Hvorfor valgte du malawi ??

Som overskriften sier lurer jeg på hvorfor dere valgte malawi.

Selv har jeg alltid syntes at disse fiskene var flotte, men har aldri blitt til at jeg kjøpte noen. Så plutselig fant jeg en hel flokk til salgs som var grisebillig (10-15 fisk for 300.-) og da måtte jeg slå til.
Etter dette har jeg falt mer og mer for denne fisken. Og spesiellt Malawi Mbuna.

Så, hva er deres historie ??

Ha en flott kveld.

Mvh Linka
Vet ikke helt
Men med nærmere analyse av egen atferd ser jeg ut til å være det jeg velger å kalle en "kontinentfreak".

Startet der mange starter med guppy, ancistrus og Scalare. Ancistrusene har jeg ennå (4 eøøer 5 lekspar fordelt på ulike kar) scaralene er byttet ut med VF og....har aldri fått dilla på levendefødere egentlig.

Malawi startet da jeg overtok et overbefolket 540 liters kar. Der var det intet mindre enn: 15 Oscar, 7 Sølvhai, 3 Gibbiceps hvorav en på 25 cm (den er nå 30 cm), 3 Clarias bactratas på rundt 20 cm, 6 brasiliensis, 3 texas cicklider, 4 ildbuk, 5 thomasi ciklider ++++ ca 50 fisk i alt. Det sier seg selv at jeg begynte å selge fisk med en gang. Den endte opp med at jeg solgte alt unntatt Gibbicepsene.

SÅ: etter uker med søk på nettet og en tom 540 liter begynte utålmodigheten å bli for stor. Men jeg hadde bestemt meg for ikke å forhaste meg. Jeg var innom Discus men slo fra meg tanken da jeg var litt for fersk på det tidspunktet (noe som senere skulle vise seg å være litt ubegrunnet - gitt at du velger voksne discus - yngel er ikke for nybegynnere).

Så kom jeg over denne siden. Der begynte jeg å bla i profilene på Malawi siden det var en av sjøene jeg allerede hadde lagt merke til. Jeg ble mer og mer fasinert over fargene, lokasjonene, det afrikanske og variasjonen. Jeg ble spesielt fasinert av at de er munnrugere. Det ble en slags besettelse å få disse til å yngle.

Etter flere år med malawi og over 1000 yngel har jeg fremdeles en 54o liter med Mbunas og Aulonocara samt en 166 liter med yngel (i august var det ca 200 yngel i den tanken, nå er det heldigvis bare ca 20-30 igjen).

Dette er aktive og nysgjerrige fisker.

Nå har jeg både malawi, discus, jordspisere (geophagus, satanoperca og mikrogeophagus), maller og Corydoras.

Akkurat i disse dager står Discus og jordspisere (Satanoperca) i høysete. Sjekk Satanoperca Leucostica eller Daemon så skjønner dere at dette er fisker med personlighet.
Malawi for meg var det nærmeste jeg kom saltvannskar i utseendet.
Syns det er utrolig flotte farger på malawi :o)

Dette er helt nytt for meg, lærer no nytt for hver dag.

At valget falt på malawi er vel veldig mye pga fargene dems, men syns også det er veldig spennende at de er munnrugere.

Eneste eggleggerene jeg har hatt tidligere er palettciklider, så dette er en helt ny verden for meg :o)
Jeg har hatt noen mindre kar med annen fisk i tidligere, men pga stadig flytting mm så ble det slutt. Nå har vi kjøpt et hus på Frøya. En dag i sommer gikk jeg en tur her og fant en innsjø med nydelig sandbund. "Den sanden hadde vært fin i et akvarium" tenkte jeg, og dermed våknet litersyken igjen. Satte meg ned foran finn.no og fant et ferdig innredet, nesten nytt, 250L malawikar. Grunnen til at jeg valgte malawi var at jeg nå kunne kjøpe et større kar og fordi jeg var klar for et oppsett for litt viderekommende. Ville også ha en type fisk som kunne vekke interessen hos de andre i familien (og det har fungert bra).
Angrer ikke en dag. Nå ønsker jeg meg et enda større kar, og bruke det jeg har til oppdrett av malawi.
Jeg hadde tenkt på malawi når jeg startet opp for ca 1,5 år siden, men tørte ikke. redd det skulle bli for vanskelig for en stakkrs nybegynner. startet med et 240-liters selskapskar istedet. fasinasjonen for malawi gav seg imidlertid ikke, og jeg leste og leste og leste litt til før jeg bestemte meg for å bytte. kanskje det ikke var så vanskelig allikevel?

solgte all fisk og gjorde om karet. inn med stein og ut med planter. heldigvis var det hjelp og fisk å få i strømstad, sarpsborg og fredrikstad. ble fort glad i fiskene, og leste litt mer, maste på alt og alle for å lære mer.
tok ikke lang tid før jeg skjønte at 240-litern måtte byttes i noe større.

nå er en 400liter juwel-rio bestilt og jeg gleder meg til fortsettelsen!
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap