Mageløse fisk?

Hei sann. Har mistet litt fisk i det siste.

Verdiene er fine, de fleste fiskene ser ut til og trives, men det er noen som har blitt litt rare. Magene har bøyd seg opp på en måte, i stedenfor at de har det lille fettlaget de pleier. Så magene "forsvinner," og blir så litt bøyd opp. Det er tydelig at noen av dem har "knekt" hale, altså denne parasitten hos guppy. Jeg har neon, guppy og platy, men det ser ut som om det er mest guppy som gikk med. Jeg gir dem flere forskjellige for, så jeg tror ikke det er ensidig kost.

Jeg behandlet dem for noen uker siden for den berømmelige hvitprikk og de ser fine ut nå, etter råd fra fiskebutikk har jeg nå gitt dem litt B-vitamin for og se om de blir bedre. Forhåpentligvis går det over, men setter pris på innspill hvis det er noen lure løsninger der ute. Slik jeg ser det har de ikke noen sykdomstegn foruten denne "knekte" halen hos guppyene, som visstnok er vanlig.
Knekk på hanlen, innsunkne buker, og guppy. Da er diagnosen i de fleste tilfeller tarmparasitter, trolig C. cotti.

Se sykdomsartikkelen for tips til behandling.
Hm. Kan altså guppyene smitte platyene og neonene mine? Disse har også hatt innsunkne mager.

Hva er best? Avlive de jeg ser med uvanlige mager eller vente og se? De to guppyene som har knekk på halen, skal jeg ta dem eller la dem være, de ser ikke ut som om de har det fælt enda ihvertfall..
Dette er en parasitt som rammer alle fisk. Selvsagt rammes svake fisk først. Guppy er som kjent ikke spesielt sterke av seg
Ok. Jeg får se det an hva jeg gjør. Jeg tror jeg liker platy best, mindre styr med de egentlig. Flotte farger og kul atferd hehe

Thanks
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap