er blacklite/UV lys bra for noe?

finnes det fisker som ser kule ut i blacklight/UV lys? fremhever det algevekst?

finnes det akvarieskapninger som liker slikt lys?
Nå har ikke jeg brukt det men det er jo UV lamper til å drepe bakterier og svevealger om jeg ikke tar helt feil.
Nå har jeg jobbet med UV lys ganske mye(vært lystekknikker i mange år) og klarer ikke se for meg at det skal kunne gå bra å bruke dette til akvarie belysning...
Har selv sett folk bli kraftig solbrent av UV lys(store blemmer, åpne sår osv..) og det samme vil jeg anta skjer med fiskene og alt annet liv i akvarie for den del...
Men dette er altså bare mine tanker, jeg har aldri prøvd, har aldri hørt om noen som har prøvd og kommer heller aldri til å prøve selv...

Mvh Asle
vil ikke ha det som eneste belysning da, men om det har noen nytte.

kan man bli solbrent av blacklight?
Som jeg skrev så vil jeg tro(veit ikke sikkert) det vil ta livet av det meste i karet... så nytte vil vel da spørs om du ønsker et reint kar... UV-filter for fersk og saltvanns akvarier. Dreper sveve alger, bakterier og parasitter. Skaper krystall klart vann og reduserer kraftig sykdoms spredning mellom fiskene i akvariet.
UV lys brukes altså til å sterilisere ting....
Mvh Asle
UV-lys har ikke noe for seg. Blacklight reflekteres mot en del, men lite i karet.
All denne UV-strålingen er svært uheldig, og til dels svært skadelig for alt i karet om det er dårlig kvalitet på lyskilden.
Om det er blacklight som riktig blacklight du tenker på, er dette lys som ikke er synlig for øyet, med mindre lyset brytes mot noe spesifikt.

Om det er vanlig moonlight du ønsker, bruker en her lys som er tett opp til UV-skalaen, altså helt blått lys.
F.eks JBL sitt blåe rør, har mesteparten av lysutbytte mellom 380 og 450nm.

Vanlig Black-light er det samme som UV-A, som er den minst skadelige UV-strålen for oss. Normal bølgelengde på dette lyset er på 400-320nm
UV-B, som er relativt skadelig for oss, har en bølgelengde på 320-280nm
UV-C, som blandt annet brukes i UV-sterilisatorne, har bølgelenge på under 280nm.

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap