Operasjon 200x75x60 (900L) :) (side 6)

Nå er det på tide med en ominnredning av akvariet. Jeg har tømt 640'en og der var det noen gode røtter der som jeg skal bruke i 900'en.
Så alle røttene er tatt ut av akvariet, bortsett fra en, siden det er trespiser i akvariet.
Pluss at fisken har fått lus og det er også en av grunnene til at akvariet er tomt for røtter.
Så når jeg er kvitt alt av lus så skal jeg sette oppi mangen flere røtter enn det var fra før av.
Jeg skal prøve å lage en tettere "skog".
Og forhåpentligvis blir det mye penere enn det var.
Andreas Bjørvik
Pluss at jeg har fått lus og det er også en av grunnene til at akvariet er tomt for røtter. Så når jeg er kvitt alt av lus så skal jeg sette oppi mangen flere røtter enn det var fra før av.


Trodde det var fisken som hadde fått lus jeg. He he he


Sorry Andreas, ikke vont ment.
Glimrende tråd dette her, gleder meg til nye bilder

Tror et så stort kar kunne blitt fantastisk som biotop med slike einer-røtter som jeg bruker i mine kar...... har du vurdert det?
Ja jeg har vurdert det. Og det skal jeg ta med en senere annledning. Skal først prøve med mye mer mangrove røtter, pluss at det skal ligge "stokker" oppå sanden. Så får jeg se hva som skjer utover dette. Det kommer ikke til å gjøre noe før alt av lus er borte.
Da er alt av lus borte. Etter 6 dager så var det ikke mer lus å se. Så nå kommer jeg til å sette i alle røttene i akvariet igjen. Og det kommer jeg til å gjøre i helga som kommer. Og det blir ganske mye forandringer på røttene. Steinen skal stå på samme plassen er planen foreløpig.
Jeg kommer til å oppdatere tråden med bilder når det skjer noe.
Var det Waterlife PP som gjorde susen på lusen?
Ja Parazin gjorde susen det. Var ganske skeptisk da jeg så lus den 5 dag. Men jeg har ikke sett noe etter det. Skal kjøre en kur til 40 dager etter at jeg begynte. Sånn "Just in case" etter det jeg forstod så skulle jeg gjøre det.

Jeg har merka det at mallene har en hvit stripe langs ryggfinnen der som lusa hold til. Så jeg har bytta vann og hatt i en dose med Aquasafe.
Så får jeg se om dette forsvinner i løpet av kort tid.
I morgen skjer det. Nå skal jeg innrede akvariet på nytt med røtter.
Alt av stein skal stå på samme plassen.

Røttene er stablet inntil møbelen klar til å settes i akvariet.
Så det blir nok mye saging.
Det er helt tydelig at det ikke er plass til alle disse røttene i akvariet.
Men jeg liker å ha utvalg.
Jeg har også fått tak i flere stimler med aluminium. Så nå har jeg 12 strimler.
Kansje det kommer et bilde eller 2 i løpet av helga av akvariet.

[External Image]
Et bilde eller to?
Du er ingen pokerspiller nå, kan ikke sitte og knuge kortene så tett inntil brystet her Vis oss masse bilder! Jeg venter spent, det er moro å se så spesielle kar som dette (og med så flotte fisk).

Flott utvalg av røtter, ser jeg. Har du loppet alle akvariebutikkene i distriktet, eller fikk du dem til å bestille spesielt i sekkevis til deg?
Hehe

Jeg loppet hverfall den ene butikken jeg var innom. Pluss at jeg hadde noen fra før av.

Det er ikke røtter i akvariet enda. Bortsett fra en liten en til Panaque'en.
Det kommer.... oki Mona, MANGEN bilder i morgen av hele greia.
Så jeg setter deg på pinebenken 20 timer til :p
Ja ja Andreas, nå er det snart gått 20 timer.

BILDER, BILDER, BILDER,
Her kommer et bilde. Jeg er ikke helt ferdig på venstre siden. Jeg hadde ingen fornuftig rot å sette der, men det kommer ettter hvert. Når jeg finner en.

[External Image]

Sånn er det akkuratt nå.

Kansje det blir noen modifikasjoner, Hvem vet??
Endelig ciklider :)
Jeg har de siste ukene sett etter ciklider som jeg kan ha i akvariet.
Jeg fant ut at jeg ville ha Uaru fernandezyepezi (Denne er fra Orinoco) helt til jeg fant ut hvor mye de kostet, Uaru er en fisk som man skal ha mangen av siden dette er en gruppefisk, minimum 6 stk. Uaru fernandezyepezi kostet ikke mindre enn 1200,- pr stk, det var veldig mye for en ciklide syntes da jeg. Så da ble det heller Uaru Amphiacanthoides denne uaruen er ikke fra orinoco. Så biotopen min er ikke helt biotop lengre.

Jeg kjøpte også Mesonauta insignis.

Jeg kjøpte 6 stk av begge ciklidene.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Bildene er tatt ikke så lenge etter at de fikk mat. Jeg gadd ikke å redigere noe særlig.

Det ble straks mye mer liv i akvariet nå jeg fikk noen ciklider

Som sikkert noen av dere har sett har det også havnet en L-191 i akvariet. Denne skulle egentlig være en L-190, som det stod i butikken.
Den var 8 cm da jeg kjøpte den.

Det ser ikke ut som mallene bryr seg noen ting om ciklidene.
Pvc rør til sump
Da er det på tide å vekke liv i denne tråden igjen.

Vel jeg har laga akvariet med møbel i Inventor (3D tegneprogam). Så har jeg en plan om og lage sump til dette akvariet, å i den annledningen trenger jeg PVC rør. Planen er å tegne hele greia før jeg kjøper det som trengs av deler. Det eneste som er problemet er at jeg ikke har noen rør og tegne etter!!
Er det noen her som vet om en eller annen plass det er mulig og finne målene til 90° bend, 45° bend, gjennomføringe og ellers alt annet av PVC.

Det mangler noen skuffer, men de kommer
Sumpen skal stå i det ene skapet, og den blir ca 117 liter

[External Image]

Jeg tar gledelig mot gode forslag.
her har de masse PVC rør

hvordan går det med 900 sog det var flag ciklider og ura
Uaru'ene og flaggciklidene er solgt.
I dag er det ildbuk og Heros severus som går i dette akvariet. Snart skal jeg også ha Manacapuru scalare i akvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap