- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Vil gjøre karet grønnere
Vil gjøre karet grønnere
Hallo og hei,
Jeg har da bestemt meg for å gjøre karet litt grønnere da plantene som er der nå ser ikke ut til å trives noe særlig. Bleherien min blir mindre og brunere for hver dag som går, og det samme gjelder de andre plantene i karet. Begynner å få penselalger også . Det jeg nå lurer på er hvordan jeg kan få karet til å bli grønnere, karet skal ikke bli til noe plantekar da jeg ikke har penger til dette, men et greit, grønt kar som ikke krever mye.
Jeg har tenkt på å kjøpe meg et dobbeltarmatur siden jeg hørte at det ville hjelpe. Finner ikke noe som er billig nok :s. Det er vel også andre ting som spiller med når det gjelder planter, og det er jo dette med gjødsel og CO2. Jeg har lagd CO2 anlegg med flaske, vann og gjær før, men jeg vet ikke om dette vil være nok for mitt 90 L kar.
Hva slags gjødsel burde jeg kjøpe? Hva med lys og armatur? Forslag til planter som ikke krever all verden. Vil gjerne gjøre karet mitt lignende de som har vunnet "månedens akvarium", hehe. Jeg har sør amerikanske fisker så jeg synes "regnskog under vann" hadde vært fint for dem. =)
Jeg har da bestemt meg for å gjøre karet litt grønnere da plantene som er der nå ser ikke ut til å trives noe særlig. Bleherien min blir mindre og brunere for hver dag som går, og det samme gjelder de andre plantene i karet. Begynner å få penselalger også . Det jeg nå lurer på er hvordan jeg kan få karet til å bli grønnere, karet skal ikke bli til noe plantekar da jeg ikke har penger til dette, men et greit, grønt kar som ikke krever mye.
Jeg har tenkt på å kjøpe meg et dobbeltarmatur siden jeg hørte at det ville hjelpe. Finner ikke noe som er billig nok :s. Det er vel også andre ting som spiller med når det gjelder planter, og det er jo dette med gjødsel og CO2. Jeg har lagd CO2 anlegg med flaske, vann og gjær før, men jeg vet ikke om dette vil være nok for mitt 90 L kar.
Hva slags gjødsel burde jeg kjøpe? Hva med lys og armatur? Forslag til planter som ikke krever all verden. Vil gjerne gjøre karet mitt lignende de som har vunnet "månedens akvarium", hehe. Jeg har sør amerikanske fisker så jeg synes "regnskog under vann" hadde vært fint for dem. =)
Postet 04.10.07 kl 23:39
Planter vil gjerne ha litt gjødsel for å vokse og trives Jeg synes denne flytende gjødselen er bra. (Husk bare at du ikke skal ha den som i tillegg heter pluss.) Start gjerne med halv dosering og øk opp til normal dose hvis du har bra med planter. Har du mye nyinnsatte planter eller planter som vokser sent så hold deg til halv dosering eller øk langsomt til du ser om algene begynner å vokse.
Planter med mye røtter, som feks sverdplanter, vil gjerne ha gjødsel tilsatt i grusen også. Her finnes det flere typer tabletter og sticks som bare er til å putte ned til røttene.
Hvis du går inn på plantebasen kan du legge inn søk på planter som trenger lite eller medium lysmengde og som er lette å få til. Selv om du har lite lys kan du ha slike planter. De med størst lysbehov plasseres i midten av karet hvor det er mest lys. Anbefaler dessuten alle som plages med algevekst å sette inn rasktvoksende planter, feks Hygrophila eller vannpest, for å ta unna overflødig næring.
Tilsetning av co2 gjennom gjærsats er bedre enn ingenting. Prøv å få boblene til å være lengs mulig i vannet gjennom å bruke brusestein og plassere den under et blad eller en rot, eller, hvis du har utvendig filter, la co2 gå inn i innsuget til filteret.
Tar en hensyn til lyskravet til plantene en kjøper inn er det ikke umulig å ha et grønt kar selv med moderat belysning Lykke til!
Planter med mye røtter, som feks sverdplanter, vil gjerne ha gjødsel tilsatt i grusen også. Her finnes det flere typer tabletter og sticks som bare er til å putte ned til røttene.
Hvis du går inn på plantebasen kan du legge inn søk på planter som trenger lite eller medium lysmengde og som er lette å få til. Selv om du har lite lys kan du ha slike planter. De med størst lysbehov plasseres i midten av karet hvor det er mest lys. Anbefaler dessuten alle som plages med algevekst å sette inn rasktvoksende planter, feks Hygrophila eller vannpest, for å ta unna overflødig næring.
Tilsetning av co2 gjennom gjærsats er bedre enn ingenting. Prøv å få boblene til å være lengs mulig i vannet gjennom å bruke brusestein og plassere den under et blad eller en rot, eller, hvis du har utvendig filter, la co2 gå inn i innsuget til filteret.
Tar en hensyn til lyskravet til plantene en kjøper inn er det ikke umulig å ha et grønt kar selv med moderat belysning Lykke til!
Postet 07.10.07 kl 17:22
Endret: 07.10.07 kl 17:23
Takk, tante astrid.
Jeg bruker et 18w power-glo lysrør til karet mitt som er ca. på 90 liter. Jeg har hørt at lyset ikke er sterk nok. Akvariet mitt ligger på motsatt side av et vindu som slipper inn ganske mye lys. Vi kan si det sånn at vinduet er på den ene sida, mens karet er på den andre.
Vindu________gulv_______kar
Så det jeg mener er at sola "forstyrrer" lyset og gjør at det blir litt alger. Jeg vil satse på et dobbelarmatur, men dette er ikke lett å få til ettersom de fleste av de som er til salgs på nettet er ganske dyre etter min mening. en t5 armatur til en grei pris + gjødsel + co2 hadde sikkert forandret karet mitt. Tenkte jeg skulle skaffe et større kar og ha det et annet sted, men vi får se hvordan det går.
Vil ha skikkelig regnskog under vann så kulene mine akn kose seg
Jeg bruker et 18w power-glo lysrør til karet mitt som er ca. på 90 liter. Jeg har hørt at lyset ikke er sterk nok. Akvariet mitt ligger på motsatt side av et vindu som slipper inn ganske mye lys. Vi kan si det sånn at vinduet er på den ene sida, mens karet er på den andre.
Vindu________gulv_______kar
Så det jeg mener er at sola "forstyrrer" lyset og gjør at det blir litt alger. Jeg vil satse på et dobbelarmatur, men dette er ikke lett å få til ettersom de fleste av de som er til salgs på nettet er ganske dyre etter min mening. en t5 armatur til en grei pris + gjødsel + co2 hadde sikkert forandret karet mitt. Tenkte jeg skulle skaffe et større kar og ha det et annet sted, men vi får se hvordan det går.
Vil ha skikkelig regnskog under vann så kulene mine akn kose seg
Postet 07.10.07 kl 21:40
Tante AstridPlanter vil gjerne ha litt gjødsel for å vokse og trives ;) Jeg synes [URLBLOCK1] flytende gjødselen er bra. (Husk bare at du [B]ikke[/B] skal ha den som i tillegg heter pluss.) Start gjerne med halv dosering og øk opp til normal dose hvis du har bra med planter. Har du mye nyinnsatte planter eller planter som vokser sent så hold deg til halv dosering eller øk langsomt til du ser om algene begynner å vokse. Planter med mye røtter, som feks sverdplanter, vil gjerne ha gjødsel tilsatt i grusen også. Her finnes det flere typer tabletter og sticks som bare er til å putte ned til røttene. Hvis du går inn på plantebasen kan du legge inn søk på planter som trenger lite eller medium lysmengde og som er lette å få til. Selv om du har lite lys kan du ha slike planter. De med størst lysbehov plasseres i midten av karet hvor det er mest lys. Anbefaler dessuten alle som plages med algevekst å sette inn rasktvoksende planter, feks Hygrophila eller vannpest, for å ta unna overflødig næring. Tilsetning av co2 gjennom gjærsats er bedre enn ingenting. Prøv å få boblene til å være lengs mulig i vannet gjennom å bruke brusestein og plassere den under et blad eller en rot, eller, hvis du har utvendig filter, la co2 gå inn i innsuget til filteret. Tar en hensyn til lyskravet til plantene en kjøper inn er det ikke umulig å ha et grønt kar selv med moderat belysning :) Lykke til!
Det som er at jeg ikke vet helt med hva som menes md "middels belysning" osv... altså hvor mange w/l jeg skal ha i vannet.
Men uansett, jeg har da tenkt å oppgradere karet siden jeg har fått tilbud av naboen om et bytte. Det nye karet blir på 160 liter, og til dette får jeg med 2 x 54 w armatur og blri til sammen 1500 kr. Lysmengden blir bedre i forhold til hvor mange liter det kommer til å bli. Tenkte også at litt lys kan komme til å motvirke lyset som kommer fra et vindu ca. 2-3 meter unna. Noen sør-amerikanske planter, helst buskete, dere anbefaler? Trenger ikke være lette, men tette skal dem være ;p
Postet 19.10.07 kl 16:07
Postet 19.10.07 kl 16:35
Postet 19.10.07 kl 22:45
Endret: 19.10.07 kl 22:49