Operasjon 200x75x60 (900L) :) (side 4)

Med det fantastiske utgangspunktet er jeg sikker på at du kommer til å drette L128.

Har du merket om L128 gnager treverk?
Håvard Støre Andresen
Med det fantastiske utgangspunktet er jeg sikker på at du kommer til å drette L128. Har du merket om L128 gnager treverk?


Det hender at de er på røttene, Om de leter etter mat eller gnager tre, det vet jeg ikke.
Håper vi får svar på det når artsbeskrivelsen kommer, hvis den kommer.

Andreas
Gratulerer med nye nydelige maller!

Hvorfor skal denne spise trevirke? Den er vel kjent som en effektiv algeeter, og da rimer det ikke med at den spiser trevirke; grunnet forskjellige "munner".
Eg påstår ingenting, men lurer bare på hvor dere har dette fra?
Takk Takk.

Ta for eksempel L-190 Panque Nigrolineatus den spiser alger og er trespiser :P
Så det er ikke godt å vilte om 128 spiser tre, men at den er en god algespiser er det ingen tvil om.

Andreas
Det ble nok litt upresist hva eg mente.

Panaqolusene mine (L169) spiser også alger, men de er såpass lite effektive at eg ikke betrakter dem som algespisere. I naturen beiter de på biomatten, og får dermed i seg en del alger, men likevel...

Jeg spør primært pga rødbrun avføring i karet. Har tre andre mallearter i karet og prøver å finne ut hvem som gnager på røttene, hvis noen av dem gjør det.
Fikk svært god anledning til å studere Andreas sine maller i løpet av den 4 måneders perioden jeg hadde de.

Første perioden/måneden i karet ble rota nesten ikke benyttet i det heletatt, tror nok det henger sammen med at rota var algefri siden den ikke hadde vært i kontakt med vann på svært lang tid.

Etter en tid i karet ble rota mer attraktiv og mallene var til stadighet og sugde/(gnaget) i treverket.

Tror nok at dette skyldest økende mengde alge/bio.film.

Så aldrig noe rødbrun avføring, så det er nok en av de andre malleartene som er synderen.
Jeg var på Braut i dag og handla flere røtter til akvariet. Og det var som vanlig, dyrt å gå inn i butikken :P

Her er et par bilder av røttene som jeg fant. Jeg ser at det blir mye saging for å tilpasse røttene til akvariet. Men det er alltids greit å ha noe å gjøre

[External Image]

[External Image]

Andreas
Hei
Veldig flott dette her.. Spennede og følge med på hva du skriver og se på bildene
Det var røtter etter min smak! Lekkerbiskener det der, gleder meg til å se hvordan de blir i akvariet!

Du har vel ikke noe bedre å gjøre nå vel, enn å gå ut og sage litt i røttene!??
(så ut med deg)

Vi venter spent på fortsettelsen, vet du! *knegg*
Jeg har saga en rot allerede. Og det var ganske tungt de er jo hardere enn stein. Men jeg skal se om jeg får det ferdig i løpet av helga, må ikke forhaste seg vet du, da blir det bare slurv, og det vil vi ikke ha noe av.
Jeg kjøpte 6 røtter så det er litt å gjøre. Men jeg tror ikke jeg har nok aluminium til å feste alle røttene med. Så jeg må nok stjele noen strimler til med alu på jobb

Jeg må også hente kamera som ligger hos Morten. Slik at jeg kan ta bilde av akvariet. Når det er ferdig :P

Andreas
Flot akvarie! Det bliver godt med rødderne

Hvor er dine nye maller vidunderlige ;o)
Andreas Bjørvik
Jeg har saga en rot allerede. Og det var ganske tungt de er jo hardere enn stein.


Flink gutt! (eller mann...)

Joda, jeg vet godt at disse såkalte mangroverøttene er harde i veden, det er nettopp det som gjør dem så godt egnet til akvariebruk.
Men siden jeg er litt svakere i armene enn den gjennomsnittlige mann , så pleier gubben å sage slike røtter for meg når det trengs. En gang jeg skulle ha saget av et alvorlig stort stykke, halve rota tror jeg, så måtte han imidlertid ta den med på jobb og sage det med maskinen der (heter det båndsag eller noe sånt tro?)

Jeg gleder meg veldig til å se dette underveis, OG når det er ferdig. Har ikke sjekket bakover i tråden, mulig det står en del om det der, men er dette planlagt som et biotopkar for Lmaller eller no' sånt...?

mona o
Jeg gleder meg veldig til å se dette underveis, OG når det er ferdig. Har ikke sjekket bakover i tråden, mulig det står en del om det der, men er dette planlagt som et biotopkar for Lmaller eller no' sånt...?


Dette er et biotopakvarie... pr idag er det 15 hemiancistrus sp.128 og en panaque nigrolineatus (Royal Pleco) i akvariet. Akvariet finner du på profilen min her.
Jeg skal også ha en eller annen tetra. Men hvilken det vet jeg ikke enda.
Noen forslag??

Andreas
Det finnes jo mange arter som kan være biotopriktige ved at de kommer fra Orinoco deltaet. Den digre Praktbunntitteren med sine 16 cm for eksempel Det er en tetra, ja, men den er stor... men også et blikkfang med praktfulle striper

Pristellatetra er en, og den kjente Rødmunnstetraen (Rummynose tetra). Men den sistnevnte er vel kanskje litt for skjør mht hvitprikk til at det er sunt å ha den i lag med en stor samling dyre L-maller? Ville vært ille om Rødmunnene ble stressa av noe og fikk utbrudd i hytt og vær, og dermed smittet "skattene på bunn med sugemunn".

Men det er litt vanskelig å foreslå noe egentlig, for jeg vet ikke helt hva slags sirkulasjon du har planlagt her? Hvilken sirkulasjon er det pr i dag? Noen stimfisk trives med en del strøm, men dersom de ikke er genetisk tilpasset det nivået vil det slite dem ut å måtte "kjempe mot" strømmen dag ut og dag inn. Sykdomsutbrudd uten påviselig årsak kan faktisk komme av slike forhold, for høy sirkulasjon som stresser fiskene syke.

Jeg kan lete mer etter biotopriktige små stimfisk hvis du vil?
Hva er maks str pr fisk ca, og hvor mange hadde du tenkt deg?
Jeg hadde tenkt meg 200++ tetra.

Maks størrelse tja 5 cm :=)

I dette akvariet er det 14200 L/T med sirkulasjon på det meste. Det blir sannsynligvis noen rolig plasser bak røttene.
Jeg kan jo prøve med noen først da og hvis det går greit kan jeg kjøpe flere.

Rødmunntetraen som er fra Venezuela/Orinoco er den falske versjonen å den er ikke så fin som den ekte

Pristella maxillaris var rett å slett bare vakker den vil nok vises igjen i akvariet. Så det er vel en stor fare for at det blir den

Andreas
Andreas Bjørvik
..Pristella maxillaris var rett å slett bare vakker den vil nok vises igjen i akvariet. Så det er vel en stor fare for at det blir den :)..


De stimer også fint, uten å bli jaget av rovfisk Nydelig tetra!
mona o
Du har vel ikke noe bedre å gjøre nå vel, enn å gå ut og sage litt i røttene!?? ;-) (så ut med deg)


Mona jeg sager jo som bare det nå, 2 nye røtter er i akvariet 4 igjen
Og jeg kan se at det blir bedre for hver eneste rot som havner i akvariet.
De nye røttene er jo ganske brune i forhold til de andre gråe som var fra før av.

Andreas
Bra jobba, Andreas Gleder meg til fortsettelsen og få se bilder.
jeg ble ikke ferdig i dag... Får se om det kommer noen bilder i mårå

Andreas
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap