Oppgradering for diskus

Jeg bør vel ha bedre filter nå som jeg har 4 diskus i hus?

Filtrering: AmTOP 3337 & Fluval 4plus.

Er det da Eheim 2028 Pro II Spesial som er best? Og billigst på webzoo?

mona o
Hvor stort er akvariet?

Det er jo kansje litt lurt å ha med ja


Karet er 530 liter. Men bakgrunnen stjeler en liten 100 liter..
Gå for en 2028 så har du et driftssikkert filter i mange år fremover.
Må jeg skifte vann ofte hvis jeg kjører Am-Toppen og en 2028 (innkjørt), disse skulle klare å drifte 1100 liter kar sammen... teknisk sett.

Har aldrig hatt noe problem i karet, skiftet annenhver uke. Det har vel aldrig vert noe hardt belastet heller da.
530L med diskus, der ville jeg nok hatt i alle fall en 2028 i kombinasjon med noe annet. Personlig ville jeg utrustet karet med en 2080, dette er ett heftig filter.
Har det samme i 375litern med selskapsfisk, og jeg antar jeg må rense dette en gang i 2010 eller så. Noe som passer meg, og fiskene, utmerket
WOW! Har sett på den der. Men har ikke plass...
I akvariebordet så blir det et rom bak med god høyde men max 24 - 25 cm bredt. AM-TOP`en er vel ca. 23cm x 23cm og eheim sine der 21 x 21, så tengte jeg det skulle gå greit...

Kan jo kjøre:

Fluval4 + for akvarier over 215
AM-top 3337 for akvarier opp til 500
Eheim 2028 for akvarier inntill 600



Blir vel ikke noe flere en mine 4 diskuser.. Og for passe på at ikke strømmen blir for sterk i karet. En av pumpene kan sirkulere i bakgrunnen av karet også... for alt blir jo pumpet ut til fiskene til slutt alikavell.?

Det første du bør gjøre, er å dr... i de opgitte volumene fra produsentens side.
F.eks en 2028 er fort nede i 250-300L\t når dette er godt innkjørt. Dvs en sirkulasjon på ca 0,5... i ett kar på 600L.
Selv kjører jeg med 10x sirkulasjon i de fleste kar

Dersom begge de utvendige filtrene settes opp etter Eheims modell, har disse en samlet overflate på ca 2500m2. Dette er tilstrekkelig til karet ditt. Orker ikke ta med fluvalen, denne bidrar med originalt oppset med stusslige 5m2. En dråpe i havnet, i den store sammenhengen med andre ord
Er ennå ett stykke igjen til volumet i 2080, som er på ca 4000m2, men holder fint nok
Fluvalen er modifisert. Men synes ikke AM-toppen gjorde nokk sirkulasjon alene.. Am-top er vel eheim oppsatt, med råd fra Frank Angell
Kurv med bioballer og blåsvamp. Og substrat i øverste kurv

Mange takk for svar
Fikk en liten ide.
Da jeg har en fluval 4+ og den ikke tar ekstra plass. Og dens filtrering er ubetydelig sammens med de 2 andre pumpene.

Hadde det da hadd noe for seg å fylt denne med litt filtervatt? Det blir jo superenkelt å bytte det ut. Og alt som havner i denne sparer jeg jo mine utvendige filtre for. Og vannet blir ekstra rent?
Tja, vel, hmm, usikker osv

Filtervatt vil tette seg i løpet av kort tid, kansje så kort som dager. Det blir da en del pes med å bytte denne til stadighet.
Svamp er helt kurant til å filtrere ut partikler, så lenge en bruker riktig grovhet, og ikke er alt for ivrig på å rense denne
Espen
Fikk en liten ide. Da jeg har en fluval 4+ og den ikke tar ekstra plass. Og dens filtrering er ubetydelig sammens med de 2 andre pumpene.


Ta den ut av karret du har ikke behov for den. Fluvalfilteret lager en konsentrert vannstråle og det passer dårlig i lag med discusen. Hver gang discusen kommer inn i strålen så vil den flate ut fordi kroppen fanger utrolig mye vann sidelengs. Etter en stund vil discusen unngå å svømme i denne strømmen og i praksis får den mindre plass å boltre seg på.
Joda. Men trenger ikke å ha utblåsninga fra denne inn i karet. Har et "digert" rom i bakgrunnen.

Må vel gjøre noe med utblåsinga når det blir 2 utvendigfilter. Er ikke helt sikker på hvordan. Fram til i dag har alt vert skjult bak bakgrunnen. Utblåsning kommer rett ut av et hull i bakgrunnen..

Hvorfor la et innvendig filter du strengt tatt ikke behøver ta opp plass i karret? Går ut fra at det ikke er plass i bakgrunnen til dette.

Særlig pent er det heller ikke.
Plassen bak er ca. 25 x 25 x 60. Digert :P Kunne vel ha hatt 2 slike. Men da det ikke har noe for seg...

Jeg har en liten svampbit vannet må igjennom for å komme til rommet der. Den var kun for å stoppe fiskene med oppdagen at den samlet utrolig mye brun gørr. Uforståelig hvor mye som kommer når jeg skyller å klemmer den, etter en 2 - 3 dager. Å det er jo dritt som ellers ville ha kommet i utvendigfilteret. Derfor fikk jeg den tanken

Får prøve å ta noen bilder så det blir litt lettere å forstå hva jeg snakker om. For jeg er ikke helt sikker hvordan jeg skal plasere utblåsningen så diskusene ikke blir utslitt.

Jeg skal kjøre AM-top og Eheim 2028. Lurer da på å kansje kjøre AM-toppen kun i dette rommet bak. Og ha kun Eheim`en sin utblåsning ut hullet.

Takker så mye for hjelp så langt. Det ble litt mere med alt når jeg overtok diskusene :P
Da har jeg knipset bilder av "bakrommet" mitt.
På bildene er det to forsjellige løsninger. Og jeg har masse spørsmål :P

Det ble litt mye strøm med begge pumpene ut av hullet gjennom bakgrunnen. På de siste bildene så har jeg satt et rør på AM-Top`en så den blåser ut i bakrommet. Røret er et sånnt med masse hull. AM`en er den pumpen som er innkjørt.

Så Eheim 2028 er helt ny, og det er den som står for sirkulasjonen mellom "karet" og "bakrommet"..

Ser dette greit ut?
Noen som har noe formening om det er for mye strøm i karet? Som kan se for seg hvor mye strøm det blir av en Eheim 2028?

Har ikke satt på lystoppen enda, har saget litt i denne. Og skal borre hull til en eheim fôrautomat nå. Så hadde vert overlykkelig om jeg fikk noen synspungter før jeg satt på lystoppen igjen :P

Mvh Diskus Espen
Det med strøm er det enkleste. Hvis du ser på discusen at den fåt mye sideveis bevegelse borrer du bare opp utblåsningsrøret med hull tvers gjennim røret i de eksisterende hullene.

Du må ikke lage for dårlig sirkulasjon i vannflata for da får du et O2 problem
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap