Eheim Pro I 2224 Spesial = Dårlig pumpe?

Kjøpte denne pumpa til 240 literen min (har ikke satt opp 240 literen). Men jeg satte pumpa i denne 100 literen, for at jeg hadde ikke pumpe til det akvariet. Og pumpa går tett hele tiden!

Det står at den går opp til 250 liter, også klarer den ikke å være til et akvarium på 100 liter! Syns rett og slett pumpa er dårlig!

Noen andre som syns denne pumpa er dårlig? Eller er det noe feil med min?

Og det er lenge siden jeg kjøpte den, så jeg kan vel ikke klage heller?
Altså, pumpa har stått i eska lenge, uten å vært i bruk!
Tett? Her må det være et eller annet som ikke stemmer.
Jeg har Eheim Pro 2222 og 2224 i alle mine akvarier med utvendig filter, og jeg har til dags dato aldri opplevd at disse filterne har gått tett. Har hatt Eheim siden dag en omtrent med akvarier, og som sagt; jeg har enda tilgode å oppleve at et av dem går tett.

Det var derfor veldig rart å lese at noen opplever at dette filteret går tett gang på gang.

Jeg lurte litt på hvordan du har satt sammen filteret inni? Kurver, filtermateriale, rekkefølge osv? Har du den hvite vatten på toppen, og har du lagt den oppå håndtaket til øverste kurv, eller under håndtaket?
Hva slags innredning har du i akvariet, og hvor høyt over bunnen har du innsugsristen?
Tusen takk for svar

Med tett mener jeg at den bare står å durer og blåser nesten ikke ut vann.

Pumpa er satt sammen som det står man skal sette den sammen (bruksanvisninga). Og den hvite vatten ligger øverst, under håndtaket.

Akvariet er innredet med ganske store runde steiner i bunnen (tror det er sånn som er i fjæra), en STOR plante og noen små + Javamose. Også er den en liten hule og en skiferhule. Skiferhula står nærmest innsuget på pumpa. Plantene er i andre enden av akvariet.

Innsuget på pumpa står vel 1-2 cm. over steinene.
Den hvite vatten skal ligge oppå håndtaket
Skal den? :O
Kanskje ikke rart den går tett da :P
Du har garantert luft i pumpehuset slik at impelleren (den som driver vannet) ikke får skikkelig tak på vannet. Når jeg plages med dette så fester jeg en slange på utblåsningen og suger i denne slik at luften kommer ut i slangen og dermed får impelleren tak på vannet. Man kan også prøve å riste litt forsiktig i filterbøtta og se om dette er nok til å starte den opp.
Får prøve å gjøre det da

Skal den hvite vatten ligge over eller under håndtaket? :-/

Tusen takk for alle svarene

Den blå skal ligge under og den hvite over handtaket.
Spurte mamma (hun som styrer med pumpene), og hun sa at hun har den hvite vatten oppå, og ikke under :P
Dette er ett bra filter, men som alle filtre, er oppgitt volum på karet overdrevet.
Ville selv ikke brukt dette filteret til noe over 140-150L vann.

Fungerer suverent når ikke mekanismen står å stanger luft. Det er ingen filtre som fungerer spesielt godt når de gjør dette
Har jo lest at Eheim er så bra, så jeg kjøpte jo det da :P
Skal få fiksa pumpa i dag

Du, Frank, har du fått den e-posten jeg sendte i går? :P
Malin.P
Du, Frank, har du fått den e-posten jeg sendte i går? :P
Fått en fra deg i dag, ellers har det vært stilt fra deg på e-postfronten siden torsdag
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap