Spennende maller til 70-liter?

Jeg skal i disse dager sette opp akvariet mitt igjen. Jeg har fått malledilla, og har lyst på noe spennende. Problemet er jo at jeg bare har 70 liter her. Da er det jo mange arter som allerede er utelukket

Planen er å velge meg en eller to arter, og bygge opp karet så forholdene er lagt til rette for mallen(e), og velge en stimfisk som passer inn.

Jeg har mest lyst på L-malle(r) men har også vurdert coryer. Av stimfisk har jeg lenge hatt lyst på rødmunntetra, men stimfisk velger jeg som sagt etter forholdene mallen(e) vil kreve.

Forslag?
Jeg anbefaler corydoras av følgende grunner:

- En stim av disse kan gå greit i et kar av den størrelsen.
- De finnes i mange farger og mønstre.
- Det finnes fine, billige arter, og spennende og sjeldne arter.
- De er søte og morsomme
- Flere av artene er lette å drette.
- I motsetning til de fleste maller så er de noe aktive på dagtid.
- De fleste passer overens med rødmunntetra i forhold til vannverdier.

Er vel ikke noe å lure på dette
Driver nå og sjekker opp mulighetene for å kjøpe meg et større kar, så det kan være jeg(mallene) får større plass og boltre seg på Vurderer 120-180L, har ikke plass til mer enn som så.

Nye forslag til fisk ut i fra dette? Kan det være aktuelt med 2-3 L-maller av noe slag kombinert med en stim Corydoras kanskje?

Har forøvrig "oppdaget" en ny stimfisk, smykketetraen er utrolig vakker! Noen som erfaringer med både smykketetra og rødmunntetra og kan fortelle litt om forskjeller etc.?

Jeg KLØR etter å få sette igang nå
Tilfeldig bekjentskap
© Aqva Terra Eco Tours, Felipe Cantera
Reklame for plussmedlemskap