Lillian`s Akvarie Blog (side 9)

Takk Inger Anne.
Ja det skal de ha ciklidene mine, de forsvarer sine egg med heltemot og stor iver.

mvh
Flott bilde. De fiskene ser nesten ut som at de er malt med oljemaling, helt utrolig egentlig
Kjetilv
Flott bilde. De fiskene ser nesten ut som at de er malt med oljemaling, helt utrolig egentlig


Takk Kjetilv. Javist er de flotte!

mvh
Eplesnegler
[External Image]

Det var vel bra at ingen så meg i dag. Der jeg satt og studerte en middagstallerken fylt av 20 eplesnegler og litt akvarievann. *
Jeg har aldri vært begeistret for snegler. Ikke innen akvarieverdenen heller. Men. Har sett så mange flotte bilder og lest så mye om snegler i akvariene at jeg har endret mening med tiden. Jeg ville prøve meg på noen eplesnegler i 180 literen! Igjennom en privat annonse på akvaforum fikk jeg kjøpe disse. Var veldig usikker på hvordan frakta skulle gå - det er vinter og kaldt. Men med selgers velsignelse tok jeg da sjangsen. Pakken kom i dag. Jeg gjorde som selgeren hadde rådet meg til. La dem ut på dette fatet og ventet på at de skulle våkne av dvalen de hadde gått inn i under sendingen. Og. Jeg flira av meg selv der jeg satt og nistirret på sneglene på middagsfatet. Etter få minutter viste noen av sneglene tegn til liv. Etter tre timer hadde alle sneglene vist livstegn.

[External Image]

De fleste sneglene er nå plassert i akvariet og er i aktivitet. Fargene deres ble raskt sterkere (og finere) etter kort tid i akvariet.
Men noen snegler er ennå veldig passive og jeg sitter for første gang i mitt liv og bekymrer meg for noen snegler på et middagsfat. Jeg krysser fingrene for at alle skal klare seg etter den traumatiske opplevelsen med å bli fraktet av posten Norge - og norsk vinter.

[External Image]

En annen skremmende opplevelse må være de nysgjerrige innbyggerne i 180 literen. De er støtt borte i sneglene som ligger passive og "snufser" i dem. Mat?

Takk til Heidi Ingdal som solgte meg sneglene!
Det var jo en fin samling epliser du har fått deg der. Det blir faktisk ganske god fart på dem. Mange av fiskene mine er også borte og småspiser litt på eplesneglene desverre, men for det meste på skallet.
Eplesneglene i fin form. :-)
Det ble nattevåk for å følge med eplesneglene. Som en bekymret mor. Og i løpet av tidlignatta ble det endelig fart i alle sneglene. Mor pustet lettet ut.
Og i morges var det første a` mor gjorde å springe bort til karet, sette seg på krakken og studere. Og jepp, alt ser ut til å være fryd og gammen. Puster lettet ut.

Nyhetsinteressen ser ikke ut til å være så stor hos de andre beboerne lengre heller slik at de ikke er borti og "snuser" så mye på sneglene lengre.

[External Image]

I min bekymring glemte jeg i går og beskrive sneglenes farger.
De er flotte. Et utvalg av gule, grønne, blå, hvite, lilla. Stripet og ensfarget.

[External Image]

Nå blir det å utforske litt i deres matønsker. Har lest at de kan like både vanlige algetabeletter, kinakål, kokt potet, gulerot, blomkål, brokkoli, banan, agurk, broccoli og erter.
Jeg regner med at grønnsakene skal forvelles litt først...?
De fikk agurk i går kveld - og den ble spist
Mine er veldig glad i mygglarver også
Kjetilv
Takk for tipset Kjetilv.

Jeg tar gjerne imot tips, råd, lenker til aktuelle eplesnegle-sider.
Er totalt fersking på dette området.

mvh
Mallehuler av bambus.
Mallehulene av bambus som jeg skrev om 1 mars ble meget poppulære, La ned kun en i 720 literen som en test - de har jo så mange huler der fra før i skifer og keramikk.
Min Panaqolus sp. L169 flyttet som skrevet før, straks inn her. Men. Hun ble kastet ut ganske fort. For en av mine ancistrus sp oppdrettsvariant, albino, hankjønn - likte også denne. Han overtok boligen og min Panaqolus sp. L169 har flyttet tilbake under mangroverøttene igjen. Albinoens ledige keramikkhule er tydligvis ikke etter hennes smak.

Vel. Her er bare en ting å gjøre. Skaffe fler.
Og igjennom annonsen til Atle fikk jeg bestillt flere.
Pakken ankom i dag og hulene er lagt i en bøtte med vann for oppbløting og fjerning av fargestoffer.
Takk for god handel Atle.
Lillian Ulriksen
Mallehulene av bambus som jeg skrev om 1 mars ble meget poppulære, La ned kun en i 720 literen som en test - de har jo så mange huler der fra før i skifer og keramikk. Min Panaqolus sp. L169 flyttet som skrevet før, straks inn her. Men. Hun ble kastet ut ganske fort. For en av mine ancistrus sp oppdrettsvariant, albino, hankjønn - likte også denne. Han overtok boligen og min Panaqolus sp. L169 har flyttet tilbake under mangroverøttene igjen. Albinoens ledige keramikkhule er tydligvis ikke etter hennes smak. Vel. Her er bare en ting å gjøre. Skaffe fler. Og igjennom annonsen til [URLBLOCK1] fikk jeg bestillt flere. Pakken ankom i dag og hulene er lagt i en bøtte med vann for oppbløting og fjerning av fargestoffer. Takk for god handel Atle.

Oj disse hulene så perfekte ut. Snegler liker også å gjemme seg og hvile inni huler så disse hadde nok vært perfekte for det. Må vel vurdere en bestilling her skjønner jeg.
Heidi.
Jeg har foreløbig tre slike bambus huler i 180 literen hvor sneglene går i lag med Guppy, Platy, pansermaller og små ancistruser. Har ikke sett om sneglene fra deg har vært inne i hulene og tittet ennå. Men alle de andre beboerne er innom dem.
Ancistrusene er små og har ikke ro i baken enn så lenge. De har ikke behov for en fast boplass slik mine store sugemaller har. Men for dem og alle der virker det som en spennende plass både for å få litt ro og hvile - og for undersøkelser. Jeg vil sette inn fler her - i tillegg til noen fler i 720 literen.

mvh
Mine snegler er stadig vekk inni de to hulene jeg har og det irriterer mallene og pakistanbotian. I dag var det en stor grønn med striper som hadde tatt plass i skiferhula og pakistanbotian prøvde forgjeves å kaste den ut av hula ved å klaske til snegla med halen men den rikket seg ikke av flekken. Enden på visa ble at i dag så deler de på hula og ligger side om side inni der. De er så søte at....)
Heidi
Heidi Ingdal
Mine snegler er stadig vekk inni de to hulene jeg har og det irriterer mallene og pakistanbotian. I dag var det en stor grønn med striper som hadde tatt plass i skiferhula og pakistanbotian prøvde forgjeves å kaste den ut av hula ved å klaske til snegla med halen men den rikket seg ikke av flekken. Enden på visa ble at i dag så deler de på hula og ligger side om side inni der. De er så søte at....:-))


ler** Ja jeg kan se det for meg.
Så Pakistanbotian spiser ikke sneglene? Tar den kun såkalte pestsnegle?
Hos meg spiste eplisene alle ancistrusegga :/ Så hannene var ikke særlig glade i dem
Kjetilv
Hos meg spiste eplisene alle ancistrusegga :/ Så hannene var ikke særlig glade i dem


Kan skjønne han ancsitrusfar din hadde grunn til å være sur.
Jeg har ike voksene ancistruser i 180 literen der sneglene er. Kun helt unge ancistruser. Foreldrene bor i 720 literen. Måtte ha et annet sted å sette de unge - for når her var noen å skulle hente en eller to små venner - så var det et svare strev å få dem fanget i det store karet.
Mine snegler har aldri spist ancistrusegga. Pakistanbotiane mine er noe for seg selv. Jeg har to stykker og de tar ikke pestsneglene engang. De rører ikke eplene mine. De kan godt ligge og dele en malletablett med en eplesnegle de. De er veldig spesielle og jeg er veldig glade i dem.
Søskentreff. :-)
Jeg bor nord i landet. Langt fra min familie.
Men nå kan vi ha slektstreff her på forumet - akkurat nå er vi alle tre søsknene innlogget.
Og gjett, har mine søsken akvarier?
Joda. Jeg påvirket først lillebror. Som igjen påvirket lillesøster.
Etegilde.
[External Image]
Fest i matfatet.
Agurk, kokt potet, kinakål og algetabelett. (og vanlig tørrfor) Dette var gårsdagens meny i 180 literen.
Prøver ut litt variert meny nå for å se hva sneglene foretrekker.
De er ikke med på bildet her, jo en gul snegle sees såvidt bak keramikkhula da.
Men de kom etterhvert. Og ja, sneglene likte alle rettene som ble servert.
Jeg er litt bekymret for mine Albino pansermaller hva matinntaket angår.
I 720 literen kom de "litt bort", de ble ikke plaget av noen men de var jo små og "beskjedene" i forhold til andre beboere der - og var aldri de som fikk komme først i "matfatet". Likevel er de runde og fine som dere ser på bildet i mitt forgje innlegg.
Men nå som de har flyttet til 180 literen er der ingen som hindrer dem i å være først i "matfatet". Noe de benytter seg av til de grader.
Agurken ligger jo i ganske lenge om gangen. Og de er å momser nesten hele tiden synes jeg. Magene buler.
Fortsetter de slik må jeg minke mengden agurk som legges i om gangen.
Det er ikke bare agurken, selv om den tydeligvis er en favoritt. Neida, kokt potet, banan og squasj er også meget godt.

mvh
Hypokondertendenser.
Da jeg startet opp som akvarist for snart fire år siden, satt jeg meg ned og leste alt jeg kom over av litteratur om akvariehold. (etter innkjøp og oppstart selvfølgelig.....)
Og et tema var jo da mulige sykdommer. Hele det første året så jeg stadige tegn på syke fisk i mine kar - trodde jeg. Jeg har vel ikke tall på alle mulige diagnoser jeg har stilt på vegne av mine fisker. Heldigvis er jeg ikke av dem som hiver meg i medisinskapet ved første mistanke. Bra er det, for alt har bare vært begrunnet i bekymring og hypokondertendenser. Jeg har vært heldig og har ennå ikke hatt bruk for medisineringer. (bank i bordet)

I går fikk jeg denne ekle følelsen igjen. To sverddragere med hvitt på munnen. Munnsopp, jo jeg var ganske sikker her.Og ble det ikke mer og mer hvitt utpå dagen? Jo........ Medisinskapet ble kontrollert. Men først ville jeg ta et kraftig vannbytte. Begynte med å plukke ut alle godbitene som agurk, squasj og banan. (driver å tester ut hva mine nyanskaffede snegler foretrekker) Kastet et siste blikk på de omtalte fiskene med hvitt på munnen før jeg skulle starte tømme ut vann. Men. *gni seg i øynene* Hvor er det hvite? Borte!? Jo borte var det. Hm. Jeg foretok likevel delevannsbytte. Og jeg så ikke flere hvite munner. Ikke i går og ikke nå i morges.
Kan det værer bananen de har vært og gomlet på tro? Den blir jo ganske så klebrig etter kort tid i vannet. Tror nesten det. Men. Jeg skal altså følge litt ekstra med idag. Ingen banan i karet nå. Men skal putte nedi en bit igjen og se.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap