - og måtte "vaske" gulvet med white sprit her. Nei, forresten - vi hadde ikke white sprit, vi brukte lampeolje. Samme effekt. All maling ble borte fra gulvet.
Hjelperen kom også borti slangen/pumpehodet til det utvendige filteret som fikk maling på seg.
Det måtte tørkes grundig av før oppstart. Ikke med sprit!
Kontakter ble satt i og karet var i drift igjen - vi var fornøyde.
Men tempen på vannet ville ikke stige til 26 grader som innstilt på varmekolben....
Helt nede i 23,8 grader...
På ettermiddagen fant jeg ut hvorfor....
kontakten til denne var ikke satt skikkelig i.
Gjett hvem som hadde "satt i kontaktene" da vi startet opp det elektriske utstyret igjen.
Katten kanskje. Jo, det var nok han.
Hjelperen kastet allt tørkepapir inn i vedovnen og brant det der. Men hva klarte han da få til....
Joda, visst er vedovnen stor ......men..... han hev inn så mye at noe datt ut igjen. Brennende papir med lampeolje. Jo det brant godt ja.
Luringen forsøkte kvele ilden ved å legge papir oppå ...... ha ha... hvor smart går det ann å bli da min venn....
Papiret brant jo godt det...
Til slutt grep han en tykk papp-plate og klemte denne hardt ned på bålet - da slukket det.
Heldigvis er det jo en plate under ovnen slik at det ikke ble noen skader av bålet på gulvet.
Vel. Så måtte jeg vaske over gulvet - vi kunne ikke skli rundt i denne lampeolja heller.

mvh
Egg!
Da jeg tok et blikk i går etter jobb - fikk jeg et overraskende syn i 180 literen!
Denne Thomasicikliden setter opp et advarende skremmende blikk mot meg.
For se! Den vokter egg!
Jeg trodde de var for unge ennå. Og for nyinnflyttet.
Det er jo ikke sikkert det blir noe av eggene. Men artig er det lell.

mvh
Takk for titten i det nye akvariet, det blir kjempefint. Hyggelig kveld.
Egg forsvunnet.
Jeg ble ikke verken overrasket eller skuffet da Thomasiciklidens egg var forsvunnet allerede dagen etter da jeg kom hjem fra jobb.
Noen fikk noe godt å spise på antagelig.

mvh
God advent til alle akvarister. :-)
Luftpumpa Hydor ARIO4 luftpumpe med grønt lys. 50 l/t som jeg bestilte fra Tropefisk har ankommet - og er satt i 180 literen.
Det var fryktelig vanskelig å få luftslange og ledning til å ville ligge begravet nede i bunnlaget. Men det gikk nå på et vis til slutt.
Pumpa er meget dekorativ. Men vanskelig å få tatt bildet av i karet som rettferdiggjør denne.

Har bestilt fra Tropefisk flere ganger og er meget fornøyd med service og varer. Denne gangen har en feil skjedd i sendingen - varer bestilt, forhåndsbetalt og tatt med i medlagt følgeseddel manglet i pakken. Skrev mail til dem og har allerede fått positivt svar. Jeg har full forståelse for at slikt kan skje - første gang jeg opplever dette med dem - og er fortsatt like fornøyd med Tropefisk.

Fredag hadde jeg førjulstreff i vår lille uofisielle akvarieklubb her hjemme hos meg.
En meget meget trivelig kveld!
Jeg har sagt det før og sier det igjen, Akvariefolk er hyggelige folk.


Ønsker alle andre akvarister en kjempefin førjulstid.

mvh
Takker for førjuls-helsing!
Eg tok den til meg - og so var det eit festlig bilde du ha lagt ut!
Akvariet ditt har blitt skikkelig fint,kor står det til med det store?Kan du ta bilder derfra også?Interressant og sjå kor karra veks til etter ei stund i drift.
Elles har det vel blitt vinter hos dere også,ønsker deg ei trivelig tid mot jul,og ei god høgtid!


Mvh
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap