Algesuppen og andre supper (side 2)

Det er nok kobbertetra, bare ufattelig dårlig lysrør i det karet som gjør at fargen deres absorberes litt.
Jeg misunner ikke dere som har mange akvarier lengre :P

Tappet ut alt vannet, fjernet innvendig bakgrunn og filter idag. Det tok sin tid. Brukte tipset til Donald (ikke Duck) om å fjerne silikonrester med en grovskrubb (beregnet på glass) etter å ha brukt tapetknivblad for å ta det verste. Så bar det i dusjen for en skur til. Er i grunn nokså utslitt av bare det, så nå er det greit å ha en tørkepause på karet, hehe

Når man bor i liten leilighet så blir det dusjen som blir stedet. Så det blir kattevask på meg idag :P

To bøtter med sand og sandsnegler, en bøtte med Echinodorus "Rose" med penselalger. Enda litt usikker på hvordan jeg skal angripe denne rakkeren. Klippe den ned som bare f... tenker jeg. Jaja. I morgen tror jeg det blir lite gjort annet enn å sette karet på gulvet i stua. Så på søndag blir det test oppsett med ny bakgrunn og se hvilken rot som passer og litt sånn snacks. Var på Clas Ohlson idag og kjøpte litt nødvendig utstyr så :P

Skulle visst hvilken størrelse det er på slangene som følger med Eheim 2222en dog. Var vanskeligere å finne ut enn jeg trodde. Får ta det på øye/metermål hvis ikke. Enda ikke bestemt meg om jeg skal ha Juwel pumpa i tillegg til bakgrunnsfilteret. Men tror jeg kjører Eheimen oppi der uansett. Da motstår jeg fristelser om å få noen apistoer til 54 literen og kan få solgt det. For jeg har hatt akvarie på stuebordet lenge nok

De fikk ikke sove i fred i dag heller :P
Da var bakgrunn silikonert fast. Vil nok male litt over silikonen etterpå, men har allerede malt hullene i bakgrunnen.

Filterløsning er også på plass bak der. Så det neste nå er å silikonere rammen fast igjen. Tror jeg lar silikon"pakningen" som er der være der og tar silikon oppå så det klisser seg fast inni plastrammen. Så bør det sitte.

Føler aldri at bakgrunnen er silikonert nok fast heller. Fikk jo mer silikon på hendene enn mellom bakgrunnen og glasset :P Det blei tett foran så det begynte å renne ut der pistolen dytter seg innover i patronen, heheh. Jaja, dritet får sitte, skvisa inn det som gikk. Bare til å håpe.

Nærmer seg

Og for de nysgjerrige så er det ene bildet av hvor mye agurk 6 ottoer spiser på et døgn :P
Enda en personlig tråd jeg har gått glipp av... :o
Likte godt den nye bakgrunnen din...
Aggi
Enda en personlig tråd jeg har gått glipp av... :o Likte godt den nye bakgrunnen din... :)


Ja, fort gjort å gå glipp av disse her

Meget pen bakgrunn disse her ja, men må si meg enig med Mona. Et h... å finne røtter som passer til fargen de har brukt. Vurderer å male :P Og jeg fant en som passa perfekt i "rotskapet". Men det blir sikkert finere å velge en med totalt forskjellig farge eller bare glemme røtter og prøve å fine steiner som passer istedet. Eventuelt bare dekker jeg rota med mose og photoshopper den i bilder der roten viser :P
Jeg ville ikke prøvd å dekke den helt til... Den er jo så fin... Trenger du ordentlige røtter til dette karet? Hvis du gjør det, og ikke finner noen som ligner, så er det jo et kjent designtriks å finne noe som bryter så mye, at det passer inn likevel... ;P
For de som lurer. Sand som står to uker i bøtte uten å røre rundt og sirkulere litt stinker hevd når man skal ha ut sanden i bånn av bøtta. Don't try this at home! :P

Nå er det vann i karet siden i går, så nå er det snart oppe og gå igjen. Wohoo. Blir en liten periode uten fisk her, men får se, vannet er noget uklart

(Forøvrig var det nok noen mm glipe i silikonfugen fordi det var bittelitt sand på siden :S )

Aggi: Nei jeg tror ikke jeg dekker den til. Men jeg har ikke funnet helt ut hvordan jeg skal ha det. Liker å ha en rot som går litt høyt i karet slik fiskene har noe å svømme gjennom. Får finne en som kontraster litt. Og kanskje finne noen steiner ellerno til annen dekorasjon. Men vil helst ha noe biotopaktig. Selv om det har forvillet seg malaysere og asiatiske kloneplanter oppi der :P
Kanskje du klarer å finne noe rekved i den samme gråfargen? Kom plutselig på at jeg har sett noe lignende på strender og slikt... Men jeg vet jo ikke om det går an å bruke, siden det har lagt i saltvann..
Kikka litt i dyrebutikken nå, jeg har gavekort der og de har veldig bra utvalg i røtter. Men blir nok å handle en del planter og fisk for gavekortet uansett :P Men det var ihvertfall noe som var mer grått enn de røttene jeg har nå. Kanskje jeg heller burde gå for noen sånne tynne greiner med masse forgreininger i lys farge dog. Så det ikke er et forsøk på å ligne på trestammen i det hele tatt.

Usikker, men liker noe med litt høyde i karet også. Vanskelig
Får legge inn et bilde så jeg har noe å sammenligne med. Får kanskje prøve med forsteinet tre som matcher bakgrunnen. Og så ha planter opp og rundt. Pen kontrast med de ihvertfall.

Ikke slamsuget og ikke pumpe igang, så det er skikkelig filthy vann men jaja :P

Veldig stygt når ikke vannet når opp til rammen, så jeg lurer på om jeg skal lage en blåfilter mur lengre oppe og bare ha vannet helt opp. Har ikke sett om noen har prøvd det.
Så var det å tappe ned og tette små hull i silikonfugen gjort. Også funnet ut at nettingen til innsugene er ALTFOR finmasket. Så jeg bare klipper den opp og stapper inn grovt blåfilter :S Det blir nok litt manuell rensking av store greier der ja, men men. Får bare sensurere blåfilteret i bakgrunnen på bilder :P

Løsningen min blir som på bildet, så gjenstår det å se om det fungerer snart. Ting tar tid.
Driver og tester litt, må nok flytte litt på rota igjen. Men litt mer fornøyd med nytt oppsett nå, blir nok en rot og to til. Og et par planter til.
Done, endelig, takket være en pakke fra Aquamanias, med lys Skal ha litt mer planter da. Men nå må lommeboken hvile, til etter bilkjøp.
Video av nyoppsett
Kjøpt litt en del planter som nok hadde det mye bedre hos Geir (månedens akvarie februar 08), men satser på de fleste greier seg. Tilfører nå CO2 med et enkelt Nutrafin flaskeoppsett etter tips fra ham. Går nok over til hjemmelaga brygg etterhvert, men det tar seg opp og ser ut til å bli litt bobler nå.

Bolivianerne har farga fullt ut etter at det ble beplanta, og er veldig nysgjerrige og utforsker og spiser overalt, man ser at de liker seg bedre. Så her er en liten video, kobbertetraene driver med "voldtekt" av de stakkars hunnene. Noen som er våryre her, alle hunnene blir kjeppjaga rundt, skulle kanskje hatt noe mose så det ble yngelmuligheter (ser ganske lett at det ikke er vanlig mobbing)

<embed src="http://www.youtube.com/v/dI4Wdn3IQCw" type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="350"></embed>
Nå er endelig bolivianerne fullt utfarga igjen, hjalp med mer planter i karet ja. Nå er far fornøyd og tar bilder

[External Image]
Eggsem
Her skjer det visst ting når jeg ikke følger med. Bolivianerdame klenga merkelig mye nær det ene innsuget, så etter en stund måtte jeg kikke litt, så at hun hadde eggifisøren ute, og så så jeg egga nede på "roten". Ikke akkurat beste plassen å legge dem men om de klekker så blir de vel flytta uansett. Men hu virka noe virrete så jeg tror ikke det blir noe yngel her uansett, ganske nysgjerrige kobbertetra i karet så det spørs ja

Ikke så lett å ta bilde fra siden av karet nei :P

[External Image]
Idag har det vært hannen som passet eggene, og hunnen gidder ingenting, så når han er borte og hakker i henne for å få henne til å passe litt så bare stikker hun. Kvinnfolk!

Hu passa dem vel første 2 dagene da, bare fikk ham til å passe litt om hun var på kikk etter neste plass å ha eggene. Hannen ser ut til å ha flytta dem nå, typisk å alltid legge dem hvor det er vanskelig å ta bilde :P Men det spørs om det blir noe av når dama har svikta, man kan ikke stole på de ungdamene viser det seg
Nå har jeg endelig lasta opp litt flere bilder til akvariet mitt, ikke så supre de heller, men mye bedre enn det som har vært før, så nå får jeg ihvertfall vist det.

Fornøyd med det ene her som viser en skikkelig struttende bolivianer sjef. Han er nesten litt fotogen, titter mot kamera og flekser litt, før han fyker tilbake til plassen sin, og så frem igjen og jage noen, så rolig tilbake og vise seg

[External Image]
Nok en gang wigglers
Da har fiskene (mikrogeophagus altispinosus) lagt egg igjen, etter 2 dager ble hunnen kjeppjaga. Udugelige damer, kan ikke stole på dem, må si meg enig med hannfisken

De har nå blitt wigglers og er flyttet til en liten grop i sanden, nå og da tar hannen de i munnen, legger dem så ned igjen etter en stund. Lurer litt på hva han planlegger, muligens å flytte dem, vet ikke hva ellers som er vitsen med å ta dem i munnen? Holder dem vel ikke akkurat varme, hehe. Han er uansett alene om å passe de nå, alle andre blir kjeppjaga.

Jeg håper de blir frittsvømmende så jeg får noen fotomuligheter Morsomt å se, ellers blir han redd når jeg er nær karet uten å mate, mens nå angriper han fingeren hvis jeg tilfeldigvis tar på karet i nærheten når jeg matet.

Det er herremannen på bildet oppfor som er faren forøvrig.
Mikrogeophagus altispinosus
Så gøy med yngel av disse fiskene, det ønsker jeg også meg når mine blir eldre! Veldig fine farger på de også ser det ut som
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap