- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Tanganyika med prinsessens av Burundi! Hjelp til utstyr, oppsett og andre fisk
Tanganyika med prinsessens av Burundi! Hjelp til utstyr, oppsett og andre fisk
Har planer pm å sette opp en Tanganyika kar med Prinsessen av Burundi som hovedfisk! Har et 180L Juwel møbel akvarie med innebygd pumpe og filter, men det går an å fjernes. Det jeg lurer på er om det innebygde utsyret holder med tanke på sirkulasjon osv. isåfall hva burde skaffes av utsyr? Nr. 2 stein, planter og annen innrednig, hva skal til for å få det til å se fint ut i et Tanganyika kar? Tenker da også på steiner som kan hjelpe til på de høye Ph og Gh verdiene det skal være i karet! Siste spørsmål er hva slags fisk jeg kan ha sammen med Prinsessene for å få litt mer liv? Har alerede tenkt å bryte litt med Tanganyika biotopen ved å ha eplesnegler i, som hjelp fot å holde alger nede. Vil sneglene klare seg i et slikt kar? Håper på svar! Hilsen kristian
Postet 05.10.07 kl 12:59
hei princesene er utrolig agresive når de danner par. de jager all fisk i at hjørne eller mobber de til de dør. i vårt 250 liter hjørne kar ble all fisk treng i et lite hjørne mens paret eide resten. du ser forskjell på at den ene har lengre tråer på hale finnene. når du får yngel går allle disse sammen men ikke ny fisk i karet det funker ikke.
vi har prinsessene i eget kar 125 liter vi har nå 50 yngel i det. vi har ingen planter men 3 store faxekalk stein med store hull. du må bruke fin sand da disse graver eggene sine i sanden. bygg steinene litt i høyden da de liker å stå i huler. men vi må tilsette gh salt eller gips og ph kh buffer hver gang vi har en ph på rundt 8,5 til 9 samt kh på 12-16. alger slipper du vist du er forsiktig med lysbruk og hvor store sterke lysrør du har. ikke bruk plantelys feks.
mitt råd fin deg et par å steller du med de gir de deg masse yngel......
å ikke ha mere enn de i karet bygg deg opp en koloni med yngel du får.
tro meg du blir skuffet over å se de andre fisken i et lite hjørne....
vi har prinsessene i eget kar 125 liter vi har nå 50 yngel i det. vi har ingen planter men 3 store faxekalk stein med store hull. du må bruke fin sand da disse graver eggene sine i sanden. bygg steinene litt i høyden da de liker å stå i huler. men vi må tilsette gh salt eller gips og ph kh buffer hver gang vi har en ph på rundt 8,5 til 9 samt kh på 12-16. alger slipper du vist du er forsiktig med lysbruk og hvor store sterke lysrør du har. ikke bruk plantelys feks.
mitt råd fin deg et par å steller du med de gir de deg masse yngel......
å ikke ha mere enn de i karet bygg deg opp en koloni med yngel du får.
tro meg du blir skuffet over å se de andre fisken i et lite hjørne....
Postet 05.10.07 kl 13:13
Endret: 05.10.07 kl 13:16
Postet 05.10.07 kl 13:17
Postet 05.10.07 kl 13:40
vi har aldri hatt noen form for eplesnegler i vårt kar. i ingen av våre kar faktisk har 4 biotop tanganika samt ett malle kar litt alger blir det i karene men de ønsker vi å ha, i ¨å med vi har plantespiser. men i prinsesse karet der er det lite fårekomster av alger da vi bruker svakt lys å ikke har det på hele dagen. timer har vi på det kommer på kl15 og slukker kl 23.
Postet 05.10.07 kl 14:15
Postet 05.10.07 kl 15:33