Meninger om min bakgrunnsplan/skisse (side 2)

SolVard
[QUOTE=Øyvind Aarum]Hva slags akrylmalig er dette? Hvor får man kjøpt den? Noe produktnavn på den?


Som jeg skrev over - Jotun Akrylmaling - fargehandel selges den

Mine kar er malt med det - ta er titt

Kikket på dine akvarier. Så jo veldig bra ut det! En helt annen stil enn jeg har tenkt meg. Men så veldig virkelig ut med den malingen der! Jeg prøver mere å etterlikne en elvebredd eller noe i den duren. Med endel huler og røtter.
Var på Maxbo og kikket på maling nå. De hadde ikke noen som het akkrylmaling, men de fleste malingstypene var av akryl. F.eks. Lady vegg, se [URL=http://www.jotun.no/jotun/product/dekorativ/DekorTDA.nsf/wvwProductDatabase/4D9270C2B6021207C12572C0002FD3C4/$file/LADY%20VEGG%2010.pdf]teknisk datablad her.[/URL]

Så dere mener at denne kan brukes i akvariet uten at det avgis stoffer og jeg trenger ikke dekke den med epoksi?
[URL=http://www.jotun.no/jotun/product/dekorativ/DekorTDA.nsf/wvwProductDatabase/8BA3681E01854D0BC1256609002914D3/$file/LADY%20VÅTROM%2020.pdf]Lady våtrom[/URL] inneholder soppdrepende midler. Det er kanskje ikke bingo å bruke i et akvarie?
Øyvind Aarum
Var på Maxbo og kikket på maling nå. De hadde ikke noen som het akkrylmaling, men de fleste malingstypene var av akryl. F.eks. Lady vegg, se [URL=http://www.jotun.no/jotun/product/dekorativ/DekorTDA.nsf/wvwProductDatabase/4D9270C2B6021207C12572C0002FD3C4/$file/LADY%20VEGG%2010.pdf]teknisk datablad her.[/URL] Så dere mener at denne kan brukes i akvariet uten at det avgis stoffer og jeg trenger ikke dekke den med epoksi?


Jeg bruker Lady Interiørmaling SM 10 - Kjøper da fargeprøve (1/2 liter) som er rimelig. Denne buker jeg som siste behandling av overflatene - altså ingen ting over etterpå. Kjøper basisfargene slik at jeg kan lage de fargene jeg ønsker selv. Dette har jeg hatt i kar i ett år og det fungerer perfekt.
Har nå fått skjært ut litt og pusset endel. Har igjen å pusse overgangen mellom bakgrunnen og plata som går ut foran pumpene. Disse blir nå limt sammen og alt blir som en del. Skal også lage en hul "stein" som skal fungere som grotte.

Inntakene skal dekkes med noe. Hva mener dere passer best her? Blåsvamp, eller en form for mørk netting?
Jeg må forlenge utløpet fra den utvendige pumpa gjennom bakgrunnen. Noen som vet om det finnes å få kjøpt adre typer utblås til disse?
Nå har jeg fått skjært ferdig og malt bakgrunnen. Men røttene må limes på først da. Også må alt vannes ut som nevnt av Solvard tidligere her. Bør det gjøres med gjennomstrømming i vannet. Sånn at jeg for eks setter karet ute, og lar vannet renne oppi så det renner over? Et par dager sa du? Blir mye vann det. Eller kan bare vannet stå i karet med sirkulasjon?

Mener dere bakgrunnen ble for lys?
Ser bra ut! For å få litt mer fargespill i bakrunnen kan du lage struktur i isoporen med fint sandpapir, for deretter å legge på et tynt lag med litt mørkere farge, hvor du utenpå legger glapak plastfolie mens malingen er våt, å ta den av rett etter på, da vil du få flotte sjatteringer med underliggende mørk farge i fordypningene etter sandpapiret
Kom nå hjem fra jobb og fikk se at begge røttene hadde løsnet fra bakgrunnen. Ser ut som silikonen hadde sleppi fra malinga.

En løsning er jo å skru fast røttene fra baksiden, men det er ikke mulig nå når bakgrunnen er veldig godt limt til glasset. (Håper jeg...)

Får se om jeg finner på noe lurt for å feste de. Kan jo skru inn en skrue bak på rota, som går litt inn i bakgrunnen og kjøre det inn med silikon.
Har erfart at vanlig akvariesilikon lett kan slippe taket når man fester bakgrunner ol. Jeg har gått over til Tec7 som også er uten løsningsmiddler men limer mye bedre.
Okei. Får håpe det ikke skjer med meg. Har mellom bakgrunnen og glassen en gos stripe fra topp til bunn for hver 20 cm ca. pluss noen klatter i hjørnene. Men da er det best å la det stå litt ekstra med vann i før jeg innreder det da. Bedre at det løsner mens det ikke er noe i det.
Tilfeldig bekjentskap
© Frosken
Reklame for plussmedlemskap