Snegleinvasjon / Fiskedød

Hjelp !

Gir snart opp. Det er komt en hel bråte med små snegler/muslinger i selskapsakvariet mitt. Dette har skjedd samtidig som det har dødd ut en etter en fisk. Antar at det er et usunt miljø i akvariet som gjør at det har komt så mye små snegler, men hva er galt ????
Rett før det dør en fisk, ligger den i ro høyt i karet, der vannet er mest stillestående ( oppå vannutløpet for filterpumpa )

Noen som kan hjelpe ???
Kan høres ut som du har litt ugunstige vannverdier ja.

Hvor mye forer du, hva slag, hvor mange fisk har du og hvor stor er tanken din?
Uten mere info, er første tanke overforing.
Dette fører ofte til at snegler forstatt trives men at vannet blir giftig nok til å drepe fisken.
Det jeg ville gjort var å skifte vann, mye og ofte.
Takk for svar

Har et akvarie på 120 liter, med 24 fisker, derav 13 neontetra. Var vel oppi 40 stk en stund, men som nevnt forsvinner en etter en. Jeg har matet en gang daglig med ca en teskje tørrfor (Troical astacolor ) fordelt på ca tre ganger. Problemet startet etter en ferietur, da jeg ga de en kaloribombe ( Tetra Min Weekend)

Bestanden er per i dag:
3 Otto
1 Platy
13 neontetra
1 Ancistrus
2 black molly
1 sverdrager
2 Palettciklider med 15-20 små
1 Kileflekkrasbora

Ikke akuratt et selskapsakvarie for alle fiskene lenger.
Synes vel det var litt mye fisk, men jeg er vel litt streng kanskje
Men uansett skift vann, mye og ofte en stund.
Jeg hadde skifta 50% et par dager og så kanskje 30-40% de neste dagene,
til du for godt vann igjen.
Jeg hadde også med den mengden fiske du har forsatt med å skifte 40-50% men da i uka.
Høres ikke ut som du forer for mye, så det er nok som du sier at det er Weekend foret som har laget problemer.

Jeg mener at du ikke trenger å bruke dette, fisk har ikke vondt av noen dager uten eller med lite mat.
Er alltid litt å spise i en etablert tank.
Det jeg gjør hvis jeg skal reise bort noe tid, er å fore godt noen dager eller en uke før.
Det holder hvis det ikke blir alt for lenge, kommer litt an på hvilke fisk det er.
Men jeg kjenner ikke til noe fisk som har vondt av 3-4 dager uten mat
Håper det går bra
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap