Nybegynnerspørsmål om meny og foring

I dag flytter det inn to små Ancistrus og fire Guppyer i 70-literen min. Karet har stått i nær tre uker og vannverdiene er fine (og vil bli sjekket ofte i tiden fremover). Jeg har kjøpt inn to ulike flakfor fra Tetra og en boks med malletabletter. Spørsmåletmitt er av slaget "hvor mye og hvor ofte"? Damen i butikken foreslo en diett som hørtes noe tung ut for småfisken mht. mengde og frekvens. Ut i fra det jeg har lest på nettet har jeg tippet meg frem til følgende, og vil gjerne ha hjelp til å bekrefte/korrigere:

-Flakfor to ganger daglig, ikke mer enn at det spises opp på et minutt eller to.
-1 malletablett annanhver dag rett før lyset går
-De andre dagene ert eller agurk til mallene.

Det jeg også lurer på er evt. om erter/agurker/tablettrester skal fjernes feks. morgenen etter.

Takker for alle svar

MartinB
Agurk/erterester skal fjernes morgenen etter. Hvis du har mye alger i akvariet lønner det seg å ikke gi tabletfôr til algespiserne. Har hatt algespisere i over et halv år uten å gi dem flakôr og det har godt bra. Du må ha lykke til med fiskene!
Synes menyforslaget ditt høres fornuftig ut, jeg
Du kan evt. varierere flakforet med frossenmat et par ganger i uka og bytte ut agurken med squash eller lettkokt brokkoli innimellom.
Jeg gir også malletabletter til ancistrus og snegler annenhver kveld. Har aldri sett noen rester av den

Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap