Lillian`s Akvarie Blog (side 8)

Takk Ewi.

I 720 literen fungerer alt bare bra. Det er liksom ikke noe spesielt å fortelle derfra.
Her et bildet av seks av mine åtte Praktbotiaer fra storkaret.
Praktbotiadans. De venter selvfølgelig på mat her.

Det siste kullet av ancistrus yngel vokser sakte men sikkert. Mange albinoer denen gangen. Liker dem veldig godt. Albinoene synes så godt i akvariet.

Planter er det ikke så greit med. Det vil si, de plantene jeg har vokser bra.
Men jeg har noen rabbagaster av noen plantepøbler-spisende-fisk - å jeg har rett og slett gitt opp på det området. Det er Valleniseran som får stå i fred. Og den vokser som ugress - om må lukes og klippes nesten hver uke.

mvh
Januar 2009
Tiden går fort, det har gått en måned siden jeg knotet ned noe her.
Jeg har passert 1 års "jubileum" siden 720 literen ble satt i drift.
Og alt fungerer bare fint alle de tre karene mine.

Jeg har i kveld sendt inn ganske store bestillinger både til Webzoo, Aquamanias og Tropefisk. Litt kjedelig å måtte bruke hele tre nettbutikker for å få tak i alt man skulle ha. Men slik er det nå en gang når man bor i utkant-Norge.
Forbruksvarer som filtere, ulikt for, tilsettningsstoffer. Utbytting av en redusert innvndig pumpe. Ekstra luftpumper. Samt tilbehør til et planlagt nytt akvarie; yngelkar/småfisk-kar rundt 100 liter.

Zoo-1 butikken i Sandnessjøen har hjulpet meg å få tak i, til 720 literen, 4 siamesiske algespisere og 4 dvergbotia. Endelig, har ønsket disse lenge, selskap til de jeg har fra før av disse to artene.
Kjempeartig. Og utrolig å se hvor små mine nåværende SAE engang har vært.

Så har vi begynt å leke med tanken om et saltvannsakvarie. Nå har vi ingen kunnskap om dette så det er masse å sette seg inn i før man kan i det hele tatt begynne å planlegge en innkjøpsliste. Vanskelig å finne bøker (på norsk) om emnet.

mvh
Bare positive erfaringer med nettbutikker. :-)
Jeg leser med jevne mellomrom innlegg her forumet hvor folk deler negative erfaringer med nettbutikker som selger varer til oss akvarister. Jeg vil ikke at dette skal diskuteres her i min tråd. Men jeg vil kun skrive om mine egne erfaringer. Og de er kun positive.
Ta de siste bestillingene jeg sendte til Webzoo, Tropefisk og Aquamanias.
Bestillingene ble alle lagt inn seint på kvelden den 21 januar.
På ettermiddagen den 22 januar, alstå et halvt døgn etter, var alt to av sendingene innlevert postkontoret og på vei til meg.
Og to dager etter den 24 januar var også sending nummer tre innlevert og på vei til meg. (i følge postens pakkesporing)
Dette er jo helt super service spør du meg.
Og akkurat disse eksemplene er ikke unike når det gjelder min erfaring med disse nettbutikkene. Jeg er så heldig at jeg kun har gode erfaringer med de nevnte nettbutikkene. Og jeg har hatt mange bestillinger via nett i mine snart fire år som akvarist.
Alle varene jeg har bestillt kommer nok ikke med det samme. Jeg har full forståelse for at de ulike nettbutikkene ikke kan ligge inne med alle varer på sine lagre til enhver tid. Så står det også om varebeholdningen på nettsidene ofte - under hver enkelt vare.
Jeg har også full forståelse for at det kan skje forsinkelser.
Men generellt, jeg har erfart at jeg kan stole på dem.


mvh
Hei
Nå benynner det å bli ei stund siden siste akvarietreff. Skal invitere men blir ikke før slutten av februar. Av og til innom her og titter. Saltvannsakvarie og
yngelakvarie? hm.hm. Hvem skulle ha bare et stort? Helt sikker på at du får det til. Går det bra med ansistrusyngelen, vokser de?

Gleder meg til neste treff.

Yngelkaret som vokste.

Behovet, ja iallfall ønsket om et yngelkar har vært tilstedet en stund.
Her skulle spesielt yngelen til mine ancistruser få ha en fredfull barndom.
Og ja, jeg kunne få fjernet noe av småfisken ut fra 720 literen.
Et akvarie imellom 60 - 100 liter var planen. Utstyr var kjøpt inn og nå var det kun selve akvariet som manglet.
Jeg undersøkte på nettbutikkene og jeg fulgte meg i private annonser.

Så dukket denne annonsen opp da;
Juwel Rio 240 liter, bøk til salgs.
Dobbelt så stort kar som det jeg planla.
Men hvem kunne stå imot ..... ikke jeg iallfall.
Akvariet var til salgs i nabokommunen.
Med fulgte møbel, utvendig og innvendig pumpe, innvendig bakgrunn, varmekolbe og sand.
Minuset var en liten skade på glass og gamle lysrør.

Søndag 8 februar ble karet tatt i øyesyn og kjøpt.
Jeg var - og er - meget fornøyd med kjøpet!

Arbeidet med plassering og oppstart ble satt i samme dag. Klarte man finne en plass til enda et akvarie i stua ..... Joda, man klarer det meste når ønsket er sterkt nok.
Den innvendige bakgrunnen var noe ødelagt - noe selger viste meg da jeg var og hentet akvariet. Ikke noe problem - dette fikset jeg ved hjelp av akvariesilikon.
Dette ble da gjort - og det hele satt på vent/tørk til dagen etter.
Den innvendige pumpa, en AM-Top, var ikke tett. En pakning var ødelagt.
Nå tok jeg en rask avgjørelse rundt dette. Jeg bestilte helt ny utvendig pumpe, annet merke.Det vil ta litt tid før denne kommer. Men karet ble startet opp/satt på innkjøring ved hjelp av innvendig pumpe.

Fredag 13 februar ble noen planter kjøpt mens man var innom Zoo-1 butikken i Sandnessjøen.
Disse ligger nå i karet - i sine plastpotter foreløbig.
På grunn av en tid med noe redusert bevegelsesmuligheter grunnet helsemessige årsaker, må resten av arbeidet med karet av-vente en tid.

Planen er å flytte fiskene i 180 literen i dette nye karet.
Og så blir 180 literen yngel og småfisk-kar.

~og galskapen ville ingen ende ta~

mvh
Se der. Du blir snart nødt å bygge på huset nå

PG
Se der. Du blir snart nødt å bygge på huset nå :)


ler** Ja du kan tro vi har snakket om det her min mann og jeg. Tenk om vi kunne fått laget et akvarierom i kjelleren.
Med tre akvarier på stua på 720, 240 og 180 liter - tar de mye plass selv om stua er på 40 kvadrat.
Men. Jeg hiver gjerne ut noe for å få plass til disse.


mvh
Da er 240 literen nesten ferdig.
En ny utvendig Fluval 405 har erstattet AM-Toppèn som egentlig fulgte med akvariet på kjøpet - og den innvendige fluval +4 pumpa som har bært ansvaret i karet disse to siste ukene.
Noen få planer er på plass. Ilag med stin, huler og røtter.
Mye tatt fra 180 literen - som nå skal bli et yngel/småfisk-kar.
Er fornøyd.

Det som gjennstår er å få byttet ut lysrørene som er gamle.
Og litt fler planter må til - men planen er å ha minimalt med planter i dette karet.

Ellers har jeg brukt ille gæli mye klingende mynt på akvariehobbyen i det siste.

Hobby Artemia sil
Artemiaklekker rund
Tetra digital TH35
Hobby termometer flyte
Webzoo Natriumbikarbonat NaHCO3 (pH/KH pluss) 1 KG
Artemia egg 100 Gram
Aquarium System NW 1 (luftpumpe liten)
ORCA Underwater glue 450ml
JBL Bioclean A ruterens
Mini plastakvarie med lokk. Ca. 1.5 liter X2
Eheim slange 16/22 mm pr. meter. 4 meter
Eheim Bøybar 27 mm (slangebørste)
3 filtervatt for 2226 og 2228
1 grov og 2 stk filtervatt for 2226 & 2228
BTN Slimline 50a 50x45 cm rød Gneis
BTN Slimline 50b 50x45 cm rød Gneis
Trerot. M
Trerot. S x2
Fluval 405 (utvendig pumpe)
Fluval 105 (utvendig pumpe)
Søchting Carbonator CO2 Refill
3 stk. Ancistrus huler, skifer.
Back to Nature Akvarie guide
Back to Nature L-Maller
Bede - Foto Atlas 8000 bilder
JBL Novotom Artemia 100 ml
AkvaForum t-skjorte

mvh
Litteratur
Her er bøkene om akvariehold som finnes i min bokhylle;

*Djur hemma - Akvariefiskar av Peter Stadelmann.
Utgitt på ICA bokforlag. Hefte. Svensk tekst.
Dette var den første boka jeg skaffet meg - samtidig som jeg kjøpte mitt første akvariet. Alle bøker/hefter jeg ramser opp her har alle noe - eller mye - bra ved seg. Men akkurat denne boka er vel den jeg har et dårligst forhold til.

*Akvarie-fisker av Ulrich Schliewen.
Utgitt på Cappelen forlag.
En bok jeg har brukt masse. Enkel innføring om akvariehold. Men aller mest en oversikt over noen av de mange akvariefiskene vi har med bilder og lett innformasjon om disse. En god bok etter min mening.
Selges blant annet hos Bokkilden.no.

*Akvariet fra A til Ø av Mary Bailey og Gina Sandford.
Utgitt på Landbruksforlaget.
En murstein av en bok. Men med masse bra innhold om alt ved det å være akvarist - nesten.
Selges blant annet hos Bokkilden.no.

*Back to the Nature Guide om Malar av David Sands.
Svensk tekst.
En flott bok med fakta og bilder om maller.
Selges blant annet hos webzoo.

*Back to the Nature L-Mallar av Ingo Seidel.
Selges blant annet hos webzoo.

*Akvariet mitt av Ulrick Schliewen.
Utgitt av Cappel forlag
Selges blant annet hos Bokkilden.no.

*Norsk akvarie og hagedam leksikon.
Utgitt av Spektrum forlag.
En murstein av en bok. Men med masse bra innhold om alt ved det å være akvarist - nesten. Annbefales sterkt.
Selges blant annet hos Bokkilden.no.

*Produktkatalogen til Tropica.
En flott oversikt over endel akvarieplanter.
Billig men nyttig. Hefte.
Selges blant annet hos webzoo.

*Back to Nature Akvarie guide av Kjell Fohrman.
Selges blant annet hos webzoo.

*Bede - Foto Atlas 8000 bilder.
Selges blant annet hos webzoo.

*Saltvattensakvariet av Daniel Knop.
Selges blant annet hos webzoo.

I medlemsbladet Norsk Akvarieblad, fra Norsk Akvarie Forbund -
finner du også endel matnyttig lesestoff for en akvarist.

mvh
Omorganisering av 180 literen.
Med mye god hjelp fra mannen min er nå 180 liters akvariet gjort om til småfisk-kar. Jeg har på grunn av en operasjon for drøye to uker siden bære og løfteforbud - og er avhengig av endel hjelp om dagen. Men hvem klarer vel fire uker uten å gjøre noen ting....
Alt var "timet" og tilrettelagt på forhånd. Slik skulle tiden den utvendige pumpa var avslått bli kortest mulig.

Akvariet ble helt tømt for vann. Thermomatte lagt ned i bunnen. Grusen erstattet med sand. Bakgrunn, BTN Slimline rød Gneis limt på - med ORCA Underwater glue. Deretter planter, røtter, luftpumpa og mallehuler satt på plass igjen - og vannet fylt tilbake. Det tok 1 1/2 time, så av erfaring fra tidligere vet jeg at bakteriekulturen i pumpa klarer et slikt tidsavbrudd.
Alt gikk greit og jeg er fornøyd med bakgrunnen og det nye bunnsubstratet.

Da luften gav seg ble flytting av småfiskene fra 720 literen påbegynt. Dette var arbeidet som tok tid. Jeg trodde jeg var smartere enn Guppyene, Platyene, mine albino pansermaller, små ancistruser ...... Men 2-1 til dem. Det var ikke enkelt. Og ennå er der ikke alle vi har klart å få tak i.
Lykkelige c. aeneus albino. :-)
Mine Corydoras Aeneus Albino har jeg hatt lenge. De har bodd i storkaret på 720 liter. Der er grus som bunnsubstrat. Jo, jeg har lest at de foretrekker sand - men å bytte substrat i dette karet har aldri vært aktuellt.
I 720 literen er der mange innbyggere. Og selv om det virker fredsomt og harmonisk der - har ikke akkurat mine små pansermaller vært de som har hatt førsteretten i matfatet akkurat.

Nå som jeg hadde anledning til å sette opp et "småfisk" kar på 180 liter valgte jeg bruke sand i bunnen her - nettopp med tanke på at mine corydoras skulle få være i sitt rette element - sand i bunn.

Og jeg tror jeg nesten vil påstå, selv om det nok er litt vanskelig for meg å se hva som er en lykkelig og hva som er en ulykkelig corydoras, at nå er de lykkelige. Nå har de ro når det er foring. Nå har de sand å stikke sine små snuter" nedi - og det gjør de. Aktivitetsnivået har vært høyt det døgnet de nå har vært i sitt nye hjem. Og jeg får aldri nok av å se på hvordan de nå roter rundt i sanda.
Dette er et syn verdt alt arbeide med omleggningen av karet!

mvh
Coryer er artige
Ga for noen uker siden trillene mine eget kar. De har jo hatt sand hele tiden, men fikk nå en egen 98 liter. De lekte og la egg hver dag i tre uker og nå svømmer det hvertfall en liten Trille på ca 1 cm der

Venter på to corygrupper til som jeg antagelig får på tirsdag
Kjemoespennende å lese seg gjennom denne. Stas å se at det er flere i "nærområdet" som driver litt større enn normalen.
Pg
Mine corydoras har forsøkt legge egg mang en gang i 720 literen. Men selvfølgelig. Eggene ble jo spist.
I 180 literen går de ilag med platy og guppy samt unge ancistruser - så om de forsøker seg på familieforøkelse igjen vil det nok bli samme resultat dessverre.
Et eget kar til dem hadde jo vært det beste.


mvh
Nubbe
Takk nubbe.
Ja litt større enn normalen - det er noen rare blikk som sendes når jeg setter igang prate om akvariehobbyen min.

mvh
Mallehuler i bambus
Jeg kjøpte mallehuler i bambus for noen dager siden.
Fra Taina som har annonsert disse for salg her på forumet.
Jeg la dem først til bløting i en bøtte med vann. Men tolmodig er jeg ikke alltid - så jeg har alt lagt dem ned i to ulike kar. Flytedyktige er de ennå så de er så langt plassert tilfeldig og ved hjelp av steiner som anker.

Jeg har ei fin dame, ei Panaqolus sp. L169. I motsettning til de fleste av mine maller oppfyller hun faktaene som er å lese om at dette er nattaktive dyr. På dagtid bor hun under noen røtter. Kommer frem på kvelden litt før foringstid og litt før lyset slukkes. Først da er hun aktiv.
Lita, rund og kjempesøt.
Men altså. Denne damen har aldri brydd seg om de ulike mallehulene jeg har i karet, skifer og keramikkhuler. Men jammen. Da hun fant bamushula i går kveld - så kan det se ut som om det vil komme en flyttemelding. For der ligger hun nå.

mvh
Jeg har fem Herotilapia multispinosa, Regnbueciklider. i 240 literen.
Jeg har, tydligvis to som har dannet seg en allianse. De har det siste døgnet blitt mørkere i fargene. Hannen mørkere brun og endel svart., Hoà brun, nesten litt gullfarget. Normalt er de fredelige. Men disse to er nokså morske for øyeblikket. De vokter tydeligvis sitt revir - som er under i en steinrøys i karet - og jeg kan ikke se inn dit hva som foregår. Egg? I tillegg har de begge vist frem noen, jeg vet ikke riktig hvordan jeg skal beskrive dette, vridninger - ristninger med kroppen. Det er jo tydlig at deres oppførsel har med lek å gjøre. Men jeg hører gjerne ifra noen som kan noe om denne fisken.
Har dessverre ikke mulighet for å flytte ut de andre fiskene i karet. Så barn blir det nok ikke. Men morro er det lell.

Om noen har noe erfaring og fakta og dele med meg anngående denne Regnbuefisken - har jeg laget en egen tråd her.
Min erfaring med ciklider er nesten på null.

Samtidig har et par Thomasiciklider lagt egg.


[External Image]

[External Image]

[External Image]
[External Image]

Bildet 1;
I går kveld la regnbuecikliden egg. Ikke inne i steinrøysa - men på bakgrunnen i akvariet. Du kan se alle de gule prikkene bak fiskene på bildet her.
Nå er de jo ikke alene i karet. Og både egg og eventuelt yngel vil ganske sikkert bli spist opp.
Men artig, det er det!
Bare 20 cm unna dette paret vokter et Thomasiciklide par sine egg - lagt natt til i går. Disse har gjort dette mange ganger - men eggene blir alltid spist opp. Denne gangen har iallfall eggene ligget lengre enn tidligere.
Begge parene er naturlig nok noe aggresive. Og idiellt sett burde begge parene fått være alene og i ro. Har dessverre ikke mulighet for å flytte ut de andre fiskene ut av karet. Så barn blir det nok ikke.
Litt bekymret er jeg jo for den hissige adferden. Men. Heldigvis så jager de kun annen fisk som kommer helt nært.

[External Image]

Bildet 2;
240 literen hvor ciklidene bor. På venstre side en diger varmekolbe. Den som fulgte med karet tuller og gav for høy varme i karet - så jeg har bestilt en ny. I mellomtiden bruker jeg en som egentlig er altfor stor - som dere ser.

[External Image]


Bildet 3;
Og slik ble 180 literen etter omorganiseringen.
Mangler planter i begge karene. For å dekke pumpa blant annet. Men det får komme etter hvert.
Plastslangen litt til venstre for midten her - er en midlertidig løsning for å senke/løfte skjea med agurk i karet.

mvh

og et bildet av en thomasiciklide.

[External Image]
Nyydelig cichlide!
Og jeg liker veldig godt 240-literen din.
Jeg kan forøvrig levende forestille meg levenet med to cichlidefamilier så tett innpå hverandre. Cichlider og egg/yngel betyr som regel bråk uansett.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap