varmekabler, sandsnegler eller begge deler?

Har funnet følgende behov i akvariet:

1. økt sirkulasjon av vannmassene i bunnlag, grunnet framvekst av Cyanobakterier og minsket plantevekst nå som temperaturen i karret har falt. som igjen har skapt framvekst av vanlige alger i resten av karret, som igjen konkurerer med plantene og lager en trist ond sirkel.

2. Noe som passer litt på temperaturen i karret uten at det blir for varmt, da jeg har kaltvanns akvarie. Har ofte lav innetemperatur i leiligheten da den er gammel og litt dårlig isolert, fiskene mine trenger ikke å lide av den grunn.

Har lest litt og funnet ut at både varmekabler og sandsnegler er gode for punkt 1 og tror varmekablene kan passe godt til mine behov i punkt 2.

Men så har jeg lest om og blitt litt skremt av sandsnegler i det siste. Har ingen slags snegler i karret nå. Er det dumt å tilsette en mulig pest?

Noen av dere smartinger som har noen bedre forslag eller råd?
Advarer på det sterkeste mot å bruke sandsnegler siden disse kan bli til forferdelig irritasjon hvis det blir mange av dem. Å bli kvitt sandsnegler er utrolig vanskelig.

Varmekabler anbefales på det sterkeste.
Negative sider med å ha sandsnegler (sett vekk fra at det blir uhorvelig mange av dem)?
men vil varmekablene alene skape nok sirkulasjon til å skape aerobe forhold i grusen?

og er det sant som jeg har lest at varmekablene gjør at bunnlaget blir et minifilter grunnet vannsirkulasjonen gjennom det? I så fall, vill det gjøre at det blir mindre synlig fiskebæsj?

er eplesnegler bedre å ha som algespisere?

er det noen som har kjennskap til disse her ? er de jevngode med JBL sine selv om de er halve prisen?

masse spørsmål, har fler på lager men skal søke etter svarene litt før jeg stille dem
Både sandsnegler og varmekabler har helt klare fordeler og ulemper.
Varmekablene er om de monteres skikkelig usynlige på livstid. Ikke beiter de på planter om det er lite næring i karet heller.
Ulempen er prisen, og at de bør være temmelig kraftige for å få noe varmeutbytte i karet. Faktisk bør de være såpass krafite at de vil skape ett for varmt bunnlag for å i det hele tatt kunne bidra med oppvarming av de frie vannmasser.
En annen ulempe er at kabelen kan skades, og da er den gåen. Er det en 230V kabel som skades mens en jobber i karet, ja, da merker du det på en måte du helst ikke vil merke slikt på :p

Har selv kabler i ett kar, og kan ikke akkurat si at jeg merker den enorme forskjellen i biologisk kapasitet, selv om det er litt å tjene her. Planteveksten merker jeg mer at er bedre.

En del har store motforestillinger mot sandsnegler. Dette er høyst forståelig, dersom en ikke tåler synet av en eneste snegl.
Selv har jeg disse kun i ett kar med ekstremt finkornet bunnlag. Her gjør de en formidabel jobb med å lufte bunnlaget (har dermed en plantevekst som er høyst akseptabel), ete daue fisk og reker, beite på restefôr, og tar garantert en og annen alge. Ett reinere kar enn dette har ikke jeg i alle fall.
I karet jeg har disse, som er på 150L, med ett relativt tynt bunnlag, ser jeg skjelden snegler når populasjonen er under 500, røft anslått.

En annen klar fordel med sneglene er at de er salgbare, og kan bringe inn noen skarve kroner her, og noen der.

For meg er den største ulempen med denne type snegle, at de vanskelig kan fjernes for eventuell sykdomsbeahndling i fiskestammen. Dette betyr rett å slett at en risikerer hundrevis av snegler som dauer om en må behandle med spesifikke medisiner. Det er lite ønskelig, og det krever en del jobb å høste ut tilstrekkelig mange på forhånd.
Jeg vet hvordan, men ikke om jeg ville hatt tid til å høste ut mange hundre snegler før medisinering

Ser ikke noe problem med å ha begge deler, om det er ønskelig.

Ang varmen: kjøp en varmekolbe som kan stilles lavt, slik som Jager sine kolber. Setter du den på 18`C, og har kalibrert den til denne tempen, vil den aldri løfte tempen høyere.
Det er også fullt mulig å underkalibrere disse, slik at den når den er satt på 18`C, faktisk kun varmer til 15`C. (rent eksempel)
Jeg har selv JBL sine kabler sammen med sandsnegler i et av karene mine, denne kombinasjonen for jeg tror ikke at kablenes mål om vannsirkulasjon blir tilstrekkelig da jeg har sand som bunnsubstrat. Hadde jeg hatt grus som substrat hadde jeg nok droppet sneglene. Vannet sirkulerer mye bedre ned i grusen (og opp igjen) v.s. sand som er meget kompakt.
ok.
Som alltid; jo mer jeg vet, dess mer forvirret.

I forhold til varme ser jeg bort fra varmekablene som mulig varme kilde.

Dermed står jeg igjen med cyanobakterier i grusen, dårlig plantevekst og økt algevekst. Vil varmekablene løse det?

Vil cyanobakteriene forsvinne av seg selv? Når jeg tenker etter må jeg jo ta ut all grusen for å sette inn varmekablene og kan kanskje utnytte sjansen til en god grusvask, om dette ikke ødelegger balansen i karret.

litt på siden, burde jeg slutte med plantenæring når jeg har fått alger? eller tar jeg da bare mer næring vekk fra plantene mine?

Det er ørtenhundråderomkring mange potensielle årsaker til at BGA dukker opp. Det trenger slett ikke være noe feil i bunnlaget som gir denne uønskede bakterie\ algeveksten.
Det kan være samme årsak at plantene mistrives. Feil i næringsforholdene, både med tanke på sammensetting og mengde av de ulike næringsforbindelsene kan være utslagsgivende.

Det kan hende at det hjelper med varmekabler, men det kan også hende at dette har 0 effekt. Ekstremt vanskelig å spå på forhånd, desverre

Jeg vet ikke hvilken plantenæring du bruker (tror jeg da ), det er stor forskjell mellom de ulike merkene.
Har du mulighet til å måle No3, Po4 og jernmengden i vannet, kan disse være med på å gi en indikasjon på om det er for mye\ lite næring i vannet til at plantene trives, og at algene som er mer møysommelige av seg, overtar.
Har akkurat hygget meg med denne ukens delvannbytte så tror ikke verdiene vil være representative.

Bruker 10 ml tropica aquacare ukentlig. (etter vannbyttet)

Bunnlaget er mellom 3-5 cm tykt og bakteriene er opp til ca 1cm fra toppen av gruslaget.

Har ikke fosfatmåleutstyr men kan måle jern og nitrat senere om du tror det er noe poeng å gjøre i dag, nå skal jeg avgårde til søndagsmiddag

Takk for alle rådene hitill, alltids deilig å ha noen å lufte tankene for.
Mål gjerne disse verdiene, selv om masete meg aller helst skulle sett at Po4 også kunne måles. Det er oftest denne som er helt på bønna bærtur, og lager krøll
Har selv både kabler og sandsnegler samt sand som bunnsubstrat. Sliter likevel med cyano av og til, de kommer og går. Får allti fjærnet mesteparten av de mekanisk ved hevert/vannbytte.
Lars Odland
Negative sider med å ha sandsnegler (sett vekk fra at det blir uhorvelig mange av dem)?


At de drar maten ned under sanda for å gasse seg med den i fred for sultne fisk....

Når jeg har matet med fòringstabletter i et kar med sandsnegler, tar det jaggumeg ikke mange sekundene før sandsneglene er der så stort antall at sanda buler og rører på seg. Så plutselig er maten borte...

En annen ulempe er selvsagt at med snegler generelt kan man brått oppleve uforklarlig massedød. Snegler er sensitive for mye rart.
Og om noe slikt skjer og en hel sandsnegle-koloni plutselig dauer, så har man et gedigent problem.... I det antallet sandsnegler forekommer, så er det en katastrofe. Forurensningen vil være ren gift for alt annet levende i karet.

Sandsnegler "smitter", de dukker opp i akvarier der jeg aldri har puttet noen. Antageligvis føres bittesmå baby-sandsnegler med når jeg f.eks. henter javamose eller planter fra et kar og over i et annet. Jeg sjekker jo selvsagt mosen for å se, men de minste sandsneglene er umulige å få øye på med mindre man bruker lupe. (ja, sandsneglene krabber overalt for å finne mat om de må, og kravler rundt over sanda også)
Jeg har aldri opplevd det Mona sier om at de drar ned tablettene. Men at de etterhvert ligger oppå fôret, hverandre, på rygg osv i ett fullstendig kaos, det er ett vanlig syn i mine kar

Mulig at sanden min rett å slett er for finkornet til at de kan underminnere tablettene.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap