Plassering; Co2 luftesten

Jeg har laget Co2-blanding etter Bjarne sin resept.
Jeg leste at jo lenger boblene er nede i vannet før det bryter vannspeilet jo bedre, men har ingen flyteplanter som boblene kan ligge oppunder å godgjøre seg i.
Derfor har jeg puttet luftestenen i en dekorasjonskrukke(bilde 1) som da ikke slipper gassen fra seg før det har fylt seg opp i tomrommet - og kommer det et par-tre større bobler som sier det: Blubbelupp! Bruker jeg ikke krukka kommer det små bobler hele tiden som sier blubb-blubb-blubb
Men; spørsmål 1; at jeg samler opp gassen på denne måten i vannet, har det noe effekt?

Spørsmål 2: Krukka er plassert rett under utblåsningen fra pumpa, og treffer derfor vannskorpa der hvor det er mest bevegelse. Er dette en dum plassering? Evt, hvor bør stenen plasseres?

Og spørsmål 3: Er denne blandingen, 8 dl vann, 4 dl sukker etc på en 1 1/2-liters flaske nok til vårt 240 liters kar for å få noe effekt?
så fryktelig mange spørsmål. bare la det stå til og se om planteveksten har blitt noe bedre om en ukes tid du. tror det vil fungere utmerket.

hvis ikke så kan du la co2en gå rett inn i pumpa, og diffuseres ut igjennom pumperøret.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap